Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

help met schema

Gestart door ernstcramer maandag 21 april 2014, 15:39:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
help met schema
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
help met schema
Ik probeer verlichting in een huisje aan te brengen. Zie schema



Als ik alle aansluitingen apart test doen alle led's het (ook die in serie boven de toonbank...)
als ik alle led's, behalve die in serie, op een gemeenschappelijk plus aansluit, doen ze het ook.

zodra ik één van de enkele led's met die 2 boven de toonbank op een gemeenschappelijke plus aansluit, gaan de led's in serie uit...  8) :?

Wie helpt?
Re: help met schema
nobody
gast

Re: help met schema
Zijn alle weerstanden van dezelfde waarde?
Zo ja, de weerstand voor de toonbank opnieuw berekenen en aanpassen.
Re: help met schema
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: help met schema
Hoe sterk is de stroombron die je gebruikt.
En is de voorschakelweerstand afgesteld op de twee in serie staande LED's

De spanning wordt in een serie schakeling verdeeld over de aangesloten onderdelen. Terwijl de stroom wordt verdeeld over de takken in een paralel schakeling.

Zet voor je zelf eerst eens in jouw schema, de spanning van de diode's en de weerstanden in de tekening evenals de aangesloten spanning. Dan kunnen we een beter oordeel geven.
Ik kan me voorstellen, dat de stroom te laag wordt door de tak met de dubbele led's waardoor deze uit gaan..

Succes met zoeken
Re: help met schema: aangevuld
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: help met schema: aangevuld
schema met ingevulde waardes

Re: help met schema
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: help met schema
Wat is de drempelspanning van de Led's. Kun je dat nog aangeven?
Gr
Robert
Re: help met schema
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: help met schema
gele leds, 20mA, 2,1V
Re: help met schema
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: help met schema
Tja volgens het schema, kloppen de waarden.
Alleen de voedingsbron, wat is het afgegeven vermogen?
Volgens het schema moet hij minimaal 80mA afgeven bij een vermogen van 1,2W.(1200mW)

Klopt dat?
Zo niet, dat is de streng met de twee leds, de gene die het meeste vermogen pakt in de schakeling waardoor mogelijk deze niet voldoende stroom krijgt bij een volledige belasting om deze streng te laten ontbranden.

Groeten,
Robert
Re: help met schema
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: help met schema
het is deze voeding met maximale belasting van 1500mA...
Re: help met schema
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: help met schema
De voeding zou het gemakkelijk aan moeten kunnen, al kan ik uit de handleiding niet halen of de maximaal opgenomen stroom van 1500mA wordt opgenomen bij de hoogste of de laagste spanning., ik neig ernaar om te zeggen, dat, dat bij de laagste spanning gebeurd. P=U*I. Het vermogen blijft gelijk, dus bij de 1500mA moeten we rekenen met de laagst afgegeven spanning. Even omgerekend. Is het afgegeven vermogen 7,5W.
Dat zou beteken, bij 15V afgegeven spanning er maximaal 500mA kan worden opgenomen.. Ook goed dus..

Ik ben bang dat er toch iets niet goed gaat in de spanningsdeling bij de serieschakeling van de 2 leds.. Maar wat?  Misschien heeft iemand anders een idee?

Ik ga vanavond nog even puzzelen.

Robert
Re: help met schema
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: help met schema
Hallo Ernst,

Welk vermogen hebben je weerstanden? ¼W is voor de enkele leds namelijk aan de krappe kant en deze kunnen daardoor warm worden. (P=U²/R, dus (15-2.1)²/680 = 0.2447W)

Gr, John
Re: help met schema
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: help met schema
Kijk, Daar had ik even geen rekening mee gehouden. Het vermogen van de weerstanden.
Dank voor de aanvulling.

Robert
Re: help met schema
Lid sinds: 2010

offline
Re: help met schema
Hoi,

Zal wel veel opmerkingen over krijgen maar je kan gewoon een zwaardere weerstand (hogere waarde) gaan gebruiken. Bijvoorbeeld een 4,7 kOhm. Deze kan je gewoon gebruiken voor wel 3 of 4 leds in serie. Ik heb 4,7 kOhm voor de ledjes in mijn lokloods. Daar heb ik 4 sunny whites smd 3528 in serie staan en ook 2 smd 3528 white in serie met als voorschakelweerstand 4,7 kOhm.  Het voltage staat afgesteld op ongeveer 10 volt.

