Beste Johan,
De diode tussen railmassa en de geïsoleerde railstaaf is bedoeld om de lok toch een beetje van massa te voorzien mocht hij per ongeluk op een gegeven moment toevallig geen contact hebben met de echte railmassa, komt vooral voor bij korte lokjes, de meningen zijn wat verdeeld over de afstand van deze diode tot de geïsoleerde railstaaf, ik ben, net als de fabrikant van Rosoft, een aanhanger van "maakt niets uit", bij mij hangen ze ook allemaal bij de meldeenheid.
De diode tussen de meldeenheid en de geïsoleerde railstaaf is bedoeld om de meldeenheid te beschermen tegen positieve piekspanningen, je kunt dus gewoon een led aansluiten op de geïsoleerde railstaaf, als er dan een trein is dan komt hij gewoon aan aarde te liggen.
Met dit systeem van led's voedde ik vroeger logische poorten, die met elkaar weer een "gesoldeerde", dus niet flexibele computer vormden die het treinbedrijf regelden, vanwege die inflexibiliteit ben ik in de negentiger jaren overgestapt op een Edits digitale zelfbouw centrale, een "dos" pc met een programma en toen die pc op instorten stond ben ik overgestapt op het huidige systeem.
Ik zou gaan voor 2 melders per blok, het 1 melder systeem is in theorie mooi, maar alles moet mooi ingeregeld zijn en de loks moeten ongestoord rijden (waar deden we die ene diodetruuk ook al weer voor?)
in je enkelsporige klimspiraal drie melders als je losse wagen detectie wilt, de ene richting binnenkomst=voor de andere richting stop-rem-stop=voor de andere richting rem.
Als ik me niet vergis dan kun je met het Mobile Station I en II niet met Koploper kunt rijden
Groet, Anne W