Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Ombouw Marklin 3003

Gestart door Huib vrijdag 31 juli 2009, 18:29:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw Marklin 3003
Lid sinds: 2006

offline
Ombouw Marklin 3003
Hallo,ik heb een Marklin 3003,met welke set kan ik deze digitaal maken.Deze stoomloc dateerd rond 1975,76.
Is dit de set M 60923 of zit ik hiermee verkeerd.Alvast bedankt.

groetjes Huib.
Re:Ombouw Marklin 3003
De 3003 (BR24) kun je met een ESU LokPilot V3.0 en een permanentmagneet 51961 gemakkelijk naar digitaal ombouwen.

Mvg,
Peter
Re:Ombouw Marklin 3003
Lid sinds: 2009

Wie is hier spoorloos ??

offline
Re:Ombouw Marklin 3003
Het schroefje waar je de permanentmagneet mee vastzet moet 'n iets kleiner/dunner kopje hebben anders komt deze tegen het wieltje aan. Daar liep ik ook tegenaan. Heb overigens 'n Esu decoder ingebouwd. . Just to let you know.
Re:Ombouw Marklin 3003
Lid sinds: 2006

offline
Re:Ombouw Marklin 3003
Bedankt voor de informatie.Net terug van Huider,ik ben toch gegaan voor de M60923,vanavond maar is inbouwen. :D

groetjes Huib.
Re:Ombouw Marklin 3003
Lid sinds: 2006

offline
Re:Ombouw Marklin 3003
heeft de permanente magneet een andere dikte dan de veldspoelen?

Ik bedoel dan het gedeelte wat om het anker heen zit.

Ik probeerde nl. een 3095 om te bouwen met een 5* anker en motorschild, maar het past niet.
Re:Ombouw Marklin 3003
Lid sinds: 2007

offline
Re:Ombouw Marklin 3003
ik hbeb de ombouw met esu lokpilot gedaan.
rijdt prima met een 3-polig ankertje hier ;)

de veldspoelen hebben dezelfde dikte als de permanent magneet, bij mij ook van ESU.

Dennis
Re:Ombouw Marklin 3003
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re:Ombouw Marklin 3003
Citaat van: hclaassens op zaterdag 01 augustus 2009, 13:51:33
Ik probeerde nl. een 3095 om te bouwen met een 5* anker en motorschild, maar het past niet.

Mogelijk heb je een verkeerde magneet voor bij jouw lok gehad.
Ik weet het niet van de 3095, maar van de 3092 (de S3/6) weet ik dat ondanks het plaatsen van correcte magneet (van Märklin), het nieuwe motorschild  (ook van Märklin) niet zonder meer zal passen, er zit dan een koolborstelveer oid in de weg zodat de kap er tegen aan komt. Dat zou bij jou misschien ook het geval kunnen zijn.
Er zijn verschillende soorten ankers en veldmagneten, kijk eens op de site van avontuur in miniatuur
Re:Ombouw Marklin 3003
Lid sinds: 2006

offline
Re:Ombouw Marklin 3003
Citaat van: robkop op zaterdag 01 augustus 2009, 14:13:13
Citaat van: hclaassens op zaterdag 01 augustus 2009, 13:51:33
Ik probeerde nl. een 3095 om te bouwen met een 5* anker en motorschild, maar het past niet.

Mogelijk heb je een verkeerde magneet voor bij jouw lok gehad.
Ik weet het niet van de 3095, maar van de 3092 (de S3/6) weet ik dat ondanks het plaatsen van correcte magneet (van Märklin), het nieuwe motorschild  (ook van Märklin) niet zonder meer zal passen, er zit dan een koolborstelveer oid in de weg zodat de kap er tegen aan komt. Dat zou bij jou misschien ook het geval kunnen zijn.
Er zijn verschillende soorten ankers en veldmagneten, kijk eens op de site van avontuur in miniatuur

Mijn planning was dat ik geen nieuwe magneet nodig heb, omdat ik een Uhlenbrock 76200 decoder (die heeft geen magneet nodig) in wil bouwen. De reden dat ik een 5* anker en motorschild wil gebruiken is dat het oude anker kapot is gegaan (sluiting tussen 2 aansluitingen)