Mogelijk dat het probleem oplost. Het komt niet zo heel nauw :)

Groet Ronald.
Re: help met schema
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: help met schema
Citaat van: ronaldk op maandag 21 april 2014, 20:13:37
...voor wel 3 of 4 leds in serie...

8o maar ze staan toch parallel? Of kan ik nu ook mijn eigen schema niet meer lezen...?

Citaat van: Looney Tunes op maandag 21 april 2014, 19:20:57
...Welk vermogen hebben je weerstanden? ¼W ...

:o) ik koop altijd dezelfde weerstanden (nou ja, één keer een zakje van 100 doe je best lang mee...  >:-D)
Ik had ook zo'n programmatje gebruikt op het wereldwijdeweb en die vertelt niet dat je dan weerstanden voor een groter vermogen nodig hebt...

Begrijp ik het goed dat met het vermogen dat de weerstanden opeten al 1 w is verbruikt? en heb ik dan onvoldoende voor de led's zelf??

in de test die ik gedaan heb kan ik de 3 led's tegelijk aan hebben op 1 weerstand van 820 ohm. doe ik er willekeurig een met die twee weerstanden in serie, blijft alleen de enkelen led branden. Maakt niet uit welke led ik van die 3 kies... :?
Re: help met schema
Lid sinds: 2010

offline
Re: help met schema
Citaat van: ernstcramer op maandag 21 april 2014, 20:38:38
8o maar ze staan toch parallel? Of kan ik nu ook mijn eigen schema niet meer lezen...?

Klopt behalve de leds van de toonbank. Die staan in serie.

Citaat van: ernstcramer op maandag 21 april 2014, 20:38:38
Begrijp ik het goed dat met het vermogen dat de weerstanden opeten al 1 w is verbruikt? en heb ik dan onvoldoende voor de led's zelf??

Een voorschakelweerstand beperkt het aantal mA door de led. Hoe hoger waarde de weerstand hoe minder mA door de led.

Groet Ronald.
Re: help met schema
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: help met schema
 :O
ik heb nu het volgende getest

1) de twee in serie op een weerstand van 560 ohm
2) de drie andere led's met zijn drieën op een weerstand van 680 ohm

en dan branden ze alle 5...?
Re: help met schema
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: help met schema
Opgelost  :thumbup:
Bleef er toch te weinig over voor die in serie geschakelde leds.

grt Piet.
Re: help met schema
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: help met schema
Citaat van: ernstcramer op maandag 21 april 2014, 20:38:38
:o) ik koop altijd dezelfde weerstanden (nou ja, één keer een zakje van 100 doe je best lang mee...  >:-D)
Ik had ook zo'n programmatje gebruikt op het wereldwijdeweb en die vertelt niet dat je dan weerstanden voor een groter vermogen nodig hebt...

Dan raad ik je deze: http://led.linear1.org/led.wiz aan, die geeft dat wel aan.

CiteerBegrijp ik het goed dat met het vermogen dat de weerstanden opeten al 1 w is verbruikt? en heb ik dan onvoldoende voor de led's zelf??

Niet helemaal, maar als ik dat ga uitleggen wordt het wel erg elektrotechnisch. :D

Maar nu even een mogelijke oplossing: Je voeding heeft echter meer voltages, probeer eens wat er gebeurt op 9 of 12VDC...

Gr, John
Re: help met schema
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: help met schema
Citaat van: Looney Tunes op maandag 21 april 2014, 20:58:29
...Dan raad ik je deze...

Dank!  :thumbup:

Citaat van: Looney Tunes op maandag 21 april 2014, 20:58:29
...een mogelijke oplossing: Je voeding heeft echter meer voltages...

Op de baan gebruik ik alleen de 15V= met een ander type voeding die veel meer vermogen heeft. Daar haal ik ook de spanning voor de wissels, LocoNet en andere lichtopjecten vandaan. Maar dank voor de tip  :thumbup: Toch even op het gevaar af dat je erg technisch wordt  :P als je een lichtere voeding gebruikt wijzigen ook de weerstanden toch?
Re: help met schema
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: help met schema
Graag gedaan,

Die kunnen lager, het hoeft niet. Volgens P=U²/R resulteert namelijk een lagere spanning, met bijpassende lagere weerstand in een lager vermogen (De stroom blijft volgens I=U/R echter gelijk.) . Als je echter alleen de spanning verlaagd en de weerstand gelijk houd, daalt het vermogen dus veel meer (door het kwadraat). En de stroom daalt ook, want U gelijk en R groter.

