Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Kittel BW8 (Art nr 3425) rijdt/werkt niet

Gestart door Arthur57 zondag 13 april 2014, 20:49:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kittel BW8 (Art nr 3425) rijdt/werkt niet
Allen,

Ik heb van de week een Kittel gekocht in Dortmund. Alles zag er goed uit tegen een redelijke prijs. Niet proefgereden! Stom?
Thuis aangekomen getest. Geen resultaat. Adres 74. Artikel nr 3425.
Alles doorgemeten (zover ik weet), van sleper naar de printplaat, OK. Rails/wielen naar printplaat, OK.
Mobile Station 2 herkent geen locomtief/decoder. Gloeilampjes in de cabine branden niet. Motor zoemt/snort niet.
Een ander adres via dipswitches ingevoerd. Geen resultaat.
Motortje er even uit gehad. Kan ik deze simpel testen? Schijnt een DC motortje te zijn.
Decoderplaatje er uit gehaald. Niets bijzonders aan te zien.
Alles weer in elkaar gezet. Goed aangedrukt voor een goed contact met de sleper. Niets helpt.

Heeft iemand een idee.

Anders een andere decoder inbouwen. Zag een draadje uit 2007 van een omgebouwde Kittel. Echter niet met duidelijke foto's, meer in de trend van hier ben ik bezig en daar is ie klaar.

Arthur
Re: Kittel BW8 (Art nr 3425) rijdt/werkt niet
Kijken of de lok het analoog wel doet en het adres nogmaals controleren, een vergissing is snel gemaakt!
Re: Kittel BW8 (Art nr 3425) rijdt/werkt niet
Zit oude decoder in. Heb je al geprobeerd de polariteit van de rails om  te draaien?
Re: Kittel BW8 (Art nr 3425) rijdt/werkt niet
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Kittel BW8 (Art nr 3425) rijdt/werkt niet
De 3425 heeft standaard een Delta decoder. Alleen de volgende adressen werken op digitaal: 24, 60 , 72, 78 en 80.
Op alle andere adressen is er geen digtaal bedrijf mogelijk , zie ook <hier> onder het kopje Snelkeuze Delta adressen: klik op mogelijkheid 1 t/m 5.
Re: Kittel BW8 (Art nr 3425) rijdt/werkt niet
Allen,

Decoder op 0000 gezet. Analoog aangesloten. Hij werkt!! (analoog)

Polariteit op de rails gemeten. Rood op de puko's, bruin op de railstaven. Dipswitches op adres 80 gezet. Mobile Station 2 zelf laten herkennen. Geen resultaat. Polariteit naar de rails omgedraaid. (Rood op railstaaf, bruin op puko's). MS2 zelf laten herkennen, geen resultaat.

Adressen 24, 60, 72, 78 en 80 via dipswitches ingesteld en MS2 zelf laten herkennen.  Geen resultaat.
Ook handmatig via MS2 ingevoerd. Geen resultaat.
Handig die/dat dipswitch setting keuze menu !

Zo te lezen heb ik jullie advies opgevolgd.
Ik weet nu dat de motor, printplaat, cabine gloeilampen en ledjes werken. Ben bang dat de decoder de aanstichter van het probleem is.
Hebben jullie een idee voor een nette oplossing. Decoder met aansluitschema (specifiek voor de Kittel met 3 insteek pinnen en een "aarde" schroef aansluiting op de decoder)

Alvast bedankt voor de reeds snelle suggesties en ideeën die ik van jullie heb mogen ontvangen.

Vriendelijke groet,

Arthur
Re: Kittel BW8 (Art nr 3425) rijdt/werkt niet
Hoi Arthur,

Je zal de decoder moeten instellen op een adres, en vervolgens in de ms2 een nieuwe lok moeten aanmaken met dit adres, zie http://www.marklin.nl/support/handleidingen-1/Handleiding_Mobile_Station_60653_NL.pdf/
Automatische herkenning doet de ms2 alleen met mfx locomotieven en de lok opzoeken in de database gaat ook niet, je hebt het adres inmiddels al gewijzigd (je kan het uiteraard terug zetten op het adres zoals marklin dat voor deze lok bedacht heeft).

Succes!

Vriendelijke groet

Frank
Re: Kittel BW8 (Art nr 3425) rijdt/werkt niet
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Kittel BW8 (Art nr 3425) rijdt/werkt niet
Hoi Arthur,
Citaat van: Arthur57 op zondag 13 april 2014, 20:49:41
Alles zag er goed uit tegen een redelijke prijs. Niet proefgereden! Stom?
Dat doe je zo de volgende keer niet meer.
Positief dat hij in de analoogmodus wel werkt!
Het enige dat ik je kan adviseren is, kijk alle verbindingen nog eens goed na.
Want dit is vreemd, natuurlijk kan de decoder defect zijn, dat is op te lossen met een moderne decoder.
Maar dan moet je wel enige zekerheid hebben dat deze defect is.

grt Piet.
Re: Kittel BW8 (Art nr 3425) rijdt/werkt niet
Allen,

Vandaag een goede dag om even met de hobby bezig te zijn.

Ik heb de decoder losgenomen en onder een loeplamp bekeken op printbreuk of iets wat op een beschadiging van buiten af of van binnen uit is gekomen. Niets gevonden, op wat er vreemd uit zag.
Daarna de print die onder de cabine ligt, losgenomen. Deze ook bekeken onder de loeplamp. Niets gevonden. Had ik ook wel gedacht, omdat in analoog bedrijf alle cabine en voor en achterverlichting werkten.
Hierna alles weer in elkaar gezet en nogmaals alle hierboven genoemde delta adressen handmatig  ingevoerd. Geen resultaat.

