Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Reedcontacten iTrain

Gestart door Cornelis zondag 27 april 2014, 22:27:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Reedcontacten iTrain
Cornelis
gast

Reedcontacten iTrain
Voor te werken met iTrain, zet ik dan best 3 reedcontacten in een blok?
1 voor het sein van groen naar rood als hij voorbij het sein komt, 1 voor remsnelheid te gaan en 1 voor te stoppen voor het volgende sein?
Wat voor maten (afstand) word er normaal genomen voor rem en stop voor een sein?
Re: Reedcontacten iTrain
Als het blok in slechts één richting rijdt kun je het af met 2 contacten. De eerste is dan de inrijd/afrem melder en de tweede de stopmelder. Het sein wordt door iTrain bediend. Zodra een blok bezet raakt, wordt het sein dat dit blok beveiligd op rood gezet.
Re: Reedcontacten iTrain
Aliebengalie
gast

Re: Reedcontacten iTrain
Reedcontacten......mmmmmm.

Ik weet niet wat voor systeem je hebt....2 of 3 rail ......maar reed contacten zijn onbetrouwbaarder dan directe melders gemaakt in je rails.

Mvg: Alex
Re: Reedcontacten iTrain
Cornelis
gast

Re: Reedcontacten iTrain
We hebben een aantal testen gedaan, en met deze reeds en deze magneten hebben we geen problemen.
Conrad Bestnr.: 503643 - 89 reedschakelaar 1,20? en Bestnr.: 505892-89 ronde magneet 0.90?
Het is wel even prutsen om de magneten op de juiste plaats onder de loc's te krijgen, maar dat is maar eenmalig.
Voor de rail is het even 2 kleine gaatjes boren en aan de buitenlip solderen en een schuiverke solderen.
Als je zo een aantal klaarmaakt is het een beetje bandwerk.
Wat bedoel je met directe melders, zelf gemaakt of gekocht?
Re: Reedcontacten iTrain
Aliebengalie
gast

Re: Reedcontacten iTrain
Ik bedoel zelf een stukje melder rail maken , door de rail staven t.o.v elkaar te isoleren (knippen).
En daar een melder rail van te maken.
Maar elke systeem heeft zijn voor en nadelen.

Wat jij hebt gedaan ziet er zeker keurig uit...

Alleen je kan hier nu geen blok mee bezet melden , of je moet weer verder breien met ralais bv.

Je hebt nu alleen een schakel object wat geschakeld word door een loc of wagon via een magneet.
Hier kun je zeker het een en ander mooi mee schakelen.

Mvg: Alex
Re: Reedcontacten iTrain
Spoorman
gast

Re: Reedcontacten iTrain
Citaat van: Aliebengalie op dinsdag 29 april 2014, 18:03:19

Alleen je kan hier nu geen blok mee bezet melden , of je moet weer verder breien met ralais bv.


Dat begrijp ik niet. Als de reedschakelaar getriggerd wordt komt het blok toch bezet? En pas vrij als een trein in een volgend blok arriveert?

Gr, Ben.
Re: Reedcontacten iTrain
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Reedcontacten iTrain
Alex, bedoeld dat de wagons niet gedetecteerd worden, de loc geeft bij het langsrijden alleen een korte puls.

Cornelis gebruikt C rails, deze is uitermate geschikt voor massa detectie.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Reedcontacten iTrain
Cornelis
gast

Re: Reedcontacten iTrain
Het sein blijft dan lang op groen staan, terwijl de trein er al helemaal voorbij is.
In praktijk springt het sein op rood als de loc maar juist gepasseerd is.
Schoonheidsfoutje of zoek ik het te ver?
Re: Reedcontacten iTrain
Spoorman
gast

Re: Reedcontacten iTrain
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 29 april 2014, 19:00:46

Alex, bedoeld dat de wagons niet gedetecteerd worden


Dat is niet wat hij schrijft. ;)

Gr, Ben.
Re: Reedcontacten iTrain
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Reedcontacten iTrain
Citaat van: Cornelis op dinsdag 29 april 2014, 19:13:50
Het sein blijft dan lang op groen staan, terwijl de trein er al helemaal voorbij is.
In praktijk springt het sein op rood als de loc maar juist gepasseerd is.
Schoonheidsfoutje of zoek ik het te ver?

Ik ben meer thuis in koploper, maar ga er vanuit dat beiden programma,s nagenoeg op dezelfde manier werken.
In koploper wordt door het inrijden van het volgende blok het sein op onveilig gezet.


Citaat van: Spoorman op dinsdag 29 april 2014, 19:16:18
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 29 april 2014, 19:00:46

Alex, bedoeld dat de wagons niet gedetecteerd worden


Dat is niet wat hij schrijft. ;)

Gr, Ben.

