Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Koppelingen, koppelingen en nogeens koppelingen

Gestart door Roy zaterdag 03 mei 2014, 15:18:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koppelingen, koppelingen en nogeens koppelingen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Koppelingen, koppelingen en nogeens koppelingen
Hoi mede-modelspoorologen,

steeds vaker ben ik ontevreden over de kortkoppelingen van mä. Nu ben ik wat aan het proberen met verschillende andere merken/types. De roco kortkoppeling met voorontkoppeling, de roco universeelkoppeling en de fleischmann "klauwkoppeling". Voorlopig bevalt de roco mij het beste.

Nu ben ik erg benieuwd,naar welke koppelingen jullie voorkeur uitgaat. Als het kan, met onderbouwing!
Roy
Re: Koppelingen, koppelingen en nogeens koppelingen
Locomotieven, die geen telexkoppeling hebben, voorzie ik van de Märklin kortkoppelingen.
Wagens die veel rangeren voorzie ik van Roco universeelkoppelingen: Koppelen en ontkoppelen 't best, naar mijn mening.
Vaste treinstammen zijn onderling voorzien van Roco kortkoppelingen of Märklin kortkoppelingen of stroomgeleidende kortkoppelingen
van diverse merken.
De eerste en laatste wagen zijn aan de einden voorzien van Roco universeelkoppelingen, omdat die makkelijk
koppelen/ontkoppelen met de locomotieven.

 
Re: Koppelingen, koppelingen en nogeens koppelingen
Hola,

Alles is hier uitgerust met en voorzien van de Fleischmann Profi kortkoppeling.
Koppelingen maken een stevige verbinding, is echt kortgekoppeld en - ook niet onbelangrijk, je haalt de koppelingen zo van elkaar door de betreffende loc of wagen simpel op te tillen. Ideaal als er onverhoopt eens een sleep ontspoort.
Kom daar maar eens om bij die variant uit Göppingen.

H la P
Fred
Re: Koppelingen, koppelingen en nogeens koppelingen
Ik sluit me direct bij Fred aan wat betreft de Profi's. :thumbup: Overigens heb ik ook goede ervaringen met Roco kk, ze koppelen wat lichter aan vergeleken met de Profi's.

Materieel zonder kortkoppel mechanisme heeft bij mij een Roco universeel koppeling. En de laatste pas ik ook toe i.c.m. Krois electr. koppelingen.

Gr, Ben.
Re: Koppelingen, koppelingen en nogeens koppelingen
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Koppelingen, koppelingen en nogeens koppelingen
Ik gebruik ook in stammetjes de Fleischmann Profi kortkoppeling ook zeer handig bij bovenleiding.

groet
Harald
Re: Koppelingen, koppelingen en nogeens koppelingen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re: Koppelingen, koppelingen en nogeens koppelingen
En het ontkoppelpinnetje komt bij jullie nergens tegen een puko aan?
Roy
Re: Koppelingen, koppelingen en nogeens koppelingen
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Koppelingen, koppelingen en nogeens koppelingen
Ik gebruik Roco kort kk , M* kk, Fl mannen, nergens geen last van met puko's raken , ook niet in de trek/duw kombi's

Gr, Jan
Re: Koppelingen, koppelingen en nogeens koppelingen
Citaat van: Roy op zaterdag 03 mei 2014, 18:10:52
En het ontkoppelpinnetje komt bij jullie nergens tegen een puko aan?
Roy

Toevallig vandaag ook naar zitten zoeken:

- FLM Profi schijnt problemen te geven op Engelse wissels vanwege de verhoogde puco's. Aangezien daar Ben daar sinds een tijdje van genezen is: Fred, heb jij er geen in je baan liggen?
- Roco universeel koppelt naar het schijnt iets minder kort, alsmede is minder bedrijfszeker in krappe bochten. Wim, heb jij daar ervaring mee in een 5100-boogstraal?

Ik neig zelf naar de Flm profi vanwege de reeds aangehaalde voordelen, maar aangezien ik best wel wat wil gaan rangeren, is de Roco universeel wellicht een betere keus. Toch?

Groet,
William
Re: Koppelingen, koppelingen en nogeens koppelingen
Hola

De Fleischmannetjes vertonen op geen van mijn wissels problemen.
Dus ook niet op de Engelsman.
Voor wat het waard is.
Hoe dan ook,

H la P
Fred
Re: Koppelingen, koppelingen en nogeens koppelingen
Citaat van: Roy op zaterdag 03 mei 2014, 18:10:52

En het ontkoppelpinnetje komt bij jullie nergens tegen een puko aan?


Puko's heb ik niet meer maar bij Artitec rijtuigen heb ik hetzelfde probleem als jij: afhangende koppeling schachten.

Oplossing kan zijn demonteren, verwarmen en buigen. 8o :D

Gr, Ben.
Re: Koppelingen, koppelingen en nogeens koppelingen
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Koppelingen, koppelingen en nogeens koppelingen
Als de ontkoppelpin van de Fleischmann proplemen geeft op de wissels, dan voorzichtig het bolle kopje met een vijltje wat afvlakken.

Groet, Anne W