Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Hangbrug,,,niet echt goed,,,,

Gestart door Dimitri vrijdag 02 mei 2014, 18:10:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hangbrug,,,niet echt goed,,,,
Beste spoorders,
Ben een hangbrug aan het bouwen maar vind het zelf niet echt goed... De brug is nog niet klaar,juist de basis met leds . Ben nog niet aan de aankleding enz.enz begonnen maar,,,,,,,,
Misschien moet ik maar eens opnieuw beginnen.
Ik zou vooral graag horen (lezen) wat niet goed is,,
Re: Hangbrug,,,niet echt goed,,,,
Vooral dat de hangdraden slap hangen, dat is geen gezicht. Verder geen hangdraden tussen de pylonen, daar is het dek opgelegd en zijn dus geen hangdraden nodig. Kijk nog eens goed naar foto's van hangbruggen zou ik zeggen. Het idee is wel leuk trouwens.

Walter
Re: Hangbrug,,,niet echt goed,,,,
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

online
Re: Hangbrug,,,niet echt goed,,,,
 Ik zou de midden pijler weghalen dan lijkt het meer op een hangbrug nu is het een brug die rust op pijlers met eigenlijk onnodige tuigage
verder vind ik het een zeer leuk idee
Gr Ed
Re: Hangbrug,,,niet echt goed,,,,
Hum.... Ik zat te kijken. Je noemt het mooi een "hangbrug" maar is een "tuibrug" niet beter geschikt? Even over de lengte van de brug: 100 meter is niet echt groot genoeg voor een tuibrug of hangbrug om toe te passen. Dit zijn echt bruggen voor de grotere overspanningen, over de 200 meter. In het model zal je dat nooit gaan redden, tenzij je iets meer dan 3 meter moet overbruggen. :) Het kan wel in model maar dan moet je goed kijken naar de verhoudingen. Een tuibrug is mogelijk dan een mooiere oplossing dan een echte hangbrug.

Over het ontwerp: De twee hoofdtuien zijn altijd veel dikker dan de andere tuien. Daar zit een factor 50 tot 100 wel in. De tuien die het dek verbinden met de hoofdtuinen zijn naar verhouding dun. Het aantal tuinen naar het dek zal in verhouding moeten zijn. Nu is het toch wel iets teveel.

Succes!

Groet Ronald.
Re: Hangbrug,,,niet echt goed,,,,
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Hangbrug,,,niet echt goed,,,,
1 'hogere' pilaar in het midden zou ik gebruiken, dan lijkt het echter. De pilaren zijn niet hoog genoeg en staan te dicht bij elkaar zoals al gezegd is.
Re: Hangbrug,,,niet echt goed,,,,
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Hangbrug,,,niet echt goed,,,,
Ik heb ooit eens de moeite gedaan om mijn brug een beetje realistisch te krijgen.
Nu kwam ik door veel te kijken en te meten erachter dat de hoogte meestal 1/3 van de lengte is.
Stel: brug is 90 m lang. Dan is die 30 m lang.
Al is dit wel met een pilaar.
Hoop dat u er wat aan heeft.

Groet John
Re: Hangbrug,,,niet echt goed,,,,
Mijn mening: de middelste pyloon verwijderen (dat is al eerder gezegd).
De verlichting vind ik persoonlijk overdreven veel: het is geen wegbrug die verlicht moet worden. In verband met vliegverkeer zou ik de rode lampjes op de pylonen wel handhaven.
Re: Hangbrug,,,niet echt goed,,,,
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Hangbrug,,,niet echt goed,,,,
stel dat je bovenstaande doet, zou ik 1 schuine pilaar doen, met korte kabels naar t land en lange over de brug. de pilaar heeft dan zo'n knik en staat op 1/3 van de afstand.


gr Simon


Edit Gerard: Citaat van vorig bericht verwijderd, hier kun je lezen waarom.
Re: Hangbrug,,,niet echt goed,,,,
Lid sinds: 2011

bezig met een module en de grote baan

offline
Re: Hangbrug,,,niet echt goed,,,,
Citaat van: Simon v.d. Tang linktopic=50119.msg884045#msg884045 date=1399065627
stel dat je bovenstaande doet, zou ik 1 schuine pilaar doen, met korte kabels naar t land en lange over de brug. de pilaar heeft dan zo'n knik en staat op 1/3 van de afstand.
Leuk dat je het zegt. Ik ben zelf toevallig aan zo een brug bezig. Leuk om aan te werken maar is wel totaal anders als hier is afgebeeld.
Kijk anders maar in mijn draadje. Daar zie meer van deze brug.

Groet john
Re: Hangbrug,,,niet echt goed,,,,
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Hangbrug,,,niet echt goed,,,,
Hoi Dimitri,

Als je strakke tuidraden wilt, kun je het beste solderen met koperdraad.
Eerst teken je de tuidraden en de draagkabel etc. op een vel papier in de juiste maten.
Dit stuk papier bevestig je op een houten plaat en op alle knooppunten sla je een klein spijkertje in het hout en knip de kop er af.
Vervolgens span je je boven en onder een koperdraad tegen de spijkers en leg je de tuidraden ertussen.
Op alle hoekpunten soldeer je draden vast en daarna schuif je het geheel voorzichtig van de spijkers af.
je moet dan nog wel de uitstekende delen afknippen en het geheel ontdoen van soldeervet.

Als het koperdraad enigzins verbogen is ken je deze heel makkelijk recht krijgen.
Span het ene uiteinde in een werkbankje en het ander eind in een accuboormachine.
Draai nu met de accuboormachine en als je de draad tordeert komt deze weer recht.