Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.

Gestart door Slider vrijdag 18 april 2014, 10:15:24

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Hoi allen,

Sinds kort heb ik mijn jeugd liefde van Marklin nieuw leven in geblazen.

Ben bezig met het digitaliseren van mijn loks. Eerste slachtoffer in mijn 3075 BR216.
Ooit een Tams decoder gekocht, maar dat was geen blijvend succes. Die discussie wordt overal al genoeg gevoerd, dus nu niet relevant :)

Dus begonnen aan de ESU Lokpilot v4.0 decoder sets. Meteen ombouwen naar vaste magneet.

Nu heb ik een HTS Elektrotechniek opleiding mogen afronden, elektronica en solderen zijn mij zeker niet onbekend.
Maar wel de techniek Marklin wel enigzins.
Heb veel gelezen afgelopen weken, mezelf verdiept in de LFCM, SFCM en DCM technieken, hoe dat werkt en dergelijke.

Meteen was duidelijk dat de 3075 een LFCM motor heeft. De juiste ESU 64630 besteld.
Magneet past perfect, inbouw was een eitje. Goed gelezen dat de grijze draad links moest, oranje rechts.

Maar dan kom ik bij de verlichting. De handleiding laat dit zien:


Wat ik in de handleiding mis, is een echt elektronica schema. Als ik bovenstaand schema bekijk, snap ik logisch dat de rode draad de sleper is, en de zwarte de wiel as. Dat is bij Marklin dus de lok massa. Als ik dat door piep met mijn multimeter bevestig ik dat.

De voor en achter lichten kunnen ook op die massa, volgens dit schema. Maar daar gaat het dus fout.
De decoder begon een zeer hoog geluid te maken, de lamp was heeeel zwak aan. En lok reageerde op gene enkel signaal (ik gebruik een 6021).
Ik had ook op dit forum gelezen dat men vaak een geisoleerde lamp socket gebruikt. Dit om flikkeren van de lamp te voorkomen.
Maar dat betekend wat dat ondanks het flikkeren, het wel zo zou moeten kunnen werken.



Dit is mijn ombouw tot nu toe. Moeilijk te zien, is die zwakke lamp aan de linker kant.
Ik heb de handleiding gevolgd, dus wit en geel aan de lampen vast gesoldeerd.

Als laatste heb ik de zwarte draad niet aan de lok massa vast gemaakt, maar buiten om, direct aan de rails aangesloten.
En dat werkt wel! Lok rijdt meteen, nog niet optimaal natuurlijk zonder juiste CV's, maar hij werkt in ieder geval.

Moet die zwarte draad wel aan de lok massa? kan ik ook anders hem aan de assen verbinden?
Ik ga de lampen isoleren, dan heb ik de blauwe draad erbij nodig.
Ook dat is behoorlijk verwarrend in de handleiding. Ze noemen alles Outputs. Dus ik verwacht dat daar de V+ uit komt en via een common terug gaat naar de rails of decoder.
Maar dat blijkt dus niet zo te werken, de blauwe is juiste de V+ draad. De Outputs zijn de retour draden.
Ik vermoed dat de Output wellicht geschakeld naar massa zijn, door een transistor.

Maar ondanks mijn zoek acties, heb ik dat nergens kunnen teruglezen.
Lees van veel mensen dat ze hem "gewoon" hebben ingebouwd. Maar niet welke draden waaraan zitten.

En als beginnenr ben ik juist op zoek naar die informatie :)

Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Helpen kan ik je niet, maar volgen wil ik dit wel. Heb namelijk zelf ook zoiets op stapel staan, en dan is alle info welkom  :)
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
De outputs schakelen naar (electronica) min. Op de blauwe draad staat dus inderdaad een positieve spanning. Als je de blauwe draad niet toepast kun je de outputs aan een zijde aan het lokframe leggen maar zoals je zelf aangeeft geeft dit geflikker.

Het lokhuis ligt bij Marklin aan "massa". Is feitelijk één zijde van de digitale wisselspanning. De zwarte draad van de decoder sluit je dus aan op het lokframe middels een soldeerlipje onder een schroef EN op het motorhuis met een soldeerlipje onder een schroef.

