Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491

Gestart door Has-bls vrijdag 09 mei 2014, 23:13:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Märklin spoelen voor K-wissels leveren problemen op bij met name digitaal gebruik.  Het weigeren van de spoelen, of erger nog doorbranden en niet meer bruikbaar, zijn veel vernomen euvels.

Ondanks dat Märklin aangaf een laatste verbeterde eindafschakeling in productie te hebben genomen (75491) doen de problemen zich desondanks nog steeds voor.

Daarom het dringende advies van vele modelspoorders om de eind contacten bij 7549 te overbruggen en bij de 7549 (2de serie) en de 75491 de eindafschakelingen te verwijderen en de contacten te overbruggen.

Er zijn drie types op de markt bekend: 7549 1ste en 2de productie serie en de 75491 (en inmiddels ook de 975491 gesignaleerd) waarbij de eindafschakelingen worden verwijderd en de contacten moeten worden doorgesoldeerd.

Het onder handen nemen van de 7549 uit de 1ste productieserie is de meest lastigste omdat de eindcontacten overbrugd moeten worden,  zonder het daaraan gesoldeerde spoelendraad door te branden.

Hoe ga je te werk??  De eerste foto toont de spoel  7549 1ste serie voor en na de ombouw.

De tweede tonen respectievelijk de 7549 (2de serie) en de 75491/975491. Het verschil zit hem in het aantal pootjes van de eindafschakelingen.

Ik hoop dat de volgende foto?s voor zich spreken.  Met name het onderhanden nemen van de eindafschakelingen is minder lastig dan het lijkt!

Er zijn ook nog suggesties om bij de eindafschakelingen alleen het boompje weg te knippen. De ander kwam met het idee om alleen de contacten door te verbinden en de eindafschakelingen te laten zitten.  Ik heb persoonlijk geen ervaringen met deze methodes en kies voor het zekere:  eindafschakelingen verwijderen!

Wie wel hier goede ervaringen mee heeft: deel je ervaringen zodat we ons voordeel er mee kunnen doen.

Succes met de ombouw!
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Dag lezers,

Van de weigerende wisselspoelen heb ik ook erg veel last (gehad).

Bij de wissels met kontaktpunten heb ik de blauwe draad direkt op het kontakt gesoldeerd waar de spoeldraad aan vast zit.
Bij de wissels met de microswitches heb ik deze overbrugd door een draadje over de aansluitlipjes te solderen.
Een ander euvel dat ik met het spoelmechanisme heb is een soort verkleving.
Als ik sommige wissels een aantal weken niet gebruikt heb (geen tijd, andere dingen te doen) willen deze niet werken. Nadat met de hand de wissels een aantal malen omgezet zijn, werken ze weer zoals het hoort.

Mijn oplossing is geweest om over te schakelen naar geheugendraad aandrijving, waar dit mogelijk was.

Wil Tweeendrie
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Bedankt voor je bijdrage Wil  :thumbup:

Het volgende zegt mij even weinig tot niets, je schrijft namelijk:
CiteerMijn oplossing is geweest om over te schakelen naar geheugendraad aandrijving, waar dit mogelijk was

Wat bedoel je hiermee en kun je dat eventueel met fotowerk ondersteunen??? Het zou menigeen kunnen helpen ;-)
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Goede middag Henk,

Ik had ook de eind afschakeling doorgesolderdeerd echter als de baan een aantal uur in bedrijf was had ik toch nog last van weigerende wisselaandrijvingen. Ik kan je vertellen dit gebeurd natuurlijk altijd op een plek in het schaduwstation waar je lastig bij kan. Ik heb al de wisselaandrijvingen vervangen door servo aandrijvingen van Esu en tot nu toe probleemloos. Dus mijn advies is gooi de Marklin aandrijvingen in de kliko en neem andere wel betrouwbare aandrijvingen. Dat ik dat moet zeggen als een Marklin fanaat maar het is helaas zo. Tot morgen Henk.

groeten Martin.
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Dag Henk,

Ik kan op dit moment niet bij mijn gegevens, maar dat zal volgende week opgelost zijn, ik moet ergens foto's hebben.

Geheugendraad is ook bekend onder de naam nitinol, dynalloy, flexinol. In Wikipedia vind je informatie onder de naam geheugenmetaal.
Ik bestelde dat materiaal bij Jacques Le Plat in België.

