Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Wie gebruiken er allemaal nog de 6021?

Gestart door nkeer3 zondag 27 april 2014, 13:54:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wie gebruiken er allemaal nog de 6021?
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Wie gebruiken er allemaal nog de 6021?
Hallo mensen,

Ik gebruik op mijn baan nog steeds een
6021 control unit,
6035 control 80,
6038 control 80f
6052 transformator
dat bevalt me erg goed, zo heb je 3 overzichtelijke rij regelaars, voor niet al te veel geld, dat laatste begint een steeds grotere rol te spelen  :(
Ik wil het nog gaan aanvullen met oa een 6040 keybord en een 6043 memory.
Omdat ik zelf de controle een beetje wil houden over het rijden spelen met de treinen, heb ik uiteindelijk besloten om de baan niet via koploper of ander pc programma te gaan besturen. 

Nu komt de vraag wel eens boven drijven, ben ik zo langzamerhand de enige die dat op deze manier nog doet? of......?

Dus vandaar dit draadje maar gestart met de vraag.

WIE gebruiken er nog de oude Marklin baan besturings-units? zoals dus de 6021??

Gr Ruud
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Hallo Ruud,

ik gebruik nog steeds alleen de 6021 met een extra booster verder niets anders
ik schakel mijn wissels nog met de "mooie" blauwe kastjes en sommige nog met de hand

dus ja je bent echt niet de enige

Gr Ed

Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Ik gebruik de 6021 en drie keer de 6035,
plus de bijpassende traffo  :) :)

De beste manier om 4 treinen tegelijker tijd te besturen  :)

Gr Einte

Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Ik gebruik een 6021 samen met 2x control 80f en een keyboard voor de draaischijf.
Ik heb het wel aan een CS2 gekoppeld met een 60128.
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Ik gebruik af en toe nog mijn 6020 en een 6035 bij een permanente baan op zolder ga ik ws een CS2 aanschaffen.

Groet Marten
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Gebruikte 'm zelfs bij m'n vorige LGB modulebaantje (klein lokje met H0-esu decoder)
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Ik heb ook een 6021 en 2 80f in gebruik, de wissels worden geschakeld met de blauwe en witte kastjes.

Vervanging door een nieuwe dure centrale is voorlopig niet de bedoeling!

Vrgr
Frank

Aangepast: nieuwe foto geplaatst
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
ik gebruik ook nog steeds de 6021 tot volle tevredenheid. Wissels en seinen met de oude vertrouwde blauwe kastjes.

groet,
Martin
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Hallo Ruud,
Ook ik gebruik de 6021 nog met een 80f voor het handmatige werk, het automatische treinverloop loopt via koploper.

Gr,
Wim
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Hallo mensen,

Bedankt voor jullie meldingen.

Dat de 6021 toch nog veel gebruikt word, vind ik in de tijd dat alles via de pc gaat is toch een geruststelling ;) dacht dat ik echt weer oude wets bezig zou zijn. ;)

Gebruiken jullie de 6021 omdat hij overzichtelijker is bij het rijden? , of dat deze goedkoper is in aanschaf? Of hebben jullie daar een andere reden voor?

Gr Ruud
 

Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Ik gebruik de 6021 om Märklin decoders (fx/mfx) aan te passen.
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
ik gebruik hem
A omdat dit na vele jaren analoog gereden te hebben dit het eerste is waar mee ik de digitale wereld ben ingegaan zo'n 12 jaar geleden
tevens voldoet hij nog steeds en heb ik op dit moment nier meer nodig
hij heeft vier functies en daar heb ik met mijn loks genoeg aan dus extra toeters en bellen is niet nodig
ik wil ooit wel eens uitbreiden met een extra regelaar

maar het andere is dat ik op dit moment absoluut geen financiën heb om hem om te ruilen mocht jet nodig zijn


ik geniet toch wel van mijn treinen en baan


Gr Ed
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Ik gebruik de 6021 om de veranderingen van de mfx-decoders te controleren en om de draaischijf aan de andere kant van de baan te besturen.
Hij is aangeloten op een CS2 via de 60128.
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Om met de pc je baan te gaan aansturen kan ook bij de 6021 goed, je dient dan alleen nog de interface aan te schaffen. Om meerdere mensen te citeren,  de 6021 is al gedateerd,  maar o zo degelijk.
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Ook ik gebruik nog altijd de 6021. Wel in combinatie met de interface en verbinding naar de computer. Doet het nog altijd goed en kan tegen een stootje. Dat laatste weet ik uit eigen ervaring.
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Hallo,

De 6021 heeft mij geholpen de digitale besturing te leren gebruiken.

