Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,

Gestart door Dimitri donderdag 01 mei 2014, 12:07:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
Beste spoorders,

Ben hangbrug verlicht met leds aan het bouwen en heb dus stroom nodig voor de leds en andere spullen op de baan zoals straatverlichting enz enz.
Oude transfos enz heb ik niet liggen en kant en klare voedingen met wat voldoende vermogen kosten wat geld en geven bovendien maar 1 spanning bvb 12V.
Na wat denk en zoekwerk kwam ik al snel uit bij de voeding van een computer  die ik voor een prikje kan hebben op het werk.
Het voordeel is dat je in een klap verschillende watages hebt 3,3V,,,,,6V.  en 12V...
Het verbouwen is super simpel,de kleuren zijn meestal standaart en de overtollige kabels kan je los solderen of gewoon kort knippen en ZORGVULDIG isoleren met krimpkous.
Alle kabels van dezelfde kleur komen van de zelfde uitgang (uitput) maar gebruik de dikste die kunnen het maximun vermogen dragen.
Kleuren die we nodig.hebben:
ZWART = De massa of de min - voor alle voltages,, vb, zwart + geel is 12 Volt
ORANJE = 3,3 V
ROOD= 6 V
GEEL= 12V
GROEN= De kabel voor het opstarten van de voeding,,,, als je een verbinding maakt tussen groen en zwart (massa) start de voeding op.
Gaatje boren,schakelaar er in,groene en zwart kabel er aan solderen en klaar..
Nog even een tipje,,,, plaats uw voeding op een plaats waar voldoende lucht is,niet in een gesloten berg of zoiets anders krijg je zekker problemen....
In de hoop dat er mensen zijn die hier iets aan hebben,
Groetjes Dimitri...
Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
dit een een goed tip
zeker die van de groene draad want dat wist ik niet

heb daardoor al vele voedingen weggegooid


gr Ed
Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
Hi

Nu graag de foto's van de hangbrug.....

groet
Harald
Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
Natuurlijk ook heel graag foto's van die hangbrug, maar is er nog meer info over dit interessante onderwerp.
Heb zelf namelijk ook nog zo'n voeding liggen
Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
Da's erg handig.... Ga hier zeerzekers gebruik van maken  :thumbup:
Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
Hangbrug in aanbouw,,,onderste boven,,,ben druk aan het solderen,,, :-)
Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
Voeding
Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
De hangbrug moet een afstand van 100 meter (dubbel spoor) overbruggen tussen twee bergen,het gaat dus over een vrij grote brug. De poten zijn nu nog veel te lang en worden later bij het plaatsen op de baan op de juiste lengte gezaagd....
Ik sta open boor critiek ook als het niet goed is,,,dus vuren maar he,, :-)
Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
Hoi Dimitri,

Aardige tip :)

Citaat van: Dimitri op donderdag 01 mei 2014, 12:07:46
GROEN= De kabel voor het opstarten van de voeding,,,, als je een verbinding maakt tussen groen en zwart (massa) start de voeding op.
Gaatje boren,schakelaar er in,groene en zwart kabel er aan solderen en klaar..

Maar: Iemand moet goed opletten wat voor een type PC-voeding hij / zij heeft. Er zijn verschillende type voedingen (AT en ATX) in omloop. Daardoor kan het aan en uitschakelen soms iets anders zijn dan in het citaat genoemde groene draad. Daarnaast kan het zijn dat bepaalde draden aangesloten moeten zijn om de voeding te laten werken, bijvoorbeeld de 3,3v sensewire bij sommige ATX-voedingen. Dus even goed kijken wel type PC-voeding je hebt.

En altijd kijken hoeveel belasting bepaalde uitgangen van de voeding kan hebben. Dat is belangrijk. Die specificaties staan gewoon op een goede PC-voeding.

Groet Ronald.
Edit: Een kleine typo aanpassing in de tekst
Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
Hey Ronald,

Heel nuttige aanvulling Ronald .
Op elke voeding kan je wel een plaatje vinden zoals op deze foto en daar kan je alle info op vinden wat betreft type en vermogen ,,,
Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
Een kleine waarschuwing met betrekking tot de veligheid.
Computervoedingen zijn geschakelde voedingen, dat betekent dat er geen transformator in zit.
Wat weer tot gevolg heeft dat alles wat er op aangesloten is rechtstreeks met het lichtnet is verbonden.
Dat kan gevaarlijke situaties opleveren.
Daarom wees alsjeblieft voorzichtig met het toepassen van deze voedingen bij een treinbaan, met zijn open liggende railstaven.

grt Piet.
Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
Hoi Dimitrie, bedankt voor de foto's en de uitleg over de hangbrug, interessant.