Gr, Ben.
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Ik zou de zwarte draad niet rechtstreeks aan de rail bevestigen maar aan de door Ben aangegeven punten.
Als de loc rijdt kan dat toch sowieso al niet.
Maar testen met de draad aan de rail geeft bv. geen zicht op het goed "massa-maken" van de loc
( dat is toch vaak een euvel bij digitaal rijden ).

Ik zou :
-  de decoder aansluiten volgens de tekening
-  de lampen geïsoleerd monteren
-  een goede massaverbinding maken met het locframe
tevoren de wielen goed reinigen, zodat optimaal contact met de rail ontstaat.

Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Klopt, dat direct aan rail aansluiten was puur als test. Om zaken uit te sluiten en dat heeft zeker geholpen.
Nu weet ik waar ik het in moet zoeken. Tevens gelukkig nu gevonden dat de decoder nog werk :)
Vanavond ga ik weer verder werken er aan, komt vast goed. Zeker nu ik beter gebrijp wat die draden van de decoder werkelijk doen.

Ik had nog niet gedacht het motorhuis aan massa te hangen. Maar zeker goede tip inderdaad Spoorman.
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Aansluiten LED voor verlichting: Blauw aan Anode (met juiste weerstand in serie),  geel/wit aan Kathode.
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Ja, de juiste weerstand.
Dan moet ik wel weten of die uitgang AC of DC is. En welk Voltage ik kan verwachten, om de weerstand uit te rekenen.
Ook dat mis ik in de handleiding. Staat netjes de max Ampere per uitgang, maar niet de voltage om de weerstand mee te kunnen berekenen.
Zal wel handmatig moeten meten vanavond.

Las ook iets, datg je een CV moest aanpassen, als je LED's ging gebruiken. Nog niet in verdiept, eerst de basis maar goed krijgen.
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Gebruiksaanwijzing ESU Lokpilot V4.0 blz. 15: Blau = Gleichgerichtete Decoderspannung... ;)
De te gebruiken weerstand is ook afhankelijk van het type LED en of meerdere LED's parallel of in serie geschakeld worden.
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Ja, uiteraard.

V = I x R.
I weet je van de led specs, meestal 20mA.
R moet je bepalen.
Dus moet ik V weten.

Ik ben wel van plan uiteindelijk leds te gebruiken voor de lichten. En meteen witte en rode te plaatsen.

De handleiding noemt de blauwe draad slecht: U+ (retour van functies) 
U is een hetzelfde als V.
Retour, is in de elektronica altijd de GND, of - (massa)
Maar het is dus de voeding van je functies, niet de retour.

Maar goed, komt goed om aan te passen. Alvast dank voor de hulp!
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Uit een oude bijdrage van mij (2011):
"Was bezig de laatste hand te leggen aan de inbouw van een Lopi V4.0 en heb even de beide lichtuitgangen in belaste toestand gemeten.
Uitkomst: Met analoge multimeter - 15 Volt
               Met digitale  multimeter - 14,96 Volt
               Beide metingen over blauwe (+) en witte en gele draad (functie) en vóór de
               weerstand van 680 Ohm.
               Ik gebruik twee gele flattop LED's (2,1V=20mA) in serie op elke functie-uitgang.
               Lok met nieuwe decoder was verbonden aan de output van de Lokprogrammer."
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
in vlaams RTFM : geeft dat erin staat dat de uitgangen 1.5 volt lager zijn dan de railspanning. :D  blz 17
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Nou, ik heb alles in en rond bld 17 gelezen van de Lokpilot v4.0 handleiding, ik zie niets over 1.5v lagere spanning vermelding.
Dus die RTFM werkt alleen als we beide over de zelfde M praten.
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Het staat er toch heus... Handleiding LokPilot V4.0 3. Auflage, December 2010.
Blz 17, eerste regel van linker kolom: .... anliegende spannung ist um ca. 1,5V niedriger als die Schienenspannung.
   
