Dag Guido.
M-rails is prima rails, maar behoeft specifieke aandacht om de door jouw beschreven problemen te reduceren.
Als M-rails rijder heb ik de volgende maatregelen genomen:
- op de basis van 12mm MDF heb ik met dubbelzijdig tape stroken kurk van 4mm gelijmd.
- de M-rails wordt middels dotten hotglue of acrylaatkit gefixeerd aan de kurklaag.
- daar waar mogelijk is de MDF ondergrond aan de onderzijde voorzien van 2cm rubberschuim-isolatie.
Nadere uitleg:
T.a.v. punt 1 is het belangrijk
geen vullende lijm te gebruiken: de luchtkamers in het kurk vullen zich
dan en die zorgen juist voor de geluids- c.q. trillingsdemping. Dit geldt ook voor punt 2.
N.B.: op niet-zichtbare delen van de modelbaan kun je ook rubberen anti-slipmatjes met gelijke dikte gebruiken.
Als alternatief voor de methode van punt 2 kan ook crepe- of schilderstape worden gebruikt om de metalen
railbedding te fixeren. Dit is tevens handig als scheiding tussen scenery en rails: lijm e.d. loopt er niet onder!
Het rubberschuim genoemd in punt 3 is Armaflex en is ook vastgezet met dubbelzijdig tape. Soortgelijk schuim
werkt natuurlijk ook. De isolatie aan de onderzijde verminderd het resoneren van het rijgeluid in de MDF onderplaat.
Een volledig vlakke plaat zal ook meer geluid resoneren dan wanneer er enkel voor het railtraject MDF ligt.
Ook kun je aan de onderzijde van de metalen railbedding crepe-tape aanbrengen, waarmee je de gaatjes van de
middengeleider afsluit, opdat het geluid uit de klankkast van de metalen bedding er niet doorheen ' lekt'.
Dit laatste heb ik enkel op een klein stuk getest, maar niet op de gehele modelbaan doorgevoerd ...
Neem anders eens een kijkje op mijn website waar bovenstaand uitvoerig op beschreven staat, aangevuld met foto's.
Trouwens: Tempex werkt prima als isolatielaag, maar deukt blijvend in als er iets op steunt ...
Mocht je nog vragen hierover hebben dan hoor ik deze graag!
Groeten,
Erik.