Ronald en Dimitri, bedankt voor de extra info over de "PC voeding", ik ben weliswaar geen elektronicus maar daar kom ik wel uit.
Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
En nu ook Piet bedankt voor de extra waarschuwing
Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
 :warning: PC voedingen  :warning:

Die dingen hebben soms een bepaalde load nodig om te starten anders krijg je niks. Bovendien goed lezen hoeveel elke lijn levert!
Bij sommige spanningen krijg je veel stroom anderen weer niet, een goede zekering is noodzakelijk als je daar ff 10A @ 12V uithaalt, want dat kan een serieuze kortsluiting opleveren.
De voeding is normaal zelf ook voorzien van een zekering maar dat is voor alle voedingslijnen.

Zelf ben ik echt geen voorstander van deze voedingen voor de modelspoorbaan, maar ieder zijn ding :) Die dingen van Ebay zijn gewoon netter, makkelijker, instelbaar, ...bovendien kosten ze echt niks.


groeten Dylan
Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
Citaat van: minitreintje op donderdag 01 mei 2014, 17:08:15
Bovendien goed lezen hoeveel elke lijn levert!
Je bedoelt kán leveren.
Citaat van: minitreintje op donderdag 01 mei 2014, 17:08:15
Bij sommige spanningen krijg je veel stroom anderen weer niet
Zoals ik heb geschreven, kun je veel stroom afnemen.
Het is echt niet zo dat een voeding die 10A kan leveren een schakeling opblaast als er maar 1A gevraagd wordt.

grt Piet.
Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
@Piet,
Tuurlijk 'kan'.

Ja dat klopt maar ik bedoel dat als je niks van electronica kent met zo'n dingen gaat spelen waarbij grotere stromen kunnen worden afgenomen...

groeten Dylan
Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
Hi

Een energie centrale "kan" toch ook duizenden A's leveren maar dat komt toch ook niet bij jou thuis uit die muur-doos.   >:-D

groet
Harald
Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
Dilan verkoopt voedingen op Ebay denk ik :-)  lol,,,,grapje he Dilan
Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
Citaat van: Haradigi op donderdag 01 mei 2014, 17:55:14
Hi

Een energie centrale "kan" toch ook duizenden A's leveren maar dat komt toch ook niet bij jou thuis uit die muur-doos.   >:-D

groet
Harald

Dat is begrenst met zekeringen :)

groeten Dylan
Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
Een zekering is de bescherming als er aan jou kant te veel wordt afgenomen.
Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
Mensen, een voeding geeft nooit meer stroom af, dan wordt afgenomen. Dus als je 1A nodig hebt, dan komt er niet meer dan 1A uit de voeding. Heb je 50A nodig, dan zal hij nooit meer leveren dan de maximaal afte geven stroom. Dus als hij 10A kan afgeven, zal hij niet meer afgeven. Mogelijk wordt de voeding dan "afgeschakeld" door zijn eigen begrenzing..

Het is gewoon een gegeven van wat de voeding KAN afgeven.. Een 500Ah accu geeft ook geen 500A standaard. Dat zou betekenen, dat wanneer je een 10W lampje aansluit deze compleet uit elkaar spat.


Ik moet toegeven ik had er nog niet aangedacht om een computervoeding te gebruiken ik heb er nog 1 liggen die nog een nominatie had om te verdwijnen in de Kliko, nu lijkt hij nog een tweede kans te krijgen in de toekomst.. Kortom Recyclen kan ik zelf.😁

Groeten,
Robert


Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
Citaat van: PietB op donderdag 01 mei 2014, 16:56:38
Computervoedingen zijn geschakelde voedingen, dat betekent dat er geen transformator in zit.
Wat weer tot gevolg heeft dat alles wat er op aangesloten is rechtstreeks met het lichtnet is verbonden.
Dat kan gevaarlijke situaties opleveren. Daarom wees alsjeblieft voorzichtig met het toepassen van deze voedingen bij een treinbaan, met zijn open liggende railstaven.