Ik vermoed zelf dat het op een lagere spanning, met dus een lager vermogen, wat de weerstanden vragen wel werkt. Dit kan je controleren door een lager voltage te nemen, of hogere weerstanden -> lagere stroom. (En die lagere stroom heb jij dus nu gedaan heb door de 3 leds in serie te zetten).

Gr, John
Re: help met schema
Peter v P
gast

Re: help met schema
Ik begrijp er nog niets van. Het schema in post #3 zou moeten werken. De voeding levert ook 1500mA bij 15V volgens de handleiding. Heb je de spanning gemeten in de situatie zoals het schema is in post #3?
Re: help met schema
Marklinbeverwijk
gast

Re: help met schema
Formule voor vermogen is   P= IxIxR  of P = UxI

Misschien is het wijs om elke LED zijn eigen voorschakelweerstand te geven
De weerstand plaats je op een plaats bij de LED

Kijk naar de technische gegevens van de LED zoals

De spanning die er op staat.
De stroom die er door  loopt.
Bepaal dan de weerstand en kijk of de spanning gelijkstroom of wisselstroom is.

Bij gelijkstroom doen de LED's het bij juiste polariteit.
Bij wisselspanning heb je een lagere spanning

gr marklinbeverwijk

Re: help met schema
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: help met schema
Ha Peter, dank voor je reactie!

Citaat van: Peter v P op maandag 21 april 2014, 21:34:54
...Het schema in post #3 zou moeten werken...

Volgens mij ook...

lees ook post #15
Alle 4 de "groepen" (3x 1 ledje, 1x 2 led's in serie) krijgen een eigen voorschakelweerstand. Zoals je ook in het schema kan zien.
Alleen had ik om te testen het de schakeling gedaan zoals in post #15:
...dus de één led voor de voordeur (als voorbeeld) en de "groep" boven de toonbank (de twee in serie), en die achter één weerstand van 560 ohm. Volgens mij zeg ik het goed las die twee groepen dan parallel geschakeld staan.
En dan gaat het mis  :? 8) alleen de groep met de ene led blijft branden, de toonbank gaat uit.

En dus:
Citaat van: Marklinbeverwijk op maandag 21 april 2014, 21:58:55
...Misschien is het wijs om elke LED zijn eigen voorschakelweerstand te geven ...

@marklinbeverwijk: iedere groep krijgt dus zijn eigen led als voorschakelweerstand zoals je ook voorstelt  :thumbup: en dat lijkt in de proefopstelling te werken.
Ik hoop dat morgen te kunnen aansluiten.

Voor nu: dank aan alle reacties! Tof om dit zo opgelost te krijgen!  :D
(nou nog alleen snappen waarom die twee groepen op één weerstand niet werkt... 8o)
Re: help met schema
Lid sinds: 2010

offline
Re: help met schema
Citaat van: ernstcramer op maandag 21 april 2014, 22:07:04
...dus de één led voor de voordeur (als voorbeeld) en de "groep" boven de toonbank (de twee in serie), en die achter één weerstand van 560 ohm. Volgens mij zeg ik het goed las die twee groepen dan parallel geschakeld staan.
En dan gaat het mis  :? 8) alleen de groep met de ene led blijft branden, de toonbank gaat uit.

Stroom is net als water: Het zoekt de weg van de minste weerstand. Je hebt dus twee leds in serie met één led parallel staan. Dan is de weg van de minste weerstand de één led weg. Dus die gaat branden en niet degene met de twee ledjes. Zou je de drie leds in serie met één weerstand zetten dan moet het goed gaan.

Groet Ronald.
Re: help met schema
Peter v P
gast

Re: help met schema
Hoi Ernst,

Ik vermoed dat je post #14 bedoeld maar dat terzijde. Nogmaals, alle goede bedoelingen en adviezen hier beschreven, het schema in post #3 zou moeten werken. Ik ga kijken of ik in de komende week tijd kan vinden om dit te testen want al is het maar alleen voor mijn eigen gemoedsrust, ik wil wel graag weten waar het fout gaat.