Ik gebruik een hele dunne draad van 125 micrometer. Als je daar een stroom doorheen voert vanuit een stroombron van ong. 250 mA dan krimpt de draad enige mm. Wordt de stroom uitgeschakeld, dan komt deze draad weer op originele lengte.
Ik heb daar een soort standaard wisselsteller voor gemaakt en inmiddels werken bijna alle in het zicht (engelse) wissels hiermee.
De wissels klappen niet om, maar de wisseltongen "verplaatsen" zich.
In de toekomst maak ik hier ook de wissels mee voor het FCS. (Stukken goedkoper)
In de schaduwstations gebruik ik de oude wissels met vaste spoelen.

Op div. gastendagen heb ik deze al laten zien, ingebouwd in de demo baan van FCS, gebouwd van etalagekarton en het demo ovaaltje 2/3 rail met uitwijkspoor.

Er zitten 2 nadelen aan: je moet iets van electronica weten i.v.m. het bouwen van de stroombron en je moet kunnen solderen en handig zijn om van een stukje hout en soldeerlippen iets in elkaar te bouwen.

Wordt vervolgd zodra ik bij mijn foto's kan.

Wil Tweeendrie
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Ach als velen heb ik ook getobt met de wisselaandrijvingen, uiteindelijk voor servoos gegaan, veel beter maar heeft weer andere probleempjes, voor de wisselaandijvingen heb ik geleerd, zorg dat ze voldoende stroom krijgen en een beetje smeren met een heel klein beetje grafiet op het anker doet wonderen, oplossing van Wil met het geheugendraad vindt ik geniaal bedacht, ga ik ook eens mee experimenteren..
Rob
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Bij nieuwe aandrijvingen haal ik de schakelarmpjes eruit, de schakelaars kunnen dan niet meer open, dus ook niet vonken, tot nu toe is dat voldoende gebleken.

Groet, Anne W
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Dag Henk,

De foto's heb ik gevonden, ik krijg ze alleen nog niet op het forum in dit draadje. De bestanden zijn te groot. 1,5 Mb. Maar ik blijf het uitproberen.
Ik heb altijd ruzie met computers.

Wil Tweeendrie
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Dag Wil,

Je hebt een PB'tje
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Hai Henk,

Het is gelukt, foto's. :)

Op de 1e foto is een prototype te zien. Bij de punt van de pijl loopt het eigenlijke nitinol draadje.
Het gebogen staafje gaat door de bodemplaat (maar dan recht gebogen) naar het wissel.
Door de stroom op het draadje van 280 mA krimpt het nitinol. Dit zit vast aan het linkse vierkante buisje en trekt deze naar rechts. Het andere buisje zit vast gelijmd op het houtje, 12 x 12 mm x 15 cm. Uiterst rechts een spanschroefje M3.
Het gesoldeerde koperen pennetje (VD 1,5) trekt een palletje mee. 2 soldeerogen op een M3 moertje.
Aan de andere zijde zit verkoperd lasdraad en dat trekt de wisseltongen om.

Foto 2 onder de baan gemonteerd.

Foto 3 idem met de stroombron regelaar en relais. Hier voor 3 wissels.
D.m.v. een houdkontakt blijft de wissel in de andere stand staan.

Foto 4 zoals het er van boven uitziet.
Er moet nog een kapje overheen als aandrijving.
Omdat ik zowel 3- als 2-rail rij zijn onder de vaste wisseltongen een draden aangebracht, 3e biels vanaf het hartstuk, die ook door het relais omgeschakeld worden.

Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
En hierbij nog een foto van een FCS kruising, hier komen ook 4 wisselstellers in.
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Mooi Wil  :thumbup: :thumbup:

Je slogan in je handtekening doet wel opgeld: zoiets moet eens van dichtbij zien met een goede uitleg.

Wanneer sta je weer eens op een gastendag o.d. om zoiets te laten zien??

Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Dag Henk,

Dat heb ik al eens gedaan, een paar jaar geleden.

Misschien dat ik dit jaar weer een demo geef, zelfbouw FCS baandelen en splitsingen, gemaakt van etalagekarton en Fallerdraad.
Als laatste handeling komt hier nog een laag papier op (160 grs) als wegdek.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Hallo Wil,

Ik heb even een vraagje over het uitloopwissel in het FCS. Dat uitloopwissel ligt achter of als je het van de andere kant benaderd voor een inloopwissel. Kan het voorkomen dat een auto het uitloopwissel pakt en niet het inloopwissel? Als het nl. gebeurd dan komt deze auto op de verkeerde weghelft terecht! Dan heb je dus last van een spookrijder!

