Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

iTrain baanteken vraagje

Gestart door Tjoekedoris dinsdag 22 april 2014, 23:36:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
iTrain baanteken vraagje
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
iTrain baanteken vraagje
Beste forummers,

Ik ben tussen de bedrijven door een beetje aan het stoeien met een DEMO versie van Itrain en probeer mijn baan te tekenen, waarbij ik me beweeg tussen de 184 bladen tellende handleiding en
het beeldscherm. Ik vroeg me af of wissels ook daadwerkelijk op dezelfde manier getekend moeten zijn zoals deze worden toegepast. Met andere woorden kan ik een rechter wissel tekenen als er in praktijk een linker wissel wordt gebruikt? Gaat dat geen problemen geven? De praktijk zal dan zijn dat de wissel bijvoorbeeld in Itrain recht staat, maar de wissel eigenlijk afgebogen is voor de juiste rijweg. Ik heb namelijk niet zo bijster eenvoudig baanplan en het zou het tekenwerk en ook het overzicht een stuk vergemakkelijken. Ik kan er zelf niets over vinden.
Wie heeft het juiste antwoord?
Re: iTrain baanteken vraagje
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain baanteken vraagje
Martin,

Je moet volgens mij wel de juiste wissel gebruiken, ik had in het begin hetzelfde probleem. Maar als je echt schematisch gaat tekenen en niet je baanplan exact na teken dan moet het goed komen. Misschien kun je je baanplan en itrain layout hier plaatsen dan wordt het voor de lezer wat makkelijker te begrijpen.
Re: iTrain baanteken vraagje
Aliebengalie
gast

Re: iTrain baanteken vraagje
Als jij en iTrain het straks maar begrijpen.

Daarom is het belangrijk dat de stand van het wissel goed staat.
Wat jij bedoel is dus best mogelijk.
Immers kun je de stand van het wissel altijd omdraaien bij de aansluiting en nog is in iTrain.
Alleen of dit je overzicht duidelijk maakt , dat betwijfel ik.

Probeer ook altijd zo veel mogelijk horizontaal en verticaal te tekenen , dit vergemakkelijkt ook je overzicht.
En echt al is je plan nog zo ingewikkeld , je ziet later toch altijd weer mogelijkheden om het te verkleinen.

Maar dit doe je zeker niet gelijk in de 1e keer.

Kijk maar is bij je schakelbord editor - en klik daar op je tekening op een wissel.
Klik dan op wissel (boven in rechter tab).
Daarna toestand aanwijzing - aanklikken.
Als je bij uitgang op 1 of 2 klikt , kun je de uitgang - rood/groen omdraaien.
Hierdoor zet je in iTrain je wissel stand anders om.(let wel als je dit aanpast , je ze alle bij aan moet passen) :D

Maar nogmaals , ik zou echt alles proberen om het juiste wissel plaatje te gebruiken.....

Mvg: Alex
Re: iTrain baanteken vraagje
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain baanteken vraagje
Zo Alex, heb je nat gelegen? Wat ben jij vroeg ;).

Martin, wat Alex uitlegt klopt idd. Had daar niet aan gedacht.
Re: iTrain baanteken vraagje
Aliebengalie
gast

Re: iTrain baanteken vraagje
Normaal ben ik dan al vaak onderweg....had vanochtend mijn uitslaap dag.....wekker stond ook op 5 uur.....maar was er al heel lang uit hoor.
Morgen is het zelfs rond 4 uur dat ik richting Hoek van Holland ga.
Maar er daar op dat tijdstip echt niets te beleven hoor.
Zelfs op het naakt strand is zelfs geen ontklede duif te zien..... :D
Heerlijk zo vroeg op......heb je nog wat aan je dag....
Kan erg slecht tegen de warmte , en hoe vroeger ik weg ga , des te heerlijker ik me voel.
En mijn baas waardeert dit , doe je namelijk veel meer dan overdag, en ....geen file's je ziet gewoon bijna niemand.
Ja alleen politie als je mazzel hebt......

Mvg: Alex
Re: iTrain baanteken vraagje
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: iTrain baanteken vraagje
Hallo Alex en Barry,

Bedankt voor jullie feedback en @ Alex...ik heb gekeken wat je bedoeld en dat is inderdaad aan te passen. Tot zover kan ik alles volgen.
"Helaas" ligt mijn station in een bocht en mede daardoor heb ik de afgebogen sporen van de wissels in het verlengde van de boogstraal gelegd. Ik pieker me suf om het station
dan op dezelfde manier in iTrain te tekenen, maar dat is volgens mij nauwelijks mogelijk. Hebben jullie een idee hoe je de rechter wisselstraat het beste kan uittekenen in de editor?
Voor het gemak heb ik even een printje bijgevoegd. Graag jullie reactie.