Wordt vervolgd.
Re: help met schema
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: help met schema
Ik hoor het graag Peter!
Re: help met schema
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: help met schema
Inmiddels de aparte voorschakelweerstanden per ledje (of de twee in serie boven de toonbank) gesoldeerd. En het werkt nu dus goed.



Maar nog wel een vraag: er werd eerder al opgemerkt dat de led's best wel wat vermogen verbruiken: het hele setje wordt ook aardig warm!  8o Ik was van plan om de led's (zoals je op de foto kan zien) onder tegen de bodem aan te plakken, maar vraag me af of het dan wel genoeg koelt. Iemand nog een goed advies? moet ik ze verplaatsen naar de onderkant van de module zodat ze beter kunnen ventileren?
Re: help met schema
Lid sinds: 2010

offline
Re: help met schema
Citaat van: ernstcramer op woensdag 23 april 2014, 23:43:57
Maar nog wel een vraag: er werd eerder al opgemerkt dat de led's best wel wat vermogen verbruiken: het hele setje wordt ook aardig warm! 

Tja...  Even een klein theoretisch onderzoekje met Electrodroid (een app voor de smartphone). Deze geven ook het theoretisch opgenomen vermogen aan. Dat is de warmte ontwikkeling namelijk.

Waardes:
1 Led (2,1v - 20 mA) - 15 volt - weerstand 680 Ohm geeft een waarde van Led 18,971 mA en P(weerstand) = 244,7 mW en P(led) = 39,838 mW  (hele circuit)

2 Led (2x 2,1v - 20 mA) - 15 volt - weerstand 680 Ohm geeft een waarde van Led 18,671 mA P(weerstand) = 201,1 mW en P(led) = 39.103 mW (hele circuit)

Dan zit je met een 1/4 W weerstandje behoorlijk tegen het maximale vermogen aan. Dus veel warmte ontwikkeling. Het vergroten van de weerstand zal een gunstig effect hebben op het vermogen. In de volgende voorbeelden is alleen de weerstand vergroot naar 1 kOhm

Vergroot je nu de voorschakel weerstand:
1 Led (2,1v - 20 mA) - 15 volt - weerstand 1 kOhm geeft een waarde van Led 12,9 mA en totale  P(weerstand) = 166,41 mW en P(led) = 27,09 mW  (hele circuit)

2 Led (2x 2,1v - 20 mA) - 15 volt - weerstand 1 kOhm geeft een waarde van Led 10,80mA P(weerstand) = 116,64,1 mW en P(led) = 22,68 mW (hele circuit)

Je ziet nu dat het vergroten van de voorschakel weerstand een gunstig effect heeft op het opgenomen vermogen. Zelf gebruik ik 4,7 kOhm weerstanden bij 12 volt. Dat geeft nog een goed effect qua lichtopbrengst maar het opgenomen vermogen is een stukje lager: P(weerstand) 27,1 mW en P(led)5,7 mW En minder vermogen is minder warmte :)

Groet Ronald.

Edit: 9 mei 2014: Typo bij de weerstanden nieuw
Re: help met schema
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: help met schema
Ha Ronald! Dank voor je welhaast eindeloze geduld om het uit te leggen  :thumbup: ik waardeer dat zeer.

Toch een vraag: als je de voorschakelweerstand bv naar 4k7 verhoogt dan neemt de stroom door het ledje toch zo af dat het bijna niet meer brand? (overigens nog niet zelf getest of zo... 8) :?)
Re: help met schema
Lid sinds: 2010

offline
Re: help met schema
Ernst,

Je zou eens kunnen beginnen met testen door te kijken wat het verschil in opbrengst is met 1 of twee weerstanden in serie met een led.

Robin
Re: help met schema
Lid sinds: 2010

offline
Re: help met schema
Citaat van: ernstcramer op donderdag 24 april 2014, 21:31:09
Ha Ronald! Dank voor je welhaast eindeloze geduld om het uit te leggen  :thumbup: ik waardeer dat zeer.

Geen probleem :)

Citaat van: ernstcramer op donderdag 24 april 2014, 21:31:09
Toch een vraag: als je de voorschakelweerstand bv naar 4k7 verhoogt dan neemt de stroom door het ledje toch zo af dat het bijna niet meer brand? (overigens nog niet zelf getest of zo... 8) :?)