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Ps : idem voor lopi V3 .Zelfde blz.
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Hier is ie weer.

En de GND-aansluiting is de aansluiting die je zo benoemd hebt (in dit geval is dat ikke :)) en niet zoals jij denkt.
Deze aansluiting komt trouwens ook niet naar buiten via de 8-polige connector.

grv Huub
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Hallo Slider,

Ben heel toevallig met de zelfde loc bezig om om te bouwen, en ik denk dat ik kan verklaren waarom hij het niet doet als je de massa aansluiting op het frame gebruikt en het wel doet als je de zwartedraad en de massa van de rails hangt. Is eigenlijk heel eenvoudig het messing lipje op het frame is geisoleerd van het frame is dus niet een echte massa als je de zwarte draad aan het soldeerlipje op je motorhuis soldeert werkt het wel. Hoop dat je er wat aan hebt.

Met vriendlijke groet

MM1981
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Citaat van: Slider op vrijdag 18 april 2014, 12:52:48
V = I x R.
I weet je van de led specs, meestal 20mA.
R moet je bepalen.
Dus moet ik V weten.

Die 20 mA slaat dan op de maximale stroom die door een led kan lopen. Meestal brandt de led dan veel te fel, zodat je toch moet gaan dimmen. De decoder heeft ook nog een dimfunctie.

Niet te moeilijk doen. Bij leds van 20 mA zet ik er meestal een weerstand van 1000 ohm tussen en de rest regel ik wel met de dimfunctie. Bij leds in serie of low current leds wordt het weer anders, maar het gaat om het idee: het luistert niet heel nauw.

Nog wat dingetjes.
Dat bibberen van het licht bij aansluiting aan massa geldt bij gebruik van het Motorolaprotocol, maar niet bij DCC en ook niet bij MFX dacht ik.
Bij aansluiting aan massa wordt het vermogen dat de decoder aan de verlichting levert gehalveerd. Was vroeger soms handig toen decoders niet altijd een dimfunctie hadden. Was de boel gelijk gedimd.
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Citaat van: nobody op vrijdag 18 april 2014, 16:11:06
Handleiding LokPilot V4.0 3. Auflage, December 2010.
Komt die uit het museum of zo?
Ik heb hier 5 Lopi4 decoders en daar zit 6. Auflage, Februar 2013 bij.
Ik denk dat misschien daar de verwarring door komt?

grt Piet.
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Ik pak voor het berekenen van de voorschakelweerstand altijd 18 Volt als voedings spanning.
Dat mag dan misschien iets te hoog zijn, maar het zal hooguit resulteren dat de weerstanden een waarde hoger zijn.
En aangezien de leds vaak te fel branden is dit niet erg.
Zoals als eerder vermeldt, kun je ze met de dimfunctie nog verder dimmen.

Op http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html kun je de weerstand berekenen.
Neem voor warmwitte leds een ledspanning van 3,3 Volt, voor gele kun je 2 Volt nemen en voor rode 1,5 Volt, zie hieronder.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Led

Slider, ik vind wel dat je de decoder wel ietwat "gevaarlijk" hebt aangesloten.
Die krimpkousjes op de spoeltjes lijken vrij definitief, maar op deze manier krijg je nooit de kap van de lok er op.
Ik neem dus maar aan dat dit een proefopstelling is.