NB. Alex, je gaat inderdaad erg vroeg op pad. Ik zou als ZZP-er met een tekenbureautje aan huis, (nu 7 jaar) niet meer weten wat vroeg op staan is.  :D
Re: iTrain baanteken vraagje
Aliebengalie
gast

Re: iTrain baanteken vraagje
Als 1e , ik vind het heerlijk zo vroeg op pad.....zou niet graag anders willen , was vanmorgen beetje laat zelfs....en als ik dan al die auto's zie , daar heb ik morgen om half 4 echt geen last van.....heerlijk.

Je tekening is makkelijk te maken vertikaal zou zelfs het beste zijn.
Heb er helaas beetje weinig tijd voor , zit met nogal wat huiswerk.....maar een beetje creativiteit , daar kom je echt straks goed mee weg.

mvg: Alex
Re: iTrain baanteken vraagje
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain baanteken vraagje
Hoi Martin, dit heb ik even tussendoor gemaakt. Schuin tekenen kwam bij mij het beste uit, maar misschien dat iemand anders nog een idee heeft.
Re: iTrain baanteken vraagje
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: iTrain baanteken vraagje
Ha Barry, dank je voor de schets. Tof van je. Deze kan ik inderdaad zo overnemen. Het is inderdaad alleen mogelijk met allemaal idiote kronkels. Gelukkig dat het in werkelijkheid anders is.
Ik zag trouwens alleen dat de meest rechtse wissel nog verkeerd is. Dat moet een linkse wissel zijn, maar kan ik zelf zo aanpassen.
Re: iTrain baanteken vraagje
Hoi Martin,

Ik zou hem meer volgens de werkelijkheid tekenen.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: iTrain baanteken vraagje
Aliebengalie
gast

Re: iTrain baanteken vraagje
En dit bedoel ik nu met een beetje creativiteit .

Hoe meer je tekent , hoe makkelijker je gaat tekenen..... :thumbup:

Mvg: Alex
Re: iTrain baanteken vraagje
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: iTrain baanteken vraagje
Ha Peter,

Dank voor jouw interpretatie. Inderdaad is alles ,zoals Alex al opperde, met voldoende creativiteit mogelijk. Fijn dat je het schema van Barry verder hebt geoptimaliseerd. Zelf was ik al een eind op dreef, maar bleef het station horizontaal tekenen, met rare vormen tot resultaat. Een beetje een tunnelvisie, om maar in spoorse termen te blijven praten. Heb helemaal niet aan een schuine oplossing gedacht. Zo zie je maar weer, waar een forum toe kan leiden. Ik ben hier erg mee geholpen.
Re: iTrain baanteken vraagje
Hoi Martin,

Nog mooier zou het zijn, om het te kunnen tekenen zoals de baan er werkelijk bij ligt, maar ik ken geen enkel programma die dat kan.

@Alex, ja oefening baart kunst, maar het kan soms wel vreselijk lastig zijn om een baanplan goed over te nemen.
           gewoon omdat ik het leuk vind ben ik bezig om mijn baanplan in ITrain te tekenen, maar ik loop tegen enorme problemen aan.
           De wisselstraat is nog niet gelukt om de wissels in de goede standen te tekenen en toch de werkelijkheid te benaderen. Heb een paar keer 5 wissels in de gebogen stand achter elkaar nodig, 
           maar dan maak je bijna een 180 graden bocht.

Met vriendelijke groet,
Peter
Re: iTrain baanteken vraagje
Aliebengalie
gast

Re: iTrain baanteken vraagje
Peter.

Het is zoals hierboven zeker te lezen valt , met rare bochten te evenaren.
En echt het is heel leuk dat tekenen , althans zo heb ik het ervaren.
En nog komt het voor dat ik nu nog wel eens het een en ander aanpast.
Gelukkig hoef je niet elke rail precies na te tekenen , als je alles wat noodzakelijk is maar in je blok kwijt kunt.