Valt wel mee.... Een led heeft al genoeg aan heel weinig A om al fel te branden. De meeste mensen hebben in hun huisjes en gebouwen een zee van licht waar een gemiddelde vliegveld met gemak een landingsbaan mee kan verlichten. Vooral als het wat donker is dan heb je niet veel licht nodig om een mooi effect te krijgen.

De fotos hieronder zijn genomen van mijn lokloods, genoemd en te zien in deze berichten: Nieuwe aanwinsten 2014: lokloods en Poggendam Update 32: De lokloods. De smeerput e.d. is nog wel beter te zien in eerdere berichten.

Daar zie ledverlichting met behoorlijk hoge waardes voor de voorschakelweerstanden voltage is tussen de 10,5 volt en 12 volt. Weer even met Electrodroid aan de gang geweest. Had geen zin in het losmaken en pakken van een multimeter....

- De smeerput heeft 3 Leds (smd 3528, sunny white, 3,2 volt 20mA) parallel met 1 gezamelijke weerstand van 10 kOhm dat geeft een 0,9 mA over de leds met P(weerstand): 7,75 mW en P(leds): 2,8 mW

- De TL-bak heeft 2 leds (smd 3528m, warm white (lijkt wel eerder normaal white), 3,2 volt 20mA) serie met 1 weerstand van 4,7 kOhm dat geeft ook ongeveer dezelfde waardes: 0,9 mA over de leds met P(weerstand): 3,57 mW en P(leds): 2,8 mW

- De binnenverlichting tegen de balken zijn 4 leds (smd 3528m, white met gele Tamiya clear-verf, 2,1 volt 20mA)  in serie met 1 weerstand van 4,7 kOhm dat geeft waardes: 0,6 mA over de leds met P(weerstand): 1,44, mW en P(leds): 1,16 mW

- De Lamp in de aanbouw heeft 1 led (normale led rond 3,00mm, sunny white, 2,1 volt 20mA) met 1 1 weerstand van 4,7 kOhm dat geeft ook ongeveer dezelfde waardes: 1,8 mA over de leds met P(weerstand): 15,01 mW en P(leds): 3,75 mW

Citaat van: Hero op donderdag 24 april 2014, 23:28:13
Je zou eens kunnen beginnen met testen door te kijken wat het verschil in opbrengst is met 1 of twee weerstanden in serie met een led.

Dat is een goede opmerking van Robin. Het is een beetje experimenteren geweest om de juiste weerstand te gebruiken. Zeker omdat de DR4018 nog wat van de basisspanning afhaalt (zo'n 1,5 volt) dus testen met een regelbare trafo (en een multimeter) is wel handig :)

En ja niet alles gaat in een keer goed. :) De stelput heeft sinds de bouw al nieuwe ledjes gekregen.... Ik schat zo in dat een sluiting van 6A de ledjes teveel geworden is. ;) Goed daar leer je van. Ledjes kosten niet veel, dat scheelt een stuk.

Je ziet al wel dat ik verschillende kleuren leds gebruik voor de verschillende toepassingen. TL-verlichting is meestal wit. Sfeer-verlichting kan je goed warmwit of sunny white gebruiken. Geel gebruik ik zelf nauwelijks voor gebouwen.

Groet Ronald.
Re: help met schema
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: help met schema
Afgelopen tijd weinig gelegenheid gehad verder te experimenteren. Maar de opmerking over de grootte van de voeding liet mij niet los. Ik heb nu 15V= onder de bakken zitten en ik wil daar eigenlijk niet nog een andere lagere spanning standaard bij hebben. (ik heb natuurlijk ook de digitale voeding eronder hangen).

Maar ik stuitte afgelopen weekend op deze universele spanningsregelaar van Conrad. Nou moet daar nog een spanningsregelaar aan toegevoegd worden en na enig zoeken dacht ik: hé dit is misschien een idee...

Dus is de eerste vraag: is dit een goede oplossing?
Tweede vraag: heb je dat printje echt nodig, of kan het nog eenvoudiger met alleen die spanningsregelaar L78S75CV. En wanneer dat laatste het geval is: hoe moet ik die dan aansluiten?

Alvast weer bedankt!
Re: help met schema
Lid sinds: 2010

offline
Re: help met schema
Zoek het standaard schema van een voeding eens op.
Dan zie je hoe die spanningsregelaar werkt/ zit in het schema.

maar waar heb je die andere spanning dan voor nodig? Servo's?