BTW, heb je het probleem met de zwakke verlichting nu gevonden?
Voor de chassismassa kun je een soldeeroogje aan het relais paaltje schroeven en daar alle massa draden aan solderen.
De zwarte draad van de decoder, een draad van het motorblok (met het soldeerlipje onder één van de schroeven van het motorschild en eventueel een extra draad die je aan het metalen deel van het motorloze draaistel soldeert.
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Citaat van: PietB op zaterdag 19 april 2014, 09:57:24
Komt die uit het museum of zo?
Ik heb hier 5 Lopi4 decoders en daar zit 6. Auflage, Februar 2013 bij.
Ik denk dat misschien daar de verwarring door komt?
Bedankt voor de opbouwende kritiek, Piet.
Komt uit mijn archief. 'k Doe niet zo veel met LokPilot, vandaar.
'K Gebruik meestal de LokSound. In die gebruiksaanwijzing staat 't verhaaltje
op blz. 22, hoofdstuk  6.10.3 a), regel 8 en 9.
't Was misschien handig geweest als jij de eventuele verwarring had ontward
door aan te geven waar de topicstarter de tekst had kunnen vinden in de door jou
aangehaalde LokPilot gebruiksaanwijzing. ;)
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Citaat van: nobody op zaterdag 19 april 2014, 11:29:17
Bedankt voor de opbouwende kritiek, Piet.
Dit sarcasme staat je niet Wim.
Citaat van: nobody op zaterdag 19 april 2014, 11:29:17
't Was misschien handig geweest als jij de eventuele verwarring had ontward
door aan te geven waar de topicstarter de tekst had kunnen vinden in de door jou
aangehaalde LokPilot gebruiksaanwijzing. ;)
Een kleine moeite:
Hoofdstuk 6.9.3 blz 21 Anschluss der Lichtausgänge, AUX1 und AUX2
afb uit de Lokpilot handleiding (C)ESU 2013

grt Piet.

Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Om zo maar te zeggen, heb je GEEN LOKPROGRAMMER. Gebruik de handleiding die bij de decoder is geleverd, die klopt namelijk met de firmware die op de decoder staat. Heb je wel een lokprogrammer, download dan de laatste handleiding op de website.
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Hallo Slider,

Leuk dat je even komt binnenglijden.
Helaas heb ik je in "even voorstellen" gemist.
Het is handig om even je leeftijd aan te geven voor de indicatie.

Qua gebruiksaanwijzing, sluit mij helemaal aan bij Wijbe.
duits zal voor jou geen probleem zijn.

Bij een draaistelloc dien je altijd de massa van het draaistel (soldeerlipje) met de massa van het frame (plaats waar relais heeft gezeten) met elkaar te verbinden. (met een bruine draad, volgens de Märklin kleuren).
Zorg dat alles schoon is, en let ook op te veel olie bij isolatie sleper.
Alleen bij een geheel ontvette lok, welke daarna spaarzaam is gesmeerd is het prettig storing zoeken.
En, als je de handel definitief gaat maken, werk met niet te lange draden, geleid deze netjes en zorg voor de juiste speling.
Je decoder installatie dient overzichtelijk te blijven, en er piekfijn uit te zien.

Gr. Marcel
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Ik zal me inderdaad nog even voorstellen, nog niet gedaan :)

Afgelopen weekend verder gegaan. Ik weet dat de weerstanden en draden niet goed zaten voor de kap, alles was alleen nog als test.
Ondertussen verbeterd, kap kan netjes dicht.

De lok rijdt nu weer normaal. Heb geen LEDs gebruikt, maar de huidige lampen ge-isoleerd van de lokmassa. Met de blauwe draad er bij, werken de lampen nu goed, zonder geflikker.
Nieuw massa punt gemaakt aan de lok voor de zwarte draad, veel beter contact.

Daarna de "voorwielen" los gemaakt. Alles schoon gemaakt, sleper gepoetst, alle kabels er heen nagelopen, zit goed.

Daarna andere CV waardes ingevoerd die andere voor hun 3075 gebruiken. Lok rijdt zeker beter, maar nog niet optimaal.
Logische, elke lok heeft na al die jaren andere slijtage, dus andere waardes voor perfect lopen.

Wel vreemd is, dat achteruit en vooruit verschillen in goed rail contact. Achteruit rijdt hij goed, sleper en wielen hebben goed contact.
Maar vooruit rijdt hij slecht, verliest overal spanning. Zal nog een nieuwe sleper gaan halen om te proberen.

Ook wil ik nog de hele motor in wasbenzine schoonmaken en opnieuw smeren.
Hij is niet smerig, maar kan nooit kwaad even opnieuw te doen.


