Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (met Arduino automatisering)

Gestart door John_Hoek maandag 21 april 2014, 17:39:02

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (met Arduino automatisering)
Toen ik tiener was had ik altijd een eigen spoorbaan op zolder. Na ruim 25 jaar heb ik de hobbie weer opgepakt samen met mijn zoon Matthias.
Afgelopen zomer wilde hij opeens wat met treinen gaan spelen en bouwen... Dit feit aangenomen en samen hebben we de eerste schritten met tweedehands Marklin m-spoor opgedaan.  :D

We wonen in Barneveld met zijn drieen, mijn beide zoons en ik.

We hebben de slaapkamer omgetoverd tot modelbaan "Unterstetten".
hierbij wat foto's onze opbouw.  :)


-edit : titel en baanbenaming aangepast, er was een tweede Unterstetten. Nu is het het Kippendorp geworden; ofwel Dorf Hühner -

-edit 2 : Hühnerdorf wordt beter gewaardeerd door Matthias, dus nogmaals aangepast.. Allen bedankt voor het meedenken en de tips!
Re: Modelbaan Understetten op klassiek m-spoor
Welkom op dit forum John :important:
Veel plezier hier en samen met je zoon, met de treintjeshobby.
Re: Modelbaan Understetten op klassiek m-spoor
en nog een paar foto's uit de oude doos.  ;)

Ik heb alle locs omgebouwd met TAMS decoders en HAMO magneten en daarbij een MS2 startset erbij gekocht.
Treinen rijden nu digitaal.
Wissels en seinen worden met DCC protocol aangestuurd met zelfgebouwde decoders op basuis van Arduino en Rocrail.
Re: Modelbaan Understetten op klassiek m-spoor
Arduino boardjes met CAN interface aangesloten op Marklin Gleisbox.
Software heb ik gedownload via het Roicrail forum van Bert. Werkt super.
https://www.forum.rocrail.net/viewtopic.php?t=6864&p=65188

S88 feedbackboardje op 2e arduino rechts aangesloten...
Re: Modelbaan Understetten op klassiek m-spoor
En een Arduino Mega als super DCC decoder.  :thumbup:
Hangen 16 wissels aan en 12 seinen.
bedrading was ter tijde van de foto nog in Beta stadium...  :?
Deze is inmiddels netjes weggewerkt worden in goten.  O:-D
Re: Modelbaan Understetten op klassiek m-spoor
Begin van het jaar gestart met de scenery op te bouwen.
Eerst begonnen met platen piepschuim te verdelen in de rechterhoek.
Met een (flexibel) ijzerzaag los in de hand kan je al aardig modelleren...  :warning:
Re: Modelbaan Understetten op klassiek m-spoor
Piepschuim verder modelleren.  B)
En stofzuigen... en nog meer stofzuigen...
Die stomme witte bolletjes blijven werkelijk overal aan kleven.  >:-D
Re: Modelbaan Understetten op klassiek m-spoor
En verleden maand begonnen met de eerste gips.
Ik heb Rotband gebruikt en het grof over het piepschuim gekwakt.
Lekker stevige gips aangemaakt. Niet papperig..
De berg begint al aardig te vormen.  :)
Re: Modelbaan Understetten op klassiek m-spoor
Matthias heeft de eerste brug en boogviaduct gelijmd en gepositioneerd in het witte landschap.
Het begint al aardig vorm te krijgen.  ;)
Re: Modelbaan Understetten op klassiek m-spoor
en een basalt grijze muurverf als basis.
Hierover heb ik met zeer verdunde zwarte acrylaat verf overheen gewassen waardoor er diepte in de porien en rotsen ontstaat.
na het drogen had ik er even een hard hoofd in of dit nu wel een succes zou gaan worden... zag er wel allemaal donker en dof uit...  8o :help:
Re: Modelbaan Understetten op klassiek m-spoor
En de drybrush methode om de rotsen op te laten lichten.
Eerst weer de basiskleur basalt grijs, daarna de finishing though met witte acrylaatverf van de Action...  B)