Groet, Jasper
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Dag Jasper,

Met jouw vraag gaan we off-topic.
Ik zal morgen een draadje openen in het FCS-gedeelte met deze foto, dan kunnen we daar verder babbelen.

De naam is dan: Kruisingen en splitsingen van etalagekarton.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Dag Henk,

Nog een paar foto's gevonden hoe de wisselstellers in serie gemaakt zijn/worden.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Voor wie het zwarte staafje uit de handomschakelaar gebruikt, snij de handomschakelaar uit zodat die eromheen past. Voorkomt dat het zwarte staafje uit de wissel schiet.
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Hallo Iedereen,

Bij ons op de club een regelmatig terugkerend probleem. Wissels die blijven hangen of erger nog doorbranden. Is er een goedkopere of betere oplossing voor deze prut aandrijvingen? Ik heb in het verleden nog wel eens met succes die wisselaandrijvingen vervangen, maar het is haast niet te doen. Als er nou eens een firma was die goedkope betrouwbare aandrijvingen op de markt bracht, dan hadden we het zo niet aangepakt. Helaas is het nog steeds dweilen met de kraan open en hebben we regelmatig te maken met haperende wissels.

Groet, Jasper
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Servos?

groeten Dylan
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Geugendraad-wisselstellers?

Spanning erop, wissel gaat om, spanning eraf, wissel in normale stand.

Groot voordeel: de wisseltongen "verplaatsen" zich, geen geklapper. Ze gaan echt "om".
Nadeel: in "om-stand" altijd stroomverbruik.

Wil Tweeendrie
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Citaat van: Jasperkc op woensdag 09 juli 2014, 15:47:49
Bij ons op de club een regelmatig terugkerend probleem. Wissels die blijven hangen of erger nog doorbranden. Is er een goedkopere of betere oplossing voor deze prut aandrijvingen? 

Doorsolderen of overbruggen van de eindafschakelingen ook geprobeerd (Zie startbericht).
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Om even terug te komen op de originele inhoud van dit topic.

Ik gebruik de Märklin 7549 eerste generatie wisselaandrijvingen in combinatie met een eerste generatie ECoS centrale.

Als ik mijn wat oudere Märklin trafo doormeet met een universeel meter, komt er uit de wissel aansluiting onbelast ruim 19 volt wisselspanning en dat vind ik wat hoog.

Toen ben ik gaan experimenteren met een lagere spanning. Ik bleek nog in het bezit te zijn van een Märklin 6699 elektronische rijregelaar en een 14 VA Fleischmann trafo. Die 6699 heb ik aangesloten op de wissel aansluiting van die trafo. De rails uitgang van de 6699 heb ik (na enig experimenteren) gezet op 14 Volt wisselspanning onbelast, ook weer gemeten met een universeel meter.
Ik heb op mijn ECoS onder andere een wat oudere TAMS WD-1 wisseldecoder aangesloten, die een aparte voeding aansluiting heeft. En op de voeding aansluiting heb ik die 14 Volt gezet.

Daarmee gaan al mijn 7549 prima om, zowel van gewone wissels als van engelse wissels. En omdat er een beduidend lagere spanning wordt gebruikt, loopt er ook minder stroom door de 7549 en is er dus minder kans dat de eindafschakeling doorbrand.

Dit werkt al een aantal maanden bij mij en alle 7549 zijn nog heel. Ook heb ik geen last van verkleving, zelfs niet als de baan een maand niet aangezet is.

Nu heb ik gebruikt wat ik nog had liggen. Maar ik denk dat een eenvoudige 16 VA regelbare Märklin trafo ook voldoende stroom zal leveren voor één 7549 om goed om te gaan bij 14 Volt. Tenslotte gaan bij het gebruik van een digitale centrale geen wissels gelijktijdig om, maar één voor één.

En ik verwacht dat met de latere versies van de Märklin wisselaandrijvingen deze methode ook goed zal werken.

Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Henk propbeer het eens met gelijkspanning ik had ook problemen met de wissel na het tussen plaatsen van viessmann powermodule 5215 waren de problemen weg.

Fred
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Citaat van: feerden op woensdag 19 april 2017, 18:12:51
Henk propbeer het eens met gelijkspanning ik had ook problemen met de wissel na het tussen plaatsen van viessmann powermodule 5215 waren de problemen weg.