Voor de handleiding, is me nu duidelijk wat er fout ging.
Ik gebruikte de "laatste" NL versie die ik online kon vinden. Die is van 2011.
Hoofdstuk 6.9.3 bestaat daar niet eens in!
Heb nu de Engelse uit February 2013 en Duits uit November 2013.
Mijn duits is niet heel best, engels veel beter. Kom uit de ICT wereld, daar is alles engels :)

Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Zorg er voor dat ook je massa in beide richtingen goed is.
Leg de assen van het draaistel met de sleper goed aan massa.
Dit heb ik met een 3324 (NS1139) omdat hij met de sleper achterop rottig reed.

De gele draad loopt naar het centrale massa punt op het frame.
Je moet even onderzoeken of dit ook met jouw model kan.
Gelukkig zat er onder de sleper bevestiging bij mij voldoende ruimte voor deze constructie.

grt Piet.
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Wanner de lok spanning verliest, had ik de massa gemeten tussen lok en rails. Die was goed.
Dan moet het de sleper wel zijn. Ook meteen het simpelste te vervangen :)

Wilde toch al naar Houten gaan, gewoon lijstje groter maken haha.
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Hoe meet je dat?
Je had het toch over het vooruit achteruit rijden dat daar verschil bij was?

grt Piet.
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Achteruit rijden gaat inderdaad goed, vooruit rijden gaat niet goed. Duidelijk is de zien dat de lok veel meer last heeft van stroom onderbrekingen. Ik test dit op een korte test cirkel.

Wanneer de lok opeens stil staat op de rails, is de lamp ook uit. Op dat moment meet ik met de multimeter tussen rails en de massa van de lok of die nog in verbinding staan. Het bekende door-piepen :)
En dat is in orde. Dus dan moet de sleper geen contact hebben, anders was het stroom circuit niet onderbroken. Maar daar heb ik geen meet punt voor op de lok op dat moment.

Klein tikje vooruit en de lok krijgt weer stroom. Tot de volgende haper.
Als de wielen gemeten wel contact hebben, moet het wel de sleper zijn. Is geen andere oorzaak mogelijk.

Ook zijn de hapers bij dezelfde delen elke ronde. Daar heeft de sleper dus steeds moeite met contact maken met de rails.
Achteruit gaat hij er wel goed over heen. Andere loks trouwens ook.
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Er is een heel eenvoudige "meet"methode voor het wel of niet contact maken van de sleper. Wat je nodig hebt is een satéstokje of een cocktailprikkertje. Daarmee even de sleper tegen de puko drukken en dan zou je lok weer moeten rijden. Niet? Dan zit het toch ergens anders.
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Beste Slider,

Je controle methode is prima, is je sleper schoon?, je kunt eens kijken of het helpt je sleper iets te verbuigen, holler of boller, verder kun je de puntcontacten ook een beetje poetsen.

Groet, Anne W
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
De lok rijdt ondertussen beter vooruit, naar mate hij langer rijdt. Kan ook ouderdom zijn. Maar komt goed.

Was wel nog benieuwd naar het gebruik van een condensator voor slechte stukken rails.
Dit staat in de manual:
Citeer6.10.1. LokPilot H0, LokPilot micro decoders
You can connect two larger capacitors as per the circuit in the
upper half of figure 21.
The capacitor is charged via a resistor (100 Ohms) thus preventing
the digital system from interpreting the charging current as short
circuit at the time of switch-on. The diode makes sure that the
energy of the capacitor is fully available when required.

However, you may not run the LokPilot decoder on AC layouts
anymore. Risk of destruction!
Die laatste waarschuwing, betekend dus dat je dit voor Marklin gewoon niet kunt gebruiken?

Want las ook een ander citaat van een forum lid:
Citeerbellejt:
Bij analoog bedrijf mag je de condensator NIET aansluiten.Staat duidelijk in de handleiding.

