Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?

Gestart door ice3 zaterdag 10 mei 2014, 14:18:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Dag Treinisten,

Ik heb een Marklin koploper waarvan 4 van de 5 stroom doorvoerende koppelingen gebroken zijn.

Wie heeft er een idee wat te doen met dit treinstel?
Alle ideeën zijn welkom. Laten repareren en weggooien heb ik al als optie in mn hoofd gehad.

Wie heeft er een ander idee???
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
zijn die koppelingen niet te vervangen dan??
of te repareren?
weggooien.....het idee alleen al...
dan wil deze wel op komen halen, of je de verzendkosten betalen... :D

groet Winno
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Per setje ben je 40 euro kwijt, dat is dus 80 euro aan koppelingen.
Beetje duur, dus zoek ik een ander doel/oplossing.

Vandaar dat ik om ideeën vraag!

Wie heeft een idee?
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
wat voor een koppelingen zitten er dan aan, zijn het geen nem schacht koppelingen?
kun je geen ander merk toepassen die goedkoper zijn?
maak eens een foto?

groet Winno
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Nee het zijn geen nem schacht koppelingen. Het zijn originele Marklin koppelingen die heel erg snel afbreken en dan rijdt de trein niet meer.
Is al vrij vaak besproken. Ik heb even geen camera bij de hand.
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Zie pagina 28 en 30 van deze PDF ===>  http://medienpdb.maerklin.de/product_files/1/pdf/37421_betrieb.pdf
Link kopiëren en plakken in de zoekbalk van je browser.   
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
misschien is dit nog een optie...
weet niet of het werkt maar er is al eens eerder over gesproken.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=29440.0
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Dag ICE3,

Is het misschien mogelijk om er een Symoba kk-mechaniek onder te lijmen?
Dan kan daar een vaste koppeling in geklikt worden.
De draden kunnen dan door een kleine stekker-verbinding vervangen worden. Of de stekker-verbinding los zagen van de rest.
Ik heb de Koploper van Trix (2-rail). Ik weet niet of zij exact dezelfde koppelingen gebruikt hebben, ik denk het eigenlijk wel.

Groet

Wil Tweeendrie
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Wat kosten die symbiosa?
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Koppelingen van de Piko Hk er onder lijmen.

Gr, Ben.
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
ICE3 Prijzen kortkoppelingen van Symoba zie hier (o.a.) ===> klik
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Hai ICE3,

Naar de prijs van de Symoba-kortkoppelingen heb ik gezocht, maar ik kan hier thuis niet meer vinden, wat ik er voor betaald heb.

Je moet eens kijken bij Keuterman in Borne (de importeur) of op internet zoeken onder Symoba.

Symoba heeft een start-set met daarin ook een hulpstuk om de juiste hoogte van de koppelingsschacht te bepalen. Die heb je absoluut nodig.
Ik meen dat ik voor deze startset (met diverse mechanismen) een ? 30 betaald heb.

Ik had o.a. het probleem, dat de koppeling van een Roco-rijtuig afgebroken was en deze heb ik hiermee weer geheel kunnen repareren.

Mijn ervaring is dat dit spul perfect werkt. Soms moet je daarvoor wel iets aan de onderzijde van het rijtuig aanpassen, of aan het draaistel zoals opstaande nokken wegvijlen. Dat is afhankelijk van de wagon.
Het is dat het te veel tijd en geld kost, anders zou ik ook alle goederenwagens er mee willen uitrusten.

M.vr.gr.

Wil Tweeendrie
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Misschien als scenery bij een werkplaats neerzetten, wat graffity er op, hoger gras onder de rails.....een deel op een zwaar transporteenheid van scheuerle zetten oid???
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Hi

Onderdelen (koppelingen)  bestellen of zelf iets maken.
Leuk dan kan je de set ook weer gebruiken.

groet
Harald
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Citaat van: ice3 op zaterdag 10 mei 2014, 14:18:42
Dag Treinisten,
Ik heb een Marklin koploper waarvan 4 van de 5 stroom doorvoerende koppelingen gebroken zijn.

