Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.

Gestart door Slider vrijdag 18 april 2014, 10:15:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Sorry Piet,

Ik vergeet nog te vermelden dat de digitale signalen zoals DCC en MM allemaal wisselspanningen betreft.
Vandaar dat je de centrales ook onderling kan uitwisselen; het is niet allemaal zo strikt voor slechts één merk bruikbaar.
Wel letten op de hoogte van de spanning en natuurlijk moet het protocol ook kloppen.

Dus jouw stelling dat de digitale aansturing van spoor N ook wisselspanning is, klopt helemaal.

grv Huub
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Citaat van: huub op woensdag 30 april 2014, 16:38:09
Dus jouw stelling dat de digitale aansturing van spoor N ook wisselspanning is, klopt helemaal.
Zijn we het weer eens Huub!  :D
En als die fabrikanten nou eens zouden stoppen met de misleidende aanduidingen zoals AC of DC en er gewoon 2 rail / 3 rail Analoog of Digitaal op de verpakkingen zouden zetten dan waren er veel misverstanden uit de wereld, dunkt mij.

Citaat van: huub op woensdag 30 april 2014, 16:38:09Je bent een vredig persoon, Piet  :)
Moet je mee uitkijken Huub, met dit soort constateringen ;)

grt Piet.
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Waarom Piet? Op 2rail kun je prima AC analoog rijden, zo ook DC analoog op 3rail. ;)

Gr, Ben.
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Ik zeg toch niet dat het niet kan Ben.
Ik zeg alleen dat in de digitale wereld (voor mij persoonlijk is analoog een ver gepasseerd station) men van de aanduiding AC/DC moet afstappen.
Want dat verschil is er niet meer.

grt Piet.
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Ik was een fan van ACDC, toen ik nog jong was. Als het maar rockt. En als het maar rijdt, denk ik er nu achter aan. Maar je hebt helemaal gelijk, Piet, we zijn alleen gespitst op de vraag of de assen stroom isoleren (2-rail) of geleiden (3-rail).
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
hier ben ik het nou eens helemaal eens met Piet.Maar zou te makkelijk zijn.
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Ondertussen ben ik bezig geweest met de Cv's van de 3075.
Op dit forum en andere gelezen wat mooie waardes zouden moeten zijn. Maar de lok reed erg schokkerig en slecht.

Gisteren had ik hem reset naar ESU fabriekswaarde. alleen CV2 aangepast van 3 naar 6 en hij rijdt nu super mooi!
CV2 is de minimale snelheid. Als die te laag staat, schiet de lok nog een stuk vooruit, vlak voordat hij stilstaat.

Ook heb ik de kap opnieuw gespoten (dak gedeelte alleen) en is de lok nu helemaal af! :)

Nieuwe projecten zijn al aangeschaft en worden komende tijd ook omgebouwd naar ESU.
- 3074: Vind het een erg mooi model lok, wilde deze ook hebben voor mijn passende rijtuigen.
- 3141: Mooie rangeer lok met telex.
- 3016: Railbus + 3016 dummy (geen 4016). Dan heb ik aan beide kanten 3 punts lichten. Dat ga ik ombouwen met 3 gele front lichten en 2 rode sluitlichten. En dat kan ik dan ook omdraaien. een 4016 heeft maar 2 lichtpunten, dat wilde ik niet.

Genoeg te solderen en verbouwen dus :)
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Citaat van: Slider op woensdag 30 april 2014, 11:48:27
Citaat van: Spoorman op dinsdag 29 april 2014, 18:57:14
En gewone elco's toepassen wordt een teleurstelling trouwens. Beter is je lokkie in goede conditie maken.

Gr, Ben.
Waarom zou dat zijn? Gisteren toegepast op mijn BR216. 4x 1000uF elco's parralel. Met laad weerstand en diode voor de retour functie.



Werkt best lekker. Waar ik eerder met de STOP knop van de 6021 de lamp direct uit had (dus geen stroom) gaat hij nu langzaam uit. Dat zijn de elco's die netjes leeg lopen.
Wielen blijven ook langer door draaien.

Die actie zal bij een korte stroom onderbreking door rails, de lok net het zetje kunnen geven om verder te kunnen rijden.

Let niet op de slordige afwerking, dat volgt hierna. :)

Dag Slider, ik ben heel benieuwd hoe je de elco's, laadweerstanden hebt aangesloten en wat is de spanningswaarde van de elco's?
Wil je dat met ons delen?

mvg Frans
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Tuurlijk Frans.