Re:Ombouw Marklin 3003
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re:Ombouw Marklin 3003
Oude ankers zijn er zat over volgens mij, allemaal na ombouw.
Ik zou een berichtje zetten in vraag en aanbod met wie er een ankertje voor je over heeft.
(zet er desnoods een plaatje bij van je oude anker)
Succes!
Re:Ombouw Marklin 3003
Lid sinds: 2018

offline
Re:Ombouw Marklin 3003
Citaat van: robkop op zaterdag 01 augustus 2009, 16:08:24
Oude ankers zijn er zat over volgens mij, allemaal na ombouw.
Ik zou een berichtje zetten in vraag en aanbod met wie er een ankertje voor je over heeft.
(zet er desnoods een plaatje bij van je oude anker)
Succes!

Worden regelmatig op Mp* aangeboden, alleen soms nog best voor "forse" prijzen..  :shock:
Re:Ombouw Marklin 3003
Lid sinds: 2006

offline
Re:Ombouw Marklin 3003
Ombouwproject meer dan geslaagd,ze loopt als een zonnetje en kruipt voort als een slak.Dit stoomertje heb ik van mijn schoonvader uit duitsland,meer dan leuk om dit nu digitaal zien rond te rijden...... :D...Zal vanavond een foto plaatsen.

groetjes Huib.
Re:Ombouw Marklin 3003
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re:Ombouw Marklin 3003
Citaat van: robkop op zaterdag 01 augustus 2009, 14:13:13
Citaat van: hclaassens op zaterdag 01 augustus 2009, 13:51:33
Ik probeerde nl. een 3095 om te bouwen met een 5* anker en motorschild, maar het past niet.

Mogelijk heb je een verkeerde magneet voor bij jouw lok gehad.
Ik weet het niet van de 3095, maar van de 3092 (de S3/6) weet ik dat ondanks het plaatsen van correcte magneet (van Märklin), het nieuwe motorschild  (ook van Märklin) niet zonder meer zal passen, er zit dan een koolborstelveer oid in de weg zodat de kap er tegen aan komt. Dat zou bij jou misschien ook het geval kunnen zijn.
Er zijn verschillende soorten ankers en veldmagneten, kijk eens op de site van avontuur in miniatuur

De oudere versies van de modellen van de S3/6 of Br 18.4 hebben idd een ander motorschild.
De borstelshouders zaten ondersteboven.
Je kunt het motorschild van de 5 polige motor aanpassen, maar is wel een gepriegel.
Zie http://www.burkhards-modelleisenbahn.de/galerie/3092/index.htm
Re:Ombouw Marklin 3003
Lid sinds: 2006

offline
Re:Ombouw Marklin 3003
Hallo,beter laat dan nooit.... :D



groetjes Huib.
Re:Ombouw Marklin 3003
Lid sinds: 2006

offline
Re:Ombouw Marklin 3003
Het is inderdaad zo dat als je een 5-polig anker met bijbehorend motorschild wilt inbouwen, dat je ook de desbetreffende Marklin magneet nodig hebt. Deze is dikker dan de originele veldspoelen. :)


Citaat van: hclaassens op zaterdag 01 augustus 2009, 14:27:02
Citaat van: robkop op zaterdag 01 augustus 2009, 14:13:13
Citaat van: hclaassens op zaterdag 01 augustus 2009, 13:51:33
Ik probeerde nl. een 3095 om te bouwen met een 5* anker en motorschild, maar het past niet.

Mogelijk heb je een verkeerde magneet voor bij jouw lok gehad.
Ik weet het niet van de 3095, maar van de 3092 (de S3/6) weet ik dat ondanks het plaatsen van correcte magneet (van Märklin), het nieuwe motorschild  (ook van Märklin) niet zonder meer zal passen, er zit dan een koolborstelveer oid in de weg zodat de kap er tegen aan komt. Dat zou bij jou misschien ook het geval kunnen zijn.
Er zijn verschillende soorten ankers en veldmagneten, kijk eens op de site van avontuur in miniatuur

Mijn planning was dat ik geen nieuwe magneet nodig heb, omdat ik een Uhlenbrock 76200 decoder (die heeft geen magneet nodig) in wil bouwen. De reden dat ik een 5* anker en motorschild wil gebruiken is dat het oude anker kapot is gegaan (sluiting tussen 2 aansluitingen)


