Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

En nu de bocht om...

Gestart door Gerard donderdag 17 april 2014, 22:35:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
En nu de bocht om...
Gerard
gast

En nu de bocht om...
Modelauto?s hebben over het algemeen 2 grote nadelen: buiten het feit dat er geen mensen in zitten kunnen ze over het algemeen alleen maar recht vooruit rijden. En dat ziet er erg onnatuurlijk uit als je een auto een zijweg in wil laten draaien. Daar ergerde ik me mateloos aan dus besloot ik er wat aan te doen.
Een oude incomplete en dus afgeschreven brandweerauto werd het prototype (lees: slachtoffer) van mijn experiment.
Je moet er natuurlijk wel voor zorgen dat er in de wielbakken voldoende ruimte is om de voorwielen schuin te zetten. Deze brandweerwagen had die ruimte al, dus dat maakte het wat makkelijker. Anders zul je die ruimte op de één of andere manier zelf moeten maken.

Hoe doe je het? Haal een van de  voorwielen van de as en verwijder de as uit de auto. Met een tangetje buig je het uiteinde van het asje om. Zet het wieltje weer terug op de as en verwijder nu het andere wieltje. Schuif de as weer terug op zijn plaats en buig nu het andere eind van de as om en plaats daarna het wieltje terug op de as.

De resultaten van nog geen 10 minuten knutselen zie je hieronder:


<de onderzijde van de auto>


<het linker voorwiel>


<het rechter voorwiel>

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om maar één voorwiel te behandelen. Dat heeft 2 voordelen:
1.   je hoeft niet bang te zijn dat het ene voorwiel ?schuiner? staat dan het andere
2.   je kunt de auto later ook ergens anders neerzetten en omdraaien zodat die gewoon rechtdoor kan rijden

Hieronder zie je wat ik bedoel:


<onderzijde>


<rechts>


<links>

Bij deze auto ging het nog makkelijker: ik kon de as zo uit het chassis klikken zonder eerst de wielen te moeten verwijderen.

Voor degenen die dit ook eens willen proberen: veel succes.

Als er belangstelling voor is wil ik beide wagens wel meenemen naar de Ontmoetingsdag in België.
Re: En nu de bocht om...
Geen bochten en zijwegen aanleggen is ook een mogelijkheid, dan hoef je die vooras niet zo te mishandelen!

;)
Re: En nu de bocht om...
Herpa heeft voor hun modellen een setje extra onderdelen in het assortiment om de assen sturend te krijgen.

artikelnummer 052559


Romar
Re: En nu de bocht om...
Citaat van: frank-103 op donderdag 17 april 2014, 22:39:52
Geen bochten en zijwegen aanleggen is ook een mogelijkheid, dan hoef je die vooras niet zo te mishandelen!

;)
*slaakt een putdiepe zucht?* Dat is ook een oplossing, maar wel véél te makkelijk :P.

Citaat van: Romar op donderdag 17 april 2014, 23:33:45
Herpa heeft voor hun modellen een setje extra onderdelen in het assortiment om de assen sturend te krijgen.

artikelnummer 052559
Zo leer je nog eens wat, bedankt voor de info :thumbup:. (Alleen? mijn oplossing is wel ? 11,00 goedkoper dan die van Herpa :wink:.)
Re: En nu de bocht om...
Nu is het hoog tijd om het geleerde van gisteren vandaag eens in de praktijk toe te passen. Eerst gaan we maar eens even ?droog? oefenen:


<men neme een vrachtwagen van een rijschool>


<de leerling werkt zich in het zweet om de bocht netjes te nemen...>


<... terwijl de instructeur er ontspannen bij zit>


<frontaanzicht: leerling en instructeur>

En dan nu in Driehoven zelf:


<ziet er niet onaardig uit, al zeg ik het zelf>

Ik weet niet wat jullie ervan vinden, maar ik ben tevreden.
Re: En nu de bocht om...
Lid sinds: 2007

offline
Re: En nu de bocht om...
Zucht, ik vrees dat de leraar met andere dingen bezig was, hij heeft niet in de gaten, dat zijn leerling de knipperlicht niet heeft aangezet. :thumbdown:
Maar je bedoeling is goed. :thumbup:

Robin
Re: En nu de bocht om...
Oh maar die staat wel aan, maar omdat de modelbaan slechts een moment opname is, kijk je net naar het moment dat ie uit is. Had het bouwmoment 1 seconden later of eerder geweest, had ie misschien wel aangestaan. :mrgreen:
Re: En nu de bocht om...
Citaat van: robinpk op zaterdag 19 april 2014, 19:52:08
Zucht, ik vrees dat de leraar met andere dingen bezig was, hij heeft niet in de gaten, dat zijn leerling de knipperlicht niet heeft aangezet. :thumbdown:
[Hoe klets ik me hier uit]Een seconde later zou de instructeur zeggen: "Ben je niks vergeten?"[/Hoe klets ik me hier uit]
CiteerMaar je bedoeling is goed. :thumbup:
Bedankt voor je reactie.

