Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

verkanting K-rails paradespoor

Gestart door Tjoekedoris maandag 14 april 2014, 22:55:25

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
verkanting K-rails paradespoor
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
verkanting K-rails paradespoor
Beste forummers,

Op mijn baan wil ik het enkelvoudige baanvak van een verkanting voorzien. Deze ligt in een grote bocht en het lijkt mooier als de treinen, net als in het grootbedrijf, licht hellen.
Kan iemand mij vertellen wat de beste methode is en hoeveel de verkanting in model moet zijn? Ik rij K-rails, waarbij de kleinste boogstraal de tegenboog 2274 is en dacht zelf om strookjes karton onder de buitenstaaf te leggen, maar misschien zijn er andere methodes of ideeën. Alle suggesties zijn welkom.
Re: verkanting K-rails paradespoor
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: verkanting K-rails paradespoor
Je kunt beter de flex-rail gebruiken.
Die kun je namelijk makkelijker vormen.
Re: verkanting K-rails paradespoor
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: verkanting K-rails paradespoor
Hi T?,

Wij gebruiken K-rails op zelfklevend Neopreenband met in de bogen aan de buitenkant (onder het neopreen) strookjes dik karton.
Ik geloof dat dat 240 gr is.
Daarna met twee kleuren:
- bruin: Timiya XF-1
- roest: Talens DecorFin  engels(oxide) rood
Roest slecht schilderen op de rails, daarna rail monteren (wij plakken deze) op deze neopreenband en van steentjes voorzien.
Daarna slecht schilderen met bruin
(Wij gebruiken geen Airbrusch omdat dat te egaal wordt)

groet
Harald

p.s
Wij gebruiken geen flex-rails in de bogen (bij keerlussen of in spiralen) daar wij de rails met rubberlijm lijmen. (geen schroefjes dus)
Foto voorbeeld alleen zonder karton.
Re: verkanting K-rails paradespoor
Ik heb C-rails en ik heb het volgende gedaan: een stukje stevig karton van 2 à 3 mm dikte op maat geknipt en onder de buitenste rand van de railstukken op de tafel gelijmd en daar de rails op gelegd. Omdat ik daarna ballast op de spoordijk gelegd heb zie je er niets van.
Ik hoop dat je daar iets mee kunt.
Re: verkanting K-rails paradespoor
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: verkanting K-rails paradespoor
Ik heb ook dunne kartonnen strookjes onder de buitenkant geplaatst. Ik heb maximaal 4 strookjes gebuikt in het midden van de bocht. Dit laat ik op/aflopen vanaf het rechte gedeelte. Na het instrooien zie je er vrijwel niets meer van. Zelfs de verkanting is bijna niet te zien, maar het gaat om het idee.

Groet,
Bert
Re: verkanting K-rails paradespoor
2 a 3 mm? een halve mm is genoeg.

Gr Class-58
Re: verkanting K-rails paradespoor
Dan kun je het net zo goed niet doen: 0,5 mm zie je niet eens...
Re: verkanting K-rails paradespoor
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: verkanting K-rails paradespoor
Citaat van: Class-58 op dinsdag 15 april 2014, 12:38:15
2 a 3 mm? een halve mm is genoeg.

Een halve mm is 43,5mm verkanting in het echt. Dat betekend net iets meer dan 4cm. Dat is weinig.

Citaat van: http://nl.wikipedia.org/wiki/VerkantingIn Nederland is normaal gesproken een maximale verkanting van 150 millimeter toegestaan. Langs een perron is dit maximaal 60 millimeter en bij een overweg 75

Dan kom je inderdaad uit op een mm of 2, en met name omdat het zo klein wordt, dat je het niet ziet dien je in de modelspoorwereld het te 'vergroten'
Re: verkanting K-rails paradespoor
Hoi Martin,

Kijk eens in het draadje van John (Tilly). Die heeft daar een paar hele mooie voorbeelden staan.
Het is weliswaar C-rail, maar het gaat om het voorbeeld hierbij.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=13472.msg584714#msg584714

Als het goed is begint het verhaal over verkanting op pag 90 vanaf post#4458.
Op dezelfde pagina maar dan in post #4487 staan plaatjes van een loc op de rail met verschillende verkanting. 1mm t/m 4 mm. Erg duidelijk allemaal.

Met vriendelijke groet,
Peter.
Re: verkanting K-rails paradespoor
Zo ziet er bij mij uit met 2 à 3 mm verkanting, eigenlijk nauwelijks zichtbaar:

<de foto is gemaakt door Bas op mijn baan met mijn 1211 die een sleep van Bas aan de haak heeft>
Re: verkanting K-rails paradespoor
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: verkanting K-rails paradespoor
Beste spoorders,

Dank voor jullie inbreng. Wat de verkanting betreft zit met mijn eigen idee om strookjes karton te gebruiken volledig op het goede spoor om even in vaktermen te blijven.

@peter: het draadje van John (Tilly)  is een goede tip van je. Hieruit blijkt dat 2,5 mm. algemeen wordt toegepast. Ik denk ook dat ik daarvan uit ga.
Van voren gezien zal de trein dan licht hellen en dat is genoeg. Het gaat er mij om dat deze zichtbaar soepel door de bochten gaat en dat ik de praktijk niet al te veel geweld aan doe.
Helemaal toppie.
Re: verkanting K-rails paradespoor
Hoi Martin,

Zlf heb ik eens een baantje gebouwd met kukrbedding. Ik legde toen stukjes karton onder het kurk. Na het ballast strooien zie je er dan niks meer van. Werkt ook met isolatieschuim volgens mij. Hopelijk heb je er wat aan.

Groet,

Marco