Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Een lang weekend spoorvernieuwen

Gestart door Slifor donderdag 08 mei 2014, 20:07:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Een lang weekend spoorvernieuwen
In een 100urige buitendienststelling werd vorige week door BAM Rail een 5 tal wissels vernieuwd tussen Groningen en Roodeschool. Daarnaast werd ca 5,5 kilometer dwarsliggers en spoorstaven vervangen en ca 3,5 km ballast. Voor de laatste twee klussen werd door BAM Rail een aannemer ingehuurd die hier een van de beste in is; namelijk Spitzke!  :D
Na een enerverend aantal dagen kon het spoor weer op tijd in dienst en was alles gedaan wat gedaan moest worden!! Aangezien Spitzke een tijdje wat minder actief was in Nederland toch wel weer leuk om maar liefst 3 locs voor enkele dagen in actie te zien. Hierbij enkele plaatjes van de voorbije week.

Het werk begon al in de nacht van maandag op dinsdag toen de UMS2001 (ombouwtrein het land in kwam via Nieuweschans. Vervolgens werden op dinsdag de dwarsliggers aangevoerd met twee treinen via Bad-Bentheim. Omdat Zwolle Rangeer buiten dienst was moest er kop gemaakt worden in 't-Harde en zodoende kon de tweede trein bij Hattemerbroek worden vastgelegd. Later die avond/nacht werd een deel van de trein doorgebracht naar het slapende en met sanering bedreigde emplacement van Delfzijl, waar de volgende morgen druk   gerangeerd werd met maar liefst 3 Spitzke locs!
Aan het eind van de dag werden de inmiddels lege wagons weer naar Leer (D) afgevoerd en werd de kettinghor opgehaald, waarna op donderdag werd begonnen met de werkzaamheden thv Groningen-Noord.
Na een hele dag regen verplaatste het circus zich richting Adorp, waar 3 kilometer spoor gehord werd met de imposante RM900S waarbij zowel oude ballast aan de voorkant werd afgevoerd en schone ballast aan de achterkant werd aangevoerd. In het rustieke weidse landschap van Groningen werd gestaag doorgewerkt met het circus en moest de loc af en toe even wachten voor wat werkzaamheden van een kraan op lorries. Op de vroege morgen van zondag 4 mei zat het werk van de grote machines er op en werden ombouwtrein "Heinrich der Starke"en kettinghor RM900S weer afgevoerd uit de buitendienststelling, waarbij de kettinghor via Nieuweschans naar het Duitse Leer vertrok. De zondag werd verder besteed aan afwerken van de baan en seintechnische werkzaamheden. Het spoor werd maandagmorgen weer keurig op tijd in dienst gegeven!   :thumbup: