Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Ombouw Liliput Bad IVh - locsound erin

Gestart door Maarten zondag 12 januari 2014, 15:30:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Liliput Bad IVh - locsound erin
Ik ben de Bad IV van liliput aan het ombouwen. Sleper heb ik er net onder zitten. ( makkie want liliput heeft nl ook een 3rail versie dus uitsparing zit er al in) Er komt een locsound in, voor de speaker een nieuwe klankkast gemaakt en deze samen met de speaker zo achter de vuurplaat kunnen schuiven. ( precies voor het gewicht wat in de ketel zit, dus nu niets hoeven te frezen! :) )
Maar de lampjes wil ik vervangen door Leds. Nu heb ik nog enkele setjes liggen van adeboer.de
, namelijk de 150001. Deze smd led zit op een printplaatje incl weerstand. Volgens de specs mag er 12v dc of 16v ac op komen. (Imax is 15mA)
Kan ik deze nu rechtstreeks op de functieuitgang vd loksound v4?
Qua stroom geen probleem, maar hoe zit het met de spanning? Gaat dat nog een probleem opleveren?
Heeft iemand ervaring met deze zeer compacte kant en klare ledjes? En dat dus icm met een locdecoder.

Groeten Maarten
Re: Ombouw Liliput Bad IVh - locsound erin
Moet werken, de functieuitgangen leveren 12V DC. bovendien kan je de functieuitgangen van je lopi nog dimmen.

Walter
Re: Ombouw Liliput Bad IVh - locsound erin
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Ombouw Liliput Bad IVh - locsound erin
Hi

Lijkt mij geen probleem alleen is welliswaar de uitgang (tot) 16V en de Leds 12 V (zou weerstand tussen moeten)
Is het te vel kan je de Locsound uitgang altijd nog iets "dimmen"

groet
Harald
Re: Ombouw Liliput Bad IVh - locsound erin
Bedankt voor de reactie heren. Ik ga er vanavond eens verder mee.

Groeten Maarten
Re: Ombouw Liliput Bad IVh - locsound erin
Ik heb de blauwe versie.  En ik heb de wielen links en rechts doorverbonden met het frame. Dus geen slepers meer tegen de binnenkant vd wielen. Wel nog mbv geleideverf de wielisolatie overbrugd.

Groeten Maarten

...die het een vd mooiste stoomlocs vind die ooit gereden heeft
Re: Ombouw Liliput Bad IVh - locsound erin
Edward,

Zou je voor de spreekwoordelijke vorm eens een paar foto's van beide locs naast elkaar willen zetten? Ik ben heel benieuwd hoe de Liliput en de Marklin VIh zich tot elkaar verhouden.

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,
William
Re: Ombouw Liliput Bad IVh - locsound erin
Dag Edward,

Dat zijn mooie plaatjes :thumbup:. Persoonlijk vind ik de Liliput loc wat mooier.

Groet,
Bert
Re: Ombouw Liliput Bad IVh - locsound erin
Sluit me aan bij Edward, alleen jammer dat de trappen, vooraan, naar de omloop zo duidelijk van plastic zijn. Mét gietnaden...
Re: Ombouw Liliput Bad IVh - locsound erin
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw Liliput Bad IVh - locsound erin
Hoi Edward,

Volgens mij mist bij de Liliput de rangeer opstapjes met greep, klopt dat?
De cilinderkast bij de Liliput voorzien van (nogal grove) klinknagels, die ik foto's van de bad IVh nog niet ben tegen gekomen.
Ook is er verschil tussen de uitvoering van de kegels vooraan de bovenste hoge druk cilinders, maar op 1:1 foto's zie dezelfde verschillen.
Het drijfwerk is bij de Lilliput wel wat completer dan bij de M versie, maar qua leidingwerk (zandleidingen en naar de fluit) vind ik de M wat strakker uitgevoerd.
De tender draaistellen komen bij de Lilliput weer mooier uit dan bij de M.
Welke tender heeft de juiste lengte? Of zijn ze in 1:1 ook verschillend van lengte?
Re: Ombouw Liliput Bad IVh - locsound erin
Mij valt de ruimte op onder het machinistenhuis. Ik heb constant het idee dat er meer ruimte is bij de L van bij de M.

Welke is nu een historisch verantwoorde kleurstelling? De blauwe zeker niet, maar die van L wel?

Wel mooi hoor :-). Hartstikke bedankt voor het plaatsen van de foto's!

Met vriendelijke groet,
William
Re: Ombouw Liliput Bad IVh - locsound erin
Ik heb ergens gelezen dat dit de originele kleuren zouden zijn...
Re: Ombouw Liliput Bad IVh - locsound erin
Hier nog een filmpje van de loc in weer een andere jas.
Re: Ombouw Liliput Bad IVh - locsound erin
Mmmmm, ga ik eens achteraan.  Bedankt voor de tip!