Ik heb de handleiding gevolg voor het aansluiten van de elco's.
Hoofdstuk 6.10.2 is de laatste Engelse handleiding. Mijn duits is niet top, dus vandaar.

Staat een mooi schema van het aansluiten. Standaard 1n4007 diode met weerstand gebruikt. Ik had geen 100 Ohm weerstand meer voor handen, dus heb een 120 Ohm gebruikt. Altijd kiezen voor een hogere weerstand als je de opgegeven waarde niet hebt.
Meer weerstand, is lagere Ampere. dus zit je veilig.

De U+ draad is de blauwe van de Lokpilot. GND (ligt aan de uitvoering decoder) had geen draad bij mij, dus via elektro schema opgezicht welke pin dat was en draadje aan gesoldeerd.
Verder kan je zoveel Elco's parallel plaatsen als je ruimte hebt.
ipv 1x 2200uF te gebruiken, koos ik voor 4x 1000uF. Pasvorm was beter te plaatsen in de lok en nu dus bijna 2x zoveel opslag.

Elco's kunnen 35V aan, dus zit je altijd veilig. 25V zou mss ook kunnen, maar vind ik te krap bij de max spanning op de baan.
U+ geeft bij mij ongeveer 21-22V.
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Citaat van: Slider op dinsdag 27 mei 2014, 08:52:21
nu dus bijna 2x zoveel opslag.
Als je ipv. gloeilampen led's met een voorschakelweerstand gebruikt haal je een nog beter rendement met licht aan.

grt Piet.
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Citaat van: Slider op dinsdag 27 mei 2014, 08:52:21
Tuurlijk Frans.

Ik heb de handleiding gevolg voor het aansluiten van de elco's.
Hoofdstuk 6.10.2 is de laatste Engelse handleiding. Mijn duits is niet top, dus vandaar.

Staat een mooi schema van het aansluiten. Standaard 1n4007 diode met weerstand gebruikt. Ik had geen 100 Ohm weerstand meer voor handen, dus heb een 120 Ohm gebruikt. Altijd kiezen voor een hogere weerstand als je de opgegeven waarde niet hebt.
Meer weerstand, is lagere Ampere. dus zit je veilig.

De U+ draad is de blauwe van de Lokpilot. GND (ligt aan de uitvoering decoder) had geen draad bij mij, dus via elektro schema opgezicht welke pin dat was en draadje aan gesoldeerd.
Verder kan je zoveel Elco's parallel plaatsen als je ruimte hebt.
ipv 1x 2200uF te gebruiken, koos ik voor 4x 1000uF. Pasvorm was beter te plaatsen in de lok en nu dus bijna 2x zoveel opslag.

Elco's kunnen 35V aan, dus zit je altijd veilig. 25V zou mss ook kunnen, maar vind ik te krap bij de max spanning op de baan.
U+ geeft bij mij ongeveer 21-22V.

Slider, Thnx!

mvg Frans
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Begrijp ik het goed dat de spanning eigenlijk een Frequentiegemoduleerd signaal is dat volgens een protocol signaal genereert?
Dus eigenlijk wordt de boodschap gevormd zoals de goede ouderwetse radio?

Filip


Edit: voor de duidelijkheid dat is ook een digitaale baan.

Dus twee rail is wisselspanning?
Heb ik ook vrede mee hoor.  ;)

grt Piet.
[/quote]

Je bent een vredig persoon, Piet  :)
Ik zet het er maar bij omdat je anders de mensen op het verkeerde been zet; je moet echt diodes of gelijkrichters gebruiken om een gelijkspanning te krijgen.
Die zou ik trouwens van het snelle type nemen, geen 1N4001 of zo iets omdat het op te hoge frequenties werkt.

Wat er wel aan de hand is met het signaal is dat er een digitaal in verweven zit.
(Is dit misschien de aanleiding om het gelijkspanning i.p.v. wisselspanning te noemen ?)

De info zit in het ritme van het wisselen van de spanning op bepaalde tijden verborgen en dat is dus tamelijk onregelmatig van aard (vandaar ook het geflikker bij gebruik van MM i.c.m. lokchassis als aansluiting voor verlichting); je kan goed 5 nullen achter elkaar doorsturen en dan ziet het er heel anders uit als 5 enen.