Dag Fred,

Mijn baanbouw ligt al geruime stil: privé-veranderingen staan op stapel. Zodra alles voorbij is wordt de modelbouwdraad weer opgepakt. Wat ik wel kan vertellen is dat ik destijds de spoelen van een hogere schakelspanning heb voorzien (18 - 20 volt): en dat bleek toen ook een gouden greep. Mogelijk een gelijkelijke oplossing als jouw powermodule van VIESSMANN.

Daarnaast: de ondergrond waarop de spoelen zich bevindt EN het mechaniek van - in dit geval het K-wissel - moeten absoluut vrij zijn van oneffenheden of ongerechtigtheden. Ook een foambedding doet ook niet altijd goed aan het geheel van functioneren.

Citaat van: OPHVB op dinsdag 18 april 2017, 19:22:39
Om even terug te komen op de originele inhoud van dit topic.  enz enz enz ......................

Misschien handig om je naam in je handtekening te zetten Onno? Scheelt enorm veel speurwerk wat je naam is ;-)
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Hallo Henk,

Ik vind het opvallend dat je de spoelen hebt voorzien van een hogere spanning.
Loop je dan niet het risico dat hierdoor de eindafschakeling nog eerder doorbrand?
Of heb je die overbrugt :help:

Groet,
Onno
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Dag Onno,

Ik heb inderdaad alle spoelen eindcontacten overbrugd zoals hiervoor in mijn posts al aangeven (zie ook de foto's). Een hogere spanning verzekert een hogere mate van bedrijfszekerheid dat de spoelen eindcontacten goed afgeschakeld worden. Zo is mijn ervaring althans.

Eindcontacten branden alleen dan door als ze NIET goed afgeschakeld worden. Ze blijven hangen, worden warm of heet en als je ze ruikt ben je ruimschoots te laat. En een te lage spanning kan dit ook veroorzaken ...

Bij de - oudere - spoelen voor de C-railwissels speelt eenzelfde overigens probleem met de eindafschakelingen.
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Hallo Henk,

Tja, ik was vergeten om naar het begin te kijken en zie dat jij dit topic gestart hebt.  :O

Wat betreft C-rails wissels: ik heb ooit een C-rail baan gehad. En daar bleek bij gebruik van de reguliere Märklin spanning de wissels te hard om te gaan. Daardoor stuiterde ze terug en ontspoort zo de boel.
Ook daar heb ik toen een lagere spanning gebruikt op de decoders en toen gingen ze goed om zonder stuiteren.

Groet,
Onno
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Citaat van: Has-bls op donderdag 20 april 2017, 08:37:33

Ik heb inderdaad alle spoelen overbrugd zoals hiervoor in mijn posts al aangeven

Hi Henk

De spoelen overbrugd ?
Dan werkt er helemaal niets meer  :(

groet
Harald
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
 @citaat
@citaat
:thumbup:
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Ook van mijn kant nog even een reactie en de daarbij horende vraag.
Ik heb vanuit het verleden vijf van de 7549 wisselaandrijvingen liggen, maar snap op basis van de gegeven afbeeldingen niet wat ik nu precies moet doen om de eindcontacten te overbruggen. Ik begrijp dat dit nodig blijkt te zijn om de wisselaandrijvingen storingsvrij te laten werken, maar de foto is voor mij niet duidelijk. Ik zie namelijk niet echt het verschil: in de foto-na-de-behandeling staan twee rode streepjes, maar wat ik daar moet doen..... het blijft voor mij als leek volstrekt onduidelijk.

Ik heb de foto's hierboven van de 7549 van de eerste versie bekeken en die zien er volgens mij toch anders uit dan de mijne:

(schakelaar naar rechts)


(schakelaar naar links)

Ook een verdere speurtocht op internet maakte mij niet wijzer, omdat er blijkbaar van de 7549 meerdere typen gemaakt zijn: hier en hier zie ik verschillende soorten.....

Wie helpt mij verder?
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Je hebt een P.B. Frank  @citaat
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
 @citaat Als het over het onderwerp gaat helpt het natuurlijk als dat hier wordt gedeeld. ;)
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
zonderling: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_74490_C-rail_wisselaandrijving
wel bij C-rails, maar het begin van dit draadje zit niet bij de k-rail weetjes.

Terwijl je zou verwachten van wel.

