Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Aansluiting koploper op mijn PC

Gestart door rien zondag 13 april 2014, 14:08:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aansluiting koploper op mijn PC
Lid sinds: 2007

offline
Aansluiting koploper op mijn PC
Allen,

Ik dacht ga eens beginnen om koploper te gebruiken. PC neergezet, koploper ge-installeerd met snelkoppeling.

Eerste probleem heb ik al, als ik koploper open doe, moet ik een nieuwe database aanmaken, ik open deze en de vraag  hoe deze moet heten, geef gewoon een naam. Te tweede moet ik het systeem opgeven, nu ik gebruik Marklin 6021, wat moet ik aangeven? Ook zie ik de poort blanc staan, wat is daarmee aan de hand, mijn 6051 Interface heb ik aangesloten, dat moet dan toch werken

Wie kan mij helpen?

Groet,

Rien
Re: Aansluiting koploper op mijn PC
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Aansluiting koploper op mijn PC
Hallo Rien,

Ik ben niet bekend met de 6021 maar denk dat deze via een seriële aansluiting werkt met rs232?
Als je in koploper de juiste centrale hebt gekozen ( in jou geval de 6021 ) zal hij zelf de juiste poort open zetten volgens mij.
Belangrijk is ook de baudrate.

Ik ben op dit moment. Niet in de gelegenheid om in mijn ecos te kijken maar hoop je toch een stukje opweg geholpen te hebben.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Aansluiting koploper op mijn PC
Ten tweede: Marklin/Edits. En bij poort opgeven aan welke compoort je interface aan hangt.

In Koploper zit ook een "help" trouwens. ;)

http://encyclopedie.beneluxspoor.net/images/7/70/Koploper_beginners_V2.1.pdf

Gr, Ben.
Re: Aansluiting koploper op mijn PC
Jullie voorzover bedankt, is gelukt.

Als ik vragen heb, stel ik ze maar, wat dat betreft de computer

Groet,

Rien
Re: Aansluiting koploper op mijn PC
Volgende vraag,

Bij baanontwerp, heb ik rees een aantal lijnen getrokken van mijn baan, nu krijg ik als ik een wissel wil plaatsen op het scherm, geen functiedecoder aangesloten!!

Wat moet ik nu doen?
Re: Aansluiting koploper op mijn PC
De link van Ben volgen en alle stappen uit dat document uitvoeren.

Heb je dan al een functie decoder aangesloten? Dwz, in de software ingevoerd.

Robin
Re: Aansluiting koploper op mijn PC
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Aansluiting koploper op mijn PC
Rien, heb je de link van Ben al eens doorgelezen? Daar staat echt in hoe je stap voor stap KopLoper installeert en er mee beginnen moet.
Bijvoorbeeld eerst de digitale onderdelen, die je hebt, in voeren. (bezetmeld en wisseldecoders)

Gr.  Charlie
Re: Aansluiting koploper op mijn PC
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Aansluiting koploper op mijn PC
Hallo Rien,

Het instellen van koploper gaat echt niet zo op een zondag middag, de handleiding is 400 pagina,s.
Ik begrijp uit je vragen dat je in het diepe springt, om een baan te laten rijden dient in het begin veel ingevuld te worden.
Je zou een beginners workshop bij Hobby in Praktijk kunnen volgen, want ik ben bang dat je anders van een koude kermis thuis komt.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Aansluiting koploper op mijn PC
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Aansluiting koploper op mijn PC
Citaat van: rien op zondag 13 april 2014, 14:28:49
Jullie voorzover bedankt, is gelukt.

Als ik vragen heb, stel ik ze maar, wat dat betreft de computer

Groet,

Rien

Rien,

Er bestaat een koploperforum, dat is voor de vragen die je hier stelt misschien een nog beter adres voor de starters vragen die je hebt.

Mijn ervaring is dat je koploper het beste leert kennen middels een ovaal met twee wissels waarin veel te schakelen valt.

www.koploperforum.nl

Vr. Gr. Fred.
Re: Aansluiting koploper op mijn PC
Ja, Fred, dat weet ik.

Ik heb al geprobeerd daarop met nieuw te registreren proberen in te leggen,

Je zou dan een mailtje krijgen, dat kan tot 24 uur duren, ik heb dat nu 2x geprobeerd, maar helaas.

Daarom stel ik mijn vragen hier op het forum
Re: Aansluiting koploper op mijn PC
Beste, ik gebruik de handleiding van Chris Burger, deze is wat korter en duidelijker
Re: Aansluiting koploper op mijn PC
Hallo rien,

Ik zag aan de oudere post's dat je wat opstart problemen hebt gehad met koploper.
Maar lukt het al?
Je bent er ondertussen wel achter gekomen dat je allereerst de computer moet leren waaruit je baan bestaat (aantal decoders, treinen, s88 detectie),
voordat je de baan kan tekenen of een trein kan laten rijden.

indien je nog steeds problemen heb, stuur gewoon een berichtje

mvg,
marklinr63a
Re: Aansluiting koploper op mijn PC
Hallo Rien,

Ik werk met hetzelfde systeem:
- de 6021
- interface 6051
- booster 6017 (bij gebruik van meerde stroomcircuits)
- Koploper
Mijn aanbod om een keer te komen kijken geldt nog steeds.
Met vriendelijke groeten,
John
Re: Aansluiting koploper op mijn PC
Geluidsman en Rien, in Koploper stel je de basisgegevens binnen 5 minuten in, daar heb je echt geen hele zondagmiddag voor nodig, gewoon even de moeite nemen de stappen te lezen in de help.
Maar dat geldt voor alles wat nieuw is eerst de gebruiksaanwijzing lezen en doen wat er in staat, dus niet achteraf.

Groetjes
Re: Aansluiting koploper op mijn PC
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Aansluiting koploper op mijn PC
Als je het instellen van de communicatie bedoeld ben ik het met je eens, de gegevens invoeren om automatisch te rijden kost meer tijd en dat bedoelde ik  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Aansluiting koploper op mijn PC
Ja, dat klopt wel.

Met hulp heb ik nu de blokken met bezetmeldingen klaar, nu bezig met wisselstraten....