Goedemorgen 3-railers
Vandaag de BR-74 uit de startset 29166, model betreft een epoche-III versie van de DB. Startsets zijn er ook voor de SNCF, SNCB en ook de NS. Los is de locomotief ook verkrijgbaar voor al deze maatschappijen en in epoche II versies.
De loc is voorzien van het veelbesproken 3-polertje met een vliegwiel. Over de rijeigenschappen ben ik echter zeer tevreden! Loc kruipt mooi, trekt vloeiend op en ook op hogere snelheden tevreden. De loc is ook heel stil en dat bij alle snelheden. Je moet er echter niet te veel achter aanhangen, maar in het echt was de oude Pruis ook niet zo'n krachtpatser. Kan mij goed voorstellen dat deze motor in grotere modellen onvoldoende scoort maar daar is een ander topic voor. Model is wel wat massagevoelig, een schone baan scheelt veel maar ik zal ook wat extra gewicht toevoegen om te zien of dat helpt voor extra contact.
De loc is voorzien van mooi "bruniert" drijfwerk, al zijn een aantal stangen wat te glad uitgevoerd. Het schuifmechnisme is Marklin-eigen niet bewegend uitgevoerd, Fleischmann doet dat wel en zo heeft elk bedrijf zijn eigen traditie.
Voor onderhoud kan het model geopend worden middels 6 schroeven, dan moet wel het expansievat aan de voorzijde losgeklikt worden. Dit vat is van het juiste materiaal gemaakt om dit nog vele malen te doen zonder afbreken. Wel moet je opletten het vat in de juiste richting terug te zetten in verband met het uitscharen van de koppeling. Hier is in het vat een v-vormige uitsparing voor gemaakt. Twee schroeven in het midden zijn lastig bereikbaar nabij het drijfwerk, even "richtig" en voorzichtig doen dus.
Eenmaal voorzichtig open gemaakt is de beperkte toegevoegde massa in de kolen en waterbakken te zien. Model is voorzien van led's voor de verlichting, ruimte voor extra massa is te vinden in de rookkast en cabine (platina stoker en machinist??)
Al met al tevreden met deze loc en zal nog vele rondjes maken.
Groeten,
Bas