Gezien de duidelijkheid van de foto's van Henk, begrijp ik goed dat hij er een PB aan waagt, om erachter te komen hoe hij zijn uitleg zodanig kan verbeteren dat Frenkievee weet wat hij moet doen. Dat helpt echt meer, dan hier te herhalen wat er in de tekst van bericht #1 al stond.

Wat mij verbaast is dat menig digitaal rijder van z'n eindafschakeling af wil, terwijl je dat bij de besturing zo goed zou kunnen benutten. Kennelijk is die wisselstand-kennis niet meer nodig (overbodig bij een digitaal besturingssysteem), en daar hoor je niemand over als het om deze ombouw gaat.

Wel schrijft Has-bls dat het juist de digitaal rijders zijn die last hebben van de eindafschakeling, wat zou kunnen betekenen dat analoog rijders er nooit wat van merken (maar die kennis evenmin benutten omdat ze geen idee hebben hoe hen dat dan zou kunnen helpen met de bouw van een betere beveiliging).

Want die eindafschakeling is natuurlijk niet alleen maar bedoeld om de spoel (en dus energie) te sparen als een loc langdurig op een schakelrail staat of over een contactrail rijdt.  Een van de analoge handigheden die ervan gebruik maakt, is de https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_72710_schakelkast
De 72710 heeft een terugmeld indicatie middels LED's. Die terugmelding werkt alleen als de wissels over een eindafschakeling beschikken. En de hamvraag is natuurlijk: waarvoor kun je die terugmelding nog meer gebruiken?
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Citaat van: Has-bls op zondag 14 mei 2017, 21:03:42

Je hebt een P.B. Frank


Toch geen last van een of andere fobie Henk? ;)

@Frank, kijk even hier: http://www.floodland.nl/aim/info_verborgen_wisselspoel_1.htm

Gr, Ben.

Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Het mooie van het artikel van Huib is de schematisering: een schema laat beter zien dan een foto hoe de details zitten, en waarom je de eindafschakeling makkelijk kunt overbruggen. Het mooie van de foto's van Frenkievee is dat je exact kunt zien hoe het werkt (bij de eerste versie), en dat kun je niet bij Huib's schema (ook van de eerste versie).

Ik heb de indruk dat Henk iets te moeilijk doet: hij wil 3 verschillende Marklin mechanismes tonen, die elk op een iets andere manier doorgesoldeerd moeten worden.

Even wat jatwerk (sorry Frenkievee en Huib Maaskant):

De foto (collage) van Frenkievee maakt duidelijk dat de eerste versie gebruik maakt van bladveren (principe van de k-rail schakelrail) die bij het omschakelen kort contact maken en dan de schakelaar terugveren naar het midden (waardoor dat contact meteen weer verbroken wordt). Dat maakt ook duidelijk dat het om een kwetsbaar mechaniek gaat. En dus dat het probleem zich vroeg of laat ook voor zal doen bij analoog gebruik. Er kan geen verschil zijn tussen analoog of digitaal gebruik; het mechanisme is ondeugdelijk en slijtage gevoelig.

Marklin heeft iets gewild met deze aanpak, en als je kijkt naar de eerste serie bij C-rail wissels, waarin ze een microswitch hadden ingebouwd (die ze later weer verwijderd hebben), is duidelijk wat ze wilden. Marklin wilde dat omdat er gebruikersgroepen waren die het zo deden (komt in ieder geval uit de M-track wereld). Ze wilden niet alleen een eindafschakeling om de spoelen te beschermen tegen te lange pulsen, ze wilden ook terugmelding van de wisselstand omdat dit bij de concurerentie wel kon (Roco, o.a.). Die (permanente) terugmelding kun je namelijk in een analoge baan (en bij delta) goed gebruiken om de beveiliging op wisselstraten te vereenvoudigen. Ook de reden waarom Frans Hufkens microswitches inbouwt in M-rail wissels, om de inrit van zijn schaduwstation te beveiligen op een simpeler manier (elders op dit forum).
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Dankjewel Ben en Jan!