Aangepast :powerpack mag wel.
Bij mijn weten is digitaal toch ook AC signaal? alleen dan voorzien van de codes om de loks individueel aan te sturen.

kan ik dan wel of niet een condensator gebruiken?
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Citaat van: Slider op maandag 28 april 2014, 12:38:32
Die laatste waarschuwing, betekend dus dat je dit voor Marklin gewoon niet kunt gebruiken?
Het staat er duidelijk: Niet voor analoog wisselstroom.
Heeft te maken met de hoge spanning bij omschakelen van de rijrichting.
Dus alléén toepassen in digitaal bedrijf.
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Citaat van: Slider op maandag 28 april 2014, 12:38:32
De lok rijdt ondertussen beter vooruit, naar mate hij langer rijdt. Kan ook ouderdom zijn. Maar komt goed.
Dit is vervuiling, en vervuiling is hier een groot woord, maar er zijn momenten dat je sleper dus geen contact maakt.
Veel rijden is de oplossing.

Citaat van: Slider op maandag 28 april 2014, 12:38:32
Was wel nog benieuwd naar het gebruik van een condensator voor slechte stukken rails.
Niet gebruiken, dit is een lapmiddel.
Je rails en materieel goed schoonhouden/rijden is een veel betere oplossing.

grt Piet.
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Citaat van: PietB op maandag 28 april 2014, 12:55:36
Niet gebruiken, dit is een lapmiddel.
Je rails en materieel goed schoonhouden/rijden is een veel betere oplossing.

grt Piet.
Zeker eens alles goed schoon te maken. Toch kan een condensator een extra hulpmiddel zijn. Daarom wil ik onderzoeken of het uberhaupt kan.

Citaat van: nobody op maandag 28 april 2014, 12:43:08
Het staat er duidelijk: Niet voor analoog wisselstroom.
Heeft te maken met de hoge spanning bij omschakelen van de rijrichting.
Dus alléén toepassen in digitaal bedrijf.
Dat staat er dus niet namelijk.

CiteerHowever, you may not run the LokPilot decoder on AC layouts
anymore. Risk of destruction!
AC betekend letterlijk Alternating Current. De vertaling van Wisselspanning.

Dat de analoge omkeer regeling die enorme piek geeft, klopt zeker. En ik geloof meteen dat de decoder dat niet fijn vind.


Maar ondertussen opgezocht, uit een complete Marklin handleiding:
CiteerDigitaalstroom wordt geleverd door een digitale centrale eenheid (zoals de 6021 .e.a.). Dit is een andere stroomvorm, noch gelijkstroom, noch wisselstroom. Hierdoor laat zich digitaalstroom niet meten met normale meetapparaten
Dat zal dan een blokspanning zijn, alleen met een scope te meten denk ik.

Dus, dan is AC gewone wisselspanning en inderdaad analoge Marklin systemen. Dus de condensator is mogelijk voor mij.

Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Wanneer je digitaal rijdt en je aan de ESU inbouwinstructies houdt, kun je het "PowerPack" toepassen.

Uit de gedownloade PDF van de ESU site:

Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Citaat van: Slider op maandag 28 april 2014, 13:28:03
Dat staat er dus niet namelijk.
Ja dat staat er wel, want jij maakt een (veel gemaakte) denkfout.
Marklin(3-rail) digitaal is nl geen AC meer, het is het zelfde als DC-digitaal alleen met 3 rail stroomvoorziening.

grt Piet
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Hallo Piet,

Citaat van: PietB op maandag 28 april 2014, 16:48:52
Ja dat staat er wel, want jij maakt een (veel gemaakte) denkfout.
Marklin(3-rail) digitaal is nl geen AC meer, het is het zelfde als DC-digitaal alleen met 3 rail stroomvoorziening.
Niet rottig bedoeld maar waar zit jouw denkfout ?.