Voor een paar ledjes gewoon wat proberen met weerstanden >Hoe meer leds in serie hoe minder je in warmte wegstookt.
Ik zet als ik de weerstand niet weet een 1k en een potmeter van 10k in serie. Dan net zolang terug draaien tot de opbrengst mooi is.
Je kan dan voor de zekerheid de stroom nog meten.
Weerstand op meten en vervangende monteren.

Robin
Re: help met schema
Lid sinds: 2007

offline
Re: help met schema
Kijk eens hier

Met name het stukje: Eenvoudig 78xx-schema, dit komt ongeveer overeen met het printje van conrad.
Re: help met schema
Lid sinds: 2010

offline
Re: help met schema
Citaat van: ernstcramer op zondag 18 mei 2014, 21:05:56
Afgelopen tijd weinig gelegenheid gehad verder te experimenteren. Maar de opmerking over de grootte van de voeding liet mij niet los. Ik heb nu 15V= onder de bakken zitten en ik wil daar eigenlijk niet nog een andere lagere spanning standaard bij hebben. (ik heb natuurlijk ook de digitale voeding eronder hangen).

Wat Robin al aangeeft: Je kan gewoon deze spanning voor je leds gebruiken. Geen probleem.

Citaat van: ernstcramer op zondag 18 mei 2014, 21:05:56
Dus is de eerste vraag: is dit een goede oplossing?
Tweede vraag: heb je dat printje echt nodig, of kan het nog eenvoudiger met alleen die spanningsregelaar L78S75CV. En wanneer dat laatste het geval is: hoe moet ik die dan aansluiten?

Waarom zo moeilijk voor een paar ledjes doen... Een weerstand met een grotere waarde ertussen zetten. Dat is veel makkelijker dan weer een aantal extra printjes :)

Groet Ronald.
Re: help met schema
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: help met schema
Dank voor de adviezen. Als ik terug ben uit Parijs toch maar eens aan het experimenteren gaan, dus...
help met schema: zwaardere weerstand
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
help met schema: zwaardere weerstand
Op basis van wat jullie aangaven ben ik aan het experimenteren geweest. Eerst heb ik er een weerstand van 3K9 voor gezet, dus in serie met de ledjes die er nu tussen hangen. Dat was dus veel te veel: er was nauwelijks sprake van uittredend licht meer. Dus de "oude" leds losgesoldeerd. En in plaats van 680 Ohm heb ik er een 3K9 ertussen gezet. Hier het resultaat op de binnenverlichting:





En hier de buitenverlichting:





Hoewel werd aangegeven dat de ledjes dat niet erg zouden merken zie ik toch een groot verschil. En als ik eerlijk ben: dit is het volgens mij niet; de verlichting valt helemaal weg.

Dus nog even verder zoeken.
Re: help met schema
Lid sinds: 2010

offline
Re: help met schema
Van 680 naar 3900 is ook wel een flinke stap.
Ik zou het eens met iets van 2k2 proberen.

Robin
Re: help met schema: zwaardere weerstand
Citaat van: ernstcramer op donderdag 29 mei 2014, 22:17:29
Hoewel werd aangegeven dat de ledjes dat niet erg zouden merken zie ik toch een groot verschil. En als ik eerlijk ben: dit is het volgens mij niet; de verlichting valt helemaal weg.

Natuurlijk: Bij een groter de weerstand ga je nog wel dimmen. Ik heb er inderdaad zelf 4k7 Ohm als voorschakelweerstand bij de leds zitten. Jij hebt dus de 680 Ohm vervangen door een 3900 Ohm?

Bijna alle verlichting valt weg bij normaal buitenlicht overdag. Dat is in het echt ook zo. Wil je dat anders moet je het feller laten branden. ;) Ik vindt de uitstraling van foto 2 van de winkel niet onaardig. Daar zie je inderdaad iets meer dan op de eerste. Maar niet zo'n bak licht dat in overvloed uit de winkel / café komt. Welke waarde heb je daar als voorschakelweerstand tussen zitten? ook de 3k9?

En van de buitenlamp: Persoonlijk vind ik foto 1 heel aardig. Geeft een beetje aparte sfeer. Maar ik kan mij voorstellen dat je voor foto 2 gaat. Dat zal in het donker iets meer licht geven.