Welke koppelingen zijn afgebroken?? Ik heb eenzelfde narigheid gehad met mijn TEE GOTTARDO. Daar zijn bij de female koppelingen de klauwen afgebroken.

Heb vervangende koppelingen besteld bij Keuterman en zelf de schade verder hersteld. Als je koppelingen besteld, neem er dan een paar extra voor het geval dat.
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Misschien wat houtje touwtje, maar ik heb de koppelingen in elkaar gestoken en met dun bloembinddraad om beide koppelingen heen de rijtuigen vastgezet. Dat is wat lastig met op en van de rails halen, maar de koploper rijdt prima zo.
Jan
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Of een stukje styreen onder de koppeling lijmen, alleen past hij dan nooit meer in de doos maar rijden doet hij gelukkig wel.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Hi,

Een stukje staal knippen/buigen en er overheen klemmen (pas op voor sluiting).
Kan je hem ook weer loshalen.

groet
Harald
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Conrad oid. heeft toch wel iets van kleine, 4-polige stekkerverbindingen? En dan zelf een koppeling knutselen.

Roy
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Deze koppeling heeft een vijfpolige verbinding, en dit betekent dus dat andere treinstellen met die koppeling er ook last van kunnen hebben.

Treinstellen zoals de VT 11.5 of de Gottardo, hebben ze ook dus slecht nieuws voor die eigenaren :thumbdown:

De koppeling is niet alleen de elektrische verbinding, maar ook de schaar in de schacht, zowat een heel bouwdeel.

Dat vervang je niet zomaar, daar zal je of de originele of een goede die erop lijkt, en die in je schacht past voor moeten bestellen.

Heb dacht ik wel gezien dat Piko diezelfde soort heeft op zijn ICE, maar of die ook past in een Koploper van tante M, dat zal een redelijke gok zijn.

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Van de GOTTARDO haalde ik al aan Hans. Ook hoor ik dezelfde klachten bij KOPLOPER (treinstel!  >:-D), GRAUER MAUS en ICE.

Het is net of de weekmakers in het kunststof 'uitdroogt', verhard en vervolgens breken de klauwen af (female-koppeling).

Het klopt ook dat de gehele koppeling vervangen moet worden, inclusief de schaargeleiding. Het vervangen daarvan en opnieuw solderen van het draad op de printplaat is echt niet zo'n drama.

Degenen die het niet aandurven: neem je treinstel onder je arm MET de onderdelen en waag een ritje op een vrijdag of zaterdag naar Hobby-in-Praktijk in Werkendam. We kunnen je daar vrijwel zeker op weg helpen (vanaf 5 september weer open).
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Jan zoekt een betaalbare oplossing. Nieuwe koppelingen aanschaffen is niet aan de orde zegt hij, laat staan een paar extra......

Citaat van: ice3 op zaterdag 10 mei 2014, 14:45:29

Per setje ben je 40 euro kwijt, dat is dus 80 euro aan koppelingen.
Beetje duur, dus zoek ik een ander doel/oplossing.


Gr, Ben.
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Hier zijn de koppelingen inderdaad ook al een aantal keer afgebroken. De koploper die hier rond rijd heeft bij 2 kopplingen nog '1 klauw' over. Koppelingen zijn te licht gedimensioneerd, oftewel een waardeloos ontwerp. Ze zijn zo verrekte duur door het elektronische gedeelte. Als men alleen het plastic kon leveren waren ze een stuk goedkoper aan te schaffen.
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Kijk hier eens voor kleine stekkers met draad.
Ik heb ze besteld en zijn goed hanteerbaar, gebruik ze voor mijn 3070 die extra bekabeling nodig had.

Solderen en zoals Harald al zei een permanente verbinding maken die je los kan halen.


Flink door scrollen en je komt vast de ware tegen  >:-D  KLIK

Gr. Fred.
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Citaat van: Spoorman op maandag 04 augustus 2014, 09:44:15
Jan zoekt een betaalbare oplossing. Nieuwe koppelingen aanschaffen is niet aan de orde zegt hij, laat staan een paar extra......
Citaat van: ice3 op zaterdag 10 mei 2014, 14:45:29
Per setje ben je 40 euro kwijt, dat is dus 80 euro aan koppelingen.
Gr, Ben.