Omdat ik een echte techneut ben en na de 6021 leren te gebruiken ook ombouwen van locs onder de knie heb gekregen kwam er daarna een CS1R.

De komst hiervan is voor mij geen reden geweest de 6021 weg te doen, degelijkheid en toch de bijvoorbeeld soms hardnekkige tams decoders te programmeren weerhouden mij de 6021 weg te doen.

Kortom: Hulde aan de 6021!!!!!!!!!!!!

Gr. Fred.
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Ik gebruik ook de 6021 samen met een aantal 6036's:
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Ik gebruik ook nog een 6021 . :thumbup:
Voor mijn doen is er geen beteren .
Is invoudig en goed .

Mvgr ger ,
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Ik gebruik mijn 6021 samen met de interface van Uhlenbrock en de seriële interface naar LocoNet van Wim Ross samen met iTrain soms voor demonstraties.
Voor de draaischijf heb ik toch de ECoS genomen, want ik mis de kleine stappen om erg langzaam te rijden (5 km/u).
De meeste loks hebben nu ook DCC.

Groet,
Bert
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Heb hier ook nog een 6021 staan, werkt nog steeds maar die wordt al jaren niet meer gebruikt.


Mvg,
Peter
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
:oops: Bijna vergeten dat er in mijn knutselhoekje ook nog een 6021 staat.


Deze gebruik ik om bijvoorbeeld decoderadressen te veranderen of cv's aan te passen. 
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Bij mij is er ook nog een 6021 aanwezig. Wordt gebruikt voor handmatige bediening van het rangeerterrein en daarnaast nog voor decoderprogrammering als de MS2 of de CS2 problemen daarmee hebben.
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Ook hier 2x een 6021 : een voor het programmeerspoor en uiteraard een voor de baan.
Ik gebruik de Uhlenbrock upgrade met de iris afstandsbediening (zelfs 2 stuks en heel handig) .
Voor mij nog steeds dé centrale zonder veel toeters en bellen.
Helaas commercieel verouderd en dus niet interessant meer voor de verkopers (zoals tegenwoordig zoveel van die zgn. wegwerpproducten).
Ik wacht nog steeds op een "goede" opvolger ttz een gelijkaardige centrale qua mogelijkheden mét mogelijke aansluiting(en) voor pc of tablet.
Al die nieuwe centrales zijn én zeer duur én mastadonten : ze kunnen héél veel, zelfs véél te véél voor hetgeen ik er maar van nodig heb.
Als ik een doos moet wegbrengen, steek ik dit in de koffer van mijn wagen en hoef ik toch geen 30-tonner om een simpele doos ?

M is blijkbaar zo een nieuwe centrale aan het ontwikkelen, maar het wordt commercieel nog tegengehouden omdat ze nog eerst heel veel dure centrales willen verkopen (lees : hun ontwikkelingskosten nog niet zijn afgeschreven)

Guy
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Dag Guy,

Ik heb inmiddels de 6021 vervangen door een Tams Master Control, bevalt prima, ook ik wilde geen dure centrale kopen omdat ik met Itrain rijd en daardoor heel veel van een dure centrale niet gebruik, zonde van het geld!
De 6021 staat nog aangesloten op een proefbaantje om eventueel decoders te veranderen.
vr.gr.
Niek
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Ook hier de 6021 (met 2 boosters), de 6040, Memory en extra rijregelaar. Had heel even een CS2 maar snel weer weg gedaan, niks voor mij dat gepruts met een stiftje op een touchscreen. Ik wil knoppen om in te drukken !!!!   :D :D :D :D :D
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Ik gebruik 6002, 6021,6040 en de interface 6051 welke ik nog niet heb aangesloten, wil met de computer gaan rijden tzt.
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Citaat van: Hans 2.0 TDI op maandag 28 april 2014, 13:32:01
Had heel even een CS2 maar snel weer weg gedaan... Ik wil knoppen om in te drukken !!!!   :D :D :D :D :D
De CS2 heeft 21 knoppen....das veel meer dan de 6021 :P
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021? 29-4 Vraag
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021? 29-4 Vraag
Leuk dat er zoveel mensen op dit draadje reageren, had niet verwacht dat er nog zoveel van die robuuste kastjes op verschillende banen hun dienst doen.