Mvg: Alex
Re: iTrain baanteken vraagje
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain baanteken vraagje
Ik ben er ook nog geen kei in maar gaat steeds makkelijker en sneller, zeker als je de sneltoetsen weet te vinden :P. Het is iig leuk om te tekenen in itrain en dan leer je het snel.
Re: iTrain baanteken vraagje
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: iTrain baanteken vraagje
Het is voor mij helemaal nieuw en daardoor tijdrovend, maar zonder meer leuk en verslavend. Heb zelf nog geen iTrain aangeschaft en zelfs nog geen enkele decoder of booster etc. in huis.
Komt allemaal in stapjes en ben lekker met de bouw en inlezen bezig, zodat ik straks aan het eind van dit jaar precies weet wat ik wil aanschaffen en hoe ik dit moet aansluiten.
De DEMO versie van iTrain helpt me een eind op weg en later dit jaar zal ik een workshop gaan bijwonen. Dan is deze ook veel makkelijker te volgen. Ik merk wel, dat hoe meer
je verdiept raakt in de materie van digitalisering, hoe leuker en spannender het wordt, vooral als je voelt dat je kennis toeneemt en steeds meer gaat begrijpen.
Mijn baan heb ik bijna geheel in iTrain getekend en tot nu toe ziet het er niet onaardig uit. Ik zal het schema een dezer dagen op mijn lijntje presenteren.
Re: iTrain baanteken vraagje
Aliebengalie
gast

Re: iTrain baanteken vraagje
Nog geen jaar geleden wilde ik hier niets van weten....digitaal not for me.....was het motto  :D
Maar na het bekijken van wat mooie banen , en bezoeken bij forum leden was ik gelijk in no time helemaal omgeturnd.
Na het volgen van de workshops de keuze gemaakt welk programma het zou worden.
En daar hem ik tot heden geen minuut spijt van gehad.
Ik ben helaas (want ik vind sommige banen echt super) niet zo van de scenery.
Stations 1 of 2 prima , maar verder liefst alleen spoor.
Ik hou meer van experimenteren met iTrain dan dat ik bergen of id ga maken....ik mis gewoon dat gevoel....helaas misschien wel.
Elke avond geniet ik van mijn baantje , en zit zeker te denken aan een groot schaduw station onder de baan te gaan bouwen.
Daar ga ik later nog meer van genieten , zodat ik meer trein combinatie's op de baan kan laten staan.
Maar oh wat ben ik blij met me programma , heb ik zin om zelf te rijden dan kan dat .
Heb ik zin om heerlijk achterover op grote afstand te kijken naar automatisch rijden , ook dat kan waarop het programma zelf de trein alle banen laat zien zonder een vaste route.....heerlijk genieten om te kijken welke kant ie nu weer uit gaat.

Mvg: Alex
Re: iTrain baanteken vraagje
Opa-Bullcat
gast

Re: iTrain baanteken vraagje
Kijk dat vind ik ook zo mooi van iTrain, laat de treinen/iTrain zelf verzinnen hoe de volgende trein gaat rijden :) schitterend is dat lijkt mij.
Re: iTrain baanteken vraagje
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain baanteken vraagje
Ik ben nu ook zover dat de treinen vol automatisch rijden, maar ga als de baan klaar is toch alleen met routes rijden, dit omdat het realistischer is. In elk land rijden ze met vaste routes, dus pendeltreinen krijgen een vaste route en goederentreinen laten we niet bij het station stoppen, maar rijden straks van schaduw station naar industriegebieden. Maar goed ik vind het nu ook geweldig om te zien dat ze nu automatisch rijden rond rijden.
Re: iTrain baanteken vraagje
Aliebengalie
gast

Re: iTrain baanteken vraagje
Ook dat gebeurd bij mij hoor Barry , en niet via een vaste route.
Maar er zijn wat andere mogelijkheden om dit in te stellen.
Ik rij geheel automatisch , maar ik heb trein combinatie's , die bij mij ook niet door het station rijden.
Immers kun je dat prima bij elke trein opgeven waar hij niet mag komen.
Langs de perrons loopt een spoor waarop de goederen treinen rijden.
Immers niet alle locs die rijtuigen verslepen zijn voor zien van een stuurstand , dus die mogen geen doodlopend spoortje op.
En na het instellen hiervan rijd alles nog steeds elke keer anders , bijna nooit 2 x achter elkaar over het zelfde spoor.
En allemaal zonder vaste route's .

Mvg:Alex
Re: iTrain baanteken vraagje
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain baanteken vraagje
Zoiets had ik ook al gedaan om te testen omdat er nog 1 spoor ontbreekt in mijn SS. Heb bij permissies aangegeven dat daar niks mag komen en dit werkt perfect. Mijn goederentreinen moeten straks door het station naar het industriegebied en heb daar 1 spoor voor gereserveerd waar in beide richtingen gereden mag worden en dat er ook niet gestopt mag worden. Dit is fijn met itrain, want het is zo simpel in te stellen. :)
Re: iTrain baanteken vraagje
Opa-Bullcat
gast

Re: iTrain baanteken vraagje
Ik geloof dat ik Barry maar eens mijn vriend ga maken :) ik heb dadelijk ooit een baan met toestanden dat de moed mij nu al in de schoenen zakt wat betreft inrichten in iTrain :D

Re: iTrain baanteken vraagje
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: iTrain baanteken vraagje
Haha maar ik blijf zeggen dat ik ook nog maar een beginneling ben hoor. Het forum heeft mij zover gebracht en de geweldige workshop itrain van iTom bij HiP. De meeste tijd heeft in het uitzoekwerk gezeten om een keuze te kunnen maken met welke centrale/interface ik ging rijden. Ik wilde vanwege de grote kosten geen dure centrale en ben daardoor voor de cc-schnitte gegaan. Kan dan altijd nog overstappen naar een grote centrale.