Citaat van: Jan22 op maandag 15 mei 2017, 00:15:14
Gezien de duidelijkheid van de foto's van Henk, begrijp ik goed dat hij er een PB aan waagt, om erachter te komen hoe hij zijn uitleg zodanig kan verbeteren dat Frenkievee weet wat hij moet doen.
Nou Jan, voor mij is die foto dus niet echt duidelijk.... Ik heb het idee dat mijn wisselstellers er van binnen anders uitzien dan die waarvan Henk een foto gemaakt heeft (corrigeer me indien dat niet zo is svp). En zoals ik al aangaf: er staan op die eerste foto een tweetal rode streepjes in de groene cirkels: Misschien heel dom van mij, maar ik zie de verandering niet.....  :? (en ja: leek op dit gebied). Zitten onder die twee rode streepjes dan een soldeerbrug zoals in het schema van Huib Maaskant is getekend?

Citaat van: Jan22 op maandag 15 mei 2017, 00:15:14
Wat mij verbaast is dat menig digitaal rijder van z'n eindafschakeling af wil, terwijl je dat bij de besturing zo goed zou kunnen benutten.
Voorlopig wil ik nog de wissels analoog bedienen, dus die overbrugging zou dan vergeefs zijn?

Citaat van: Jan22 op maandag 15 mei 2017, 00:15:14
De 72710 heeft een terugmeld indicatie middels LED's. Die terugmelding werkt alleen als de wissels over een eindafschakeling beschikken. En de hamvraag is natuurlijk: waarvoor kun je die terugmelding nog meer gebruiken?
Geven die niet 'gewoon' de laatst geschakelde stand weer? Werkt dat dan ook als je het wissel met de hand omzet?

Citaat van: Jan22 op maandag 15 mei 2017, 10:52:01
Ik heb de indruk dat Henk iets te moeilijk doet: hij wil 3 verschillende Marklin mechanismes tonen, die elk op een iets andere manier doorgesoldeerd moeten worden.
Eerlijk gezegd: liever iemand die iets wil uitleggen, al is het dan voor sommigen (lees: ik) mogelijk te moeilijk, dan dat ik zelf het wiel opnieuw moet uit gaan zitten vinden. Met alle mogelijke gevolgen van dien. Geroosterde elektronica is natuurlijk helemaal niet de bedoeling.

Citaat van: Jan22 op maandag 15 mei 2017, 10:52:01
Even wat jatwerk (sorry Frenkievee en Huib Maaskant):
Voor mij is dat prima :) als dat helpt in de uitleg ;)

Citaat van: Jan22 op maandag 15 mei 2017, 10:52:01
De foto (collage) van Frenkievee maakt duidelijk dat de eerste versie gebruik maakt van bladveren (principe van de k-rail schakelrail) die bij het omschakelen kort contact maken en dan de schakelaar terugveren naar het midden (waardoor dat contact meteen weer verbroken wordt).
Net getest, maar de schakelaar blijft of links of rechts staan, maar spring niet terug naar het midden. Ik weet niet precies wat je dan bedoelt met "terugveren naar het midden". Dus als de schakelaar naar rechts staat, heeft linkse veercontactje contact met de gele draad en de koperbanen onderin de wisselschakelaar.
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Lid sinds: 2013

Met pensioen! Extra ont-moeten en genieten ;-)

offline
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Citaat van: frenkievee op maandag 15 mei 2017, 14:30:00
Dankjewel Ben en Jan!

Citaat van: Jan22 op maandag 15 mei 2017, 00:15:14
Gezien de duidelijkheid van de foto's van Henk, begrijp ik goed dat hij er een PB aan waagt, om erachter te komen hoe hij zijn uitleg zodanig kan verbeteren dat Frenkievee weet wat hij moet doen.
Nou Jan, voor mij is die foto dus niet echt duidelijk.... Ik heb het idee dat mijn wisselstellers er van binnen anders uitzien dan die waarvan Henk een foto gemaakt heeft (corrigeer me indien dat niet zo is svp). En zoals ik al aangaf: er staan op die eerste foto een tweetal rode streepjes in de groene cirkels: Misschien heel dom van mij, maar ik zie de verandering niet.....  :? (en ja: leek op dit gebied). Zitten onder die twee rode streepjes dan een soldeerbrug zoals in het schema van Huib Maaskant is getekend?

Dat klopt helemaal Frank: dat is precies wat ik gedaan heb (schema gevolgd van Huib Maaskant). Echter wat ik al schreef is dat bij deze spoel aardig tricky: een tik met de soldeerbout tegen het spoelendraad en hij is 'verdwenen' met alle ergernis vandien.