Re:Ombouw Marklin 3003
Lid sinds: 2007

offline
Re:Ombouw Marklin 3003
Citaat van: Huib op maandag 10 augustus 2009, 21:14:44
Hallo,beter laat dan nooit.... :D

<foto>

groetjes Huib.
super 8)

Dennis
Re:Ombouw Marklin 3003
Lid sinds: 2006

offline
Re:Ombouw Marklin 3003
Hallo,kan iemand mij vertellen wat voor anti-slip bandjes om de 3003 liggen.Alvast bedankt.

groetjes Huib.
Re:Ombouw Marklin 3003
Erik Baas
gast

Re:Ombouw Marklin 3003
7153
Re:Ombouw Marklin 3003
Lid sinds: 2006

offline
Re:Ombouw Marklin 3003
Bedankt Erik.

groetjes Huib.
Re:Ombouw Marklin 3003
Lid sinds: 2009

offline
Re:Ombouw Marklin 3003
Ik heb mijn 3003 ook omgebouwd met een permanent magneet en lokpilot 3.0(dcc).

Wat een verbetering t.o.v. de uhlenbrock decoder die ik er eerst in had gezet. :P
Re:Ombouw Marklin 3003
Lid sinds: 2006

offline
Re:Ombouw Marklin 3003
Ik ben dan wel voor de duurste oplossing gegaan wat de ombouwset betreft,maar dan hebben we wel wat.Deze stoomer is aangeschaft in 1975 door mijn schoonvader uit Duitsland.De eerste antislipbandjes zaten er nog om  :D deze waren met een vingernagel rond te draaien om het wiel,geen slijtage sporen te vinden op de wielen.Als er met deze stoomer 50 meter gereden is dan = dat veel.Wat ik bijna niet kan geloven is dat de BR 24 muisstil is met de ombouwset 60923,het klinkt als een klokanker-motor zoals bij mijn Carin... :D.De massa afname is TOP,hij kruipt voort als een slak als het moet.Al met al is het een geslaagd project en meer dan tevreden met de ombouwset.En nog wat functie over op de decoder.... :D.Hierbij nog een paar plaatjes van voor de verbouwing.

groetjes Huib.








groetjes Huib.
Re:Ombouw Marklin 3003
Toch ongeloofelijk dat er nog steeds oude locs opduiken die zoals nieuw in de doos zitten. :roll:
Re:Ombouw Marklin 3003
Lid sinds: 2008

offline
Re:Ombouw Marklin 3003
Citaat van: Johnnytrein op zaterdag 15 augustus 2009, 16:46:08
Toch ongeloofelijk dat er nog steeds oude locs opduiken die zoals nieuw in de doos zitten. :roll:

Helemaal waar, Johhny.
Ik heb er ook diverse aangeschaft, voor een leuk bedrag toch een nieuwe lok.

grv Huub
Re:Ombouw Marklin 3003
Ook dat nog manmanman miserie miserie voor een leuk bedrag dan nog . Huub blijft jouw H toets hangen?
Re:Ombouw Marklin 3003
Lid sinds: 2008

offline
Re:Ombouw Marklin 3003
Citaat van: Johnnytrein op zaterdag 15 augustus 2009, 18:46:44
Ook dat nog manmanman miserie miserie voor een leuk bedrag dan nog . Huub blijft jouw H toets hangen?

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Komt wel voor, een veel gebruikte toets, steeds nodig om mijn naam te typen, en die van jou ook.
blijven plakken door gezever zou ook zomaar kunnen natuurlijk  :mrgreen:

maar wat is er nou miserabel aan een nieuwe, oude lok ? (of is het een oude, nieuwe lok ?)
lekker decodertje inbouwen, leds er in prutsen enz. enz.

grv HHHuub
Re:Ombouw Marklin 3003
Wel dat is eenvoudig, op het moment dat ik zo een loc zou willen aanschaffen vind ik alleen maar tot de draad versleten spul.  :D
Re:Ombouw Marklin 3003
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re:Ombouw Marklin 3003
Citaat van: Huib op zaterdag 15 augustus 2009, 14:54:47
Deze stoomer is aangeschaft in 1975 door mijn schoonvader uit Duitsland.

