Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Baan gereed.

Gestart door LucasP zondag 13 april 2014, 16:15:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan gereed.
LucasP
gast

Baan gereed.
Na vijf jaren van bouwen, verhuizen, opnieuw beginnen, enz, is de baan eindelijk gereed gekomen.
Ik heb veel met olieverf gewerkt. De achtergrond met het heuvellandschap op board opgeschilderd.
De wegen met airbrush en modelbouwverf. Inmiddels na de kortsluiting van de MS1, heb ik inmiddels een MS2 aangeschaft. En het gehele spulletje loopt nu goed.
Over twee jaar willen we (zoonlief en ondergetekende) een nieuwe baan bouwen van grotere afmetingen, met draaischijf, binnenvaarthaven, hoger gebergte, enz.
Foto's met meer details volgen.
Bedankt voor een ieder ivm de voorstellen mbt de kortsluiting en de oplossingen.
Groet.
Re: Baan gereed.
Lid sinds: 2010

offline
Re: Baan gereed.
Lucas,

Het ziet er sfeervol uit.
Vooral de achtergrond is  :thumbup:

Veel speel plezier met deze baan en succes met het ontwerp van de grotere versie.

Mvg,Robin
Re: Baan gereed.
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Baan gereed.
Hé Lucas,

Ik zie iemand met een Hele GROOTTE Glimlach....

:biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin:  :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin:  :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin: :biggrin:

Daar doe je het toch voor?

Veel plezier met de huidige (zeer mooie) baan en succes (en plezier) met de voorbereiding en uitvoering van je volgend.

Groeten,

Jan
Re: Baan gereed.
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Baan gereed.
Hallo Lucas.
Bijzonder leuk om nu het resultaat te zien van vijf jaar "noeste arbeid"! :D :thumbup:
En het resultaat mag er zijn, prachtige baan met mooie details en scenery en de achtergrond vormt een mooi geheel met de baan.

Heb je de achtergrond zelf geschilderd of is dit knip- en plakwerk?

Nu eerst maar eens een tijdje rijden en genieten en ondertussen plannen maken voor de volgende baan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Baan gereed.
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan gereed.
mooie baan
zag dat mama ook helpt :)
graag wat meer detail foto's
(voor je m weer demonteerd)
Re: Baan gereed.
Aliebengalie
gast

Re: Baan gereed.
Echt schitterend  , en dat uit iemand zijn mond die totaal niets met scenery heeft.....gelukkig wel het allemaal kan waarderen als het er mooi uitziet , en dat doet het hier zeker......alleen tja ik heb het gevoel er niet bij.....maar jullie gelukkig allemaal wel.

Ben ook straks zeer benieuwd hoe de grotere baan er uit komt te zien , dit is in ieder geval een zeer leuk baantje waar je volgens mij enorm trots op kunt wezen zoals jullie dit hebben gemaakt...... :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Mvg: Alex
Re: Baan gereed.
nobody
gast

Re: Baan gereed.
Citaat van: AlbertJan op zondag 13 april 2014, 17:42:21
Heb je de achtergrond zelf geschilderd of is dit knip- en plakwerk?
Uit eerste bericht van dit topic: "Ik heb veel met olieverf gewerkt. De achtergrond met het heuvellandschap op board opgeschilderd. "
Re: Baan gereed.
LucasP
gast

Re: Baan gereed.
Voor de achtergrond heb ik een foto van internet geplukt, waar voldoende diepte werd weer gegeven. Vervolgens uitgeprint en een passende triplex plaat met gesso voorbehandeld. Vervolgens op de print een raster ingetekend met blokjes van 1 cm. Op de plaat eenzelfde raster met blokjes van 4 cm. Vervolgens met potlood overgetekend op de plaat en van boven naar beneden (teneinde te voorkomen dat het reeds ingeschilderde gedeelte beschadigd door de hand) met olieverf geschilderd. Mij is gebleken dat het resultaat realistischer is wanneer felle kleuren worden vermeden. De lucht had ik vrolijk voorjaars blauw geschilderd en dat bleek niet te passen bij jet vrij doffe groen van de begroeiing die er voor geplaatst was. Geen glanzende vernis gebruikt, vanwege hetzelfde.
Baan gereed deel 2
LucasP
gast

Baan gereed deel 2
Bijgaand de beloofde afbeeldingen.
Tevens de voorbeeld foto van de achtergrond.
Groet.
Baan gereed deel 3
LucasP
gast

Baan gereed deel 3
Bijgaand de laatste afbeeldingen.
Groet.
Re: Baan gereed.
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan gereed.
 :thumbup:
Re: Baan gereed.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baan gereed.
Erg mooi!
Hier een foto met hogere resolutie van de achtergrond: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ec/Ballenb%C3%BCel%2C_Landschaft.jpg
Re: Baan gereed.
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Baan gereed.
Lucas en zoon gefeliciteerd !!!

Samen genieten=dubbel genieten, ben op allebei jaloers.

