Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Onze zwitserse fantasie baan

Gestart door Jolante maandag 05 mei 2014, 12:26:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Onze zwitserse fantasie baan
Lid sinds: 2011

offline
Onze zwitserse fantasie baan
hallo
Al een tijdje niks laten horen, maar we zijn goed bezig geweest. We zijn begonnen met de baan aankleden.  Zoals in onze bericht met de vraag over de wissels aansluiten hebben wij dat nu redelijk af. http://forum.3rail.nl/index.php?topic=48328.0
Dus starten we nu maar een verslag van onze baan. We hebben alweer het een en ander veranderd!

We zijn gestart met het maken van een bekisting rond de baan, zodat de bergen tegen de achterwand kunnen steunen, maar de tafel in zijn geheel verplaatsbaar blijft. Wat al meerdere keren heel handig is gebleken.
Daarna poortjes voor de vele tunnels afgetekend en gezaagd. Gomar heeft daar zelf bij geholpen met decoupeerzagen, wat best lastig is met links (als je rechtshandig bent). Maar samen lukte dat prima!
Daarna hebben we de gaten opgevuld daar waar we drop/stadje willen. Zodat we daar gemakkelijk iets kunnen plaatsen. En iets meer een beeld hebben van hoeveel ruimte er langs de baan is.

Zo dan nu wat foto materiaal! en de linken naar onze anderen berichten
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=32974.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=48328.0


groetjes Gomar en Jolante 

Re: Onze zwitserse fantasie baan
en dan de tunnel ingangen
Re: Onze zwitserse fantasie baan
en dan "bergen" of plaatsen in de bergen voor camping, meertje, stationnetje, huisjes, ruïne ....
Re: Onze zwitserse fantasie baan
En we hebben het spoor nog aan gepast. Gomar wilde heeeeeel graag een langer rangeer stukje. Het was even passen en meten, maar ik denk dat het zo ook mogelijk is!  :D
Zo wij gaan weer verder met het echte werk! We hebben huisjes gekocht! En gaan eens kijken hoe we een gezellig dorp kunnen creëren.
Tips zijn natuurlijk altijd welkom!



groetjes Gomar en Jolante
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Onze zwitserse fantasie baan
 :) Dat ziet er allemaal keurig uit ...

proficiat

Groeten Freddy
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Hallo Jolante en gomar,

dat gaat de goede kant op een goede ondergrond op verder te borduren

kijk even of je overal bij kunt anders moet je misschien in de achter plaat in de bergen nog een gat maken.

dat zie je toch niet als de berg bekleed is, en je kan dan toch vanachteren er bij


gr Ed
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Hoi Gomar en Jolante

Dat ziet er veel belovend uit allemaal.
Jullie hebben niet stil gezeten zo te zien.
Ben benieuwd wat het gaat worden.
Succes met jullie baan.

gr Tony
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Erg mooi en degelijk gemaakt.
Ben zeer benieuwd naar de bouw van het dorp en de bergen.
Gr. Leo
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Super!
Nog zo'n veelbelovend bergbaantje in opbouw.  :D

En op de oude vertrouwde m-rails!  :thumbup: 
Net als mijn Huhnerdorf baantje in het andere topic. ;)

Als ik zo de lopende topics zie is m-rail bezig aan een revival!  :warning:  :idea:
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

online
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Mooi ontwerp met genoeg mogelijkheden voor treinbedrijf en landschap, en ook de uitvoering is mooi. Best een uitdaging om zo gezamenlijk deze baan te bouwen. Leuk om te lezen dat het forum daarbij helpt. Dat helpt ons allemaal hoor. Straks zijn jullie degenen die de kennis en ervaring weer delen. 
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Kik vin het er leuk uit zien.
Ben net zoals de anderen benieuwd naar het landschap.
Groet John
Re: Onze zwitserse fantasie baan
De zomer is voorbij....
We zijn weer van start met de baan!. We hebben voor de zomer een aantal huisjes gekocht en die hebben we eens een beetje verdeeld over de baan. We kozen voor kant en klare huizen, zodat we niet het priegelen hoeven te doen. Want vandaag begonnen met een camping set te lijmen die Gomar van Sinterklaas had gekregen, maar dat is toch lastig met een hand! Dus erg blij met de huizen die een beetje opgeknapt moeten worden, zo ontstaat er toch wat sneller een beeld van het geheel.  :)
Twee caravans zijn af... 1 mist iets  :? foutje, maar goed, wij vinden het nog niet erg opvallen!