Je hebt gelijk ben, ik zat even op een ander spoor  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Reedcontacten iTrain
Spoorman
gast

Re: Reedcontacten iTrain
Misschien bij iTrain pas op de stopmelder van het volgend blok? Zal toch wel in te stellen zijn?

Gr, ben.
Re: Reedcontacten iTrain
Spoorman
gast

Re: Reedcontacten iTrain
Alex,

Op moment dat de reedschakelaar getriggerd wordt is het blok toch bezet in iTrain? Je zoekt het te moeilijk. :D

Gr, Ben.
Re: Reedcontacten iTrain
Aliebengalie
gast

Re: Reedcontacten iTrain
Citaat van: Spoorman op dinsdag 29 april 2014, 19:16:18
Citaat van: degeluidsman op dinsdag 29 april 2014, 19:00:46

Alex, bedoeld dat de wagons niet gedetecteerd worden


Dat is niet wat hij schrijft. ;)

Gr, Ben.

Ik bedoelde dit wel Ben.
Hier mee heb je geen volledige detectie meer , wat ik (maar dat is erg persoonlijk) altijd jammer  vind.....

Mvg: Alex

30-04 letter toegevoegd.
Re: Reedcontacten iTrain
Aliebengalie
gast

Re: Reedcontacten iTrain
Uiteraard Ben......is dit voldoende.... :D

Mvg: Alex
Re: Reedcontacten iTrain
Spoorman
gast

Re: Reedcontacten iTrain
Kijk even hier Alex. Cornelis is beginnend iTrainer. Potentiële klant voor je.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=50007.0

Gr, Ben.
Re: Reedcontacten iTrain
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Reedcontacten iTrain
Beste Cornelis,

In het Nederlandse seinstelsel springt het sein op rood kort nadat de kop van de trein het sein gepasseerd is, in het Duitse seinstelsel is dat niet zo, wellicht een instelling in iTrain.

Met reedcontacten gaat de terugmelding ook goed, is wellicht ook een instelling in iTrain, verder heb je t.o.v. de terugmelding middels geïsoleerde railstaven geen continue detectie (populair gezegd: losse wagen detectie), moet je onder elke lok een magneet zetten, bij keertreinen ook onder de andere kop en de reedcontacten zelf zijn "niet zo mooi" in het zichtbare gedeelte.

Groet, Anne W
Re: Reedcontacten iTrain
Aliebengalie
gast

Re: Reedcontacten iTrain
Ben en Cornelis.....had het voorstel topic inderdaad gemist.....beetje erg druk hier momenteel.

Het zou inderdaad goed zijn om de beginners cursus te volgen bij Hobby in Praktijk te Werkendam.
Dan kom je echt alles te weten waar je tegen aanloopt , en wat wel en niet kan.
Met heeeeel veel tips.

Persoonlijk zou ik namelijk nooit kiezen voor deze reed contacten , er zijn betere manieren waar je , en zeker bij zo'n mooie grote ruimte en prachtige baan (echt schitterende afmetingen) veel meer zekerheid hebt.

Kwa werk om de reed contacten te plaatsen maakt het volgens mij nog zelfs gemakkelijker via rail detectie dan zoals hier nu gebeurd.

Over deze rail detectie is gelukkig veel te lezen hier over op het forum bij zowel de Koploper als bij de iTrain gebruikers.

Mvg: Alex
Re: Reedcontacten iTrain
Citaat van: Spoorman op dinsdag 29 april 2014, 20:17:38
Misschien bij iTrain pas op de stopmelder van het volgend blok? Zal toch wel in te stellen zijn?

Gr, ben.

Zodra de inrij melder bezet wordt, zet iTrain het sein op rood. Dus waarschijnlijk een instelling bij Cornelius. Ik gebruik het Duitse stelsel in iTrain.

Cornelius, heb je wel autovullen in de blokken gedaan. Misschien staat er een melder niet goed, waardoor hij zo lang op groen blijft.
Re: Reedcontacten iTrain
Aliebengalie
gast

Re: Reedcontacten iTrain
Als je je eerste contact al gelijk hebt staan als de betreffende loc het blok inrijd , schiet het sein gelijk op rood.
Heb je dit wat later (dus iets verder weg) dan zal het ook langer duren voor hij naar rood gaat.
Heb je de melder wel gelijk bij het binnen komen van je blok gemaakt , dan moet er iets bij je instellingen niet goed staan.

Veronderstel:
Je hebt een wissel met daar aan gekoppeld een rechte rail.
Als je van deze rail je melder hebt gemaakt , en de trein rijd over het wissel en raakt het contact (in jouw geval je reed contact) springt gelijk het sein op rood.
Immers je blok is bezet.

Mvg: Alex