De baan ziet er prima uit, je kunt zien dat er met liefde aan gewerkt is :thumbup:

Wat detailfoto's mogen er nog gerust bij...

Grtz Tony
Re: Baan gereed.
LucasP
gast

Re: Baan gereed.
Ik zal nog een paar goede foto's trachten te maken.
Re: Baan gereed.
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan gereed.
Wat leuk is een (schets van) je baanplan
en zoals de laatste foto rond om (zover mogelijk )van het station
En de voorgrond je goederen overslag (of je kolen depot)
dit is een baan die echt om dat soort foto's vraagt
De liefde voor de aankleding straalt er af  :thumbup:
Re: Baan gereed.
LucasP
gast

Re: Baan gereed.
Het gebruik van olieverf heeft aardig uitgepakt.
Modelbouwverf is gebruikt voor het schilderen van gebouwen.
Met olieverf, al dan niet verdunt is het weathering effect gemaakt.

Een aantal zaken zal ik bij de volgende baan zeker anders doen.
Het was echter de eerste baan en al doende leert men, zou ik zeggen.
Geluidsisolatie onder de rails. Ik heb stroken karton gebruikt en dat is toch echt onvoldoende.
Meer aandacht geven aan het baanplan. Op het handje pepast en gemeten. Niet alles loopt even soepel.
Met name de gedeelten met hoogteverschil. Er zitten onder de viaducten knikken in het taluut.
Ik ben terug geschrokken voor de prijs van wintrack, maar voor de volgende keer lijkt het een must de zaken beter door te denken/plannen.
Stratenplanning. Mag wellicht nogal stom klinken, maar ik heb als eerste de bebouwing een plaats in het geheel gegeven. De bestrating was derhalve nogal passen en meten en daarom loopt het soms wat onlogisch en nogal krap. De volgende keer eerst de bestrating, bebouwing secundair plannen.
Ik heb gewerkt met de plaat op de tafel als referentievlak. Met als gevolg dat zelfs op de rangeergedeelten de rails te hoog licht. Referentievlak geheel loslaten en uitgaan van het station en alles daar vandaan bepalen.
Het station is paralel aan de rand van de tafel geplaatst. Onder een hoek is fraaier heb ik ergens gelezen op dit forum.
Vorige week het het spoorwegmuseum te Darmstadt bezocht.
Veel opgestoken voor de volgende baan. Leuke rommel met waterkranen, vervallen wagons, draaischijf, enz.
Tijdens een schitterende wandeling langs de Moezel op een wat vervallen stationnetje bij Ediger Eller gestuit. De tijd genomen om het verroesten van de rails en het verweren van asfalt en dergelijke te bestuderen.
Ik heb getracht wat foto's van bovenstaande te plaatsen, maar kennelijk zijn de bestanden te groot.
Weet iemand wat de goede bestand grote is?
Groet.
Re: Baan gereed.
Lid sinds: 2011

offline
Re: Baan gereed.
Hoi LucasP,

wat een mooi draadje dit. De foto's kwamen me bekend voor. Dus ik denken en ja hoor. Mijn mailbox :D.

Leuk dat je ook op het forum zit. :thumbup:

Zelf gebruik ik als railplanner Scarm. Dat is een gratis programma, zo van internet te downloaden.
Als geluidsisolatie heb ik blauwe ondervloerplaten van de Gamma gebruikt. De rails ik ik hieraan vastgemaakt door te ballasten. Maar je zou eventueel ook (spaarzaam) wat lijm kunnen gebruiken. Niet schroeven, want dat gaat de dempende werking verloren.

Tja, verder kan ik enkel maar complimenten maken over je scenerykunsten. En dit is nog maar de eerste baan. Lucas gaat nog blijer worden.

Groeten Martin

O ja, ik hoor wel wanneer je om de grasmepper wil komen :D
Re: Baan gereed.
Lid sinds: 2010

offline
Re: Baan gereed.
Bestandsgrootte per foto max 350kb, max 5 foto', totaal 1750 kb, zie tekst bij de te verzenden bijlage(n).

Groet Johan
Re: Baan gereed.
LucasP
gast

Re: Baan gereed.
Bedankt voor de info.
Ik zal een tweede topic maken met vijf nieuw genomen foto's.
Martin, de grasmeppergevalletjedingetje zal nog even duren.
Groet.
Re: Baan gereed.
Lid sinds: 2008

offline
Re: Baan gereed.
waarom een nieuw topic
lekker bij een houden in 1 topic
Re: Baan gereed.
LucasP
gast

Re: Baan gereed.
Hallo, Nero.
Ik krijg om de een of andere reden er geen foto's meer bijgevoegd.
Groet.
Re: Baan gereed.
Gino
gast

Re: Baan gereed.
Echt mooi gemaakt.
Bedankt voor de toelichting hoe je de achtergrond gemaakt hebt, echt vakwerk.

Groet, Gino