Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Na 15 jaar weer een baan bouwen!

Gestart door Apeldoorn CS zondag 13 april 2014, 19:36:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Na 15 jaar weer een baan bouwen!
Hallo Allemaal,

Op advies van een mede forum-lid in het voorstelhoekje, plaats ik de bouw van mijn Märklin baan
in deze topic om te delen met de mensen die dit leuk vinden. :)

Het onderstel beslaat een oppervlakte van 365 x 150 cm en is tot het bovenste niveau ong.1 m. hoog.
Het bestaat verder uit een raster van ong. 30 x 30 cm en om het geheel goed toegankelijk houden van
alle kanten staat het op zwenkwieltjes.
Het onderste niveau is bedoeld als schaduw station en het op het bovenste komt een stoomloc-depot,
een station met een kort goederen spoortje
en nog twee opstel sporen waar ik in de toekomst misschien nog iets van goederen-overslag wil
gaan maken met een draaikraan o.i.d.
De baan word digitaal bestuurbaar en de bedoeling is om uit te bereiden wanneer het spoor goed ligt en
alles werkt, met een Esu Ecos en wellicht een PC. Maar daar moet ik mij nog later in gaan verdiepen, want jullie
snappen dat er na de oude Control-unit die ik op het laatst 15 jaar geleden had, er inmiddels een
hoop veranderd is en dat enige studie vereist.... :)
Ik heb bijna 2 jaar geleden jaar wel een startset gekocht met een MS2, dus het is al wel iets moderner geworden...

De oude vertrouwde M-rails van toen heb ik nog wel, maar ga ik niet meer gebruiken. (Dus wie nog belang heeft om wat M-rails over te nemen voor een zacht prijsje, mogen zich melden  :))

Hoofdzakelijk de C-rails dus en enkele delen op de baan
voorzien van K-rails (o.a. bij de draaischijf) gaan gebruikt worden.

Dan hier alvast enkele fotootjes van de vorderingen tot nu toe:









Re: Na 15 jaar weer een baan bouwen!
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Na 15 jaar weer een baan bouwen!
Hallo Jeroen,

Welkom op het forum, leuk baanplan  :)

Alleen zie ik een groot probleem, je kan niet meer of niet makkelijk bij het schaduw station  :?
Of je moet er achterlangs bij kunnen, en het lijkt me erg laag om bij je treinen te komen, als er eentje ontspoort in het schaduw station.
Ik heb op mijn baan 20 cm de ruimte, en niet zo veel sporen achter elkaar  8o
Ben benieuwd hoe dit verder gaat, succes er mee  :)

Gr Einte

Re: Na 15 jaar weer een baan bouwen!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Na 15 jaar weer een baan bouwen!
Hallo Jeroen,

Einte heeft wel een punt denk ik, maar voor de rest ziet het er erg verzorgd uit allemaal.
Je schrijft dat je in de toekomst misschien met een pc wil gaan rijden, dan is het wel zaak dit nu al voor te bereiden ( rails knippen, blokken maken enz. ) anders moet straks alles weer open om dit als nog te doen.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Na 15 jaar weer een baan bouwen!
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Na 15 jaar weer een baan bouwen!
Hi Jeroen,

Toen ik dit draadje begon te lezen en de foto's zag had ik net zoals de anderen ook de ideeën van de toegankelijkheid van je schaduwstation en de eventuele bezetmelders. Een moment om daar even bij stil te staan.
Veel plezier met het bouwen, ik ga je in ieder geval volgen.

groet
Harald


Re: Na 15 jaar weer een baan bouwen!
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Na 15 jaar weer een baan bouwen!
Ziet er allemaal netjes uit! Leuk dat je na 15 jaar de draad weer oppakt. Er is inderdaad veel veranderd. De digitale besturing geeft toch wel weer een extra dimensie.
Re: Na 15 jaar weer een baan bouwen!
Ja, de toegankelijk van de schaduwsporen is inderdaad een aandacht-punt.
Daar ben ik mij zelf ook van bewust.
Ook weet ik dat wanneer ik met een PC wil gaan werken er over nagedacht moet
worden over blokken en alles wat daarbij hoort.
Voorlopig maak ik de bovenplaat demontabel, zodat zolang ik nog in de ontwerp/bouw
fase zit, nog fatsoenlijk bij de schaduwsporen kan wanneer dit nodig is.
Ben er dus ook nog niet helemaal over uit hoe het uiteindelijk word.
Misschien inderdaad wat minder onderliggende sporen neerleggen.
Ik heb tussen beide bodem-platen een ruimte van 10 cm. En dat is inderdaad minimaal.
Meer ruimte kan ik niet creëren i.v.m. de stijging/daling van de sporen op de geplande ruimte.
Suggesties en ideeën uiteraard zijn welkom. :)
Re: Na 15 jaar weer een baan bouwen!
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Na 15 jaar weer een baan bouwen!
 :) Dit is zeer mooi gepland blijkbaar . Ik vraag me alleen af hoe je goed bij het schijnstation komt ? Deze is toch niet hoog om aan te kunnen ?

Oeps te laat gezien , blijkbaar hadden mijn voorgangers dezelde mening ...