Dit signaal kan ook opgewekt worden met een seriële poort op een computer (die poorten beginnen wel schaars te worden) en ook die poort geeft een wisselspanning af.
Die wisselspanning hoeft je alleen maar te versterken (qua spanning en stroom) en je hebt al een booster.

Hier beneden nog enkele plaatjes betreffende de ¨mogelijkheden¨ van het MM-signaal.

grv Huub
[/quote]
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Ik begrijp wel waarom je dat denkt, maar het klopt toch niet; het is geen FM-radio  :)

De spanning kan maar twee waarden aan nemen, of een plus of een min (18 Volt)
(waarbij de exacte waarde van 18 Volt geen belang heeft; mag ook b.v. 15 of 12 Volt of nog iets anders zijn)
Het enige punt van belang is het tijdstip waar op de spanning van polariteit wisselt.
Als je naar de tekening kijkt, kan je 3 verschillende toestanden doorsturen (0,1 en open)
Voor een MM-lokomotief-signaal heb je nu 9 stuks van die nullen, enen of opens nodig:
4 maal als adres
1 maal als functie
4 maal als snelheid

Bij FM-radio wordt er een basisfrequentie opgewekt en die frequentie wordt gemoduleerd door een laagfrequent signaal, waarbij de zendfrequentie wordt verlaagd of verhoogd, al naar gelang de polariteit en amplitude van het laagfrequente signaal.
In a nutshell  :)

grv Huub



Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Beste Huub, dit is interessante achtergrondinformatie.
Als ik dus bijvoorbeeld 18V op mijn ecos aansluit komt er dan 36V op mijn rails te staan, in een blokvorm?
Is je uitleg van die nullen en enen hetzelfde voor de andere protocollen?
groeten
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Mathias,

Tussen top en onder waarde van de blokgolf zit 18 á 22 Volt.
Het hangt af van de aangeboden spanning van de trafo of AC/DC omzetter.
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Sorry, ik had het niet gezien tot vandaag  :oops:

Als je de top-top waarde van de spanning bedoelt, dan klopt dat, maar dat is niet hoe b.v. een sinusvormige wisselspanning wordt aangeduid:
De standaard trafo´s zijn (ongeveer) 16 Volt wisselspanning en dat is dan de effectieve waarde.
Wil je persé de top-top waarde hier van berekenen, dan is dat 16(Volt) maal 1,41(wortel uit 2) maal 2(boven en beneden de 0 Volt-lijn) is ongeveer 45,25 Volttt.
(Dit gaat dus niet op voor de besturingssignalen !)

Dan de enen en nullen, tja, die zijn anders bij verschillende protocollen.
Wat ik omschreven heb is het Motorola-protocol, genaamd naar de fabrikant van de betreffende IC-tjes.
Deze IC-tjes waren volgens mij bedoeld om garagedeuren automatisch te openen of zo. (Wilde gok  :))
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Hallo Huub,

De MC14502X serie werd indertijd voor infrarood (encoder/decoder) afstandbediening gebruikt.
Een vast protocol hebben deze IC?s niet. Motorola is inderdaad een halfgeleiderfabrikant, geen protocol.
Het is indertijd zo genoemd, net als AC en DC voor 2-rail en 3-rail.


Mvg,
Peter
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Hmm, zo wild was die gok dus toch niet  :P
Trouwens de halfgeleidertak van het eens zo machtige Motorola heet tegenwoordig Freescale.

grv Huub
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
aha, een mooie techniek toch voor wat "speelgoedtreintjes" :)
1 van de reden dat mij deze hobby zo aanspreekt.
En van die wortel van 2, dat herinner ik mij inderdaad nog van uit mijn schooltijd,een eeuwigheid geleden.
nl om de waarde van een gelijkgerichte spanning te weten te komen;
Wisselspanning x"wortel twee" is de spanning na gelijkrichting.Toch?
Wat ik mij ook afvraag, waarom marklin dan hun protocol indertijd"Motorola" heeft genoemd en niet bv "marklin-protocol"?
Groetjes,Filip
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Filip,

Protocol =MM => ???????-Motorola   >:-D

Zichzelf wel eerst noemen natuurlijk.

Robin
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Hallo,
Ik was ook een beginner maar heb al vele analoge locs omgebouwd naar digitaal met ESU decoders.
Ik raad je aan om het ESU handboek te downloaden want daar staat een tabel in welke Kleurcodes ESU gebruikt ten opzichte van Marklin.
Ook staan er nog andere schema's in.