Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Koploper doet raar bij het ijken van loc's

Gestart door matty997 donderdag 08 mei 2014, 12:28:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koploper doet raar bij het ijken van loc's
Hallo allemaal,

Ik heb inmiddels een testbaantje gemaakt om te kijken wat ik allemaal kan met koploper en de Ecos. Ik heb de testbaan bijna geheel aangesloten, ik wacht alleen nog om de servo's voor de wissels maar nu kan ik ook zonder de wissels testen door gewoon alleen het ovaal (4 blokken) te gebruiken, de bezetmelders doen het wel allemaal goed in koploper. Nu wilde ik 2 loc's invoeren in koploper. Alles lukt, maar nu wil ik de snelheid gaan ijken en daar gaat het fout. De bezetmeldpunten zijn volgens mij goed ingevoerd en even lang (voor het ijk stuk). Als ik mijn koploper laat ijken tot bijv. 160km/u gaat koploper dit netjes doen, maar bij de lage snelheden neemt koploper niet de afstand van het begin van blok 1 tot het begin van blok 2, maar van eind blok 1 tot begin blok 2 :?. Zo krijg ik dus hele rare metingen. Bij de hogere snelheden klopt de snelheidsaansturing soms niet. Als ik op de Ecos kijk geeft die heel kort bijv. decoderstap 20 en valt daarna terug op bijv. decoderstap 8. Wat doe ik fout? Wie kan mij helpen? Ik hoop dat ik genoeg informatie heb gegeven.

Groet,
Matthijs
Re: Koploper doet raar bij het ijken van loc's
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Koploper doet raar bij het ijken van loc's
Sowieso de loc niet op de rijregelaar van de Ecos de betreffende lok aansturen. Verder de optrek en remvertraging uitzetten als je aan het ijken bent. Die staat vaak op F4.

Verder moet je aangeven welke richting het ijken gebeurd. Dat kan soms mis gaan, kijk daarom goed welke richting je het hebt ingesteld en of de loc wel direct de juiste kant op rijd. Want dan kan het misgaan.
Re: Koploper doet raar bij het ijken van loc's
Heb je toevallig gelijkstroomwielen onder de koploper zitten?

Een kopbak heeft detectieproblemen. door antislipbanden ziet je melder het voorste draaistel niet.

Robin
Re: Koploper doet raar bij het ijken van loc's
Beide bedankt voor jullie reactie,

Robin: Voor zo ver ik weet is er niets aan de koploper verandert. Ik heb  even getest en inderdaad, de voorste as van de kopbak laat een melder niet afgaan, de tweede echter wel. Er zal dus een kleine fout in zitten wat dat betreft, maar ik denk dat dat te verwaarlozen is.
Wijbe: Tijdens het ijken heb ik op de Ecos alleen maar de loc er op staan om te kijken of die het wel goed doet, maar dat mag ik dus niet doen als ik het goed begrijp. Ik heb de optrek-/afremvertraging nu uitgezet. Wat bedoel je precies met het aangeven in welke richting het ijken gebeurt? Ik heb nu ingesteld dat koploper de loc heen en weer ijkt. Ik laat de loc voor het ijken de richting bepalen met de knop in koploper. De loc gaat dan rijden naar een van de melders, soms rijd hij er voorbij en soms stopt hij bij het bereiken van het blok. Als het nodig is kan ik wel een paar screenshots maken ter verduidelijking.

Matthijs
Re: Koploper doet raar bij het ijken van loc's
Zetje hem wel tussen de twee ijk punten? Hij zou gewoon voor bij het eerste punt wat ie tegenkomt moeten stoppen.

Dit moet je helemaal los zien van je blokken. Je hebt alleen met twee melders en een stuk "afrem spoor" te maken.
Of heeft ie zoveel lengte nodig dat ie in het rondje de tweede ijkmelder alweer raakt?


Robin
Re: Koploper doet raar bij het ijken van loc's
Ik heb de loc altijd tussen de 2 ijk punten gezet bij het testen van richting. Ik heb de koploper nu 3 delig op de baan staan, anders is die inderdaad aan de grote kant. Ik had zojuist nog getest, bij stap 1 deed koploper nog een beetje raar, maar vanaf stap 2 ging het weer goed. De koploper is nu volledig geijkt. Het is gelukt door de rijregelaar waar de koploper op stond vrij te geven en de optrek-/afremvertraging uit te zetten.

