Hallo allemaal,
De vreugde is groot omdat ik na vele jaren "treinloos" geweest te zijn inmiddels de treinenhobby weer kan gaan oppakken.

Ik heb een ruimte beschikbaar van 2,50 m lang bij 1.10 m, met in de rechterbovenhoek nog 0.50x050 extra. De lange zijde staat aan een steil oplopend schuin dak. De baan wordt opgebouwd met M-rails, voorzien van de nodige schakelrails, elektrische wissels en seinen.
Op het onderste niveau is een schaduwstation met 3 sporen. de schakelingen worden zo gemaakt dat er op dit niveau plaats is voor 4 treinen. De binnenkomende trein kiest in de lus bij toerbeurt een van de opstelsporen en laat de daar verblijvende trein vertrekken.
Op het eerste niveau is een kruisingsstation waarbij de ene trein de rijweg voor de andere veilig stelt. Na dit station wordt er een nieuwe keerlus bereikt, die ruimte biedt aan 2 treinen. Het treinverkeer tussen de beide keerlussen kan geheel automatisch plaatsvinden. Afwisseling wordt bereikt doordat de treinen niet direct weer terugkeren. Ook is er aan de rechterzijde van niveau 1 een aftakking naar niveau 2, waar een kopstation komt.
Voorlopig wil ik niveau 2 geheel handmatig bedienen. in principe zijn er 2 langere perronsporen met een omloopmogelijkheid voor de lok. Voor een boemeltje is er een (heel klein) baantje gepland, dat grotendeels als een keerlus in een berg komt. Dit treintje halteert op het 3e spoor en kan de keerlus in beide richtingen bereiden. Het 4e spoor wordt gebruikt als goederenspoor en omloopspoor voor het boemeltje van spoor 3. Ook wordt dit spoor gebruikt om een lokloods met voorzieningen in de rechterbovenhoek te bereiken.
Zichtbaar worden dus het kruisingsstation op niveau 1 met aan weerszijde ongeveer een kwart boog (deels in een ingraving) en het kopstation op niveau 2 met een deel van de toeleidende helling en een stukje van de kleine keerlus.
ik zal proberen de tekeningen hieronder toe te voegen.
Uiteraard sta ik open voor suggesties!
groeten,
Roel