Re: Onze zwitserse fantasie baan
De huisjes, kerk, supermarkt, school.... enz op de baan. Best lastig om alles een plek te geven zonder dat het vol wordt.
Re: Onze zwitserse fantasie baan
en nog wat meer... we testen ook met een waterloopje en huizen daarbij...
dan zullen we nog wat met straat verlichting moeten doen. En een spoorovergang voor de auto's. We hebben een hele ouderwetse, met druk, maar die doet het niet goed, dus misschien ook maar elektrisch kopen.
Dan natuurlijk de wegen... Misschien met gips?
Het waterstroompje... met piepschuim? genoeg nog om over na te denken, hoe het moet.
Alle tips zijn zeker welkom!
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Iemand een tip hoe je de platen onder de huizen uit kunt krijgen? Lijkt mij leuker om het direct op de baan te verwerken...
Nou veel kijk plezier maar weer! groetjes Gomar en Jolante
Re: Onze zwitserse fantasie baan
jullie zijn samen goed bezig.
de bodemplaat van de huisjes kun je los snijden met een hobbymes.
gewoon voorzichtig kant voor kant losmaken.

groet Winno
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Ziet er al goed uit. Je kunt de onderplaten soms ook voorzichtig los buigen. Dit is afhankelijk of de huisjes al wat ouder zijn, dan is de lijm brozer. Wat betreft bergen, dit kan met piepschuimplaten of kippengaas met papiermache en gips. Meerdere mogelijkheden op dit forum te vinden. Veel succes.

Gr henk
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Zo het is al weer even geleden dat we wat plaatste, maar we hebben hard gewerkt!  We hebben testjes gemaakt met mini steentjes voor asfalt wegen... dus  ritje Ikea en testen maar! wij vinden het wel wat! Dan hebben we tests gedaan voor de afwerking van de poorten van de bergen gips tov klei... De voorkeur gaat nu uit naar gips. Mijn dank voor de goeie tips in berichten van verschillende forumleden!
We hebben met hout nog verstevigingen gemaakt voor de rotsen van straks. En we zijn begonnen met de bouw van de brug. Een paar technieken samenvoegend, moet het wel wat worden!
Vandaag ook een start gemaakt met het vast lijmen van de binders... Dat is toch wel een rottig karweitje zo onder de treintafel.
Re: Onze zwitserse fantasie baan
We hebben ook een bogen grot op de planning, alles in karton proef gemaakt nu nog uitzagen in hout.
Re: Onze zwitserse fantasie baan
We hebben ook al wat huisjes enzo ontdaan van hun onderplaat. Bedankt voor die tips, met het mesje was inderdaad redelijk gemakkelijk. Alleen de kerk lukt echt niet dus probeer ik daar nog wat voor te verzinnen.
Zo dat was het weer wij gaan weer verder met knutselen!
Groetjes Jolante en Gomar
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Wat een leuk draadje is dit toch. Ik ga het zeker blijven volgen. Ik ben onder de indruk van de rust die alles uitstraalt terwijl je toch gestaag vooruit gaat. Succes verder.

Wim
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Onze zwitserse fantasie baan


Dirk-Jan
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Leuke update :important:
't Wordt zeker een fraaie baan.
Succes en plezier verder.
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Ziet er goed uit :thumbup: Weer iemand die met m-rails bezig is B)
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Het is een mooie baan aan het worden. Inderdaad, de rust straalt er van af. En heerlijk, die M-rails. Ben er zelf ook fan van.

Succes, groeten.
Roel
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Onze zwitserse fantasie baan

Hoi Jolante en Gomar !

Leuk project  :thumbup:
Je zou de bodemplaat van de kerk ook met een cuttermesje langs de muren af kunnen snijden.
Dat is wel een geduldwerkje. Je moet heel wat keren snijden, voordat je een stuk kunt buigen en los knakken.
Je zou ook de plaat gewoon kleiner kunnen snijden.