Alle "stekkervoedingen" zijn ook schakelende voedingen. Die worden tegenwoordig heelveel gebruikt. De voedingen voor LED-strips uit China zijn ook "schakelende" voeding. De kwaliteit daarvan is soms ook discutabel. Dat snijdt weinig hout :) Het verhaal zal wel iets anders zijn.

Voor het gebruik om behoorlijk wat lampjes, wissels en LED-verlichting van genoeg spanning te voorzien is een goede PC-voeding niet slechter dan de geschakelde voedingen uit China. Ik gebruik een PC-voeding voor mijn led-strips Update 20: Vervolg ledstrips: laatste loodjes . Ik denk nu dat ik een derde lijn ga gebruik voor de decoders / lampjes. Nu gebruik ik daar de schakelende voeding (uit China) van de led-strips voor.

Wat al eerder is aangegeven: Je moet goed kijken hoeveel bepaalde lijnen aan vermogen kunnen hebben. Dat is belangrijk. Sommige voedingen combineren bepaalde lijnen tot een maximaal vermogen.

Groet Ronald.
Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
Ieder zijn ding zou ik zo zeggen,,,,
Ben al blij dat er hier en daar iemand geholpen is met mijn input,,,
Wie er iets in ziet kan er wel iets mee,,, wie er geen voorstander van is doet het niet he,,,heel simpel,,
Maar geloof me er is niets mis met computer voedingen die zijn zeker niet minder veilig dan een universele voeding,,,
Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
Citaat van: minitreintje op donderdag 01 mei 2014, 17:37:05
Ja dat klopt maar ik bedoel dat als je niks van electronica kent met zo'n dingen gaat spelen waarbij grotere stromen kunnen worden afgenomen...
Ja en als je op de limiet van die voeding loopt, dan slaat hij af. Dus niks serieuze kortsluiting met gevaren.
Zoals Robert al schreef.

Het gevaar van een serieuze schok is veel groter met deze voedingen.

#Ronaldk: Ja ik weet het, maar of het nou allemaal zo verstandig is..............

Citaat van: Dimitri op donderdag 01 mei 2014, 19:00:11
Maar geloof me er is niets mis met computer voedingen die zijn zeker niet minder veilig dan een universele voeding,,,
Waar je dat op baseert is mij een raadsel.

grt Piet.
Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
Citaat van: ronaldk op donderdag 01 mei 2014, 18:49:35
Alle "stekkervoedingen" zijn ook schakelende voedingen.
Niet alle stekkervoedingen zijn geschakelde voedingen, er zijn ook conventionele stekkervoedingen.

Piet geeft al aan dat bij dit type voedingen gevaarlijke situaties kunnen opleveren.

In dit type PC voedingen worden zogeheten Cx en Cy veiligheidscondestaoren toegepast. Tussen fase en aarde en nul en aarde wordt voor onderdrukking van common mode stromen Cy condensatoren toegepast. Cx en Cy condensatoren voeren voordurend netspanning. Een defecte Cx kan brandgevaar opleveren, een defecte Cy levert zowel brandgevaar als gevaar voor een elektrische schok op. Wie heeft nooit eens een tinteling gevoeld bij het aanraken van een (desktop) PC die enkel op een wandcontactdoos zonder randaarde is aangesloten. De tinteling wordt veroorzaakt doordat er een spanning van ong. 110V (halve netspanning) op het chassis staat.
Om deze reden dienen dit type voedingen dan op een wandcontact doos met randaarde ook aangesloten te worden.
Verkeerd aansluiten van een dergelijke voeding kan ook schade toebrengen aan andere componenten (apparatuur) die op de modelbaan zijn aangesloten.


Mvg,
Peter
Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
Hoi,

Over de stekkervoedingen: Mee-eens. Er zijn ook nog conventionele stekkervoedingen.

Citaat van: Freak op donderdag 01 mei 2014, 21:09:45
Om deze reden dienen dit type voedingen dan op een wandcontact doos met randaarde ook aangesloten te worden.
Verkeerd aansluiten van een dergelijke voeding kan ook schade toebrengen aan andere componenten (apparatuur) die op de modelbaan zijn aangesloten.

Helemaal mee-eens Peter. Ik ga er inderdaad vanuit dat iemand de randaarde gebruikt als deze er zit. Dat geldt namelijk ook voor de andere voedingen en apparaten die randaarde gebruiken.