Mvg,
Peter
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Citaat van: Freak op maandag 28 april 2014, 18:45:50
Niet rottig bedoeld maar waar zit jouw denkfout ?.
Haha die Peter, ik ga die discussie niet meer aan kerel.

grt Piet.
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Citaat van: PietB op maandag 28 april 2014, 16:48:52
Citaat van: Slider op maandag 28 april 2014, 13:28:03
Dat staat er dus niet namelijk.
Ja dat staat er wel, want jij maakt een (veel gemaakte) denkfout.
Marklin(3-rail) digitaal is nl geen AC meer, het is het zelfde als DC-digitaal alleen met 3 rail stroomvoorziening.

grt Piet
Dank voor de opheldering :)
Ik heb HTS eletrotechniek gestudeerd en lees dus de handleiding als een engineer. Zonder de uitleg dat digitaal eigenlijk geen wisselspanning meer is, lees je dus de handleiding te streng blijkt.

Ben ook blij dat ik niet de enige ben die die denkfout maakt haha.


Dat powerpack is niet veel meer dan diezelfde condensator, met wat ontstoring en laad circuit componenten er op. Maar doet in princiepe hetzelfde als een losse condensator. Alleen een Powerpack kan ook AC rijden, volgens mij.
aangezien ik dat toch niet ga doen, maak ik mijn eigen power pack.
Of het nu nodig is of niet, ik ga het wel testen. Daar is deze lok voor bedoeld. Eerste gebruik ESU lokpilot met alles mee testen wat ik zou willen mogelijk in de toekomst.
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Tja, in mijn elektronica leerboek van lang geleden staat toch duidelijk:

gelijkspanning = spanning waarvan de polariteit niet verandert
wisselspanning = spanning waarvan de polariteit wel verandert

De spanning uit een CS1, CS2, ECOS enz. is volgens deze definitie WEL een wisselspanning.
Dit is te staven door er 2 leds anti-parallel via een weerstand op aan te sluiten: beide leds gaan branden.

Het feit dat er ook digitale info in de spanning verwerkt zit, verandert hier allemaal niks aan en heeft er ook niks mee te maken.
Dit zijn gewoon feiten en je dient daar rekening mee te houden als je elektronica ontwerpt.

grv Huub
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Citaat van: Slider op dinsdag 29 april 2014, 09:11:33

Ik heb HTS eletrotechniek gestudeerd en lees dus de handleiding als een engineer.


Ik ook. Maar ik lees gewoon wat er staat. :P

Een powerpack schakelt bij analoog bedrijf af. Voorts zitten er geen gewone elco's in maar goldcaps waardoor veel hogere capaciteiten mogelijk zijn. En een step-up schakeling om de motorspanning op peil te houden.

En gewone elco's toepassen wordt een teleurstelling trouwens. Beter is je lokkie in goede conditie maken.

Gr, Ben.
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Citaat van: huub op dinsdag 29 april 2014, 18:31:48
gelijkspanning = spanning waarvan de polariteit niet verandert
wisselspanning = spanning waarvan de polariteit wel verandert

De spanning uit een CS1, CS2, ECOS enz. is volgens deze definitie WEL een wisselspanning.
En dus is een 3-rail of 2-rail digitaal signaal een wisselspanning.
3-rail bestaat niet, het is een 2-rail 3-geleider systeem en geen 3-railsysteem.
Tenzij men 3 wielen op één as heeft en de middengeleider ook een spoorstaaf is  :D.


Mvg,
Peter
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Citaat van: Freak op dinsdag 29 april 2014, 19:41:44
3-rail bestaat niet, het is een 2-rail 3-geleider systeem en geen 3-railsysteem.
Tenzij men 3 wielen op één as heeft en de middengeleider ook een spoorstaaf is  :D.

Gelijk maar de naam van het forum veranderen  :D
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Citaat van: huub op dinsdag 29 april 2014, 18:31:48
De spanning uit een CS1, CS2, ECOS enz. is volgens deze definitie WEL een wisselspanning.
Dit is te staven door er 2 leds anti-parallel via een weerstand op aan te sluiten: beide leds gaan branden.
Dat doen ze op mijn N-spoor minitrix baan ook Huub.

Edit: voor de duidelijkheid dat is ook een digitaale baan.

