Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.

Gestart door PietB dinsdag 06 mei 2014, 12:33:19

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
Ik heb op mijn vorige baan de ballast (ik gebruik Marklin C en K rails) vast gelegd met 1:1 verdunde houtlijm + een drupje afwasmiddel.
Bij het afbreken van deze baan had ik bijna een kango nodig om de ballast van de rails af te krijgen.
Mij is aangeraden om op mijn nieuwe baan boekbinderslijm te gebruiken.
Dat wil ik eens proberen, maar wat is de handigste/juiste methode om de ballast te fixeren met deze lijm?

grt Piet.
Re: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
Piet, ik heb alleen maar C-rail wat ik ballast met gewone goedkope houtlijm van de Action.
Wel wat meer verdund dan 1:1 en niet met water maar met ruitensproeiervloeistof (dubbel woordwaarde)
Ik zet eerst schilderstape tegen de zijkanten van de rail wat ik dan donker bruin verf en na het drogen smeer ik eerst een dun laagje houtlijm op de tape waar ik de ballast op strooi met zo'n glazen suikerstrooier, daarna strooi ik nog een laagje wat ik met een zachte kwast verdeel over de langte en dat wordt dan ingedruppeld met de verdunde houtlijm.
K-rail zou ik eerst op een laagje schuim leggen, dat is in rollen van een meter of tig te koop.
Ballast in strooien en indruppelen met de verdunde houtlijm met rtnsprrvlstf.
Met boekbinderslijm heb ik het ook wel eens geprobeert maar dat zat net zo vast als de verdunde houtlijm.

Nog mooier ballasten kan met voorstrijk, dan zit het allemaal net vast en pak je later zo de rail weer op zonder al te veel geweld nodig te hebben.
Re: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
Piet,


Kijk even op deze link.
Wordt e.e.a. uitgelegd
Re: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
Zomer of winter ruitenvloeistof Tom? ;)
Re: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
Hi Piet,

Wij gebruiken eigenlijk al jaren geen "houtlijm" meer maar alleen nog lijm op rubberbasis "Latex".
Oftewel "Voorstrijk" (Boumarkt) voor b.v. bomen of in een dikkere form Rubberlijm of Flexlijm (van.b.v. AnitaD*) voor de rails.
Rails op Neopreen band is dan ook heel goed geluidswerend.
ook kan je dit weer prachtig losmaken(weken) met spiritus en de rails wordt dan zelfs hartstikke schoon.

Extra groot voordeel is dat het egaal opdroogt en niet zoals houtlijm van buitenaf met een vliesje.
Blijft ook soepeler en bij de bomen breekt niets meer af (Verder niets nodig).
Ook geen druppeltje Dreft nodig

Valt ook niet op als je weer een laagje eroverheen doet vloeit namelijk heel mooi weg.
Houtlijm wordt hier alleen nog voor hout gebruikt.

groet
Harald
Re: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
Citaat van: iTom op dinsdag 06 mei 2014, 13:14:21
Met boekbinderslijm heb ik het ook wel eens geprobeert maar dat zat net zo vast als de verdunde houtlijm.
Ja dat vind ik niet erg Tom, maar het wordt zo hard die houtlijm.
En men zegt dat boekbinderslijm elastisch blijft, dat lijkt me makkelijker te verwijderen, als het nodig is.

Vandaar mijn vraag, maar alle tips zijn natuurlijk welkom.

grt Piet.
Re: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
Citaat van: PietB op dinsdag 06 mei 2014, 15:19:18

En men zegt dat boekbinderslijm elastisch blijft, dat lijkt me makkelijker te verwijderen, als het nodig is.


En dat klopt aldus deze ervarings-deskundige. Het werkt prima, 1:4 verdunnen, beetje sop enz. Heb het spul van de Pipoos.

Heb ook een deel van mijn baan met voorstrijk gedaan maar daar ben ik niet zo blij mee, het geeft nogal krimp.

Gr, Ben.
Re: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
ik ben van plan om vloeibaar rubber te gaan gebruiken. ben benieuwd hoe dat werkt.

Roy
Re: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
Roy,
pas op met vloeibare rubber, ik heb dat in het verleden ook geprobeerd. In eerste instantie ziet alles er schitterend uit, na verloop van tijd wordt de rubber onder invloed van licht toch wat te bruin en gaat het enigzins werken waardoor niet alles meer netjes aansluit.

Jan

(voorstrijk werkt bij mij het beste!)
Re: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
Hi Jan,

Dat verkleuren van de "Latex" achtige lijmen heb ik na jaren gebruik nog nooit geconstateerd en het werk altijd een beetje maar dat is nooit een probleem gebleken.


groet
Harald
Re: Boekbinderslijm versus verdunde houtlijm.
Bedankt Jongens,

Voor deze dicussie, geeft mij een goeie tip voor boekbinderslijm.

De hoofdbaan bij mij heb ik vast gelegd met houtlijm op schuimplastic.
Dit plastic was afval bij mij op de zaak als bescherming voor offset-platen van de drukkerij.

Daar heb ik stroken van gesneden en driehoog op elkaar gelijmd met houtlijm. Twee lagen gaf te weinig demping.
De stroken naar boven toe steeds iets smaller gesneden, zo ontstond een bedding-model. De rails daarop weer vast gelijmd met houtlijm. Alles niet verdund.

De rails is hierbij heel makkelijk los te wippen en de wissels liggen alleen vast door de aangesloten rails.
Nadeel: er onstaat een beetje roest verkleuring, tot de lijm droog is.

De zijlijn moet nog vast gelijmd worden, ligt nu nog "vast" met spijkers in voorgeboorde gaten.

Ik ga de boekbinderslijm uitproberen van Pipoos.


Wil Tweeendrie