Citaat van: Jan22 op maandag 15 mei 2017, 00:15:14
Wat mij verbaast is dat menig digitaal rijder van z'n eindafschakeling af wil, terwijl je dat bij de besturing zo goed zou kunnen benutten. Kennelijk is die wisselstand-kennis niet meer nodig (overbodig bij een digitaal besturingssysteem), (...)
Onlangs stond er
een draadje in de rubriek Digitale Märklin Besturing. In dat draadje "Eenvoudige terugmelding Marklin c wissels in iTrain!" wordt uitgelegd hoe je de terugmelding van wissels kunt benutten, op basis van de eindafschakelingen van de spoelen.
Na wat reacties viel bij mij het kwartje: dit is een van de manieren om die eindafschakeling semi-analoog te gebruiken (b.v. bij 6021-gebruik), mits ze het blijven doen.
Hoe je spoelen heel kunt houden, staat in een van de reacties in het draadje van Has-bls, bijvoorbeeld met een lager schakel-voltage en/of met gelijkstroom. En dat brengt ons ook bij een mogelijke oorzaak van het falen: een te lange schakeltijd. Dat is analoog het grootste risico, dacht ik altijd.
Daarnaast speelt er iets anders dan schakelspanning of schakeltijd, en dat is spoelinductie.
Volgens sommigen zou bij het afschakelen van het relais een vorm van "afblussen" nodig zijn.
Of dat een "broodje aap" is, kan ik eigenlijk niet goed beoordelen, althans bij dat ene specifieke idee bekruipt me het gevoel dat het lariekoek is: de ferrietklem.
Onlangs kwam ik op een forum het idee tegen om ferrietkragen te gebruiken. Dat zijn een soort ringen, gevuld met ferrietpareltjes die je klemt om de gele en/of de blauwe draad (van die dingen die je in het groot vroeger wel zag bij vga-kabels en hdmi-kabels). Doel ervan: het dempen, reduceren van inductie, e.d. en zo ontstoren van de stroom in de (geel+blauwe) draden naar/van de spoel.
Min of meer het idee dat een vrijloopdiode (blus-diode) bij gelijkstroom de spoel spaart, maar dan zonder de spoel te sparen. Als je die inductie dempt, krijgt de spoel evengoed de volle laag, lijkt mij.
Met een condensator zou je bij wisselstroom een beter effect kunnen bereiken dan met zo'n ferrietkraag omdat je dan de piekspanning van het afschakelen opvangt in plaats van verstookt of alleen maar dempt.
De bron van dat idee is vreselijk oud, maar vanuit Delft nog steeds online te vinden:
https://www.idd.nl/key/inductiestoring.htmlIk heb geen idee of mensen op het forum zoiets allang een keertje hebben uitgetest.
Gezien de brondatum moet dat haast wel.