Dus twee rail is wisselspanning?
Heb ik ook vrede mee hoor.  ;)

grt Piet.
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Citaat van: Spoorman op dinsdag 29 april 2014, 18:57:14
En gewone elco's toepassen wordt een teleurstelling trouwens. Beter is je lokkie in goede conditie maken.

Gr, Ben.
Waarom zou dat zijn? Gisteren toegepast op mijn BR216. 4x 1000uF elco's parralel. Met laad weerstand en diode voor de retour functie.



Werkt best lekker. Waar ik eerder met de STOP knop van de 6021 de lamp direct uit had (dus geen stroom) gaat hij nu langzaam uit. Dat zijn de elco's die netjes leeg lopen.
Wielen blijven ook langer door draaien.

Die actie zal bij een korte stroom onderbreking door rails, de lok net het zetje kunnen geven om verder te kunnen rijden.

Let niet op de slordige afwerking, dat volgt hierna. :)
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Dit soort loks hebben helemaal geen buffer nodig. Als gezegd: maak 'm eerst eens in orde. Ik zie bijvoorbeeld geen draad op het motorhuis zitten. En maakt het loopdraaistel goed contact?

Gr, Ben.
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Citaat van: Slider op dinsdag 22 april 2014, 15:09:53
De lok rijdt nu weer normaal. Heb geen LEDs gebruikt, maar de huidige lampen ge-isoleerd van de lokmassa. Met de blauwe draad er bij, werken de lampen nu goed, zonder geflikker.
Nieuw massa punt gemaakt aan de lok voor de zwarte draad, veel beter contact.

Daarna de "voorwielen" los gemaakt. Alles schoon gemaakt, sleper gepoetst, alle kabels er heen nagelopen, zit goed.
Als gezegd, is al gedaan.

Draad zit in de schaduw van de elco's. Op een kaal gemaakt stukje lokbehuizing.
Of de lok het nodig heeft of niet, is een extra boost voor het geval er toch een korte onderbreking is.
Lok heeft de ruimte van binnen, heb de elco's liggen. Ik zie het probleem niet.


Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Ik bedoel onder de schroef van het motorschild, het soldeerlipje.
Re: Beginner: ESU Lokpilot 4.0 inbouwen, aansluit vragen.
Citaat van: PietB op dinsdag 29 april 2014, 22:44:57
Citaat van: huub op dinsdag 29 april 2014, 18:31:48
De spanning uit een CS1, CS2, ECOS enz. is volgens deze definitie WEL een wisselspanning.
Dit is te staven door er 2 leds anti-parallel via een weerstand op aan te sluiten: beide leds gaan branden.
Dat doen ze op mijn N-spoor minitrix baan ook Huub.

Edit: voor de duidelijkheid dat is ook een digitaale baan.

Dus twee rail is wisselspanning?
Heb ik ook vrede mee hoor.  ;)

grt Piet.

Je bent een vredig persoon, Piet  :)
Ik zet het er maar bij omdat je anders de mensen op het verkeerde been zet; je moet echt diodes of gelijkrichters gebruiken om een gelijkspanning te krijgen.
Die zou ik trouwens van het snelle type nemen, geen 1N4001 of zo iets omdat het op te hoge frequenties werkt.

Wat er wel aan de hand is met het signaal is dat er een digitaal in verweven zit.
(Is dit misschien de aanleiding om het gelijkspanning i.p.v. wisselspanning te noemen ?)

De info zit in het ritme van het wisselen van de spanning op bepaalde tijden verborgen en dat is dus tamelijk onregelmatig van aard (vandaar ook het geflikker bij gebruik van MM i.c.m. lokchassis als aansluiting voor verlichting); je kan goed 5 nullen achter elkaar doorsturen en dan ziet het er heel anders uit als 5 enen.

Dit signaal kan ook opgewekt worden met een seriële poort op een computer (die poorten beginnen wel schaars te worden) en ook die poort geeft een wisselspanning af.
Die wisselspanning hoeft je alleen maar te versterken (qua spanning en stroom) en je hebt al een booster.

Hier beneden nog enkele plaatjes betreffende de ¨mogelijkheden¨ van het MM-signaal.

grv Huub