Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Marklin 3448 naar digitaal

Gestart door HdW vrijdag 02 mei 2014, 22:47:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin 3448 naar digitaal
Geacht forum,

Ik heb een 3447 en een 3448. Die zou ik graag allebei digitaliseren. Kan dat met een Lopi 4.0? En zo ja, wat zijn de ombouwinstructies?

Vr. gr.

HdW

(Hans)
Re: Marklin 3448 naar digitaal
Beste Hans

Kan je een foto maken van het inwendige van de lok, met name de motor en eventtuele electronica

Eventueel naar mij prive opsturen, kijk bij mijn profiel voor mijn prive mail

mvg teunis

Re: Marklin 3448 naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Marklin 3448 naar digitaal
Hans,

Als er een DC motor in zit kan dit met een Lopi V4, of welke moderne decoder dan ook gebeuren.
In het middendeel van de loc zit onder de decoder een printje dat voor alle nodige elektrische verbindingen zorgt, onder andere twee metalen lipjes die contact maken met de DC motor die daar onder ligt.
De condensator mag blijven zitten.
Je kunt met de diverse soldeer bruggetjes de lampjes isoleren.
Hieronder heb ik een foto van deze print geplaats.
De foto is afkomstig van Stummi, daar ik er zelf geen heb.
De kleuren spreken voor zich neem ik aan en voor de Lopi V4 moet je deze aanpassen aan de ESU kleurcodering.


Re: Marklin 3448 naar digitaal
Teunis en Kappa,

Ik heb ook de beschrijving van de ombouw bij Stummi gelezen. Dat lijkt me een wat ingewikkelde aanpak. Ik ga met de info van Kappa aan de slag en laat spoedig weer van me horen. Ik ben heel benieuwd naar de digitale rijeigenschappen van de DC-motor!

Gr.

HdW
(Hans)
Re: Marklin 3448 naar digitaal
Geacht forum,

Inmiddels is de loc omgebouwd naar digitaal met een Lopi 4.0. De loc loopt nu al heel mooi en ik heb nog niets aan de CV-waarden gedaan...

Het is een relatief eenvoudige ombouw en de decoder past prachtig in de uitsparing waar de rijrichtingsschakelaar zat.

HdW
(Hans)
Re: Marklin 3448 naar digitaal
Lid sinds: 2019

Good goan !

offline
Re: Marklin 3448 naar digitaal
Hello Forum, ook ik heb een 3448, maar met een LokPilot V4.0 nog in te bouwen. De getoonde foto van het binnenaanzicht van de 3448 lok is gelijk aan die van mijn 3448. In de Einbauanleitung staat bij aansluiting van C-Sinusmotoren dat de stuurprint moet blijven zitten, maar hoe sluit ik zo'n V4.0 dan aan ? Wie kan me helpen ?
Groeten van Rens.

Remmodules van AJ op mijn ouwe 60's layout, zie:
Re: Marklin 3448 naar digitaal
Dat c-sinus gedeelte is hier niet van toepassing, er zit een gewone gelijkstroommotor in.
Re: Marklin 3448 naar digitaal
Lid sinds: 2019

Good goan !

offline
Re: Marklin 3448 naar digitaal
OK... maar blijft de vraag hoe de boel aangesloten moet worden....
Re: Marklin 3448 naar digitaal
Lid sinds: 2019

Good goan !

offline
Re: Marklin 3448 naar digitaal
...moet die print er in blijven ?
Re: Marklin 3448 naar digitaal
Beste Rens, ik krijg uit je vraagstelling de indruk dat je geen idee hebt wat er in je lok zit en waar het toe dient. Om je op weg te helpen: je hebt een loc met een gewone gelijkstroommotor, die aangesloten is via het printje waar je bovenop kijkt. Half onder die print zit nog een printje en dat is een stukje elektronica bedoeld om de motor vooruit/achteruit te laten lopen. Om te beginnen moet dat "omschakelrelais" worden uitgebouwd. Pas daarna kan de Lopi worden ingebouwd, maar voordat je daaraan begint adviseer ik je dringend om het bijbehorende boekje goed te lezen om straks te weten welke draad waarvoor dient en welke kleur hij heeft. Ik wijs er vast even op dat ESU andere kleuren gebruikt dan Märklin, dus kleur op kleur overzetten gaat niet lukken. Ik stel voor dat je eerst het omschakelrelais voorzichtig verwijdert (solderen) en daarna een foto plaatst van het resultaat. Op basis van de foto word je verder geholpen.
Sorry als mijn eerste zin een beetje onvriendelijk klinkt, maar een decoder om/inbouw is nu eenmaal geen klusje waar je zonder enige kennis van zaken mee aan de slag moet gaan.
Re: Marklin 3448 naar digitaal
Lid sinds: 2019

Good goan !

offline
Re: Marklin 3448 naar digitaal
Hallo, 't was de laatste lok waar nog een decoder in moest maar deze had een ander type motor, ik dacht dus zo'n sinus ding maar het was een "gewone" gelijkstroommotor (bestaan die?), decoder heb ik nu ingebouwd, loc loopt prima, vertraging enz. functioneert, vraag me alleen af of de trekkrachtregeling/bergop/bergaf ook te programmeren is met een MS2.
Ik hoor 't nog wel 'ns.
Groeten van Rens.
Re: Marklin 3448 naar digitaal
Zo, dan heb ik je "skills" behoorlijk verkeerd ingeschat, waarvoor alsnog excuses! Mooi dat het gelukt is en wat "gewone" gelijkstroommotoren betreft is de eerder genoemde C-sinus (een borstelloze motor) een goed voorbeeld van een bijzonder type elektromotor.
Re: Marklin 3448 naar digitaal
Lid sinds: 2019

Good goan !

offline
Re: Marklin 3448 naar digitaal
Hello HVG/TG, no problem... ik ben niet zo'n "kenner" maar wel een knutselaar, zeg maar hoe ik het moet doen, dan lukt het meestal wel.
:)