Heeft iemand nog suggesties?

Een andere vraag is het volgende, betreffende deze Kittel.
Heeft deze loc een gelijkstroom motor? Het motortje is vrij klein, zonder koolborstels (zo lijkt het) en een schwungmassa op de as.
Zo ja, wat voor eenvoudige decoder kan/moet ik dan kopen. Wisselstroom of gelijkstroom decoder. Zit aan Tams te denken.

Groeten,

Arthur
Re: Kittel BW8 (Art nr 3425) rijdt/werkt niet
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Kittel BW8 (Art nr 3425) rijdt/werkt niet
Hallo Arthur,

Ik heb recent nog een loc voor iemand voorzien van een nieuwe decoder. De oude 6080 decoder werkte nog wel op wisselspannig, maar digitaal liep de loc alleen nog maar langzaam achteruit, vooruit werkte niet meer. De decoder was aan z'n einde gekomen, een nieuwe ESU lokpilot V4.0 functioneerde prima.
Zo'n ESU decoder, die zowel de gelijkstroom- als de wisselstroommotoren ( c.q. 2 rail- en 3railsystemen) kan aansturen, is misschien wat duurder dan een Tams of Uhlenbrock, je hebt wel minder problemen bij inbouw en afstelling. Misschien is dit voor jou de aanschaf waard.

Edit: beschrijving Esu decoder aangepast, zodat het duidelijk is dat het type motor er bij deze decoder niet toe doet.
Re: Kittel BW8 (Art nr 3425) rijdt/werkt niet
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Kittel BW8 (Art nr 3425) rijdt/werkt niet
Hai Arthur !

Ik heb mijn Kittel gekocht toen hij net uitkwam. Met delta decoder (met switches). Zo heb ik ook een T5 uit die tijd.
Ze lopen analoog prima, maar digitaal is het huilen met de machinistenpet op. Ze schokken over de baan.
Ben blij dat ik ook een analoge baan heb, want andere decoders erin zetten is aan mij niet besteed.
Ik hoop dat jij dat wel kunt.

Grtz Tony
Re: Kittel BW8 (Art nr 3425) rijdt/werkt niet
Citaat van: frank-103 op maandag 14 april 2014, 17:53:37

Automatische herkenning doet de ms2 alleen met mfx locomotieven  (...)


Even tussendoor: de MS2 kan DCC- en MM2 ook prima herkennen, hoor.
Re: Kittel BW8 (Art nr 3425) rijdt/werkt niet
Citeer
Even tussendoor: de MS2 kan DCC- en MM2 ook prima herkennen, hoor.

Klopt! Maar je moet het MS2 wel even vertellen dat ie moet gaan zoeken naar een nieuwe loc. Bij MFX hoef je zelfs dat niet eens te doen.
Re: Kittel BW8 (Art nr 3425) rijdt/werkt niet
Arthur,

Heb je al een lok aangemaakt op je MS2 met het adres waar de decoder op staat? Als de decoder analoog werkt, is het heel onwaarschijnlijk dat het digitaal niet werkt namelijk. Dus, handmatig een lok aanmaken met het juiste adres.overigens heeft het ding wel een beroerde stroomafname, is erg gevoelig voor vuil in de digitale omgeving.
Re: Kittel BW8 (Art nr 3425) rijdt/werkt niet
Allen,

vandaag weer bezig geweest met de Kittel. Adres 74 via de dipswitches ingevoerd.
Op mijn werkbank alles weer netjes in elkaar gezet en alles doorgemeten. Alles lijkt correct stroom te voeren.
Op mijn werkbank gebruik ik een Mobile Station 1. Adres 74 ingevoerd via de MS1 en............hij rijdt???!!!

Kittel meegenomen naar mijn testbaantje, adres 74 ingevoerd op de Mobile Station 2. Hij rijdt niet??!!
Ik heb de 3 mogelijkheden, codeerbare, niet codeerbare en DCC geprobeerd.

Dus:
Adres invoer via MS1 (EEN) dan rijdt de loc
Adres invoer via MS2 (TWEE) dan rijdt de loc NIET !

Weet iemand hier een antwoord op.

Groeten,

Arthur
Re: Kittel BW8 (Art nr 3425) rijdt/werkt niet
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

online
Re: Kittel BW8 (Art nr 3425) rijdt/werkt niet
Hallo Arthur,

De MS2 werkt toch wel gewoon met andere loks?!

Robert
Re: Kittel BW8 (Art nr 3425) rijdt/werkt niet
Ja, de MS2 werkt wel met andere locs.
Vreemd

Arthur
Re: Kittel BW8 (Art nr 3425) rijdt/werkt niet
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Kittel BW8 (Art nr 3425) rijdt/werkt niet
Het verschil tussen de MS1 en de MS2 is dat de MS1 alleen MFX/MM kent en de MS2 daarnaast ook DCC, als DCC uit te zetten is, dan zou dat een nuttige test kunnen zijn.

Groet, Anne W
Re: Kittel BW8 (Art nr 3425) rijdt/werkt niet
Heb je de draadjes van de MS2 goed aangesloten op de rails?
Dus de rode op de middenleider(B ) en de bruine op de spoorstaven(0).

Want sommige decoders zijn daar wel gevoelig voor..

Groeten Sander
Re: Kittel BW8 (Art nr 3425) rijdt/werkt niet
Ja,
Rood op de puko's, bruin op de spoorstaven.
Ik weet niet hoe je de DCC functie zou kunnen uitschakelen.
Ik denk er nu toch sterk aan om een nieuwe decoder in te bouwen.

Groeten,

Arthur