Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

trix 22779

Gestart door Jasperkc maandag 28 april 2014, 13:18:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
trix 22779
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
trix 22779
Hallo Iedereen,

Ik wil graag de Trix 22779 aanschaffen en dan ombouwen naar wisselstroom. Welke onderdelen heb ik dan nodig? Volgens mij een draaistel, een loopdraaistel, Decoder?, Decoderplatine? Ik zou het zo allemaal niet weten? Of is het makkelijker om 2 103en te kopen. één in wisselstroom en één in gelijkstroom en dan wisselen?

Graag info over het ombouwen.

P.s ik heb nog niets aangeschaft

Groet, Jasper
Re: trix 22779
Lid sinds: 2008

offline
Re: trix 22779
Hoi Jasper

Je kan onder de trix een sleper monteren.
Je hebt vervolgens een dekoder nodig deze aansluiten, rode draad aan de sleper (als het een marklin decoder is) en de bruine draad aan beide wielen. De wielen dus gewoon doorverbinden.
De motor zal al geschikt daar het een 2rail gelijkstroom motor zal zijn.

Als je niet snapt, dan kan ik je helpen met inbouwen van de dekoder en aansluiten. Echter het monteren van de sleper is even iets anders.

Kijk ook eens bij Minicursus mobouwen lok naar digitaal door teunistreinen

groeten van teunis

Re: trix 22779
Spoorman
gast

Re: trix 22779
Jasper,

http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=2&t=97092

Kort en goed: Marklin 21MTC decoder inprikken (geen Esu!), sleper kun je eenvoudig monteren.

Weet waar je aan begint, er zitten wat akeligheden verstopt. :)

Gr, Ben.
Re: trix 22779
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: trix 22779
Hallo Allemaal,

Even een stofzuigertje gepakt en weer even wat toevoegen over mijn vraag. Concrete plannen m.b.t. het aanschaffen van een 103 "zilverpijl". Nu ook nog even een andere vraag. Is er iemand met een Trix modelbaan die een Br 103 van Märklin in gelijkstroom wil hebben? Ik schaf dan nl. een wisselstroom 103 aan met een uniek nummer en bouw de 2 loks om. De ene wordt van gelijkstroom - wisselstroom en de ander wordt van wisselstroom - gelijkstroom. Stuur mij een serieuze reactie en we gaan er wel uitkomen. Ik vraag geen hoofdprijs, maar ook ik moet investeren in de aanschaf van 2 loks en daar wil ik niet door failliet gaan.

Groet, Jasper
Re: trix 22779
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: trix 22779
Hallo Iedereen,

Gelukt! Ik heb via E-bay de lok (gewonnen). Binnenkort wordt ie geleverd. Volgens mij kan ik dan ook een sleper plaatsen en een decoder. Ik lees wel hier en daar problemen. Ook Ben wees mij er al op? Waar moet ik allemaal op letten en is het niet gewoon gemakkelijker om een Märklin 103 aan te schaffen en dan te wisselen met de electronica?

Ok alvast bedankt voor de info
Jasper
Re: trix 22779
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: trix 22779
Ja, omwisselen van kap is wel het makkelijkste.

Ik heb het ook met de Br 141 39411.
Vandaag even het juiste sleepcontact scoren.

gr. Marcel
Re: trix 22779
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: trix 22779
Hallo Marcel,

Waarom heb jij bij deze lok de kap gewisseld? Ik heb het ook eens gedaan bij de Trix 221 108-4. Deze lok is van de bietencampagne en is door Märklin niet uitgebracht. Ik heb de electronica gewisseld met de electronica van de 221 uit de startset. Ik heb nu een 221 voor Märklin met een uniek nummer. Ook heb ik het een keer gedaan voor een clublid van mij. Die had de Br 23 met Zilverlingen en wilde deze in de tijdperk 3 versie hebben. Ik heb toen van de rijtuigen en de lok de electronica gewisseld met de losse rijtuigen en de lok uit de tijdperk 3 versie. Ik heb nu een tijdperk 4 versie zonder speciale electronica en hij heeft een versie in de tijdperk 3.

Groet, Jasper
Re: trix 22779
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: trix 22779
Ik wilde 2 Br 141 in Verkehsrot hebben..

Kap heb ik niet gewisseld.
Maar electronica-platine gaat er uit, en eigenbouw print erin. Hier is een print met 21p. mfx decoder in geïntegreerd.
Slepcontact eronder, en het werkt na de functiemapping,

Gr. Marcel
Re: trix 22779
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: trix 22779
Hallo Iedereen,

Heb even op de link geklikt van Ben (waarvoor dank) en terecht gekomen op het Stummis forum waar zeer uitgebreid geschreven wordt over deze lok. Via deze link ben ik er ook achter gekomen dat de 37577 dezelfde lichtstrip en decoderplatine in de kap en de lok heeft zitten als mijn lok. Dit vindt ik een fijne gedachte daar het nu een kwestie wordt van andere draaistellen erin en een sleper eronder monteren. Ik kan er ook nog voor kiezen om het zo te laten en de draaistellen via de draden met elkaar te verbinden, maar ik weet niet of ik dan ook massa detectie heb via de assen? Verder heb ik ook gelezen dat het heel lastig is om een ESU decoder te plaatsen. Märklin heeft zich niet gehouden aan de NEM 660, maar aan de NMRA standaard. Jammer nu moet ik dus, of de susi stilleggen of een Märklin decoder plaatsen.

Groet, Jasper
Re: trix 22779
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: trix 22779
Hallo Jasper,

Natuurlijk heb je massadetectie als je de wielen van de draaistellen via electrisch draad met elkaar verbindt. Het maakt voorde detectiemethode niet uit of de verbinding via de as of via een kabeltje loopt.
Re: trix 22779
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: trix 22779
Hallo iedereen.

Deel 2 van de ombouw is ook gelukt. Ik heb weer via E-bay een 103 gekocht. Ik heb nu de 37577 gekocht. Deze is technisch helemaal gelijk aan de trix 103. Het is nu gewoon een kwestie van de beide loks wisselen. Dít heeft als voordeel dat ik de Trix versie kan uitvoeren met wisselstroomassen en dat ik de verpakking ook kan wisselen. De blisterverpakking heeft nl. geen uitsparing voor de sleper en de Märklin verpakking heeft dat weer wel. Het wachten is nu op de Märklin versie en dan maar ombouwen. Ik kan bijna niet wachten om mijn Trix 103 op een Märklinbaan te zien rijden.

Groet, Jasper
Re: trix 22779
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: trix 22779
Mooi dat het gelukt is.

Van wie heb je hem gekocht? (PB-tje)

Ik heb er net een teruggestuurd, ivm een defecte decoder.
(rode sluitsein van één cabine kon niet uit)
Dus eerst even testen.....

Gr. Marcel