Misschien kunnen we er dan een algemeen 6021 draadje van maken?

Ik heb sowieso wel vragen omtrent de 6021.

b.v.b kun je 2x een 6021 met elkaar koppelen?

ik gebruik op dit moment een straatje van
6021 control unit,
6035 control 80,
6038 control 80f
nu komen daar een 6040 een 6043 bij, maar dan heb ik nog een 6021
die wil ik niet in het gaan straatje koppelen, maar zou ik graag op een andere plek op de baan willen neerzetten, maar wel zodat ik dan 4 rij regelaars heb op de baan.

Is dit mogelijk?

Kun je zonder moeilijke toestanden van sleper wippen enz, een 6021 met een kabel aan een andere 6021 koppelen?

Gr Ruud


Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Hoi Ruud,
Het is niet mogelijk om 2x 6021 aan elkaar te kopelen, ook niet via een kabel.
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Ook deze herbeginner is fan van de 6021 en aanverwanten. Heb er inmiddels 2 samen met een paar 6040 Keyboards en ook alvast Boosters en Interface er bij aangeschaft tegen zeer aantrekkelijke prijzen. Voor wat ik er nu van gebruik bevalt het uitstekend, en voor de toekomst (PC + hand rijden) ben ik dan ook een beetje voorbereid.

Omdat het voor mij allemaal nieuw is juich ik dit topic toe, je kunt er maar niet genoeg informatie over krijgen  :thumbup:
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Hoi Gerrit,

Bedankt voor je aanvulling.

Je schrijft je hebt er ook 2 ik neem aan dan de 6021 Controller? MAAR heb je die beiden op je baan aangesloten???

Zo ja hoe?

Gr Ruud
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Nee, dat niet Ruud. De 2e is als reserve en voor mijn toekomstige testspoor (en evt. I-train probeertraject)
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Mag ik vragen wat het verschil is tussen de 6035 control 80 en de 6036 control 80f?
Wil ook met deze units beginnen, lijkt me makkelijker dat die CS.

Gr Mike
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Hoi Mike,

Dit heb ik gevonden in de forum wiki

http://wiki.3rail.nl/index.php/M%C3%A4rklin_6035/6036_Control_80/80f

Misschien vind je het antwoord

Gr Ruud
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Bedankt voor de link Ruud. Ik vergeet steeds dat veel informatie in de wiki afdeling staat.
Het verschil in me duidelijk. Met de 80f kun je een paar functies mee aansturen.

Gr Mike
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Citaat van: Einte op zondag 27 april 2014, 13:58:53
Ik gebruik de 6021 en drie keer de 6035,
plus de bijpassende traffo  :) :)

De beste manier om 4 treinen tegelijker tijd te besturen  :)

Gr Einte

Hierbij een foto, hoe het er bij mij uit ziet  :)



De knoppen er boven zijn voor de wissels en seinen.

Gr Einte
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Sinds 1999 bestuurt de 6021 met een computerprogramma de baan. Drie programma's zijn in de loop der jaren verdragen. De bekende problemen traden op: geen contact met de baan, kortsluiting, boosters oververhit, S 88 contact kapot, Viessmann K83 decoder kapot, loc reageert niet, loc trekt zich niets aan van de remmodule.
De 6021 is altijd de rots in de branding, het ongemak ligt nooit aan haar.
Lange tijd vergeefs gewacht op een opvolger van M. die meegaat met de digitale ontwikkelingen. Kwam niet, dus door met de 6021.
Helaas begaf vorige maand de PC het:



Er staan wat strepen op het scherm, maar het seinplan wordt niet verder opgebouwd.
Het geheel is vervangen door het CS2.
Op de baan wordt een monument opgericht voor de 6021 wegens jarenlange trouwe dienst  ;),

Rolf

Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Hoi Ruud, ik heb e'm ook. En sinds kort het max.aantal rijregelaars  :D :D :D
Groet Arend
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Hoi Arend,

8o Jij bent wel een hele grote fan van de 6021 en 80f zeg  :thumbup:

Wat is jou grootste reden om deze, en dan in zulke grote getale te gebruiken?

