Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (met Arduino automatisering)

Gestart door John_Hoek maandag 21 april 2014, 17:39:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (met Arduino automatisering)
Vandaag mijn nieuwe aanwinst opgehaald! Een BR50 loc met getrokken cabinetender.  :P
Ik was al een tijdje naar deze Marklin 3084 loc op zoek voor een schappelijk tweedehands prijsje.  ;)
Kon er nu een kopen met een ESU decoder en 5 polige aandrijving er al in gebouwd. Zit zelfs een rookgenerator op.  :D

Maar die rookgenerator werkt blijkbaar (nog) niet?! Moet hem eens nakijken. Denk dat er een draadje intern los zit in de loc. Of hij zit verstopt.  :?

Ben er erg blij mee. Hij rijdt als een zonnetje.  :thumbup:


edit: de BR50 is geen tenderloc...
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (met Arduino automatisering)
Mooie aanwinst veel rij plezier toegewenst. :thumbup:
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (met Arduino automatisering)
Citaat van: John_Hoek op donderdag 28 augustus 2014, 21:35:13
Een BR50 tenderloc.  :P
De BR 50 is een locomotief met aangehangen (losse) tender.
Afbeeldingen van een tenderloc ===> klik
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (met Arduino automatisering)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (met Arduino automatisering)
Dag John.

Gefeliciteerd met deze prachtige aanwinst!  :thumbup:  Mooie foto's heb je ervan gemaakt.
Vanwege het tenderhuisje is dit voor mij ook een van de mooiste Old-skool stomers
van Marklin en heb hem nog aangeschaft in het Gulden-tijdperk - analoog uiteraard.  O:-D
Denk nog even na voor je de rookgenerator aan slingert, is toch zonde van de mooie scenery ...

Groeten,

Erik.
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (met Arduino automatisering)
Is die rook dan zo slecht dan? Het stinkt wel.
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (met Arduino automatisering)
Hallo John,
Een geweldige mooie aanwinst, veel rijplezier ermee.
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (met Arduino automatisering)
Mooie aanwinst , veel plezier ermee! Ik heb er ook een, die heb ik vorig jaar omgebouwd met een Msd in de tender. Dus nu met geluid. De aansluiting van de rookgenerator was wat lastig omdat die oorspronkelijk ook op de frontverlichting werkte. Dus die heb ik van elkaar moeten isoleren. Misschien dat je daar eens naar moet kijken hoe dat nu bij jou zit.  Gr. Arjan
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (met Arduino automatisering)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (met Arduino automatisering)
Citaat van: John_Hoek op donderdag 28 augustus 2014, 23:38:19
Is die rook dan zo slecht dan? Het stinkt wel.

Mijn ervaring:
De rookolie wil nog wel eens sputteren uit de schoorsteen :confused:
De loc zul je sowieso moeten schoonmaken na een rookbeurt,
maar de spetters hoeven zich niet te beperken tot de loc ...
Enfin, test en oordeel zelf :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (met Arduino automatisering)
Mijn andere grote loc; de Marklin 3085 heeft ook een rookgenerator. Die spettert eigenlijk nooit.
Het vullen doe ik met een injectiespuitje.

Wel is de rook vettig. Dat is niet zo goed voor mijn baan begrijp ik?  :? Maar dat miniscuul dunne laagje zorgt er toch voor dat de rails ook niet gaat roesten? Af fabriek wordt door marklin ook een zwartekleurige olie film over de rails 'gebakken'. tenminste, zo heb ik het altijd begrepen.  :?  :help:

Iemand raad?
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (met Arduino automatisering)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (met Arduino automatisering)
Die vettigheid zorgt ervoor dat stof gaat koeken; ik zou dat proberen te voorkomen ...

Echter: in analoog bedrijf - zoals ik de treinen laat rijden - krijgt de rookgenerator de rijspanning.
Wellicht dat in digitaal bedrijf de aansturing dusdanig is dat de rookgenerator niet sputtert?