Re: Modelbaan Understetten op klassiek m-spoor
en wat bruinaccenten.
Ik heb hiervoor ook weer sterk verdunde bruine acrylaatverf gebruikt dat ik als wash heb gebruikt...
Re: Modelbaan Understetten op klassiek m-spoor
en gras gezaait. :P
Re: Modelbaan Understetten op klassiek m-spoor
en wat totaalplaatjes O:-D
Re: Modelbaan Understetten op klassiek m-spoor
Is er niet nog een baan unterstetten
Re: Modelbaan Understetten op klassiek m-spoor
Daar zit lekker tempo in zeg :)
Maar de rosten zien er erg mooi uit  :thumbup: , zou willen dat het bij mij ook zo zou lukken
Waar heb je die shampoo eigenlijk voor gebruikt?
Re: Modelbaan Understetten op klassiek m-spoor
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Modelbaan Understetten op klassiek m-spoor
Hallo John,

Wat een tempo, ik zie je draadje voor het eerst en als je met je ogen knippert staat er ineens een berg.

Kun je nog onder de berg komen als er iets ontspoord ?

Ik denk dat Robin gelijk heeft dat er nog een baan unterstetten heet, zo zijn er ook meerdere zwarte woudbanen te vinden  :)


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Modelbaan Understetten op klassiek m-spoor
Er is inderdaad nog een topic, maar dat heet UnTerstetten, naar het Pola station (dat ik ook nog ergens heb). Die in dit topic heet UnDerstetten, dus een subtiel verschil :).
Re: Modelbaan Understetten op klassiek m-spoor
Citaat van: Marklin5 op maandag 21 april 2014, 19:13:03
Daar zit lekker tempo in zeg :)
Maar de rosten zien er erg mooi uit  :thumbup: , zou willen dat het bij mij ook zo zou lukken
Waar heb je die shampoo eigenlijk voor gebruikt?

Bedankt!  Ja ik en mijn zoon vinden de rotsen ook goed gelukt.... nadat ik die zwarte washover de grijze basisverf had gedaan twijfelde ik wel even of dit wel een succes zou gaan worden. Maar vanaf dit forum en youtube heb ik gelezen dat dit een goede methode is. Dat is wel gebleken ook. Toen ik over die dondere vlekkerige rotsen met een droog plat penseeltje ging drybrushen met lichtgrijze verf en daarna met spierwit (wat voor het drogen op lichtgrijs/moeilijk te zien was leek toen ik het eroverheen deed  :offtopic: )  droogde toch netjes op.
e rotsen leken echt op rotsen.
De week erop heb ik met simpele vingerverf van de action (groen en rood gemengt) een rood-bruine rint gemaakt en die fink met water verdund de rotsen en de komende grasplekken gewasht met dit bruin.

Het resultaat mag er zijn!  :P

Ik heb de shampoo fles gebruikt voor die grasvezeltjes statisch te maken en in de verdunde houtlijm te spuiten. werkt zeker zo goed dan die (zelfgemaakte) grasmaster.
Met een papieren trechtertje en de achterkant van een een dik potlood prop je de fles ca voor 25% vol met vezeltjes.
Dan even een paar minuten flink schudden en dan worden de vezeltjes allemaal statisch door de wrijving.
In de dop is een wat groter gat gemaakt, zodat daar gemakkelijk de vezels uit kunnen worden geblazen.
Je kan goed richten met de shampoo fles en knoiet veel minder vezels naast de plek waar je wilt dat het gras komt.
De vezels gaan vanzelf rechtop staan.

Met een stofzuier en panty over de zuigmond zuig je hierna gelijk de losse vezels weg. De gelijmde vezels gaan hierdoor nog rechterop staan.
Re: Modelbaan Understetten op klassiek m-spoor
Citaat van: degeluidsman op maandag 21 april 2014, 19:14:57
Hallo John,

Wat een tempo, ik zie je draadje voor het eerst en als je met je ogen knippert staat er ineens een berg.

Kun je nog onder de berg komen als er iets ontspoord ?

Ik denk dat Robin gelijk heeft dat er nog een baan unterstetten heet, zo zijn er ook meerdere zwarte woudbanen te vinden  :)


Mvg,

Peter / degeluidsman.

