Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Ecos 2, Digikeijs 4024 en een ontkoppelrail

Gestart door Dave vrijdag 02 mei 2014, 20:15:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ecos 2, Digikeijs 4024 en een ontkoppelrail
Hallo,

Weer even een vraagje inzake een Ecos 2 en een DR 4024 decoder, nl. het aansturen van een ontkoppelrail. Er zitten 4 extra schakeluitgangen op deze decoder die (als je begint bij adres 1) automatisch nummer 5 t/m 8 krijgen. Deze uitgangen schakelen een plus en een min, dus in theorie kan de schakelrail gewoon om deze uitgang worden aangesloten en via het ikoontje ontkoppelrail op de Ecos 2 met bijv. adres 5 geschakeld worden. Helaas krijg ik dit op geen enkele manier werkend, ik stel het in op DCC met een impuls.

Bij het bedienen blijft de ontkoppelrails continue bekrachtigd en de naastgelegen servo gaat ook in werking. Ik heb niets aan de CV's gewijzigd van de decoder, dus die staat standaard op preset 0:

PRESET 0 (STANDAARD) 4 Servo?s (1 t/m 4) en 4 aparte schakeluitgangen (5 t/m 8 ) Met preset 0 krijgt de module automatisch 8 adressen. 1 t/m 4 worden gereserveerd voor de 4 servo uitgangen. 5 t/m 8 worden gereserveerd voor de 4 extra schakeluitgangen OUT5 t/m OUT8.

Iemand ervaring met deze combi?

thnx alvast,

Dave
Re: Ecos 2, Digikeijs 4024 en een ontkoppelrail
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Ecos 2, Digikeijs 4024 en een ontkoppelrail
Zou hem toch een keer opnieuw programeren. Ze staan niet altijd op de preset stand heb ik ervaren.
Re: Ecos 2, Digikeijs 4024 en een ontkoppelrail
Hoi Wijbe,

Bedankt voor je antwoord, dan ga ik voor de 1e keer Cv's wijzigen van een decoder.
Moet ik me even gaan inlezen hoe dat werkt :-(

thnx, Dave
Re: Ecos 2, Digikeijs 4024 en een ontkoppelrail
hoi,

Even in de handleiding gekeken:

Citeer
117
CV?s 117-120 hebben alle dezelfde betekenis voor de verschillende schakeluitgangen van 1 - 4. Schakeluitgang 1 (OUT 5)
Bits 0-1 stellen het schakelmoment voor de ?Aan? stand van de bijbehorende logische schakelaar in. Bits 4-5 stellen het schakelmoment voor de ?Uit? stand van de bijbehorende logische schakelaar in.
Bit 0 = servo onafhankelijk schakelen
Bit 1 = schakelen als bijbehorende servo Positie A heeft bereikt

Standaard staat 117 - 120 op bit 1. Deze moet je dus op bit 0 zetten om niet mee te schakelen met de servo.

Groet Ronald.
Re: Ecos 2, Digikeijs 4024 en een ontkoppelrail
Hoi Ronald,

Thnx voor het opzoeken, ik ga me even inlezen in de Ecos 2 en Dr 4024 inzake aanpassen van cv waardes. Uiteindelijk komt dat moment toch een keertje :-)

gr. Dave
Re: Ecos 2, Digikeijs 4024 en een ontkoppelrail
Heb me echt goed ingelezen, maar doe zeker wat fout. Wie kan me vertellen wat ik fout doe?

thnx,

Dave
Re: Ecos 2, Digikeijs 4024 en een ontkoppelrail
Kies functiedecoder?

Gr, Ben.
Re: Ecos 2, Digikeijs 4024 en een ontkoppelrail
Hi Ben,

Ga ik ff testen...

gr. Dave
Re: Ecos 2, Digikeijs 4024 en een ontkoppelrail
Helaas...

Dan kan ik geen adres 9999 meer selecteren...
Re: Ecos 2, Digikeijs 4024 en een ontkoppelrail
Je kan toch een andere,mode selecteren zodat de decoder wel goed staat ingesteld.
Volgens je berichtje is dat mode nul.
Dus begin eens die te programmeren. ( uit mijn hoofd cv 47=0) ga er niet van uit dat die er standaard in staat. Dat klopte bij mij ook niet.