Groeten,

Erik.
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (met Arduino automatisering)
CiteerIs die rook dan zo slecht dan? Het stinkt wel.
ik gebruik electriche sigareten olie, kan je een geurtje kiezen.
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (met Arduino automatisering)
Mijn andere loc heeft een rookgenerator die gewoon werkt op de railspanning. Deze wordt geschakeld via een miniatuur relais vanaf een decoderuitgang.

Die nieuwe BR50 zit direct aangesloten op een uitgang. Wellicht moet ik daar ook een relais tussen zetten om hem werkzaam te krijgen.
de spanning is nl. bij DC wat lager, ca 15-16Volt als de volle railspanning van min. 18 Volt met pieken tot 22volt.
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (met Arduino automatisering)
Bij mij is de rookgenerator ook op een uitgang van de decoder aangesloten, en dat werkt wel. Er moet alleen niet te veel rookolie in de generator zitten. Eventueel met wat keukenpapier oid teveel olie eruit halen. 
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (met Arduino automatisering)
Inmiddels heb ik de rookgenerator aan de praat.  :thumbup: Deze zat inderdaad op een uitgang van de decoder. Hij moest enkel nog juist toegewezen worden. Door de fabrieksreset waren de uitgangen uitgeschakeld.  :|

Ik heb er ook nieuwe antislipbandjes op gedaan. Toch wil deze zware loc niet een Roco cleanwagen trekken.   :warning:  Deze loopt veel te zwaar over de rails. Hij slipt gewoon op zijn plaats op de rails.  :important: Zelfs op een recht stuk.  :(
Dit is toch niet normaal?  :help:
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (met Arduino automatisering)
kijk of de pukos niet de oorzaak zijn
anders een sleuf maken in het schuurblok
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (met Arduino automatisering)
Wil de lok wel rijden met een normale sleep wagons?

Groetjes Dennis
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (met Arduino automatisering)
Mooi dat het is opgelost met de rookgenerator 👍 Je schreef in het eerste bericht dat de BR50 reed als een zonnetje, dus dan ligt het blijkbaar aan de Roco cleanwagen? Het onderstel van deze loc hoort een beetje te kunnen scharnieren, anders komt hij door de lengte niet door krappe bochten..
Gr. Arjan
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (met Arduino automatisering)
De loc zelf is geen probleem hij trekt gemakkelijk hele stammen. Dat heb ik al geprobeerd. Maar die reinigingswagon is een drama. Die loopt extreem zwaar over de rails heen. Heb een sleuf gemaakt voor de pukos, maar dat helpt niet veel. Enkel als ik er de veren er onderuit haal dan trekt hij hem heel gemakkelijk. Maar die k*t Roco cleanwagen wipt elke keer uit de rails. Ik heb hem in de grijze kliko gesmeten.  :thumbdown:

Geluidsdempers zijn gisteren binnengekomen de eerste is ingebouwd. Programmatie was een drama om alles gesinchroniseerd te krijgen. Wel tof zo.
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (met Arduino automatisering)
De Roco cleanwagon is niet k*t. Had je de assen aangepast naar 14mm breedte? :)

Gr, Ben.
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (met Arduino automatisering)
Mijn RoCo cleanwagen, met wisselstroomwielstellen en mét sleuf in het schuurblok i.v.m. de puko's ontspoort nergens... ;)
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (met Arduino automatisering)
Ook de voorzijde van het schuurblok afschuinen helpt
sleuf voor de puko's
en in de lengte(rijrichting) opschuren maakt dat hij makkelijker loopt
Ook zal het blok na enkele ronden soepeler lopen door de aanslag ophet blok
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (met Arduino automatisering)
Mijn Rocowagon had de originele wielen erop. Kleine wieltjes.
Hoe kan ik die gemakkelijk ombouwen dan?
Ik heb al gepoogd om er wielen van een oude Marklin wagon eronder te monteren, maar dat past niet. De diameter zijn groter.
Moet dat hele onderstel eraf ofzo?! En wat voor type moet ik dan hebben?
Heeft er iemand foto's van zijn ombouw?
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (met Arduino automatisering)
Tussen duim en wijsvinger van je rechter of linkerhand de wielen samenknijpen tot de maat tussen de wielen 14mm is.