Ik kan (grotendeels) onder de berg komen als er iets ontspoort. Heb een half jaar fink proef gereden en de baan dusdanig strak gelegd en sporen uitgelijmt met een tangetje en vijl (en daarna flink polijsten met een railgum en zilverpoets) dat dit eigenlijk nooit voorkwam.
Wel verloor ik af en toe wagons op de helingen. Ik heb de koppelingen van de wagons met een stukje fijn gestript koperdraad aan elkaa'r geknoopt. Nu blijfdt een hele treincombie altijd aan elkaar hangen. Zijn toch vaste stellen.
Re: Modelbaan Understetten op klassiek m-spoor
Citaat van: nero op maandag 21 april 2014, 19:02:12
Is er niet nog een baan unterstetten

Jazeker..... die van Bram en Mij.....
:thumbup:
maar je bent goed bezig met je baan.
mooi ontwerp,
en het stationnetje is inderdaad hetzelfde....

groet Winno
Re: Modelbaan Unterstetten op klassiek m-spoor
Citaat van: harm78 op maandag 21 april 2014, 21:32:28
Er is inderdaad nog een topic, maar dat heet UnTerstetten, naar het Pola station (dat ik ook nog ergens heb). Die in dit topic heet UnDerstetten, dus een subtiel verschil :).


Ja. Heb de titel van het topic gelijk even aangepast... Was een beetje slordig Duits...  O:-D
Re: Modelbaan Unterstetten op klassiek m-spoor
En verder met gipsen.
Nu de boogbrug an onderportalen erin..
Doordat de sporen ruim in een bocht uitkomen en een enkelspoor tunnelportaal niet past, heb ik een tweespoor portalen ingekort.
Onder de meest rechtse boogpijlers komst een klein riviertje. Daarvoor een vijver/ven....

Die vijver is handig want daar kan ik later altijd op gaan staan om ergens achter bij te komen. Bijvoorbeeld als er een trein ontspoort.
Re: Modelbaan Unterstetten op klassiek m-spoor
En gelijk in de grijze grondverf met de beruchte zwart wash eroverheen.  :idea:
Re: Modelbaan Unterstetten op klassiek m-spoor
En mijn beide zoons Matthias (links, 13) en kyllian (rechts, 15)...
Beide moe van het harde werk aan de baan!

En onze hond indy wil ook eens aandacht... het echte buiten is toch leuker!  :offtopic:
Re: Modelbaan Unterstetten op klassiek m-spoor
Wat een leuke baan zeg!

Ben benieuwd naar de verdere vorderingen.

Mvg. Kevin
Re: Modelbaan Unterstetten op klassiek m-spoor
Citaat van: John_Hoek op dinsdag 22 april 2014, 19:36:14
Citaat van: harm78 op maandag 21 april 2014, 21:32:28
Er is inderdaad nog een topic, maar dat heet UnTerstetten, naar het Pola station (dat ik ook nog ergens heb). Die in dit topic heet UnDerstetten, dus een subtiel verschil :).


Ja. Heb de titel van het topic gelijk even aangepast... Was een beetje slordig Duits...  O:-D

Wat is het nu... UnTerstetten of UnDerstetten.....

groet Winno
(de eerste met UnTerstetten genaamd na het Pola stationnetje.....)
Re: Modelbaan Unterstetten op klassiek m-spoor
Het is Unterstetten.  Met een T dus. 
Inderdaad vernoemd naar dat Pola stationnetje uit de oude doos van zolder. 
Tsja nostalgie hè!

Re: Modelbaan Unterstetten op klassiek m-spoor
Misschien moet ik een andere naam verzinnen voor ons baantje. Ben helaas daarmee veel minder creatief als met bouwen.

Iemand een goede tip?
Re: Modelbaan Unterstetten op klassiek m-spoor
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Modelbaan Unterstetten op klassiek m-spoor
Hallo John,

Leuk om weer een M rails baan te zien hier,
en gelijk met bijna complete scenery  :)

Hoop dat je inderdaad geen problemen hebt met je spoor onder de bergen  :?

Ga zo door, ga je volgen, als mede M rail rijder.

Gr Einte
Re: Modelbaan Unterstetten op klassiek m-spoor
Ik heb besloten de baan een ander naampje te geven :idea:

We wonen in Barneveld, dus het wordt het kippen dorp; Dorf Hühner

Re: Modelbaan Unterstetten op klassiek m-spoor
Citaat van: Einte op woensdag 23 april 2014, 05:44:54
Hallo John,

Leuk om weer een M rails baan te zien hier,
en gelijk met bijna complete scenery  :)

Hoop dat je inderdaad geen problemen hebt met je spoor onder de bergen  :?

Ga zo door, ga je volgen, als mede M rail rijder.

Gr Einte

bedankt voor je compliment.