Maar ziet er goed uit. Je kan nog wat experimenteren met weerstanden en lichtopbrengst. Verander iedere keer maar 1 ding dus of de spanning of de weerstand.

Groet Ronald.
Re: help met schema
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: help met schema
Vandaag aan de slag geweest even met dat kleine moduletje van Conrad om de spanning te verlagen van 15V naar 7,5V.


Hier het moduletje aan de trafo op de mobile werkplaats ( :D)


En hier de eerste keer spanning erop: het lijkt te werken. De spanningsregelaar moet 7,5V geven: ik meet 8V. maar ik geloof dat dat logisch is omdat er geen stroom loopt. Ik moet zeggen dat ook die spanningsregelaar behoorlijk heet wordt. Is het verstandig om daar een koelelement aan te koppelen?


En dit is dan het resultaat op de binnenverlichting: best mooi (wel met de weerstanden die ik geselecteerd had voor 15V...)
Misschien moet dat nog wat anders worden, maar ik weet eigenlijk niet of de weerstand dan weer net zo warm wordt als eerst...


En dit is de buitenlamp. Beschaafd zou ik willen zeggen, maar je kan het eigenlijk nog niet zo goed zien door het hoge achtergrondslichtniveau.

Ik heb nog niet kunnen kijken of de weerstanden nu veel minder warm worden...
Re: help met schema
Lid sinds: 2009

offline
Re: help met schema
Als de spanningsregelaar onbelast al heet wordt dan zit er wat niet goed. Is alles wel correct aangesloten en zitten de componenten op de juiste manier op de print??
Re: help met schema
Roberd
gast

Re: help met schema
Ernst,

Als een ledje al bij 2,1 volt zijn werk doet, kan je mij dan uitleggen waarom je de boel perse met 15 volt wilt voeden, je bent aan het stoken om te koelen. Voor het vermogensverhaal zou je beter af zijn met 5 of 6 volt. Wordt een beetje kielekiele voor serieschakelingen maar je doet met een lage weerstand veel minder energie in warmte omzetten (dissiperen) . Ik vind het trouwens onwaarschijnlijk dat de schakeling geen 4 kringetjes kan voeden. M.I. zit er wat fout.

Rob
Re: help met schema
Roberd
gast

Re: help met schema
Citaat van: ernstcramer op zondag 28 september 2014, 23:31:14
Vandaag aan de slag geweest even met dat kleine moduletje van Conrad om de spanning te verlagen van 15V naar 7,5V.
En hier de eerste keer spanning erop: het lijkt te werken. De spanningsregelaar moet 7,5V geven: ik meet 8V. maar ik geloof dat dat logisch is omdat er geen stroom loopt. Ik moet zeggen dat ook die spanningsregelaar behoorlijk heet wordt. Is het verstandig om daar een koelelement aan te koppelen?

Vergeet dus mijn vorige post. :)

8V en dat blijft het. De spanningsregelaar zal best een 7808 zijn. en met een 78XX heb je belast of onbelast dezelfde spanning. We hebben het niet over overbelast :P

Nog heel effe wat waarvan mij ook weer de logika ontgaat: Je hebt een voeding, instelbaar van 3 tot 24 volt, daarvan selekteer je 15 volt om vervolgens met een spanningsregelaar terug te brengen naar 8 volt... Wat kan daar de reden van zijn?
Re: help met schema
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re: help met schema
Ernst,
Een oplossing voor je warmte;
Waarom de 5 leds niet allemaal in serie met een weerstandje ervoor.
5 * 2,1 volt = 10,5 volt moet je nog 4,5 volt weg stoken in een weerstand bij 15 volt aangelegde spanning.
In jouw eerste schema schakel je niet met lichtpunten aan / uit
Cees
Re: help met schema
Roberd
gast

Re: help met schema
Misschien is dat wel een optie die open moet blijven?
Re: help met schema
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: help met schema
Citaat van: Roberd op maandag 29 september 2014, 15:17:07
...De spanningsregelaar zal best een 7808 zijn. ...

Deze om precies te zijn...

Citaat van: Janvis op zondag 28 september 2014, 23:40:52
Als de spanningsregelaar onbelast al heet wordt dan zit er wat niet goed...

Volgens mij was ie niet onbelast: ik had het huisje eraan hangen...