Grtz Tony
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Wauw,

dit begint er erg goed uit te zien. Bedankt voor het delen. Weer wat inspiratie opgedaan. Ik blijf volgen :thumbup: :thumbup:

groeten Martin
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Hoi Gomar en Jolante.
Wat leuk om te zien dat de baan al behoorlijk vordert! :thumbup:
Het ziet er al bijzonder fraai uit en met alle aankleding wordt het alleen nog maar mooier.
Ik zie dat Gomar ook zelf lekker bezig is en samen doen is altijd gezellig.

Veel plezier en succes met de baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Zo verder geknutseld aan de eerste trein poort. We hebben alles gemaakt in klei op hout. En toen stempelen. Helaas bleek dat moeilijk voor Gomar een te precies werkje. Maar het idee is super, dus we gaan toch voor deze techniek. Gisteren wat verfproefjes gemaakt en nu het echte werk :-)
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Het verven ging Gomar prima af! En dus hebben we de poort mooi af! Nu nadenken over de bergen en hun kleuren!
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Gelijk in de "tunnel" alvast maar geverfd... Tja dat was poort 1 we hebben er nog wat te gaan en een brug ook nog, dus voorlopig vervelen we ons niet! :D
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Zeer natuurgetrouw gemaakt.
Ziet er zeer mooi uit, ben benieuwd naar de rest van de scenery.
Groeten vanuit Antwerpen.
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Ziet er net echt uit.
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Onze zwitserse fantasie baan
dat is mooi geworden zo

gr Ed
Re: Onze zwitserse fantasie baan
netjes   :thumbup: :thumbup:
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Ziet er erg netjes uit, en ook nog mooi ingepast op de plek.  :thumbup: Ik weet niet of je met stoomlocs rijdt/gaat rijden, maar dan zou ik in de boog van de poort nog wat extra zwart van het roet aanbrengen.
Re: Onze zwitserse fantasie baan
erg mooi geworden! Beter dan dat kant en klare spul :)

groeten,
Roel
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Die tunnelingang ziet er werkelijk geweldig uit.
Het is een heel werk, maar het resultaat mag er zijn. 😊
Ik heb dit draadje nog maar net ontdekt.
Een mooi opgebouwde baan.

Gr. Leo
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Wiki Auteur
Lid sinds: 2007

offline
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Dat ziet er prima uit, ik blijf jullie draadje dan uiteraard ook volgen.

Fred Vonk
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Onze zwitserse fantasie baan

Ziet er goed uit  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Grtz Tony
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Ziet er erg mooi uit. Al vaker gespiekt maar blijf jullie zeker volgen!
Re: Onze zwitserse fantasie baan
zo weer een paar maanden verder. Zeker niet stil gezeten, maar geen tijd voor een update. We hebben een nog heel wat poortjes gemaakt!
Alles met DAS klei. Dat werkt echt super :important: we hebben eerst van hout alle poorten gemaakt, dan de klei en daarna de poorten geverfd. Ook hebben we zo de brug gedaan en het poortenportaal wat in de bergen komt. Ondertussen heeft Gomar ook wat kunnen stempelen! Wie oefent krijgt gevoel :-)
Re: Onze zwitserse fantasie baan
ook de bergportalen...
Re: Onze zwitserse fantasie baan
 :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Het is dus hard werken geweest, maar we zijn erg blij met het resultaat  ;)
Re: Onze zwitserse fantasie baan
overzicht van de brug met daar achter het berg portaal
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Leuk hoor,

Ziet er weer netjes uit. Wij willen ook portalen gaan kleien, dus stiekem kijken we even af.
Het wiel opnieuw uitvinden is zonde.

Wij doen het met klei van Acétijon, werkt ook prima en is net wat voordeliger, DAS mooi meegenomen. We blijven natuurlijk Zeeuwen hé.

Succes verder

Wim en Calvin
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Ziet er allemaal mooi uit. :thumbup: :thumbup:
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Onze zwitserse fantasie baan
 8o Zo, daar zijn heel wat steentjes in gedrukt. Ziet er erg goed uit. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ik snap dat het even duurde voor een update, dat is best een klussie geweest. :D
Als de treinen er eenmaal overheen rijden, geeft het nog meer voldoening om over zelf gemaakt bruggen en tunnelportalen te rijden.

Dirk-Jan
Re: Onze zwitserse fantasie baan
Ziet er zeer goed uit.
Ik ga dit voorbeeld navolgen.