Maar goed als ik iemand kan helpen dan doe ik dat. Hebben ze bij mij ook gedaan.
Re: iTrain baanteken vraagje
Aliebengalie
gast

Re: iTrain baanteken vraagje
Hans , je moet niet gelijk groot beginnen , dan zie je echt door de bomen het bos niet meer.

Mijn baan lag er al helemaal , en heb toch speciaal een stuk afgebroken om een test baantje met ovaal en enkele wissels er in gezet.
En dat heeft mij in 2 weken heel veel goeds gedaan en geleerd......uiteraard nog met hulp van het forum.
Maar na die 2 weken was het me aardig duidelijk.
En nu nog zie je steeds meer mogelijkheden.

Ach ja en over de centrale's daar is nogal wat mee te doen geweest.
Het is en blijft maar een doorgeef luik.
Alleen je kan hem toch ook nog wel voor andere dingen gebruiken....als je dat zou willen.
Hoe duurder , hoe meer mogelijkheden je hebt.
Maar of je dat allemaal zal en kan gebruiken????
Dat ligt mijn inziens bij je zelf, dat kan niemand je aan bevelen.

Mvg: Alex
Re: iTrain baanteken vraagje
Opa-Bullcat
gast

Re: iTrain baanteken vraagje
Hallo ALex, ik ben dus ook bij HIP geweest voor de instap cursus, en het test baantje ligt/lag hier dus ook, zelfs exact dezelfde als bij HIP, en het werkte ook nog zelfs, maar dan groot beginnen, ehhh ik wil rondom als eerste kunnen rijden met dubbel spoor, 2 richtingen mogelijk per spoor, dan liggen er als eerste alleen de wissels naar de Yards in dat komt later, als ik eerst maar een kan tuffen :)  de hobby begint namelijk erg te kriebelen, zelfs al een tuinbaantje van LGB neer gelegd uit vervelling.

Ik wil dus gewoon gelijk de blokken in mijn baan verwerken en niet achteraf met een dremel pas gaan verdelen, maar we zien wel eerst die etage op het dak maar :D

Hans
Re: iTrain baanteken vraagje
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: iTrain baanteken vraagje
Ha, ha mannen... wat leuk dat er een plezierige discussie op gang komt. Ik merk wel dat ik met iTrain op het "goede spoor" zit. Ik hoef niet bang te zijn dat ik geen respons krijg,
als ik weer met vragen aangaande treinbesturing en andere spoorse zaken aan kom. :-) :-) :-)  Veel plezier allemaal met dit programma. Ik wou dat ik al zover was.  :thumbup:
Re: iTrain baanteken vraagje
Aliebengalie
gast

Re: iTrain baanteken vraagje
Martin.
Ik denk dat dat zeker wel goed zit.
Het aantal gebruikers neemt ook aardig toe.
En zou je geen respons krijgen hier , heb je altijd nog het iTrain forum.
Hier kun je ook altijd terecht voor je vragen en antwoorden.
Ook wij weten niet alles , en dat begint al vaak bij het begin van je aansturing.
Ik heb een IB , en was erg blij met de hulp die ik toen heb gehad van vooral Ben de Spoorman.
Ik ben niet zo'n lezer (helaas).
En daarom lukte het niet zo als ik het wilde.
En daarna rol je als alles werkt er vanzelf in.
Door veel te experimenteren , en dan stukjes uit het dikke boek te lezen kom je echt snel een heel stuk verder.
En de mogelijkheden zijn snel te leren hoor , er zijn meer wegen die naar Rome leiden gelukkig.
Maar dit gaat vast en zeker helemaal goed komen.
Als je het begin onder de knie hebt , komt de rest vanzelf wel.

Veel suc6.
Mvg: Alex
Re: iTrain baanteken vraagje
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: iTrain baanteken vraagje
Voor iTrain beginners is door mij een topic geopend welke hier is te vinden.

KLIKKIE DOEN
Re: iTrain baanteken vraagje
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: iTrain baanteken vraagje
Daar heb je gelijk in. We sluiten dit af. :-)