Gr, Ben.
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (met Arduino automatisering)
Voor de Roco wielstellen, met smallere flenzen dan die van Märklin, is het beter om 14,1 mm aan te houden.
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (met Arduino automatisering)
Ik begrijp hieruit dat de standaard wielafstand van de Roco wielen te groot is?
En ik deze gewoon met de hand samen kan drukken tot op de juiste steek?

Ik hoef dus niet andere Wielen te monteren?  :help:
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (met Arduino automatisering)
Ik heb afgelopen week een drietal MRC geluidsdecoders binnen gekregen vanuit de US.
Moest helaas ook nog eens inklaringskosten betalen om het pakje in ontvangst te nemen.  :(
De decoders hadden gemakkelijk in een blanco envelop gekund, volgende keer daar expliciet om vragen.
Maar goed, voor nog geen 4 tientjes omgerekend per decoder is dat nog niet veel geld.  :)

De test:
De MRC geluidsdecoders/generators (er zit nl. geen motordriver in, dus hij komt naast de bestaande locdecoder) zijn de laatste generatie speciaal voor stoomlocs.
Direct aangesloten op Marklin gleisbox en uitgeprobeerd. Vooraf wel een extra 0,25Watt weerstand van 50 Ohm ertussen gesoldeerd om de werkspanning wat te verlagen. De decoders zijn ontwikkeld voor 12-14Volt. Deze decoders mogen max. 18 volt spanning hebben, en de spanning op vanaf de MS2 is in basis 18 Volts, met pieken naar 20-22 volt, dus te hoog. Met deze weerstand is de spanning in ieder geval goed binnen de perken. En hij werkt zo prima. Let wel, deze decoder geeft enkel geluid en moet naast een bestaande motor decoder worden geplaatst.  B)

Er zitten een 13 tal verschillende stoom-puffs in, een 8 tal bellen en 21 stoomfluiten.
Je kan van ieder eentje vast instellen op de decoder. Met de functietoetsen kan je die eventueel later nog wijzigen.
Niet alle fluiten, bellen en puffs zijn even zuiver, maar er zitten zeker genoeg verschillende in die heel realistisch klinken. Zowel voor lichte stoomlocs, alswel zware meerassige.
Er zit standaard een 28mm speaker met een baffle bij. Die klingt zeker niet slecht. Ook lagen tone geeft die redelijk weer.

Positieve is dat het geluid van deze decoders werkelijk out-of-the-box erg hard is, ik heb het zachter moeten zetten. Plenty power dus. Veel harder dan de ESU's en Zimo's die ik heb gehoord.
Het geluid is -overal genomen- redelijk getrouw te noemen met de juiste keuze van de geluiden. Er zitten ook slechtere ingebakken, ee maar die gebruik je dan dus gewoon toch niet?!  ;)
op en afremvertraging programmeer je in speciale adressen. Deze moet je afstemmen/synchroniseren op de betreffende loc.  B)

Nadelig is de programmatie. Die is kortom beroerd te noemen.  :thumbdown:
Programmeren op programtrack met uitlezen van CV's gaat niet goed.
Programming on Main [POM] gaat wel goed. Maar in praktijk moet regelmatig meerdere keren hetzelfde commando geven, voordat het overgenomen wordt. Als het eenmaal ingesteld staat, dan onthoud hij dat ook.  :warning:
Echter, kortsluiting en uitlezen van CV's ed. op de rails (bijv. van een andere trein)  is de MRC decoder niet zo blij mee. Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat die dan zijn adres kwijtraakt en opnieuw ingesteld moet worden.  8o
Wat goed werkt, is het adres instellen tussen 0 en 255, en het consistadres op het adres van de treindecoder die er naast zit gesoldeerd.
Dan stel je de geluiden naar wens in, zet de op en afremvertragingen juist en test dit met rijden.
Pas als alles naar wens is programmeer je met POM in het hoofdadres het zelfde adres van de bestaande decoder erin. En daarna zet je het consist adres op 0.
Dan gaat het goed.  ;)







Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (met Arduino automatisering)
Geluidsdecoder ingebouwd in de tender van de BR50.