Robin
Re: Ecos 2, Digikeijs 4024 en een ontkoppelrail
Hoi Robin,

Ik denk dat ik dit niet goed gelezen hebt, standaard staat CV 117 t/m 120 op 1 en is het schakelmoment dus gekoppeld aan een servo(zoals Ronald al opmerkte) dus ik probeer nu die CV's op 0 te zetten, dat lukt met dus niet(er komt ook een foutmelding in de Ecos)

gr. Dave
Re: Ecos 2, Digikeijs 4024 en een ontkoppelrail
Okee,

- Decoder aansluiten e.d.
- Dan via je centrale een wisseladres selecteren waar de decoder op reageren.
- Programmeer knop indrukken
- Wissel omzetten op de centrale
- Ledje van programmeren gaat uit.

- Een nieuwe lok aanmaken met het lokadres 9999
- Het protocol is DCC
- Het aantal stappen is 128

- Je kan nu de boel programmeren via het hoofdspoor. Ik zie dat je "terugmelding" naar de centrale aan hebt staan. Volgens mij geven deze decoders geen melding aan de centrale als de waarde goed of niet goed geprogrammeerd is. Daarom staat er "Fout". Je zal even moeten testen of het goed gaat. Om het goed te testen zou je eens met een ledje of lampje op de uitgang aan de gang moeten gaan. Dan zie je of de decoder met het schakelen van een servo schakelt of het los gaat.

Groet Ronald.




Re: Ecos 2, Digikeijs 4024 en een ontkoppelrail
Hoi Ronald,

Bedankt voor je antwoord. Het programmeren van wissels e.d. heb ik inmiddels wel onder de knie, er zitten al 12 wissels(incl. 1 driewegwissel) achter de decoders.
Als ik alle stappen volg van de handleiding van de decoder en de Ecos om de instellingen van de CV's te wijzigen gebeurd er niets, het lampje op de decoder blijft gewoon aan(bij het programmeren van servo's knippert hij kort)

Als ik alle stappen gevolgd hebt en ik bedien de ontkoppelrail(DDC op adres 5) op de Ecos zie ik wel het lampje op de decoder gaan knipperen, echter komt er geen spanning op de schakelaar. Ook als ik er een multimeter op zet meet ik geen enkele spanning...
Ik doe iets fout, maat wat??

gr. Dave
Re: Ecos 2, Digikeijs 4024 en een ontkoppelrail
Dave,

Als de decoder niet in de juiste mode is gezet zijn sommige cv,s niet te wijzigen.
Dus programmeer eerst de juste mode er nog een keer in.

Prgrammeer ook een paarkeer achter elkaar.
Je moet intern eerst wat elco s opladen voordat het pakt.

Robin
Re: Ecos 2, Digikeijs 4024 en een ontkoppelrail
Hi Robin,

Prima, ga ik straks dat eerst proberen.

thnx,

Dave
Re: Ecos 2, Digikeijs 4024 en een ontkoppelrail
Het klopt dat het ledje niet uit gaat. Je moet zelf weer op de knop drukken. daarmee sluit je h et programmeren af. Het cv programmeren geeft een heel klein signaal via het Rode liedje. Valt bijna niet op.

Groet Ronald
Re: Ecos 2, Digikeijs 4024 en een ontkoppelrail
Helaas, geen enkel effect.

Het lijkt er toch op dat ik iets fout doe bij het schrijven van de cv's, kunnen jullie voor mij de foto's even nakijken die ik hiervoor gepost hebt? Ik volg deze handleiding nauwkeurig.
Ik krijg gewoonweg geen spanning op de betreffende uitgang. Het enige waarmee ik spanning op de uitgang krijg is als ik in de eigenschappen van de ontkoppelrail het knopje rood en groen omzet. Echter blijft de uitgang dan continue bekrachtigd en kan hem niet meer uitzetten.

thnx,

Dave
Re: Ecos 2, Digikeijs 4024 en een ontkoppelrail
Hallo Dave,

Dat de uitgang niet meer uitgaat na het schakelen van het adres klopt helemaal. Het is op de knop drukken voor "Aan" en dan op de knop drukkken voor "uit". De ECoS gaat uit van een "moement" schakelaar. Dus bij het indrukken van de knop een korte puls.

