Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Verlichtingsprobleem rijtuigset 43194

Gestart door Oscar zaterdag 03 mei 2014, 20:21:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verlichtingsprobleem rijtuigset 43194
Op vakantie in Duitsland, zag een treinenwinkel, even naar binnen. Uiteindelijk rijtuigset 43194 gekocht (vier drie-assige Umbau rijtuigen en een vierassig bagage/2e klasse rijtuig met sluitlichten en sleepcontact). Standaard is deze set voorzien van LED binnenverlichting en stroomgeleidende koppelingen. Bij thuiskomst de boel op de baan gezet en jawel, problemen. Wat is het geval?

  • de verlichting van het rijtuig met het sleepcontact werkt perfect
  • de verlichting van de vier Umbaurijtuigen werkt perfect als ik met een draadje de stroomgeleidende koppeling verbind met de railcontactpuntjes (de middengeleider)
  • de verlichting van de Umbaurijtuigen flikkert continu als ze worden gekoppeld met het rijtuig met het sleepcontact
  • alle uitneembare stroomgeleidende koppelingen zijn getest en werken goed
Conclusie: het probleem zit 'm in het rijtuig met het sleepcontact; er wordt geen constante spanning aangevoerd naar de koppeling, ondanks dat de verlichting in het rijtuig zelf mooi constant brandt.

Iemand hier ervaring mee? Suggesties zijn welkom...

En: hoe kan ik dat 4-assige rijtuig het beste open maken?

Dank en groet,
Oscar
Re: Verlichtingsprobleem rijtuigset 43194
Ik zou eens controleren of er een goede verbinding is van het sleepcontact naar de stroomgeleidende koppeling, ik denk dat daar het probleem is en misschien ontbreekt de draad wel.
Re: Verlichtingsprobleem rijtuigset 43194
Ga ik doen. Wel even uitvogelen hoe ik dit rijtuig kan open maken.

Dank & groet,
Oscar

EDIT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd, zie hier.
Re: Verlichtingsprobleem rijtuigset 43194
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Verlichtingsprobleem rijtuigset 43194
Oscar,

De BD4üm open je door eerst de rubberbalgen te verwijderen.
Ik doe dit, door voorzichtig met een nagel aan de zijkant de balg eruit te wippen en vervolgens ook de andere zijde.
Als je beide balgen hebt verwijderd, trek je aan de onderkant de wanden iets opzij, waardoor de bodem er zo uit komt.
Re: Verlichtingsprobleem rijtuigset 43194
Opgelost! Door de balgen te verwijderen kwam de kap meteen los. Toen werd het probleem ook zichtbaar: de rode draad die naar de stroom geleidende koppeling loopt was aan het verkeerde contact op de print gesoldeerd. Door deze draad te verplaatsen naar het contact dat via een koperbaan in verbinding staat met het contact aan de andere kant, dat op zijn beurt weer met de sleper is verbonden, werkt alles meteen perfekt. Al met al in 10 minuten geklaard.

Wel ontzettend slordig van Märklin...

Dank en groet,
Oscar
Re: Verlichtingsprobleem rijtuigset 43194
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Verlichtingsprobleem rijtuigset 43194
Oscar, is de rode draad de voeding naar de stroom voerende koppeling?
Of komt deze van de sleper?
Re: Verlichtingsprobleem rijtuigset 43194
De voeding naar de stroomvoerende koppeling.

Met groet,
Oscar

EDIT Ad: Overbodig citaat van geheel vorig bericht verwijderd, zie hier.