Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Rangeren i.c.m PC-besturing?

Gestart door Laenderbahn027 zondag 04 mei 2014, 09:45:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Rangeren i.c.m PC-besturing?
Hallo,

Momenteel werk ik aan een kopstation, wat wellicht in de verre toekomst een doorgangsstation gaat worden.

De twee hoofdsporen wil ik dan ook opdelen in 3 secties, maar wat raden jullie aan voor de overige sporen, zoals opstelsporen etc.? Ik denk dat daar hooguit een afrem- en stopsectie nodig zijn om eventueel een rangeerlocje over te laten pendelen.

Wat betreft draaischijf en dergelijke: ik gebruik de oude (voor m-rails), en daar kan ik digitaal gezien weinig mee denk ik, met name voor automatisch bedrijf. Dat wordt dan wellicht automatisch tót de draaischijf, daarna handmatig op en richting loods, denk ik zo?

Of bereid ik niets voor, en die ik alles gewoon handmatig...? Ik wil vooral voorbereid zijn op dit moment.

Alvast bedankt voor jullie eventuele suggesties.

Groet,
William

Re: Rangeren i.c.m PC-besturing?
Als je alleen met lokjes rijdt zou ik stroomdetectie toepassen en de draaischijf / opstelspoortjes vrolijk mee automatiseren. Met de hand rijden kan altijd.

Gr, Ben.
Re: Rangeren i.c.m PC-besturing?
Lid sinds: 2007

16 meter treintafel - Nederlandse modelbaan

offline
Re: Rangeren i.c.m PC-besturing?
Je kan je rangeersporen verdelen tussen aankomst- en vertreksporen.
De aankomstsporen voorzie je van afrem- en stopmelders. Na aankomst kun je (afhankelijk van je besturingsprogramma) de lokomotieven automatisch laten afkoppelen of over laten schakelen op handbediening.

Als je massadetectie toepast ipv stroomdetectie zullen ook je goederenwagons de aankomstsporen bezet houden nadat je de lok hebt afgekoppeld.
Dan voorkom je dat een volgende goederentrein op je stilstaande goederenwagons botst.
Re: Rangeren i.c.m PC-besturing?
Massadetectie is wat lastig met m-rails.

Gr, Ben.
Re: Rangeren i.c.m PC-besturing?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Rangeren i.c.m PC-besturing?
Dus zorgen dat er wat stroom door je asjes van de wagons gaat lopen, weerstandje of weerstandlak, geen één systeem is perfect, dit is een nadeel van stroomdetectie en dat is inderdaad de beste methode met Märklin M-rails.


Groet, Anne W
Re: Rangeren i.c.m PC-besturing?
Bedankt voor jullie reacties. Een paar opmerkingen:

- Ik rij c-rails, gebruik alleen de oude draaischijf (en dus verlooprails c-m);
- Automatisch ontkoppelen gaat niet werken denk ik, tenzij je locs Telex hebben. Dat is niet het geval. En aangezien niet alle locs even lang zijn...

Ik denk dan ook dat ik ga voor 2 melders per opstelspoor en voor de draaischijf omschakel op handmatig bedrijf. De stationssporen krijgen er zo gezegd 3: aankomst - remmen - stoppen.

Met vriendelijke groet,
William