Wil je hem gebruiken via de ECoS zal je hem niet als "ontkoppelrail" moeten programmeren maar als een losse schakelaar met twee standen. Je kan daar bijvoorbeeld een wissel voor gebruiken, dan is bijvoorbeeld de rechtdoor stand uit en de afbuigende stand aan / bekrachtigd.

Groet Ronald.
Re: Ecos 2, Digikeijs 4024 en een ontkoppelrail
Hoi Ronald,

Bedankt voor je antwoord, conclusie is dus dat het niet mogelijk is om het ontkoppelrailsymbool op de Ecos 2 te gebruiken voor een ontkoppelrail via een Digikeijs decoder. Klopt deze gedachtegang?

gr. Dave
Re: Ecos 2, Digikeijs 4024 en een ontkoppelrail
Er zullen toch wel meer forumleden zijn die de combi Ecos 2 en Digikeijs gebruiken, hoe hebben die dat opgelost...

Ik heb het al op het ESU forum geplaatst, daar krijg ik helaas ook geen antwoord. Ook bij Digikeijs heb ik de vraag neergelegd, kom ik ook niet verder mee.
Help!

:-)

gr. Dave
Re: Ecos 2, Digikeijs 4024 en een ontkoppelrail
Dave,

Je wilt iets doen wat je normaal op een wissel/schakel decoder doet.(4018)
Andere mensen lossen denk ik op door de juiste decoder voor dit werk te kopen.

De relais die op de servo decoder zitten zijn bedoelt om spoor staven te polariseren.
Als extraatje krijg je ook de mogelijkheid om knipperlichten van een overgang aan te sturen.
Zaken die bij servo's horen dus.

Het is niet mogelijk de relais als een puls contact te gebruiken,simpelweg omdat je daar geen relais voor nodig hebt.
En de decoder dit dus niet ondersteunt.

Je kunt wel het relais kort aan en uit zetten.Maar daarvoor moet je gewoon twee standen aanbieden zoals bij een wissel.

Dus of de geschikte hardware gebruiken of niet mopperen en het via een schakelaar/wissel vanaf je Ecos aansturen.

Mvg, Robin
Re: Ecos 2, Digikeijs 4024 en een ontkoppelrail
Handleiding van de DR4024:
CiteerDe DIGISERVO decoder is een volledig programmeer-bare ?servo? decoder. Iedere uitgang heeft ook nog een extra schakel uitgang om bijvoorbeeld een lamp of ontkoppelrail te schakelen.

Klein stukje verder in de handleiding:
Citeer
De DIGISERVO decoder is een volledig programmeerbare, multiprotocol servodecoder. De decoder heeft aan-sluitingen voor 4 modelbouw servo?s. Daarbij heeft de decoder ook nog eens 4 aan-uit schakeluitgangen die gelijktijdig op apart kunnen schakelen afhankelijk van de gewenste configuratie.


Mvg,
Peter
Re: Ecos 2, Digikeijs 4024 en een ontkoppelrail
Peter, dat klopt toch helemaal? Alleen zoals Robin en ik het al aan geven. Anders moet hij even mailtje naar de fabrikant sturen of het op te lossen is.

Groet Ronald
Re: Ecos 2, Digikeijs 4024 en een ontkoppelrail
Hallo Ronald,

Een ontkoppelrail wordt met een puls (enige seconden) aangestuurd. Een schakeluitgang (lamp, reiais) gewoonlijk continu.
In de handleiding zie ik geen CV waarmee de pulsduur ingesteld kan worden, tenzij ik er overheen kijk natuurlijk.


Mvg,
Peter
Re: Ecos 2, Digikeijs 4024 en een ontkoppelrail
Heren,

Ik was misschien even in de war door deze tekst op de website van Digikeijs inzake deze decoder:

De DR4024 DIGISERVO decoder is een volledig programmeerbare ?servo? decoder en de opvolger van de DR4020. Iedere uitgang heeft ook nog een extra schakel uitgang om bijvoorbeeld een lamp of ontkoppelrail te schakelen.

Toch niet zo gek dat ik aanneem dat ik dan de juiste decoder te pakken hebt??

gr. Dave
Re: Ecos 2, Digikeijs 4024 en een ontkoppelrail
Even goed alle antwoorden nageplozen, denk inderdaad dat de tekst op de website een beetje te enthousiast was inzake de mogelijkheden van deze decoder. Die heeft me uiteindelijk wel op een dwaalspoor gebracht zodat ik in de veronderstelling was dat er iets met deze decoder kon wat helaas niet gaat.