Ja, het nadeel van m-spoor is dat de rails mijnsziens snel de neiging heeft om te vervuilen met zwarte aanslag.
Ik heb overal extra voedingspunten onder de bergen aangelegd om zeker te zijn dat er geen contactverlies is op de baan.
met een lange stok en doek met wasbenzine kan ik via de tunnelportalen erbij.
De baan heeft al een half jaar goed gedraait zonder ontsporingen en onverwachte stops.... dus duimen of dat ook voor meerdere jaren zich houdt.  :?

Daarbij zorg ik ervoor dat ik altijd onder de bergen bij het spoor kan. Zo nodig gebruik ik de metalen planten-grijper van mijn voormalig aquarium en/of een staaldraad met een aangebogen haak om er een trein, wagon uit te trekken mocht het goed fout gaan.  :warning:
Ik zorg ervoor dat ik altijd in het midden van de tafel kan staan om achter onder de bergen te komen. Daar waar dat blad papier ligt, daar komt een vlakke vijver... Zie foto's hoe ik dat weggewerkt heb, zonder dat het opvalt  B) B)

Ik ga daarbij nog wel knutselen aan een reinigingswagon voor beide spoorstaven EN midden contacten. Mijn ervaring is dat die middencontacten ook zeker goed schoon moeten blijven voor betrouwbare werking. Dat is voor later stadium.  O:-D



Re: Modelbaan Dorf Hühner op klassiek m-spoor (voormalig Unterstetten)
En zo ziet het van voren eruit.... Bergen ook gelijk voorzien van white en bruine wash om later te begrassen.  :P
je ziet die ruime achteringangen nauwelijks en zelfs als je het weet is het moeilijk te zien.
Re: Modelbaan Dorf Hühner op klassiek m-spoor (voormalig Unterstetten)
En deze week hebben de jongens verder geknutseld aan de baan.

Verder hadden ze zelf vanuit een stuk piepschuim en een scherp mes een klein waterportaal gemaakt. Hier stroomt een klein riviertje vanuit de berg naar de vijver toe...    :P
En ik zat eerder te denken aan een waterval ofzo. Maar dit is veel beter bedacht!   :thumbup:
En ze hebben het berghuisje ook verwisseld voor een opgelapt tweedehands chalet.
Knap gemaakt he!  ;)
Re: Modelbaan Dorf Hühner op klassiek m-spoor (voormalig Unterstetten)
Ziet er allemaal prima uit, en mooi snel achter elkaar op het forum geplaatst. Maar ik neem aan dat het niet in een weekje in elkaar geflanst is, daar zal wel iets meer tijd in zitten  :D

Dorf Hühnen snap ik (Barneveld), maar vindt je Hühnerdorf niet beter bekken ?
Re: Modelbaan Dorf Hühner op klassiek m-spoor (voormalig Unterstetten)
Dat kwam bij mij ook als eerste in me op Hühnerdorf of Bad Hünchen.

Maar het is natuurlijk jouw baan. Als jij het Dorf Hühner wil laten heten dan kan dat natuurlijk!

Ik blijf je volgen ziet er erg leuk uit!


Met vriendelijke groet,
Peter
Re: Modelbaan Dorf Hühner op klassiek m-spoor (voormalig Unterstetten)
Helemaal top... :thumbup:
mooie update, en goed bedacht.

groet Winno
Re: Modelbaan Dorf Hühner op klassiek m-spoor (voormalig Unterstetten)
Citaat van: Ta2trainman op donderdag 24 april 2014, 09:52:56
Ziet er allemaal prima uit, en mooi snel achter elkaar op het forum geplaatst. Maar ik neem aan dat het niet in een weekje in elkaar geflanst is, daar zal wel iets meer tijd in zitten  :D

Dorf Hühnen snap ik (Barneveld), maar vindt je Hühnerdorf niet beter bekken ?

Nee, inderdaad. De baan ben ik gaan leggen afgelopen zomer.
Twee tot drie maanden geleden zijn we gestart met de scenery.
Dus de foto's vanaf het piepschuim tot nu zijn in een tijdsbestek van ruim twee maanden gemaakt.  ;)


Hühnerdorf  bekt inderdaad beter... Is dan wel niet correct Duits. En Pjedro had dit ook al bedacht.
Ik heb vanmorgen even met mijn zoon overlegd. Matthias vindt Dorf Hühner stom.  :warning:  Duidelijk dus   :thumbup:

Ik zal de naam dan (nogmaals) aanpassen.