Helaas heb ik geen foto's meer met een hoge resolutie: dan waren ze wat meer helder geweest. Ik heb de eerste serie ook maar gauw van de hand gedaan en ben overgegaan op de 75491 en 975491. Daar loop je veel minder risico om de boel te verprutsen :D :D
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Citaat van: Has-bls op maandag 15 mei 2017, 15:06:49
Helaas heb ik geen foto's meer met een hoge resolutie: dan waren ze wat meer helder geweest.
Dus, we moeten op zoek naar een oude schakelaar (Frenkievee?) en foto's maken met een hoge resolutie?

Ik ben zelf overgestapt op servo's (in zicht) en Grüner relais (uit zicht), beide te monteren onder de baan.
Het grote voordeel analoog: er zijn stroomkringen beschikbaar (altijd handig voor terugmelding van de actuele wisselstand, puntstuk polarisatie bij 2-rail, binnenspoorstaaf polarisatie bij 3-rail, rijwegbewaking door wisselstraten, keerlussen voor 2-rail), het is duidelijker hoe het werkt, en storingen zijn vrijwel uit te sluiten.
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Hallo Frank,

Enige tijd ben ik niet op het forum geweest en zag dit draadje weer te voorschijn komen.

Vraagje: ben je inmiddels uit het probleem?
Anders kan ik je wel helpen, wonen niet op wereldafstand van elkaar.

groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Citaat van: Jan22 op maandag 15 mei 2017, 00:15:14
Wat mij verbaast is dat menig digitaal rijder van z'n eindafschakeling af wil, terwijl je dat bij de besturing zo goed zou kunnen benutten. Kennelijk is die wisselstand-kennis niet meer nodig (overbodig bij een digitaal besturingssysteem), (...)

Onlangs stond er een draadje in de rubriek Digitale Märklin Besturing. In dat draadje "Eenvoudige terugmelding Marklin c wissels in iTrain!" wordt uitgelegd hoe je de terugmelding van wissels kunt benutten, op basis van de eindafschakelingen van de spoelen.

Na wat reacties viel bij mij het kwartje: dit is een van de manieren om die eindafschakeling semi-analoog te gebruiken (b.v. bij 6021-gebruik), mits ze het blijven doen.

Hoe je spoelen heel kunt houden, staat in een van de reacties in het draadje van Has-bls, bijvoorbeeld met een lager schakel-voltage en/of met gelijkstroom. En dat brengt ons ook bij een mogelijke oorzaak van het falen: een te lange schakeltijd. Dat is analoog het grootste risico, dacht ik altijd.

Daarnaast speelt er iets anders dan schakelspanning of schakeltijd, en dat is spoelinductie.

Volgens sommigen zou bij het afschakelen van het relais een vorm van "afblussen" nodig zijn.
Of dat een "broodje aap" is, kan ik eigenlijk niet goed beoordelen, althans bij dat ene specifieke idee bekruipt me het gevoel dat het lariekoek is: de ferrietklem.

Onlangs kwam ik op een forum het idee tegen om ferrietkragen te gebruiken. Dat zijn een soort ringen, gevuld met ferrietpareltjes die je klemt om de gele en/of de blauwe draad (van die dingen die je in het groot vroeger wel zag bij vga-kabels en hdmi-kabels). Doel ervan: het dempen, reduceren van inductie, e.d. en zo ontstoren van de stroom in de (geel+blauwe) draden naar/van de spoel.

Min of meer het idee dat een vrijloopdiode (blus-diode) bij gelijkstroom de spoel spaart, maar dan zonder de spoel te sparen. Als je die inductie dempt, krijgt de spoel evengoed de volle laag, lijkt mij.

Met een condensator zou je bij wisselstroom een beter effect kunnen bereiken dan met zo'n ferrietkraag omdat je dan de piekspanning van het afschakelen opvangt in plaats van verstookt of alleen maar dempt.
De bron van dat idee is vreselijk oud, maar vanuit Delft nog steeds online te vinden:
https://www.idd.nl/key/inductiestoring.html

Ik heb geen idee of mensen op het forum zoiets allang een keertje hebben uitgetest.
Gezien de brondatum moet dat haast wel.
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Beste Jan Willem,

Laat ik het simpel zeggen: de contacten in de eindschakelaars branden in, over de oorzaak wordt veel nagedacht, maar als de oplossing makkelijk was dan zou Tante Märklin dat al wel doorgevoerd hebben (ze zijn niet 100% achterlijk in Göppingen).