Citaat van: Roberd op maandag 29 september 2014, 15:17:07
...Je hebt een voeding, instelbaar van 3 tot 24 volt, daarvan selecteer je 15 volt om vervolgens met een spanningsregelaar terug te brengen naar 8 volt...

Op de baan maak ik gebruik van twee voedingen: 16V~ voor de boosters en 15V= voor het schakelwerk: wissels, seinen, en led-verlichting voor de huizen c.a. Die instelbare voeding is dus alleen voor testdoeleinden.

Citaat van: Cees B op maandag 29 september 2014, 16:34:16
...Waarom de 5 leds niet allemaal in serie met een weerstandje ervoor...

Goed punt Cees, zo heb ik het kappelletje ook gedaan. maar zelfs daar wordt de weerstand nog behoorlijk warm. En dus kwam er als advies van dit forum: verzwaar de weerstand, of gebruik een weerstand geschikt voor een groter vermogen (1/2 watt ipv 1/4 watt zoals je die meestal besteld) of verlaag de spanning. Ik vond vervolgens die printjes op de site van Conrad en dacht: laat ik die optie eens proberen.
De spanningsregelaar heb ik bewust geselecteerd op de stroom van 2A die die kan leveren.
Overigens: ik wilde bewust de led's apart kunnen schakelen zodat je in een huis kan "spelen" met waar de verlichting aan of uit gaat.

Ik ga zo eens testen wat ie vanavond doet...  :D
Re: help met schema
Roberd
gast

Re: help met schema
Ernst ik blijf verbaasd over die warmteontwikkeling. Bij vele 1000den leds die ik verwerkt heb nog nooit last van gehad. Ik begrijp ook niet hoe het mogelijk is om met een 7805 een 8 volt spanning te leveren. Tuurlijk ken ik het foefje met de diode(s) tussen de massa-aansluiting, maar me dunkt dat dat een foef is die niet in proffesioneel verkochte en geproduceerde schakelingen toegepast wordt.
Misschien moet je niet zoveel aan elkaar knopen :)
Re: help met schema
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: help met schema
Citaat van: Roberd op dinsdag 30 september 2014, 21:07:04
...Ik begrijp ook niet hoe het mogelijk is om met een 7805 een 8 volt spanning te leveren. ...

Volg de link uit mijn vorige post: L78S75CV; Uitgangsspanning (bereik) 7.5 V I(out) 2 A
Re: help met schema
Lid sinds: 2010

offline
Re: help met schema
Hoi,

Je kan het nog met diodes doen :) Daarmee krijg je een extra verval van ongeveer 1,5 volt. Dus bij 5 leds met 2 diodes in serie kom je op ongeveer 13,5 volt. Dan hoef je nog maar 1,5 volt weg te stoken. Dat kan je natuurlijk ook doen met de andere leds. Ik zal eens bij mij kijken als ik de boel een tijdje aan heb staan hoe warm de weerstanden worden. Ik heb ze niet in de lokloods maar juist onder de bak. Ik heb niet het gevoel dat het heel erg warm wordt.

Maar de oplossing met het printje naar 8 volt is op zich ook niet verkeerd. Dat moet ook gaan :)

Groet Ronald.
Re: help met schema
Roberd
gast

Re: help met schema
Citaat van: ernstcramer op dinsdag 30 september 2014, 21:19:15
Citaat van: Roberd op dinsdag 30 september 2014, 21:07:04
...Ik begrijp ook niet hoe het mogelijk is om met een 7805 een 8 volt spanning te leveren. ...

Volg de link uit mijn vorige post: L78S75CV; Uitgangsspanning (bereik) 7.5 V I(out) 2 A

Ahjoh... Ikke stoemkoepf. Zit weer op het plaatje te kijken en da's een 7805
Re: help met schema
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: help met schema
En als je gewoon een LM339 gebruikt?

Ik zie die chips zitten een een hoop schakelingen, variërend van seinbesturing tot lichtsluizen, en altijd bomvol gehangen met ledjes. Geen idee of en hoe je daarmee verder moet, en evenmin of je schakelingen er beter van worden.

http://www.st.com/web/en/resource/technical/document/datasheet/CD00000460.pdf
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm339-n.pdf
http://www.datasheetcatalog.com/datasheets_pdf/L/M/3/3/LM339.shtml
http://www.engineersgarage.com/electronic-components/lm339-datasheet