Mooi man...

Gr Ruud
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Ik gebruik voor mijn baan ook de 6021 samen met een tweetal boosters 6017, verder heb ik een tweetal keyboards met functie decoders voor het schakelen van de wissels.

Kort geleden heb ik een 6051 Interface gekocht, omdat ik de baan wil digitaliseren (begonnen met het programma van koploper)

Groet,

Rien
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Ach, het begint met 1, dan twee...
En ik heb voldoende baanlengte om met 10 treinen tegelijk te rijden.
Maar als ik dit doe, moet ik niet bezig zijn van het intoetsen van loc nummers, maar moet ik me op de (onbeveiligde) baan concentreren.
Als iedere rijdende loc zijn eigen rijregelaar tot beschikking heeft kun je snel ingrijpen!
(De laatste twee zijn overigens control 80) (zonder de F)
Groet Arend
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Ruud,
Het gebruik van 2* 6021 in dezelfde digitale kring geeft in no-time 2 uitgefikte 6021 op de eindtrap.
Zelf gebruik ik 1 6021 en 4* 6036. Het regelt lekker snel en overzichtelijk.
Vergelijk je hem met een MS station is het zelfde als een fiets met ronde en vierkante wielen.
Ook heb ik een interface en koploper, maar het snel en overzichtelijk regelen ligt bij 6021/6036
Cees
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Lid sinds: 2011

Ik ben dus ik denk

offline
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Ik heb ook een 6021, prima apparaat..
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Na het lezen van deze ervaringen, ben ik eruit: Ik wil er ook 1!
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Hoi

Ik heb geen 6021, maar wel nog een 6027.
Dit is de DCC versie. Deze hang ik samen met een control80 wel eens aan de intellibox om op mijn gelijkstroombaantje te rijden.

In de toekomst wil ik de 6027 en control 80 aan de CS2 gaan hangen om lekker te kunnen rangeren. De draaiknoppen van de CS2 zijn om te rangeren ondingen. Je draait je suf. :?

Bart
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Lid sinds: 2009

Vooral voor de technische kant.

offline
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
De 6021 was voor ons de instap in het digitale rijden. Daarna reden we met de 60212 (CS1) met de 6021 aangekoppeld. Sinds kort hebben we een CS2 en is de 6021 niet rechtstreeks meer aangesloten aan de centrale. Ik ben wel van plan dit te gaan doen. Ondertussen heb ik de 6021 altijd gebruikt voor m'n programmeerspoor. Ik wijzig er de CV's mee van de modernste loc's zoals de ESU BR 215. Heerlijk om mee te programmeren! Alhoewel ik er voor hardnekkige problemen of voor een volledige configuratie wel de ESU lokprogrammer bij pak.

Groeten,
Maxim
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
 8o Programmeren met de 6021? Slecht plan.  :thumbdown: Ding kan maar 80 CV's en niet eens uitlezen (Als je er een multiprotocol decoder mee programmeerd). En bevestigd dus ook niks als iets is geprogrammeerd. Oftewel je bent eigenlijk blind iets aan het doen.

Mijn mening over de 6021:
Onverwoestbaar apparaat, prima in gebruik maar hopeloos verouderd. Kan alleen Motorola protocol, en maar 4 functies en maar 80 adressen. Wil je meer functie's moet je al meer adressen gebruiken. Verder moet je van elke lok het nummer onthouden. Doe mij maar iets waarin een loklijst gepropt kan worden. Ook kan hij geen hoge adressen aan, als handregelaar bedient ie nog wel tot adres 99.
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Hoi
Even de vraag, hoe past u deze aan met de 6021
Alvast Bedankt.
Groeten Willy
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Inmiddels ziet het er bij mij zo uit:
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: wie gebruiken er allemaal er nog de 6021?
Mooie batterij.

:D :D :D

Ik heb ook zo een verzameling.
Alleen wat meer... 6021, 6040, 6043.

Gr. Marcel