40,- euro voor een setje????? Dat heb ik er bij lange na niet voor betaald voor de Gottardo
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Alles wordt duurder, en hoe minder je weet, hoe meer je betaalt.
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Citaat van: Has-bls op maandag 04 augustus 2014, 07:52:39
Het is net of de weekmakers in het kunststof 'uitdroogt', verhard en vervolgens breken de klauwen af (female-koppeling).

Degenen die het niet aandurven: neem je treinstel onder je arm MET de onderdelen en waag een ritje op een vrijdag of zaterdag naar Hobby-in-Praktijk in Werkendam. We kunnen je daar vrijwel zeker op weg helpen (vanaf 5 september weer open).
Hoi Henk,

Het is zo dat weekmakers in kunststoffen uitharden, en met dat uitharden gaat broosheid gepaard.
Er zijn kunststoffen die er beter tegen kunnen, maar daar hangt ook een prijskaartje aan.
Daardoor zal de koppeling zeker in prijs zijn gestegen, maar 40 euro voor een setje........welke winkelier wil daar zijn brood dubbel van beleggen?

:offtopic:
Om even op dit soort, en andere dingen terug te komen, is het niet mogelijk daar eens een workshop over te houden?
Zie vaker gasten hier, die door hun leek zijn niet aan de lok durven te komen, lijkt het haast wel.
We weten haast meer of de digitalisatie van een lok, dan over het onderhoud ervan ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Citaat van: Hans V200.0 op maandag 04 augustus 2014, 17:28:49
.... maar 40 euro voor een setje........welke winkelier wil daar zijn brood dubbel van beleggen?
[/quote]

Ik bewaar nog wel eens wat: 1,5 jaar geleden betaalde ik rechtstreeks bij Keuterman voor zowel de male als female koppeling Gottardo bijna 6,- euro per stuk (incl. BTW), bedraad en al. Voor een setje m/f komt dat op 12,- euro uit. Op zich goed te doen lijkt me.

Citaat van: Hans V200.0 op maandag 04 augustus 2014, 17:28:49
Om even op dit soort, en andere dingen terug te komen, is het niet mogelijk daar eens een workshop over te houden?

Dit lijkt me een goed idee.  Op 18 oktober (zie http://www.hobbyinpraktijk.nl/agenda/) wordt een workshop ombouw en onderhoud locomotieven gegeven maar vermoed dat het hier om digitaliseren/onderhoud sec gaat. Ik zal dit aan de organisatie voorleggen met verzoek ook hier weer te reageren. Wie weet kan dit aan de orde komen.



Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Hoi Henk,

Zag het ook op de site, maar wist niet tot hoever het zou gaan ;)

Ben er ook de 18e maar dan voor een andere workshop, maar natuurlijk organiseer je zoiets niet in je eentje.

Vandaar dat ik het balletje opgooide, en niet om het wiel opnieuw uit te vinden :D

Ben blij dat er zoiets bestaat als HIP, want ik vermoed dat de topicstarter te maken heeft met een te luie winkelier, of hij zag er geen brood in.

En om dan maar wel brood te hebben, drijft ie de prijs nog eens op ook 8o
Die 12 euro voor de set, is een beter bedrag, en zou dus ook voor de winkelier van de topicstarter moeten gelden.

Dat ie dan wat vraagt om ze erin te zetten.........daar heb ik nog met geen woord over gerept, maar zou ook niet de halve wereld moeten kosten.

Immers hoe lang ben je ermee bezig, de oude eraf, de nieuwe erop?
Dat kan binnen het uur geregeld zijn, en er zal vast wel een dood moment zijn op een dag, van een winkelier dat ie daar tijd voor heeft/maakt.

Er behoeft alleen maar gesoldeerd te worden, en de bedrading verandert niet eens, dus 10 solderingen per connector (de oude moet er nog af!), en ie de kunsten van het solderen beheerst :D

M.v.g.