Het wordt nu 100% definitief Hühnerdorf
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (voormalig Unterstetten)
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (voormalig Unterstetten)
Ha John,
Je gaat als een speer (of heb je dit voorjaar foto's gespaard  :D).
Op de eerste foto's zie ik (denk ik) iets van een station(sporen). Daar staan 3 armseinen bij, maar de plaats lijkt mij niet logisch.
Zeker bij het rechter doodlopende spoor staat het sein verkeerd om (alsof je er al dan niet op mag rijden). Daar hoort toch een uitrij of afsluitsein (en dan zichtbaar vanaf het stootblok).
Ook de andere seinen lijken nu vooraan in het station te staan ipv op het eind, waar de loc zou moeten stoppen. Of zie ik het verkeerd, c.q. staan die seinen er tijdelijk?

groet, Gertjan
Re: Modelbaan Dorf Hühner op klassiek m-spoor (voormalig Unterstetten)
Citaat van: John_Hoek op vrijdag 25 april 2014, 10:34:13

Het wordt nu 100% definitief Hühnerdorf


Barneveld dus....... O:-D

Gr, Ben.
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (voormalig Unterstetten)
Citaat van: Gertjan H op vrijdag 25 april 2014, 12:29:27
Ha John,
Je gaat als een speer (of heb je dit voorjaar foto's gespaard  :D).
Op de eerste foto's zie ik (denk ik) iets van een station(sporen). Daar staan 3 armseinen bij, maar de plaats lijkt mij niet logisch.
Zeker bij het rechter doodlopende spoor staat het sein verkeerd om (alsof je er al dan niet op mag rijden). Daar hoort toch een uitrij of afsluitsein (en dan zichtbaar vanaf het stootblok).
Ook de andere seinen lijken nu vooraan in het station te staan ipv op het eind, waar de loc zou moeten stoppen. Of zie ik het verkeerd, c.q. staan die seinen er tijdelijk?

groet, Gertjan

Die seinen staan aan het eind Vd opstelsporen.  Vanwege de ruimte heb ik wel wat gesmokkeld met de plaats. Ze staan niet allemaal juist opgesteld.
Is ook meer voor de show. Ze worden wel aangestuurd door Rocrail, maar verder wordt er niets mee gedaan.
Wel goed van je dat het je opviel.  Tot op heden is dat nog niemand opgemerkt die de baN heeft gezien.

De foto's waren inderdaad opgespaard  stonden op mijn IPhone.
Ik had al eerder plannen om ze op dit forum te posten,  maar dat was er nog niet van gekomen.
Re: Modelbaan Dorf Hühner op klassiek m-spoor (voormalig Unterstetten)
Citaat van: Spoorman op vrijdag 25 april 2014, 12:37:01
Citaat van: John_Hoek op vrijdag 25 april 2014, 10:34:13

Het wordt nu 100% definitief Hühnerdorf


Barneveld dus....... O:-D

Gr, Ben.

Yes. Helemaal correct!


Daar woon ik dus.   
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (voormalig Unterstetten)
Ik zie het. En ook nog jarig vandaag. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (voormalig Unterstetten)
Wat een ontzettend mooi baantje,en ik ben gek op die oude vertrouwde M-rail!
Willem-Jan
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (voormalig Unterstetten)
Vorige week lekker bezig geweest in de vakantie van de jongens.  :thumbup:

Achterwandje van Faller geplakt en wat aankleding erbij.
Aan de rechterzijde moest ik creatief plakken om de standaard hoogte van de foto van 45 cm te vergroten naar 75cm :)
Wat vinden jullie ervan?  :help:
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (voormalig Unterstetten)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (voormalig Unterstetten)
Dag John.

Citaat van: John_Hoek op maandag 28 april 2014, 20:37:13Wat vinden jullie ervan?  :help:
Bijzonder mooi geworden! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (voormalig Unterstetten)
 :thumbup:
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (voormalig Unterstetten)
Mooi hoor.  :thumbup:

groet Winno
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (voormalig Unterstetten)
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (voormalig Unterstetten)
 :) Dit is een heel mooi resultaat ... op korte tijd toch een mooie baan gemaakt . Proficiat ...

Groeten Freddy
Re: Modelbaan Hühnerdorf op klassiek m-spoor (voormalig Unterstetten)
De berghut...