Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

wissellantaarn digitaal CS2

Gestart door nicojp maandag 28 april 2014, 21:50:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
wissellantaarn digitaal CS2
Lid sinds: 2014

offline
wissellantaarn digitaal CS2
Als relatieve nieuweling op dit forum, zal ik me even voorstellen. Relatieve nieuweling, d.w.z. dat ik al wel sinds drie jaar als gast regelmatig langs kwam en daardoor al heel veel informatie heb gekregen en er veel voordeel met heb kunnen doen. Een hartelijk dank voor al die schrijvers. Als volstrekte leek op het gebied van stroom en al dan niet digitale aansturing is het een bron van kennis.
Sinds vier jaar heb ik nu op een kamertje hoog-voor een M baan staan, c-rails. Het was, zoals ook voor een aantal anderen, zoiets als een jongensdroom, om nu als bijna 60ereen hobbybaan te kunnen aanleggen. Vroeger thuis was er gewoon geen geld voor. Ook niet erg, maar nu is de mogelijkheid er wel. Ontspannend om er bij alle drukte van het werk, af en toe mee bezig te zijn.

Ik ben analoog begonnen, maar sinds het najaar van '13 heb ik een CS - en inmiddels zijn de meeste wissels voorzien van een decoder (74461), met eraan gesoldeerde wissellantaarn. Nu heb ik  het forum al urenlang tevergeefs afgespeurd naar een antwoord op de volgende vraag, die ik met een beetje aarzeling stel.... hoe krijg ik de aan/uit functie van de wissellantaarn in CS geprogrammeerd. Adres is 36, zoals de handleiding aangeeft, maar op dat adres in CS werkt het niet. Wie helpt? Ik hoop dat ook hier geldt: domme vragen bestaan niet...
Bij voorbaat dank.

Nico J.
Re: wissellantaarn digitaal CS2
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: wissellantaarn digitaal CS2
De decoder waar je aan refereert is eigenlijk voor C-rail-wissels bedoeld. Ik neem aan dat je ze dan ook onder C-rail gebruikt.

Of je de wissellantarens van C-rail apart kun aan en uit zetten, is mij niet bekend. Maar dit zal dan niet direct via de wisseldecoder lopen.
De wisseldecoder betrekt zijn signaal én vermogen vanuit de rode resp. gele aansluitdraad.
De C-rail lantarens moet je m.i. apart aansluiten. Als je ze schakelbaar wilt hebben via de CS2 zul je een K84/M84-type decoder moeten gebruiken.

Wanneer je (nog) M-rail gebruikt, dan zit de lanteren direct op de gele draad aangesloten. De retour loopt via de rails.
Als je deze wissellantarens apart wilt schakelen zul je deze eerst moeten loskoppelen van de wisselspoel.

John
Re: wissellantaarn digitaal CS2
Beste John,

Dank voor je reactie. Blijkbaar was ik niet helemaal helder: "M" gebruikte ik als aanduiding voor het merk, Märklin, om, net als het forum, niet eenkennig te lijken. Overigens vermeldde ik wel de c-rails.

In de gebruiksaanwijzing van de 74461 staat wel degelijk op meerdere plekken dat de wissellantaarn uit- en inschakelbaar is (blz. 16 en 18). Het zou toch ook onnodig geweest zijn er een digitaal adres (36) aan toe te kennen, als daar niets mee kon. Digitaal inschakelen, eenmaal aangesloten op de 74461, moet dus kunnen. Mijn vraag blijft (nogmaals: waarschijnlijk een stomme vraag...) dus: hoe?
Kan iemand helpen?

Mvgr

NicoJ.
Re: wissellantaarn digitaal CS2
Hoi Nico,

Als ik in de handleiding kijk, dan staat op blz. 15 dat cv36 de wissellantaarn aan- of uitzet.
Denk niet dat het via een adres/functie schakelbaar is.
Tenminste dat lees ik niet de handleiding.

Groeten,
Ton.
Re: wissellantaarn digitaal CS2
Dank Ton,

Blz. 15 is in mijn handleiding een bladzijde in het frans over de alternatieve stroomvoorzieningen - mogelijk hebben we verschillende versies. Maar daar nu niet over.
Heb ik het dan echt zo mis? Op (mijn..) blz. 16 staat onder het kopje WERKING als laatste genoemd: Wissellantaarn uit- en inschakelbaar. Natuurlijk kan dat door de stekker uit het stopcontact te halen, maar zou dat nou de bedoeling zijn in een handleiding over een decoder...?
Ik vraag het maar voorzichtig...

Hartelijke groet,

Nico J.
Re: wissellantaarn digitaal CS2
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: wissellantaarn digitaal CS2
Beste Nico,

Als ik het goed begrijp staat er in de handleiding dat je met CV 36 de wissellantaarn aan- en uitzet, een CV is een instelling in de decoder, dus geen decoderadres, je kunt de lantaarn dus alleen maar continu uit en aanzetten, tenzij je de decoder herprogrammeert en dat is wat meer werk als een functie op adres schakelen.

Groet, Anne W
Re: wissellantaarn digitaal CS2
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: wissellantaarn digitaal CS2
Als je de functie van de wissellantaren inderdaad met CV 36 kunt aan en uitzetten, zul je met de CS naar de programmeermodus moeten gaan. Je programeert a.h.w. je wissel opnieuw, maar dan ook CV 36.
Dit doe je dus onder het door jouw gekozen wisseladres.

John

Re: wissellantaarn digitaal CS2
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: wissellantaarn digitaal CS2
enige simpele oplossing : lantaarns op eigen leiding verbonden via een uitgang van een K84 die je kan schakelen.Maw ipv de lantaarndraadjes aan de decoder te solderen ,gewoon op een aparte leiding zetten.Daar kan je dan wel de massa gemeenschappelijk gebruiken en enkel de  rode (+) draad schakelen.
Re: wissellantaarn digitaal CS2
Citaat van: nicojp op woensdag 30 april 2014, 16:40:46
...
Blz. 15 is in mijn handleiding een bladzijde in het frans
...
Ik had de handleiding op de Duitse Märklin site geraadpleegd.
Daar was die pagina in het Nederland,s vandaar mijn verwijzing.

Groeten,
Ton.
Re: wissellantaarn digitaal CS2
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: wissellantaarn digitaal CS2
Beste heren,
Ik heb mij ook eens verdiep in deze materie om het raadsel te ontwarren en kom tot het volgende besluit. Als test heb ik een decoder 74465 genomen, welke dezelfde functies heeft als de 74461 maar dan voor een driewegwissel. In MM mode kan men CV 36 programmeren,  wissellantaarn aan/uit maar er gebeurd niets, rien, nothing, nada. De lantaarn blijft steeds aan. Dan maar eens in DCC mode geprobeerd en  wat zie ik ? Daar werkt het wel. Het is geen schakelfunctie. Als men de lantaarn uit of aan wil schakelen moet men de decoder steeds opnieuw programmeren.
Conclusie: 1) In MM mode werkt het niet. 2) In DCC mode werkt het wel. 3) Deze functie heeft weinig of geen  toegevoegde waarde.
Ik heb het vermoeden dat CV 36 toekomstmuziek is, dus uitkijken bij een volgende release. Mvg. Jean.     
Re: wissellantaarn digitaal CS2
Dank voor alle reacties. Ik ben in ieder geval weer een beetje wijzer, zij het niet helemaal voldaan. Maar er moet wat te wensen overblijven, nietwaar...?
Nogmaals dank!

Mvrgr.

NicoJ.