Bedankt voor alle info, ik ga inderdaad(zoals Robin al voorstelde) niet meer zeuren en gewoon een decoder kopen die er voor geschikt is,

Handig toch zo'n forum? Ga trouwens wel even Digikeijs mailen dat die tekst op de website een hoop verwarring geeft

Gr. Dave
Re: Ecos 2, Digikeijs 4024 en een ontkoppelrail
Citaat van: Dave op zondag 04 mei 2014, 11:51:18

Handig toch zo'n forum?


Een account bij de buren is nog handiger: KLIK.

Gr, Ben.
Re: Ecos 2, Digikeijs 4024 en een ontkoppelrail
 :(
Re: Ecos 2, Digikeijs 4024 en een ontkoppelrail
Dave,

Wat is je bezwaar om die ontkoppelrail via een wisselsymbool aan te sturen?

Is niet zoals het hoort maar kan opzich prima.
Je moet hem alleen handmatig weer uitzetten. Voordeel is dat je het knopje niet ingedrukt hoeft te houden. :D

Dat die tekst je in de war brengt begrijp ik wel. Is een beetje raar voorbeeld.

Robin

Re: Ecos 2, Digikeijs 4024 en een ontkoppelrail
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Ecos 2, Digikeijs 4024 en een ontkoppelrail
Citaat van: Dave op zondag 04 mei 2014, 11:51:18
Ga trouwens wel even Digikeijs mailen dat die tekst op de website een hoop verwarring geeft
Gr. Dave

Ik hoop dat de melding tot aanpassing/wijziging van de tekst leidt. Mijn ervaring is dat Digikeijs niet op dergelijke meldingen reageert.
Overigens blinken de handleidingen nou niet bepaald uit in duidelijkheid. Vaak meerdere malen doorlezen voordat duidelijk is wat precies bedoeld wordt.
Re: Ecos 2, Digikeijs 4024 en een ontkoppelrail
@Robin, niet echt een bezwaar, weet alleen niet goed of de ontkoppelrails er wel tegen kan om continue te worden bekrachtigd. Ga zeker eerst even testen.
@Dick, ik heb ze een email gestuurd, even afwachten dus.

thnx allemaal weer voor de hulp..

gr. Dave
Re: Ecos 2, Digikeijs 4024 en een ontkoppelrail
Wat is continu bekrachtigd.....

Ik neem aan dat je hem meteen weer uit zet nadat je een lok hebt afgekoppeld.
Het is niet ideaal maar zal gewoon werken.


Robin
Re: Ecos 2, Digikeijs 4024 en een ontkoppelrail
Yup, maar daar zit toch wel een even tussen, de Ecos moet ook even de tijd krijgen om de opdracht te verwerken. Gewoon kwestie van ff testen lijkt me..

gr. Dave
Re: Ecos 2, Digikeijs 4024 en een ontkoppelrail(vervolg met DR 4018)
Zo, aangezien het toch een testbaan is toch maar even een geschikte decoder gehaald(DR 4018) van Digikeijs. Adressen toewijzen is mij duidelijk, CV's instellen is even nieuw voor mij. Oftewel, wie kan/wil mij stap voor stap even uitleggen welke CV waarde ik moet instellen om een ontkoppelrail juist aan te sturen, op welke cv en met welke waarde. En hoe ik dat op de juiste manier met een Ecos 2 moet doen?

Alvast bedankt,

Dave
Re: Ecos 2, Digikeijs 4024 en een ontkoppelrail
In principe hoef je niets in te stellen qua cv-waarden. De DR4018 staat standaard op moment-schakeling en dat is wat je wilt :)

Dus de DR4018 en de boel aansluiten aan de baan en dan selecteer je op de ECoS het wissel met beginadres voor de DR4018. Dan druk je op de DR4018 het programmeer-knopje in. Een rode led gaat branden. Zet nu de wissel op je ECoS om. Het lampje van de DR4018 gaat uit. De DR4018 schakelt nu vanaf het adres van de wissel.

Groet Ronald.
Re: Ecos 2, Digikeijs 4024 en een ontkoppelrail
Kijk, daar hou ik nou van 😊, het werkt dus gelijk

Thnx,

Dave