Matthijs
Re: Koploper doet raar bij het ijken van loc's
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Koploper doet raar bij het ijken van loc's
Starten doe je altijd buiten de ijk punten.
Re: Koploper doet raar bij het ijken van loc's
Ikke niet. ;)

Citaat van: matty997 op donderdag 08 mei 2014, 16:04:39

Ik had zojuist nog getest, bij stap 1 deed koploper nog een beetje raar


Wat bedoel je hier precies, wat is raar? Meet je iets wat niet klopt?

Gr, Ben.
Re: Koploper doet raar bij het ijken van loc's
Citaat van: Wijbe op donderdag 08 mei 2014, 16:48:12
Starten doe je altijd buiten de ijk punten.
Dat zal dan waarschijnlijk de reden zijn geweest dat de eerste meeting toen niet goed was gegaan.

Citaat van: Spoorman op donderdag 08 mei 2014, 17:31:03
Wat bedoel je hier precies, wat is raar? Meet je iets wat niet klopt?
Koploper meet dan niet dat punt 1 bezet is  tot punt 2 bezet is (normaal, als ik het goed heb), maar van vrijkomen punt 1 tot bezet punt 2. Zo krijg je een snelheid die sneller is dan dat er eigenlijk gereden is.

Verder heb ik nu 2 loc's laten ijken, echter als ik ze in een blok zet (zowel echt als in koploper) verschijnt er bij mij geen blauw pijltje om het automatisch rijden te starten. Waar kan dit aan liggen? Wel kan ik door de loc naar het volgende blok te slepen de trein laten rijden. Ik heb dit gedaan, het ging 3 rondjes goed. De 2e trein moest naar het volgende blok rijden, wat hij ook deed, maar koploper had dit gek genoeg niet door en zij dat de loc stilstond.
Een ander ding is dat ik zag dat een trein erg abrupt stopt en net te ver door rijd waardoor hij op een wissel komt te staan. Nu is dat nog niet erg omdat die wissel nog niet gebruik is maar straks is dat wel onhandig als ik die wissel wil gaan gebruiken. Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen.

Matthijs
Re: Koploper doet raar bij het ijken van loc's
Het blauwe pijltje is er als de lok maar naar één volgend blok kan. Zijn meer keuzes mogelijk dan kun je zo niet starten, wel door te slepen zoals je gedaan hebt.

Als Koploper zegt dat een lok stil staat terwijl deze gewoon rijdt heb je vrijwel zeker een melder gemist.

Verder staat er in de Help een heel verhaal over remmen. Wat jij beschrijft lijkt op een te hoge snelheid, een te lange remweg (treintype), een te korte stopmelder, enz..

Gr, Ben.

Re: Koploper doet raar bij het ijken van loc's
Bedankt,
Ik begrijp nu waarom het blauwe knopje niet actief werd.
Over het stilstaan; ik heb er naar gekeken. Eerst dacht ik dat het niet klopte, maar ik kwam er achter dat koploper de loc niet liet keren, wanneer dat wel moest (ik had dat aangegeven door het vierkantje naar het blok waar hij vandaan kwam te slepen). Het is toch gek dat koploper wel weet dat de trein moet keren, maar geen keercommando geeft.

Matthijs
Re: Koploper doet raar bij het ijken van loc's
Koploper is nogal dom en doet alleen wat ingegeven is. Als een lok niet wil keren zit er ergens iets mis bij de instellingen. :)
Re: Koploper doet raar bij het ijken van loc's
Als je sleept rij je dan handmatig of semi automatisch?

Robin
Re: Koploper doet raar bij het ijken van loc's
Ik zal alle instellingen nog eens een keer doorkijken of er iets vergeten is.
Volgens mij rijd ik nu semi automatisch, als ik een trein naar een blok sleep gaat hij vervolgens zelf verder naar het volgende blok.

Matthijs