De Edits wisseldecoders hebben standaard een vrijloopdiode, ik meen begrepen te hebben dat andere merken dat ook hebben.

Een betrouwbaar digitaal systeem maakt dat de schakelaars "disabled" kunnen worden, een tweede beveiliging is nodig om er voor te zorgen dat een vingertje op de knoppen niet al te veel schade kan veroorzaken.

Terugmelding van de stand van de wisselaandrijving is leuk en kan door een aantal systemen benut worden, maar het is geen wisselstand beveiliging.

Groet, Anne W


Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Eindcontacten en Eindafschakelingen Märklin K-spoelen 7549, 75491 en 975491
Onlangs vond ik weer een draadje over k-rails en wisselspoelen met de bekende nummers.
Ik voeg het hier maar even toe, voor iedereen die meer keus wil hebben dan misschien goed is.

Deze drie pagina's gaan over k-rails en k-rail wissels, met gebruik van terugmelding
(in plaats van die te slopen), bij analoog en digitaal gebruik:

De inleiding over wissels begint vanaf Das MÄRKLIN K-Gleis (Teil 2), TIPPS zu Weichenantrieben.
Eerst beschrijft hij de verschillende modellen, daarna geeft hij aan die getest te hebben met zo'n 10000 keer schakelen, en ten slotte geeft hij een lijstje mogelijke oorzaken van een defect:
http://www.hjb-modellbahn.de/Elektrik/Elektrik.htm

Citeer
Eine gewisse Schwachstelle bilden die geringen Rückstellkräfte der Weichenzungen. Bei den "guten alten" Metallgleisen wurden Federn eingebaut; heute wird die Rückstellkraft billig durch Kunststoffe erreicht. Insbesondere bei den K-Gleisen kann es zum Klemmen der Weichenzunge und der Rückstellkräfte kommen, wenn:
- nicht akkurat plan verlegt wird  wissel ligt niet goed vlak
- die Weiche zu fest auf ein Gleisbett verschraubt wird wissel is te zwaar verschroefd
- beim Einschottern nicht sauber gearbeitet wird    wissel is niet goed geballast
- unsaubere Gleise (Verschmutzung)  wissel is niet schoon
- keine zu Hohen Schaltspannungen verwenden (Verschmoren, Lebensdauer der Abschaltkontakte!)
  16V optimal, dabei auf ausreichend Kabelquerschnitte bei den Zuleitungen achten
  (Spannungsabfall vermeiden, da sonst Weichen bei Unterspannung nicht mehr schalten!) 
   wissel omschakel spanning te groot
- Achtung bei Verwendung Märklins Unterflur-Antrieb (der biegsame Draht ist meist zu schwach und die Justierung muss exaktausgeführt werden) 
  wissel veertje (ondertafel aandrijving) is te zwak

De oorzaken van een wisseldefect lopen vooruit op het aandragen van mogelijke oplossingen

Dit draadje gaat over de fout-analyse en de oplossingen:
http://www.hjb-modellbahn.de/Elektrik/Defekte_Weichenantriebe/Defekte_Weichenantriebe.htm

Dit draadje volgt daaruit. Achtergrond info: schrijver werkt met arduino, IB en TC.

Hij geeft een andere aanpak dan het verwijderen van de eindafschakling.
http://www.hjb-modellbahn.de/Steuerungen/Steuerungen.htm

Vandaag kwam ik een blog uit 2018 tegen:
Eindafschakelaar eruit, zekering erin (ook weer een idee)
CiteerWas könnte die Lösung sein? Man bräuchte eine Art "Sicherung", genauer eine selbst rückstellende Polymer-Sicherung von je 100 oder 200mA. Die Märklin-K-Weichen-Antriebe benötigen etwa 400mA (alte Version, Antrieb fest mit Weiche verbaut) bzw. 700mA (neue Version, ansteckbarer Antrieb).

Die Sicherung kann man nun zwischen den blauen Zuleitungen zur Weiche ein. Diese Sicherung spricht innerhalb von 7 Sekunden an, wenn ein Strom von 200 bzw. 400mA fließt. Bei 700mA dementsprechend kürzer, innerhalb von 3 Sekunden. Damit ist ein sicheres Schalten gewährleistet aber auch ein sicheres Abschalten, wenn etwas schief gehen sollte.

Diese Sicherungen kosten ca. 30 Cent je Stück und schützen die Weichenantriebe zuverlässig