En een tweede sleper eronder gemonteerd.
Deze heb ik vastgelijmd, maar kan ik altijd weer loshalen mocht dat nodig zijn.
dit geeft werkelijk een superverbeteing. Zelfs over wissels kan ik nu kruipen met mm per seconde, zonder hickups. En de geluidsbeleving is redelijk goed. Beter zelfs dan ik had verwacht. Het is zeker geen ESU of Zimo, maar die kosten ook een veelvoud.

Tijdens stilstaan of rijden krijg je random geluiden, stoomfluit, afblazen, kolen scheppen, piepende remmen bij rijden etc. Al met al geen slechte koop. Ondanks dat er op Internet niet positief op MRC decoders wordt geacteerd, is deze laatste generatie niet zo slecht.

Maar programmatie, dat is het zwakke punt van deze dingen. En je kan niet de functietoetstoewijzing veranderen. Wel g=het betreffende geluid stilzetten.
Dus F1 is bel en blijft de bel  , F2 is stoomfluuit en dat blijft de stoomfluit.
Wil je dus ook bestaande uitgangen (bijv. voor wagonverlichting, stoomgenerator) van je motordecoder blijven gebruiken, dan moet je die herschikken naar een andere functietoets waar een geluid achter zit wat je niet handmatig hoeft te selecteren (bijv. F5, metaal klangklang geluid) en dat stil zetten.
Of je moet de decoders in consistmode zetten. Helaas werkt functiemapping ook niet in consistmode, dus dan moet je elke keer switchen om een bepaalde functietoets te kiezen, ofwel de Fx van de motordecoder, ofwel Fx van de geluidsdecoder.
Ook niet ideaal.

En je moet schone rails hebben. kortsluiting, slechte stroomtoevoer, daar zijn deze decoders allergisch voor. Dan raken ze soms hun adres kwijt, ofwel ze regeren opneens niet meer, totdat je ze opnieuw programmeerd. Een goede stroompickup en eventueel een grotere capaciteit condensator dan de standaard meegeleverde gesoldeerde)  doet wonderen.

Maar als je gewoon wilt rijden, en toch niet veel functies schakeld met de hand, dan werkt het allemaal prima. alle geluiden worden random afgespeeld tijdens rijden, dus erg veel noodzaak is er ook niet toe.

Hier wat foto's van mijn ombouw.
Zoals jullie kunnen zien is er juist genoeg ruimte tussen de wielen om over wissels ed te rijden.
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (met Arduino automatisering)
ziet er wel leuk uit :D :D
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (met Arduino automatisering)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (met Arduino automatisering)
Wat een gelazer toch iedere keer met decoders. Denk vooral niet speeltje uit de doos en rijden maar.
Een van mijn vrienden is om die reden over gestapt op digitaal. "Ik betaal genoeg, en wil dat het meteen werkt." Niet dus.
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (met Arduino automatisering)
Ja, digitaal rijden is leuk... Als het werkt.   O:-D
Maar soms ook een vloek, als er iets niet goed gaat.
Ik heb al een enkele decoder naar de eeuwige jachtvelden geholpen bij het inbouwen enzo, na de kap erop te doen kortsluiting maken en dat soort fratsen.  8o

Programmatie is ook altijd uitproberen, en de incompactibiliteit tussen de verschillende merken decoders helpt ook niet altijd.
Maar door de handleidingen goed te lezen kom ik er meestal wel uit.
Ik zou desondanks dat digitaal rijden out-of-the-box niet altijd gelijk goed gaat, toch niet meer anders willen.
De flexibiliteit maakt eea. toch veel leuker.  :D