Hoi Huib,

Er zit idd nog een prachtige doos om jouw 3003. :D
Ik vind de lichtblauwe dozen met tekeningen de mooiste die Märklin ooit heeft gemaakt.
Maar deze lichtblauwe dozen zijn typische jaren 60 dozen.
Had je schoonvader deze dan 2de hands gekocht?
Re:Ombouw Marklin 3003
Lid sinds: 2008

offline
Re:Ombouw Marklin 3003
Citaat van: Johnnytrein op zondag 16 augustus 2009, 07:46:41
Wel dat is eenvoudig, op het moment dat ik zo een loc zou willen aanschaffen vind ik alleen maar tot de draad versleten spul.  :D

Zoek je dan wel op de goede plek, Johnny  :roll:
Re:Ombouw Marklin 3003
Geen idee maar heb zo het gevoel dat jij mij in de goede richting gaat helpen.  :|
Re:Ombouw Marklin 3003
Lid sinds: 2006

offline
Re:Ombouw Marklin 3003
CiteerMaar deze lichtblauwe dozen zijn typische jaren 60 dozen.
Had je schoonvader deze dan 2de hands gekocht?


Hoi Ad,dit heb ik nog even nagevraagd.Ik had het een beetje verkeerd begrepen van hem(Duits) :D.De 3003 is nieuw aangeschaft eind jaren 60 voor 34,- Mark.In 1974/75 de baan opgesteld voor zijn zoon,maar dat werd niet meer dan een beetje spelen.Dus de baan weer afgebroken en netjes in een doos gedaan.Nu is het hele spulletje in Holland.Hierbij een link(je)met wat er is meegekomen vanuit Duitsland. http://s99.photobucket.com/albums/l306/HUIB2006/Uit%20de%20Duitse%20kelder/

groetjes Huib.

Re:Ombouw Marklin 3003
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re:Ombouw Marklin 3003
Huib, die vraag kwam van mij, niet van Huub. :wink:
Re:Ombouw Marklin 3003
Lid sinds: 2006

offline
Re:Ombouw Marklin 3003
 :? Oeps,is veranderd  8)

groetjes Huib.
Re:Ombouw Marklin 3003
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re:Ombouw Marklin 3003
Ach, maakt niet zoveel uit hoor Huib, ik heb je uitleg wel begrepen.
Enne wees zuinig op die mooie doos, die is nog mooier dan de lok zelf.  :D
Re:Ombouw Marklin 3003
Populier
gast

Re:Ombouw Marklin 3003
Spoor vrienden Ik ben blij dat de ombouw van deze 3003 zo goed gelukt is. Ben zelf alweer geruime tijd bezig om bij twee gestripte 3003's  de spoel 51961 van esu in te krijgen. Met enige druk op het motorschild lukt het wel om de motor in elkaar te krijgen maar helaas de tandwielen van de lok drukken het anker naar buiten waardoor het zaakje vastloopt.(zonder schroeven met de hand loopt het soepel) In eerste instantie het tweede schild geprobeerd: zelfde resultaat. Misschien ligt het aan de lok; andere lok zelfde probleem. Andere magneet zelfde resultaat. Oude Märklin spoel terug gezet: alles loopt gesmeerd. Wat blijkt de spoel van Märlin is 14 mm. hoog en de magneet van esu 15 mm. Hierdoor kan ws. de motor niet vlak aan het chassis aangesloten worden waardoor er ruimte op het anker ontstaat. Voordat de vijl in het plastic van de magneet gezet wordt om voldoende ruimte voor het motorschild te scheppen gaarne deskundig advies. Doe ik iets fout soms?
Re:Ombouw Marklin 3003
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re:Ombouw Marklin 3003
Citaat van: Populier op donderdag 20 augustus 2009, 15:37:17
Wat blijkt de spoel van Märlin is 14 mm. hoog en de magneet van esu 15 mm. Hierdoor kan ws. de motor niet vlak aan het chassis aangesloten worden waardoor er ruimte op het anker ontstaat. Voordat de vijl in het plastic van de magneet gezet wordt om voldoende ruimte voor het motorschild te scheppen gaarne deskundig advies. Doe ik iets fout soms?

