Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

BR-74 uit startset 29166

Gestart door Bas zaterdag 08 februari 2014, 11:18:26

BR-74 uit startset 29166

Pukos sind ok!

BR-74 uit startset 29166
Goedemorgen 3-railers

Vandaag de BR-74 uit de startset 29166, model betreft een epoche-III versie van de DB. Startsets zijn er ook voor de SNCF, SNCB en ook de NS. Los is de locomotief ook verkrijgbaar voor al deze maatschappijen en in epoche II versies.

De loc is voorzien van het veelbesproken 3-polertje met een vliegwiel. Over de rijeigenschappen ben ik echter zeer tevreden! Loc kruipt mooi, trekt vloeiend op en ook op hogere snelheden tevreden. De loc is ook heel stil en dat bij alle snelheden. Je moet er echter niet te veel achter aanhangen, maar in het echt was de oude Pruis ook niet zo'n krachtpatser. Kan mij goed voorstellen dat deze motor in grotere modellen onvoldoende scoort maar daar is een ander topic voor. Model is wel wat massagevoelig, een schone baan scheelt veel maar ik zal ook wat extra gewicht toevoegen om te zien of dat helpt voor extra contact.

De loc is voorzien van mooi "bruniert" drijfwerk, al zijn een aantal stangen wat te glad uitgevoerd. Het schuifmechnisme is Marklin-eigen niet bewegend uitgevoerd, Fleischmann doet dat wel en zo heeft elk bedrijf zijn eigen traditie.

Voor onderhoud kan het model geopend worden middels 6 schroeven, dan moet wel het expansievat aan de voorzijde losgeklikt worden. Dit vat is van het juiste materiaal gemaakt om dit nog vele malen te doen zonder afbreken. Wel moet je opletten het vat in de juiste richting terug te zetten in verband met het uitscharen van de koppeling. Hier is in het vat een v-vormige uitsparing voor gemaakt. Twee schroeven in het midden zijn lastig bereikbaar nabij het drijfwerk, even "richtig" en voorzichtig doen dus.

Eenmaal voorzichtig open gemaakt is de beperkte toegevoegde massa in de kolen en waterbakken te zien. Model is voorzien van led's voor de verlichting, ruimte voor extra massa is te vinden in de rookkast en cabine (platina stoker en machinist??)

Al met al tevreden met deze loc en zal nog vele rondjes maken.

Groeten,

Bas

Re: BR-74 uit startset 29166

Pukos sind ok!

overzicht

..Heb de Pruisische variant. Ook hier tevreden.

Dank voor het plaatsen!..

mvg Harry
Dank voor je verslag en de foto's Bas. :thumbup:
Hier mijn ervaring met de T12 (De Pruisische variant) ===> klik
En fotootje van haar ===> klak
Hoi Bas

Ik heb de NS variant en rijd ook erg goed.

Tony

Pukos sind ok!

Echter supermooi die Pruis en ook hele goede foto!

samen staan we sterker

Bedankt voor je verslag !

Ik heb hem ook en ben ook zeer tevreden over de rijeigenschappen.

Ik heb het model verzwaard met bladlood
en in de waterbakken het ijzer vervangen door lood,
daardoor heeft hij ineens veel meer trekkracht.

Pukos sind ok!

Goed idee Wim, lood ipv staal, ga ik zeker proberen!

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

Zelf deze loc ook. Zeer tevreden voor een klein prijsje....

Heb d'r een aantal Beierse drie-assige rijtuigjes aan.

Veel plezier ermee....

Groeten,

Jan

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Dit motortje ziet er wat anders uit als het motortje in mijn BR 94.5, als ik een correcte zienswijze heb dan is deze motor wat anders als het Chinese 3 polertje, heeft deze motor inderdaad 3 polen.

Groet, Anne W
morgen beste forumleden ,ik hek ook een KPEV T 12,?99, en hij bevalt prima al bijna een jaarlang deze week eerste smeerbeurtje gegeven.Het is een heel gepruts om de kap en ketel eraf te halen.Het machinistenhuis een loden vloertje gegeven en wat raampjes.In de handleiding staat een afbeelding,waar wordt aangegeven om de draaipunten van de drijfstangen te smeren!!!IN een ander draadje las ik dat mensen bang waren dat deze zouden doorslijten,vooral bij de BR 094.Eenheel klein beetje molycotevet is voldoende, Ruud
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

Hallo,

het broertje in NS uitvoering, heb  ik de standaard fx decoder vervangen door een mfx decoder (uit mijn onderdelendoos) omdat de loc nog wel eens na een hapering de verkeerde kant op ging. Rijeigenschappen zijn nu best goed te noemen, en de loc rijdt trouw zijn rondjes op mijn computergestuurde baan, het openmaken van de loc is met een beetje geduld best te doen, maar sluiten met een iets dikkere decoder was nog een hele klus.

met vriendelijke groet,

Walter

Stationchef van de S.a.A.-bahn

Ik merk wel dat deze veel last heeft van stroomonderbrekingen. Hebben jullie dat ook?
Ik vermoed dat de massa niet altijd goed contact heeft, want de sleper is prima.
Jan
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

Hallo Jan,

ja ik had dat ook, daarom de decoder vervangen, hij weet nu in ieder geval ook na de stroom onderbreking welke kant hij op moet, bovendien heeft de mfx decoder minder last van haperingen bij stroomonderbrekingen.

met vriendelijke groet,

Walter

Stationchef van de S.a.A.-bahn

Is het niet mogelijk extra massapunten te maken?
@ wissels.  Decoder uitwisselen is ook een optie. Dank voor je reactie
Jan
De bekende modificatie ( een draadje solderen tussen de sleperschoen en sleperhouder) is zeker het proberen waard. Dit heb ik ook met een aantal andere loks die deze fluistersleper hebben gedaan met positief resultaat. Ook de sleper ietwat hol of bol buigen kan goed resultaat hebben.