Groeten Freddy
Re: Na 15 jaar weer een baan bouwen!
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Na 15 jaar weer een baan bouwen!
Je schaduwstation moet toegankelijk zijn. Als er daar iets ontspoord moet je er bij kunnen komen....
Re: Na 15 jaar weer een baan bouwen!
Jullie reacties en adviezen heb ik niet in de wind geslagen.
Heb er over nagedacht en vandaag wat veranderingen aangebracht.
De ruimte op het onderste niveau is best wel krap.
Op zich lastig, maar niet zo heel erg. Wat wel een probleem is, zijn de
8 sporen die naast elkaar liggen. Ik heb geprobeerd om bij het voorste
spoor te komen terwijl de bovenplaat gemonteerd zat.
De achterste sporen kwam ik wel bij (alleen vanaf  onder-achterzijde bereikbaar), maar
de vooraan liggende sporen niet. Als er wat uit de rails loopt, heb ik een probleem.
Ik heb dit nu opgelost door aan beide zijden 2 opstelsporen te laten vervallen.
Nu kom ik er wel bij. Wil ook nog wat extra doorgangen maken bij de latten waar de bovenplaat
op komt te liggen. Op die manier komt het goed.
Heb ook gelijk (nu ik toch aan het zagen was) gaten op de plaats uitgezaagd waar de wissels
komen te liggen. Als er een wissel-aandrijving storing zou geven, kan ik deze vervangen zonder
het bovendeel en wissel te demonteren.
Als de aanpassingen allemaal naar mijn zin zijn, ga ik aan de gang met blok-sporen te maken.

Hier de ingezaagde gaten onder de wissels:


En zie hier versmalde opstel-sporen gedeelte; nu 4 sporen i.p.v. 8. Sporen nu allemaal bereikbaar
van onderaf.


Tot zover bedankt voor jullie meedenken!
Re: Na 15 jaar weer een baan bouwen!
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Na 15 jaar weer een baan bouwen!
Jeroen,
Nog wat overwegingen.
Voor de bovenplaat heb je erg veel rechtopstaande delen al gemonteerd. Dat zou ook nog anders kunnen. Vooral die aan de achterzijde. Je kunt ze vervangen door balkjes. Daardoor krijg je meer bewegingsruimte bij de volgende truuk. Je  openingen zijn 30 bij 30 cm schreef je, dat is te weinig om goed bij je schaduwstation te komen. Op een of meerdere strategische punten kun je die "gaten" vergroten. Mocht dat je frame verzwakken kun je dat ondervangen met hoekijzers. Die zijn er in allerlei soorten en maten. Hierdoor kun je onderlangs steeds goed bij je schaduwstation komen. In voorkomend geval de bovenplaat oplichten is een mindere optie. Tenzij je je vriend Murphy graag op bezoek hebt. Je schaduwstation kan dan gewoon 6 of 8 sporen blijven.
Re: Na 15 jaar weer een baan bouwen!
Citaat van: ceess op woensdag 16 april 2014, 19:50:41
Jeroen,
Nog wat overwegingen.
Voor de bovenplaat heb je erg veel rechtopstaande delen al gemonteerd. Dat zou ook nog anders kunnen. Vooral die aan de achterzijde. Je kunt ze vervangen door balkjes. Daardoor krijg je meer bewegingsruimte bij de volgende truuk. Je  openingen zijn 30 bij 30 cm schreef je, dat is te weinig om goed bij je schaduwstation te komen. Op een of meerdere strategische punten kun je die "gaten" vergroten. Mocht dat je frame verzwakken kun je dat ondervangen met hoekijzers. Die zijn er in allerlei soorten en maten. Hierdoor kun je onderlangs steeds goed bij je schaduwstation komen. In voorkomend geval de bovenplaat oplichten is een mindere optie. Tenzij je je vriend Murphy graag op bezoek hebt. Je schaduwstation kan dan gewoon 6 of 8 sporen blijven.

Hallo Cees,

Aan de rechtop staande delen ga ik idd nog wat aan veranderen. Vooral de gebogen stukken zijn
straks als de bovenplaat erop ligt lastig bereikbaar bij een ontsporing.
Een ontsporing op bepaalde stukken zijn soms moeilijk denkbaar, maar daar hebben wij Murphy voor.  :)
En een bovenplaat demonteren wanneer de baan compleet ligt, is zoals jij al zegt niet echt een optie.
Dus voorkomen is beter dan......

Het sporenplan met 8 onderliggende sporen zoals ik het oorspronkelijk bedacht had, ben ik vanaf gestapt. Ook al zouden de gaten van 30x30cm ruimer kunnen worden, dan nog is het moeilijk reiken over de sporen. Ik ben gewoon onder de tafel gekropen en terwijl er een rijtuig op de verschillende sporen gezet was,heb ik getest wat de bereikbaarheid was. Omdat de ruimte tussen de 2 platen maar 10cm is, word het oppakken (zover dat mogelijk is) op het verst liggende spoor bijna niet meer mogelijk. Je krijgt je arm er niet beter meer onderdoor.

Van alles kan natuurlijk nog veranderd worden, maar zo heb ik er een beter gevoel bij wanneer er 4 sporen liggen zoals nu i.p.v. 6 of 8. Dan kun je er zowieso fatsoenlijk bij.

Bedankt voor je meedenken!