Je gebruikt het oude anker en motorschild.
Hoe kan dan ineens het anker naar buiten worden gedrukt?
Re:Ombouw Marklin 3003
Populier
gast

Re:Ombouw Marklin 3003
In de oude situatie wordt het anker keurig in het chassis en het motorschild vastgehouden met heel weinig speling. Met de nieuwe magneet ontstaat er plotseling ruimte op de ankeras. Hierdoor druk het tandwiel van de wielen het anker naar het motorschild en loopt daarna vast in de ontstane ruimte. Als je de motor met de hand in elkaar zet zonder boutjes voel je geen speling en draait alles keurig. Op het moment dat je de boutjes er in zet en vastzet druk je blijkbaar het motorschild uit elkaar omdat het tegen de magneet aandrukt. Inmiddels is van één magneet alweer het plastic van een arm afgebroken. Ik dacht kom de decoders zijn er hup 2 locs klaar maken en kijken hoe dat werkt. Helaas blijft het ongeluk mij blijkbaar achtervolgen. Nu ik deze magneet toch niet meer kan retourneren zet ik de vijl erop en kijk of ik het passend kan maken. Hopelijk kan ik het armpje weer met lijm vastzetten ( moet nl. het boutje doorheen) Nog even ter aanvulling. Het eerste setje waarvan het plastic is afgebroken blijkt dus uit mei 2006 te zijn. De beide andere setjes stammen uit december 2008. Ik kan mij evenwel niet voorstellen dat dat er mee te maken kan hebben.
groet
Re:Ombouw Marklin 3003
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re:Ombouw Marklin 3003
Ineens meer speling op de ankeras?
Dat is naar mijn mening onmogelijk, omdat je dezelfde ankeras en aslager in het chassis gebruikt.
Het in elkaar zetten van een DC motor is iets lastiger dan een AC motor, omdat de magneet het anker aantrekt.
Kun je eens een foto plaatsen.
Ik denk namelijk dat we langs elkaar heen praten.
Re:Ombouw Marklin 3003
Populier
gast

Re:Ombouw Marklin 3003
Hallo Ad
Had al een epistel geschreven toen ik bedacht dat ik steeds zonder de koolborstels bezig ben geweest; dacht dat geen verschil zou mogen maken. Voor de zekerheid toch even gemonteerd en nu blijft het anker wel op zijn plaats Waarschijnlijk dus weer een beginnersfoutje. Hoe nu het plastic van de "oude" magneet afgebroken kan zijn is voor mij een raadsel. Ik ben niet met de magneet aan het wrikken geweest of zo. Ik denk dat eerlijk gezegd aan een materiaalfout( teveel spanning of zo). Wat denk je kan ik de magneet zonder plastic monteren? Alhoewel het onderste boutje er doorheen gaat lijkt het mij niet dat de armen krom gaan staan of zo. In wezen zit het geheel nog op drie plaatsen geborgd.
Groet maar weer
Ps. Mijn Canon Powershot heb ik aan mijn neef gegeven krijg daar nu een beetje spijt van  maar ik zal wel een eenvoudig cameraatje kopen. Ik zie dat er veel foto's geplaatst worden. Zeker als ik met het spuiten van de kale E 41024 begin als eerste project is het misschien wel leuk om de vorderingen bij te houden.
Re:Ombouw Marklin 3003
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re:Ombouw Marklin 3003
Je kunt het afgebroken stukje plastic gewoon met een beetje secondelijm vastzetten.
Maar als het niet bijdraagt aan de konstruktie en er is kans dat het alsnog loslaat en in de motor terecht kan komen, dan zou ik het weglaten.
Re: Ombouw Marklin 3003
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ombouw Marklin 3003
Pfffff blaaas kuch kuch......

Zo de stof is eraf geblazen.

Even een vraagje,
Ik ga ook me 3003 ombouwen maar heb nog een Marklin 6090 decoder over.
Is die hier ook voor te gebruiken? En welke motorset moet ik nou bestellen? Er worden er namelijk meerdere aangegeven in dit topic/draadje.
Volgens mij moet ik namelijk de 60943 set hebben.

Oja ps.
Mijn 3003 zit ook nog als nieuw in de originele doos.

Mvg. Kevin
Re: Ombouw Marklin 3003
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

online
Re: Ombouw Marklin 3003
De 3003 kan je idd met de motorset 60943 ombouwen naar DC.
Is dat de 6090 uit je V200? ;)
Re: Ombouw Marklin 3003
Lid sinds: 2018

offline
Re: Ombouw Marklin 3003
Haha. Dat is idd die 6090 ;)

Mvg. Kevin