Over verkeerd aansluiten: Je moet wel weten wat je doet. Dat is met alles. :)
Groet Ronald.
Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
Misschien was mijn reactie wel een beetje te paranoïde...
Maar ik sluit me wel aan bij Peter, ronaldk, ....

groeten Dylan
Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
Citaat van: PietB op donderdag 01 mei 2014, 16:56:38Computervoedingen zijn geschakelde voedingen, dat betekent dat er geen transformator in zit.

Dit is niet waar, er zit wel degelijk een transformator in en dus een galvanische scheiding tussen de primaire en secundaire kant.

Door de gebruikte kernmaterialen kan de trafo op veel en veel hogere frequenties werken dan de 50Hz waar de klassieke trafo's op werken. Dat is ook de redden dat de trafo's in geschakelde voedingen zo idioot klein kunnen zijn, in verhouding tot conventionele trafo's als hetzelfde vermogen geleverd moet worden.

Voordeel: goedkoop, want weinig ijzer en koper voor de trafo nodig. Ander voordeel is het hogere rendement. Nadeel is de duurzaamheid van veel Chinese schakelende voedingen. Vaak is er zo mager gedimensioneerd dat ze de 5 jaar vaak niet overleven.

Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
Kleine correctie op hetgeen hiervoor geschreven is.

Het is niet vanwege de toegepaste kernmaterialen. Een schakelende voeding, we spreken over choppen, maakt van de AC middels een diode brug een gelijkspanning en die gelijkspanning wordt omgezet in wisselspanning van pak 'm beet 40kHz. Door die hoge frequentie kunnen we gebruik maken van veel kleinere trafo's. Niet door de toegepaste kernmaterialen. Bijkomend voordeel blijft wel dat ook door die hoge frequentie, de efficiency van transformatoren enorm om hoog gaat.
Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
Soms lachwekkend,,,maar waarom ook niet he,,,lol:-)
Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
Citaat van: Dimitri op donderdag 01 mei 2014, 14:00:42
De hangbrug moet een afstand van 100 meter (dubbel spoor) overbruggen tussen twee bergen,het gaat dus over een vrij grote brug.

Ik sta open boor critiek ook als het niet goed is,,,dus vuren maar he,, :-)

Dat is wel een hele grote brug ;)
Ben wel benieuwd hoe lang de baan dan is.
Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
Citaat van: Dimitri op donderdag 01 mei 2014, 12:07:46

In de hoop dat er mensen zijn die hier iets aan hebben.....


Persoonlijk vind ik dit soort voedingen totaal ongeschikt voor dit doel. Er is in dit topic al e.e.a. over geschreven. Juist geknutsel zonder kennis van zaken kan tot gevaarlijke situaties leiden. Daarnaast: als het mis gaat heb je geen poot om op te staan m.b.t. dekking verzekering e.d..

Trafo's / voedingen kosten 3x niks tegenwoordig. Pak een product wat geschikt is voor je doel.

Gr, Ben.
Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
Citaat van: Bassie op donderdag 01 mei 2014, 21:50:40
Citaat van: PietB op donderdag 01 mei 2014, 16:56:38Computervoedingen zijn geschakelde voedingen, dat betekent dat er geen transformator in zit.

Dit is niet waar, er zit wel degelijk een transformator in en dus een galvanische scheiding tussen de primaire en secundaire kant.


Ik heb al een paar jaar een kleine testbaan. Deze testbaan wordt bestuurd met DDW en koploper, terugmeldingen met 1 S88.

De 5 volt voeding komt in dit geval vanuit de PC vandaan via de parallele printer uitgang. Een pen van de LPT stekker los knippen van het moederboard en daar de 5V uit de voeding aan vast solderen. Deze 5V is voor de S88 te voeden (rode draadje uit de PC voeding). Zo is DDW en de S88 integraal verbonden met de baan.

Wel zorgen dat je de PC niet meer aan een LPT printer koppelt, dat gaat dan natuurlijk mis.
In zo'n geval duidelijk identificeren en dan ben je er wel, werkt buitengewoon!

Gr. Fred.
Re: Verbouwen van pc voeding naar een voeding voor mijn baan,,,,,
Ja Tom,je moet die 100 meter wel omzetten naar ho he,,,
Ben echter niet echt tevrede over het resultaat,dus misschieb gewoon opnieuw beginnen...