Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Ombouw oude V200

Gestart door hans601117204 zaterdag 03 mei 2014, 15:36:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw oude V200
Lid sinds: 2012

Dream on !

offline
Ombouw oude V200
mijn oude analoge V200's gaan gedigitaliseerd worden.

vooralsnog wil ik mij beperken tot vervangen van de veldmagneet door permanentmagneet, inbouwen van UB76320 en aanpassing van de bestaande verlichting volgens http://wiki.3rail.nl/index.php/Flikkervrije_Verlichting_2 (combinatie van diodes en condensatoren), zodat de oorspronkelijke constructie van de gloeilampjes kan blijven zitten.

even ter controle:
? betekent dit dat de gemeenschappelijke plus / blauwe draad van de decoder ongebruikt blijft?
? is de verlichting dan nog wel dimbaar?
? zijn er nog risico's tav decoder bij deze manier van aansluiten.

Groet, Hans.
Re: Ombouw oude V200
Lid sinds: 2012

Dream on !

offline
Re: Ombouw oude V200
Aanvulling: heb vanmiddag loc schoongemaakt, omgebouwd en decoder ingebouwd. helaas geeft de loc geen teken van leven. heb zowel geprobeerd digitaal als analoog. met multimeter gemeten lijkt er wel verbinding van van en naar de decoder te zijn.

suggesties van harte welkom.

Groet, Hans.
Re: Ombouw oude V200
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Re: Ombouw oude V200
Hoi Hans,

De wiki-pagina waarnaar je verwijst is volgens mij alleen voor de oudere Märklin C-90 decoders.
Volgens mij kun je beter het volgende artikel raadplegen voor je Uhlenbrock decoder:
http://wiki.3rail.nl/index.php/Uhlenbrock_decoder_76200_aanpassing_flikkervrije_verlichting
Zelf zou ik de verlichting liever volledig isoleren van de massa. Staat er in de handleiding van de decoder niet hoe je deze bij verlichting welke verbonden is aan massa, moet aansluiten?

P.s. Vergeet de koolborstelveren van de motor niet op de koolborstels terug te plaatsen.

Mvg,

Treinsmurf
Re: Ombouw oude V200
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw oude V200
Hans, een foto van de inbouw zou welkom zijn om te kunnen zien of er eventueel iets mis is met de bedrading.
De rode draad gaat naar de sleper en de zwarte naar chassis massa.
Je hebt de magneet geplaatst neem ik aan en grijs en oranje op het motorschild aangesloten.
De verlichting sluit je aan met de witte en gele draad.
En de blauwe draad blijft even ongebruikt.
Als het zo zit, dan zou de loc moeten rijden, misschien niet optimaal, maar dat is een kwestie van fine-tunen met de CV's.
Controleer ook of de koolborstels goed zitten en je kunt het beste meteen nieuwe plaatsen.
Re: Ombouw oude V200
Lid sinds: 2012

Dream on !

offline
Re: Ombouw oude V200
hartelijk dank voor reacties.

volgens mij heb ik het inderdaad zo uitgevoerd als ook door jullie aangegeven, alleen dan met de diodes ertussen zoals beschreven in wiki.

zal alles nog eens langslopen.

? er zitten twee ontstoringscondensatoren op het motorschild; deze heb ik laten zitten. kan dat kwaad; heb wel het spoeltje uit de oranje draad naar de motor laten vervallen. één van de condensatoren zit tussen motorschild en oranje soldeerpunt, de ander tussen beide soldeerpunten van de motor.

zal morgen proberen wat foto's erbij te zetten.

Bij voorbaat dank, Hans.
Re: Ombouw oude V200
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw oude V200
Hans,

Die diodes heb je zeker tussen de witte en grijze draad naar de lampjes gesoldeerd?
Alleen de condensator tussen de twee koolborstel soldeerpunten mag blijven, die ander moet weg.
Wat bedoel je overigens met "oranje soldeerpunt" ?
Re: Ombouw oude V200
Lid sinds: 2012

Dream on !

offline
Re: Ombouw oude V200
Hallo Kappa,

idd diodes tussen witte en grijze draad, richting van lampje af.

oranje soldeerpunt is aansluitpunt op motorschild van oranjerode draad van decoder.(hieraan is ook de tweede condensator aangesloten, met andere aansluiting op motorschild, en deze moet dus komen te vervallen.

vanavond niet aan foto's toegekomen, morgen om 6 uur weer op, dus dit schuift ff door naar morgen.

dank voor aanvulling, Hans.
Re: Ombouw oude V200
Lid sinds: 2012

Dream on !

offline
Re: Ombouw oude V200
bij deze foto's van de ingebouwde decoder. heb alles los gelaten zodat het duidelijkste beeld ontstaat van de gemaakte aanpassingen en aansluitingen.



heb veertjes en koolborstels gecontroleerd en volgens mij ligt dat allemaal goed aan. graag jullie suggesties.
Re: Ombouw oude V200
Lid sinds: 2012

Dream on !

offline
Re: Ombouw oude V200
al lezend kwam ik soortgelijk probleem tegen met bijgevoegd antwoord

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=49911.msg881094#msg881094

kan dit hier ook het probleem zijn ? ga het morgen uitproberen !
Re: Ombouw oude V200
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouw oude V200
Hans, het soldeerlipje in de chassis bodemplaat is inderdaad geisoleerd en dat kun je in dit topic ook zien.
Dit soldeerlipje wordt normaliter gebruikt als verdeelpunt vanaf de sleperdraad.
Je kunt het beter een nieuwe soldeerlip aan het relais paaltje schroeven en als massa verdeelpunt laten fungeren.
Vanaf dit punt kun je ook een draad naar het motordraaistel laten lopen, met een haaks soldeer lipje onder één van de schroeven van het motorschild.
Re: Ombouw oude V200
Lid sinds: 2012

Dream on !

offline
Re: Ombouw oude V200
Ad, van harte dank.

dit was idd het geval. eea omgesoldeerd en klein massapuntje middels klein stukje print aan het relaissteuntje gemaakt en de loc loopt prima. alleen verlichting en rijrichting kloppen nog niet, maar zag in het draadje dat je me stuurde ook hier de (verschillende) oplossingen voor. Toch geweldig om zo via het forum stapje voor stapje verder te komen.

volgende project : 3065 met telex koppelingen, of .... eerst maar eens nadenken.  :thumbup: