Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

massadectectie/terugmelden en blokken

Gestart door joewy71 zondag 20 april 2014, 13:09:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
massadectectie/terugmelden en blokken
hoi.
zoals , missschien wel oude koeien, de titel al schreef.

Ik ga mijn baan in blokken verdelen.
Maar ik zit met de volgende vragen:
1. Is 1 diodetruck voldoende voor 1 blok?
1a. behalve voor staion/opsteld 3x terugmelding per blok.

2. kan ik op de diodetruck ook een led aansluiten?
3. aangezien mijn (onze) baan vrij klein is en dus beperkt aan ruimte is mijn max wat ik kwijt kan op het station ca.80 cm ( 3 wagons + loc).
dat betekend dat ook mijn blokken max 100cm.
incl. inrij en stop.(stadion/opstelspoor).

4. klimspiraal (1.5 omwenteling)2x dalen en 2x steigend terugmelding.

kloppen deze voorstellingen?

prettige dagen.
johan
Re: massadectectie/terugmelden en blokken
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: massadectectie/terugmelden en blokken
Hoi Johan,
Standaard is 1 diodetruck per bezetmelder.
Hoeveel bezetmelders is oa afhankelijk hoe je digitaal gaat rijden. 3 melders kan, maar 1 kan ook.
Ik rijd met iTrain. En vanaf 3.0 kun je met 1 melder volstaan, mits alles goed ingeregeld is.  Uiten het zicht kun je ook volstaan met 2: inrij/afrem + stop
Succes!
Re: massadectectie/terugmelden en blokken
bedankte leo.
hoe ik (ga)rij(den).
Nu:delta
later: mobile station1/koplopper.

massadetectie:
Nu: led (visueel)
later s88

waarom:
ik wil mijn klimspiraal gaan vastelegen (lijmen), en daarom wil ik ook nu dat dat in orde is, zodat ik straks niet de boel moet gaan slopen.

de diodes komen van china en co, en wil dan gelijk genoeg, maar niet teveel bestelen.

gr. johan
Re: massadectectie/terugmelden en blokken
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: massadectectie/terugmelden en blokken
Als je de bezetmelders van Rosoft koopt zit de diode truuk er gelijk is.
Deze bezetmelders kosten iets van 23 euro en hebben 16 ingangen.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: massadectectie/terugmelden en blokken
hoi peter.
de welke terugmelders het worden , weet ik nog niet.
Maar ik had vernomen, dat de diodes zo dicht mogelijk bij het rails moet liggen.
als het id. niks uit maakt, hoef ik er dus nu ook geen echt rekening me houden.

mvg johan
Re: massadectectie/terugmelden en blokken
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: massadectectie/terugmelden en blokken
Hoi Johan,
Ik zie dat je nu delta rijdt.
Als je een 4f of het oudere model gebruikt kun je vrij eenvoudig al met koploper rijden.
Je hebt dan alleen nog geen bezetmelders.
Waarom kies je voor de MS1? Zou dan voor de MS2 gaan, in houten kost die 65,-
Met een ms1 kun je eigenlijk alleen maar locs besturen. Met de ms2 zou je iTrain kunnen rijden, zoals ik.
Zie ook mijn topic...

Over de diodetruck en locatie van de diodes zijn al heel veel discussies geweest.
Zoek er maar eens op.... Voor bezetmelders en wisseldecoders is Rosoft een prima adres.
Ik woon zelf omgeving BoZ. Als je wilt kun je wel een keer komen kijken.
Stuur me dan ff een PBtje....
Zorg in ieder geval voor genoegd voedingsdraden, zeker in je spiraal, denk aan de hoogte met of zonder opstaande pantografen.
Succes!
Re: massadectectie/terugmelden en blokken
Hallo Johan,

Citaat van: joewy71 op zondag 20 april 2014, 13:09:38
1. Is 1 diodetruck voldoende voor 1 blok?
Voor elke sectie kun je 1 diodetruuk toepassen.

Citeer2. kan ik op de diodetruck ook een led aansluiten?
Ja dat is mogelijk maar niet met de diodetruuk vast op de print.
De diodetruuk bestaat eigenlijk uit twee gedeelten. 1 diode tussen railmassa en de geïsoleerde spoorstaaf, de andere in de terugmeldleiding tussen geïsoleerde spoorstaaf. Op deze manier kan je nog meer speciale meldingen mogelijk maken zoals o.a. bezetmelding met een Led of (AND) combinaties van meerdere meldingen d.m.v. diodes. Aparte schakelingen in/uit schakelen door je treinen enz.


Mvg,
Peter
Re: massadectectie/terugmelden en blokken
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: massadectectie/terugmelden en blokken
Beste Johan,

De diode tussen railmassa en de geïsoleerde railstaaf is bedoeld om de lok toch een beetje van massa te voorzien mocht hij per ongeluk op een gegeven moment toevallig geen contact hebben met de echte railmassa, komt vooral voor bij korte lokjes, de meningen zijn wat verdeeld over de afstand van deze diode tot de geïsoleerde railstaaf, ik ben, net als de fabrikant van Rosoft, een aanhanger van "maakt niets uit", bij mij hangen ze ook allemaal bij de meldeenheid.

De diode tussen de meldeenheid en de geïsoleerde railstaaf is bedoeld om de meldeenheid te beschermen tegen positieve piekspanningen, je kunt dus gewoon een led aansluiten op de geïsoleerde railstaaf, als er dan een trein is dan komt hij gewoon aan aarde te liggen.

Met dit systeem van led's voedde ik vroeger logische poorten, die met elkaar weer een "gesoldeerde", dus niet flexibele computer vormden die het treinbedrijf regelden, vanwege die inflexibiliteit ben ik in de negentiger jaren overgestapt op een Edits digitale zelfbouw centrale, een "dos" pc met een programma en toen die pc op instorten stond ben ik overgestapt op het huidige systeem.

Ik zou gaan voor 2 melders per blok, het 1 melder systeem is in theorie mooi, maar alles moet mooi ingeregeld zijn en de loks moeten ongestoord rijden (waar deden we die ene diodetruuk ook al weer voor?)

in je enkelsporige klimspiraal drie melders als je losse wagen detectie wilt, de ene richting binnenkomst=voor de andere richting stop-rem-stop=voor de andere richting rem.

Als ik me niet vergis dan kun je met het Mobile Station I en II niet met Koploper kunt rijden

Groet, Anne W
Re: massadectectie/terugmelden en blokken
bedankt voor de vele info.
als de ms 2 id 65,00 kost, is dat misschien wel de moeite om eens in houte te gaan kijken.

@anne :mijn klimspiraal is dubbelsporig,dan lijkt het mijn het handigst omdeze in 4 blokken te verdelen.
@leeke: ik maak graag van jouw aanbod gebruik.

gr.johan
Re: massadectectie/terugmelden en blokken
Volledige detectie in een klimspiraal is overbodig, losse wagons rijden toch naar beneden..... ;)

Gr, Ben.
Re: massadectectie/terugmelden en blokken
nouw bij mijn blijven ze wel eens staan  :(.

maar andere vraag , wat voor kabeldia. gebruiken jullie eigenlijk vanaf ringlijnding daar het spoor (rode draad)?

mvg johan
Re: massadectectie/terugmelden en blokken
0,14mm2
Re: massadectectie/terugmelden en blokken
Citaat van: joewy71 op maandag 21 april 2014, 09:28:53
wat voor kabeldia. gebruiken jullie eigenlijk vanaf ringlijnding daar het spoor (rode draad)?
http://www.nproject.org/nl/algemene-tips/draaddikte-en-kabeldikte-voor-de-modelbaan.html

www.etecmo.nl/pres/ti/bds.pdf


Mvg,
Peter
Re: massadectectie/terugmelden en blokken
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: massadectectie/terugmelden en blokken
Beste Johan,

Als je de hele spiraal per rijrichting als één blok maakt, dan heb je aan 2 melders per rijrichting genoeg, tenzij je naar het één melder per blok systeem wilt gaan.

Groet, Anne W
Re: massadectectie/terugmelden en blokken
hoi anne.
ik heb zitten te kijken en denken.
en ik ben er achter gekomen, id 1 blok per richting


mvg johan