Citaat van: Romar op zaterdag 19 april 2014, 20:03:53
Oh maar die staat wel aan, maar omdat de modelbaan slechts een moment opname is, kijk je net naar het moment dat ie uit is. Had het bouwmoment 1 seconden later of eerder geweest, had ie misschien wel aangestaan. :mrgreen:
Oei, die opmerking is zo goed dat ik die zelf niet had kunnen verzinnen :thumbup:.
Re: En nu de bocht om...
Graag gedaan. :mrgreen:

Heb je er weer een nieuwe uitleg bij om je ergens uit te kletsen. :P :mrgreen:
Re: En nu de bocht om...
Waar ik dan dankbaar gebruik van zal maken :mrgreen:.
Re: En nu de bocht om...
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: En nu de bocht om...
Haha,

Ik moest meer aan een rem-ingreep denken...
Mannetje zit nogal naar voren....

Gr. Mars
Re: En nu de bocht om...
Citaat van: loc1200 op zondag 20 april 2014, 02:18:53
Ik moest meer aan een rem-ingreep denken...
Mannetje zit nogal naar voren....
Het stuur in deze wagen ligt plat, dus je moet wel iets naar voren komen om het stuur helemaal rond te kunnen draaien.

Citaat van: 3rail op zondag 20 april 2014, 09:57:49
Nu kan die arme vrachtwagen alleen nog maar de hoek om. :D
Had die maar geen leswagen moeten worden :P.
CiteerDe chauffeur zal wel misselijk worden van al dat gedraai. ;)
Zo gauw die zijn rijbewijs gehaald heeft mag die overstappen op een andere wagen die ook rechtuit kan rijden :wink:.
CiteerErg leuk gedaan Gerard.
Dank je wel.
Re: En nu de bocht om...
Lid sinds: 2009

Hovia, een stad vol verrassingen!

offline
Re: En nu de bocht om...
nu kunnen we eindelijk de moderne rotondes aan gaan leggen  :thumbup:
(voordat ik er erg in heb rijden straks alle auto's hier met 'n bocht  :D)
Re: En nu de bocht om...
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: En nu de bocht om...
Citaat van: robinpk op zaterdag 19 april 2014, 19:52:08
Zucht, ik vrees dat de leraar met andere dingen bezig was, hij heeft niet in de gaten, dat zijn leerling de knipperlicht niet heeft aangezet. :thumbdown:
Maar je bedoeling is goed. :thumbup:

Robin
Het is geen filmpje, dus de foto is genomen net op het moment, dat het lampje uit is.  :D
(Zo, Gerard, lul je je er ook uit.)

Gr.  Charlie
Re: En nu de bocht om...
Citaat van: julian op maandag 21 april 2014, 14:54:17
nu kunnen we eindelijk de moderne rotondes aan gaan leggen  :thumbup:
Jij hebt toch al een soort van rotonde in Hovia? Dan kun je nu het verkeer erop aanpassen.
Citeer(voordat ik er erg in heb rijden straks alle auto's hier met 'n bocht  :D)
:mrgreen:

Citaat van: Charlie op dinsdag 22 april 2014, 15:56:48
Het is geen filmpje, dus de foto is genomen net op het moment, dat het lampje uit is.  :D
(Zo, Gerard, lul je je er ook uit.)
Jij zegt hetzelfde als wat Romar ook al zei :wink:.

Citaat van: 3rail op woensdag 23 april 2014, 19:06:07
Wat mij ook opvalt, is dat de pijl op de vrachtwagen links af staat ( gezien vanuit de bestuurders
stoel ). :O

Maar de vrachtwagen slaat rechts af ?

Gaat dit wel goed komen ?
Ik heb nog niets gehoord, dus ik denk dat het wel goed gekomen is.
Re: En nu de bocht om...
Ik ben (gelukkig?) niet verantwoordelijk voor de opschriften en het telefoonnummer, ik kan je dus helaas niet helpen :sad:.
Re: En nu de bocht om...
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: En nu de bocht om...
Geef de Preisertjes maar de schuld  :D
Re: En nu de bocht om...
Wie anders O:-D.
(Van mijn vader heb ik geleerd de jongste/kleinste altijd de schuld te geven :wink:)
Re: En nu de bocht om...
Arme Charlie...
Re: En nu de bocht om...
Hm, Charlie als Preiser(tje)? :eek:
Re: En nu de bocht om...
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: En nu de bocht om...
Dat Charlie preisertje wordt zo klein, dat je hem niet meer terug vind op de baan.  :mrgreen: :mrgreen:

Gr.  Charlie
Re: En nu de bocht om...
Citaat van: Gerard op woensdag 30 april 2014, 11:58:39
Hm, Charlie als Preiser(tje)? :eek:

nee, hier om:

Citaat van: Gerard op zondag 27 april 2014, 14:57:26
(Van mijn vader heb ik geleerd de jongste/kleinste altijd de schuld te geven)
Re: En nu de bocht om...
Aha.