Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Een Time Saver in LGB-modules

Gestart door Ronald zondag 27 april 2014, 12:38:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Een Time Saver in LGB-modules
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Een Time Saver in LGB-modules
Na een tijdje van afwezigheid (Huis gekocht, dus klussen, verhuizen en inrichten) ben ik weer terug met de modeltreinen.
Toen ik nog in Gouda woonde, ben ik al zoetjes aan begonnen met wat LGB en een klein LGB-modulebaantje.

Omdat het baantje niet helemaal naar de zin was (opstelsporen waren niet logisch, slecht te bereiken, etc), en omdat ik ging verhuizen, heb ik het afgebroken.
Een anderhalve maand geleden kwam ik de dozen met LGB tegen op zolder en een vloerbaantje was zo gelegd. Nu begon het modeltreinvirus weer op te spelen, en na wat ontwerpen en ideeen, heb ik besloten om een Time Saver te bouwen.

Een Time Saver is een rangeerpuzzle op een relatief klein oppervlak, omdat er voornamelijk gebruik wordt gemaakt van rechte rails, wissels en kort materieel. Voor verdere uitleg: KLIK en KLAK

In de USA houden ze er zelfs wedstrijden mee, om te kijken wie er in de kortste tijd alle wagens kan uitwisselen, in de minste rangeerbewegingen. Omdat het niet mijn bedoeling is om dit op tijd te doen (het is een hobby, geen aangenomen werk  ;)), stel ik mezelf voor alleen de wagens in de minste rangeerbewegingen te gaan uitwisselen.

Materieel is er ondertussen al, en zal binnenkort aan jullie worden voorgesteld. Eveneens het eerste stukje van de LGB Time Saver.......
Re: Een Time Saver in LGB-modules
Ik ben benieuwd, laat maar komen :wink:.
Re: Een Time Saver in LGB-modules
Ik ga dit LGB gebeuren ook maar eens in de gaten houden voor mijn zolderbaan van LGB :)
Re: Een Time Saver in LGB-modules
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Een Time Saver in LGB-modules
Leuk idee om meer speel genot te krijgen.

Groet,
Bert
Re: Een Time Saver in LGB-modules
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Een Time Saver in LGB-modules
Ronald, waar ga dit maken?  Binnen of buiten in de tuin?

Gr.  Charlie
Re: Een Time Saver in LGB-modules
Binnen én buiten? Dan kun je de trein het biertje in de tuin laten brengen :biggrin:.
Re: Een Time Saver in LGB-modules
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: Een Time Saver in LGB-modules
Het is in principe een binnenbaan Charlie.
Maar met heel goed weer kan ik 'm buiten neerzetten  :D

Het zijn trouwens 2 modules van 120 x 60 cm per stuk.
Re: Een Time Saver in LGB-modules
Hee naamgenoot,
Mooi dat je weer aan de gang gaat. Leuk om een time saver in LGB vorm te (gaan) zien.
Enne...weer weg uit Gouda en terug naar het Oosten??

Groet,
Ronald
Re: Een Time Saver in LGB-modules
Hij had vast last van heimwee. :D  Of was t toch de hoogtevrees?

Ik ben benieuwd of er net zoveel spoor komt te liggen als op de oude modules.
Daar waren tig mogelijkheden op de cm2 aanwezig.

Mvg,Robin

(Je overgenomen stammetje rijtuigen is trouwens ingericht.)
Re: Een Time Saver in LGB-modules
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: Een Time Saver in LGB-modules
Hey Ronald,

Ja, ik had heimwee  :D Dus weer vlakbij, alleen aan de andere kant van het water  ;)

Robin; ja ook hoogtevrees  >:-D En op de oude module waren ook wel wat rangeermogelijkheden, maar op sommige sporen kwam ik niet uit.
Deze baan kan eventueel nog met 2 spoortjes worden uitgebreid (maar dan is het niet de originele Time Saver meer).

En mooi om te horen dat er vorderingen zijn met de K4-tjes  O:-D
Re: Een Time Saver in LGB-modules
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Re: Een Time Saver in LGB-modules
Zo, een update.

De 2 modules van deze Time Saver zijn gebouwd door Wim N., die hier welbekend is. De onderbouw diende ooit als modules voor bijv. Leiden CS in 1:87.

Ik heb eerst het geheel opgebouwd in de garage; makkelijk met al het gereedschap bij de hand en voldoende ruimte.
Vandaag heb ik de modules op hun definitieve plek op zolder gezet. Ik wacht nog op een wissel en een stootjuk, die komen deze week binnen. Dan kan ik het andere kopspoortje gaan bouwen.

Een paar foto's;
BR 99 5601 (omgebouwd uit een Toytrain Otto en door forumlid Hero voorzien van geluid) is onderweg met een veewagentje. Verder een overzichtsfoto van het emplacementje en wachten 2 wagens om geladen of gelost te worden.
Ombouw TimeSaver -> volwaardig station
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Trots lid van CJAG!

offline
Ombouw TimeSaver -> volwaardig station
Na het lezen van dit zag ik dat er met kleine aanpassingen en een 3e tafel, het mogelijk is om de baan uit te breiden naar een redelijk station.

Na wat houten balken en een plaat te hebben gehaald, kan tafel 3 worden gerealiseerd. Daarmee komt de totale baanlengte op 3,6 meter.

Verder werden er 2 wissels en een diesellokje gekocht. Dit 2e-hands diesellokje is door de vorige eigenaar omgeschilderd en ik heb 'm vervolgens voorzien van een simpele geluidsdecoder (2-tonige signaalhoorn). Ook kwam er een 2-assig rijtuigje mee. Samen met het aanwezige rijtuigje en de BR 99 5601 vormt dit een leuk smalspoortreintje.