Hans V200.0









Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Citaat van: ice3 op zaterdag 10 mei 2014, 14:45:29
Per setje ben je 40 euro kwijt, dat is dus 80 euro aan koppelingen.
Waar heb je geïnformeerd naar de prijzen ?.
Per set (koppeling M en W) samen 24 Euro incl. 19 % USt zzgl


Mvg,
Peter
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Scroll eens terug: ik ben benieuwd waar jij dat hebt gekocht?? Nog een stevige prijs ............. :-(
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Citaat van: Has-bls op maandag 04 augustus 2014, 19:58:58
Scroll eens terug: ik ben benieuwd waar jij dat hebt gekocht?? Nog een stevige prijs ............. :-(
Rechtstreeks uit de database van Marklin.


Mvg,
Peter
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Beste Lezer.
Haal dit Topic even uit 't archief, mogelijk zijn er recentere Topics over dit onderwerp ?
Wanneer ja, gaarne de link.
Het volgende;
Na tijden mijn Gottardo (39540)) op de baan gehad, en ja hoor, de hier besproken problemen doen zich dus voor, de wang van de koppeling(en) breekt af.
Nu lees ik over allerlei alternatieven, zoals robuuster koppelingen...
Omdat we nu alweer even verder in de tijd zijn lees ik graag de ervaringen..
Groet
Dolf
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Dolf,

het vrouwtje is onderdeel nummer E119491 Leiterpl. Kupplung Deichsel w. Het mannetje E119490 Leiterpl. Kupplung Deichsel m

Märklin schrijft dat ze niet leverbaar zijn: maar een telefoontje naar Keuterman wil helpen. Meestal wordt een serie aangemaakt totdat ze op zijn (gek he??) en dan volgt er weer nieuwe productie. Beetje geduld voor nieuwe levering moet je wel hebben.

Mail rechtstreeks naar tante M wil ook lukken!

Succes.

Aanvulling: probeer eens
http://www.bahnhoefle.de/mbs/shop/de/Modellbahn-Ersatzteile/Maerklin-Ersatzteile/Maerklin-Ersatzteile-mit-quotE-quot/Maerklin-E119490-Leiterplatte-Kupplung-Deichsel-m-fuer-Gottardo-Graue-Maus

http://www.bahnhoefle.de/mbs/shop/de/Modellbahn-Ersatzteile/Maerklin-Ersatzteile/Maerklin-Ersatzteile-ab-115-000/Maerklin-119491-Leiterplatte-Kupplung-Deichsel-w-fuer-Gottardo-Graue-Maus

http://www.modellbaustudio-bauer.de/Ersatzteile-oxid/H0/Maerklin-119490-Systemkupplung-Leiterplatte-Kupplung-Deichsel-w-H0-NEUWARE.html (beperkt voorradig!!!)

http://www.modellbaustudio-bauer.de/Ersatzteile-oxid/Maerklin-119491-Systemkupplung-Leiterplatte-Kupplung-Deichsel-w-H0-NEUWARE.html (ook beperkt voorradig!!)  Laatste twee bieden je de meeste kans van slagen.



Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Is dit een mogelijkheid: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=55330.0 ?

Voor de Koploper en geen idee of dit ook op de Gottardo past.

Met groet,
Ben.
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Ik ga vrezen van niet Ben: ze zijn jammer genoeg niet universeel. Maar ja: mag het voor dat geld  :P :D :D
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Ik denk dat Ben bedoelt zelf een sterkere uitvoering ontwerpen en laten printen.
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Er is iemand op dit forum geweest die zo'n koploper koppeling in 3d heeft getekend en laten printen. Dus ja dat kan als het elektronica deel nog heel is.
Alleen even zoeken waar die staat.

[edit]
En gevonden Reserve koppeling Märklin Koploper in 3D printen
[/edit]
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Jôh.... :D
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Haha, die had ik even over het hoofd gezien. ;)
Beter 2x dezelfde informatie dan verkeerde informatie? Tenzij het natuurlijk 2x verkeerde informatie zou zijn.... mmmm.....
Re: Wie heeft er een goed idee? Wat kan ik nog met deze trein?
Klopt, dat was ik! Heb inmiddels al met Dolf contact gehad. (y)