Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Koploper op mac

Gestart door matty997 woensdag 27 november 2013, 17:40:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koploper op mac
Lid sinds: 2022

offline
Koploper op mac
Hallo allemaal,

Ik zou graag mijn treinbaan willen gaan aansturen met koploper. Omdat dit niet kan en ik iTrain erg duur vind, heb ik gezocht naar een oplossing. Ik kwam op deze site en dan kan ik dus een Windows omgeving maken op mijn mac. Als het goed is zou het dus gewoon moeten werken. Uiteindelijk ben ik dan nog steeds goedkoper uit dan iTrain aanschaffen. Zijn er andere mensen die het ook zo doen?

Groeten,
Matthijs
Re: Koploper op mac
Remmert
gast

Re: Koploper op mac
He Matthijs,

Ik lees dat je een Windows omgeving wil maken op je Mac.
Kijk eens naar Bootcamp.

Google even en je zult zien dat Apple dit al voor je heeft ingebouwd.
Ze zijn echt niet zo slecht als je denkt...  ;)

Succes.
Re: Koploper op mac
Lid sinds: 2011

offline
Re: Koploper op mac
Met bootcamp kun je het alleen niet gelijktijdig draaien, en met Parallels oid wel.

Je kunt in plaats van Parallels ook VirtualBox gebruiken, dat is gratis.
https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads
Re: Koploper op mac
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Koploper op mac
Hoi,

Ik heb ook parallels met windows8.1 draaien op mijn iMac. Dit gebruik ik onder anderen voor wintrack. Werkt erg goed en het draait tegelijk met OSX. Het voordeel is dat je het bewuste Windows programma als het ware opent in osx.
Re: Koploper op mac
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Koploper op mac
Ja dat zijn nou de mooie dingen van het Unix Operatingsysteem.
OS-X is tenslotte gewoon Berkley Unix, maar dan met lippenstift.
Waarschuwing.
Ook bij het op deze manier Windows gebruiken is het belangrijk om altijd de Windows Updates te installeren en een goede virusscanner cq. firewall te hebben onder Windows.
Want ook al heb je je Mac goed beveiligd, de Windows instance is dat niet uit zich zelf ook.

grt Piet.
Re: Koploper op mac
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Koploper op mac
Ja dat moet je helemaal zelf weten Ben, maar of het verstandig is, is een tweede.
En zo heeft iedereen recht op zijn eigen mening, toch?
Ik ken mensen die nu nog hun bankzaken met een XP computer doen.
En ga nou niet zeggen dat ze gevaar lopen, want dat interesseert ze kennelijk niets.

Ik stel voor dat we maar weer on-topic te gaan.

grt Piet.


Edit Gerard: Citaat van vorig bericht verwijderd, hier kun je lezen waarom.
Re: Koploper op mac
Lid sinds: 2022

offline
Re: Koploper op mac
Dat artikel ziet er goed uit, als ik het nog een keer zo wil gaan doen is dat erg handig.
Tja, naar mijn weten bestaan er geen virussen voor osx, maar wel voor windows.
Echter als je geen gekke bestanden gaat downloaden is er ook vrijwel niets aan de hand.

Matthijs
Re: Koploper op mac
Lid sinds: 2012

Mislukken, zo veel leuker dan nooit proberen!

offline
Re: Koploper op mac
Er bestaan zeker wel virussen voor osx, maar zeer weinig. Voor de virusmaker is osx niet zo interessant omdat ze een te kleine doelgroep raken. De meeste osx gebruikers zijn meer particulieren dan bedrijven o.i.d. Een Mac kan en doet niets met een Windows-virus omdat hij deze niet kan lezen of uitvoeren.
Maar goed ik vind het ook jammer dat de nodige modeltrein software alleen voor Windows geschreven wordt. Ik snap wel waarom maar het is niet anders.
Re: Koploper op mac
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Koploper op mac
Citaat van: matty997 op maandag 12 mei 2014, 21:25:48
Tja, naar mijn weten bestaan er geen virussen voor osx, maar wel voor windows.
Citaat van: brietdijk op woensdag 14 mei 2014, 08:30:48
Er bestaan zeker wel virussen voor osx, maar zeer weinig. Voor de virusmaker is osx niet zo interessant omdat ze een te kleine doelgroep raken. De meeste osx gebruikers zijn meer particulieren dan bedrijven o.i.d. Een Mac kan en doet niets met een Windows-virus omdat hij deze niet kan lezen of uitvoeren.
Met alle respect, dit is de kop in het zand steken.
Het gaat hier om Koploper in een Windows instance op een Mac.
Dan loopt er wel degelijk een Windows OS op een OSX gast OS.
Dus is de Windows instance wel gevoelig voor allerlei meuk(Virussen, trojans en Malware).
Dat was de essentie van mijn waarschuwing.

grt Piet.
Re: Koploper op mac
Waarom betalen als het met het gratis & opensource alternatief Wine kan?
Dit is al meer 10+ jaar in ontwikkel en kan al zeer uitgebreid aantal programma's draaien.

Wine gebruik ik op Xubuntu en er zijn al mensen geweest die Koploper in Wine hadden draaien.

groeten Dylan
Re: Koploper op mac
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Koploper op mac
Citaat van: minitreintje op donderdag 15 mei 2014, 17:47:49
Wine gebruik ik op Xubuntu en er zijn al mensen geweest die Koploper in Wine hadden draaien.
Beweert er iemand dat dit niet kan dan?
Maar we hadden het hier over Mac hoor en dat is geen Linux en ook Wine zal daar niet op draaien.
Is ook niet nodig want je kunt de Mac heel makkelijk dualboot maken of in een Parallels virtualmachine Windows draaien.
Er is wel een buggy aftreksel van Wine dat heet Winebottler.
Maar ja 3 keer op een avond rebooten daar hebben we sinds Win95 toch niet meer aan gedaan?

grt Piet.
Re: Koploper op mac
Spoorman
gast

Re: Koploper op mac
Ik heb mijn posts hier weggehaald want het gaat allang niet meer over het onderwerp in de topic start. Het is wat tegenwoordig hier gebruikelijk is: elkaar vliegen afvangen en kijken wie de langste heeft. Jammer....

Gr, Ben.
Re: Koploper op mac
Citaat van: PietB op donderdag 15 mei 2014, 21:09:43
Citaat van: minitreintje op donderdag 15 mei 2014, 17:47:49
Wine gebruik ik op Xubuntu en er zijn al mensen geweest die Koploper in Wine hadden draaien.
Beweert er iemand dat dit niet kan dan?
Maar we hadden het hier over Mac hoor en dat is geen Linux en ook Wine zal daar niet op draaien.
Is ook niet nodig want je kunt de Mac heel makkelijk dualboot maken of in een Parallels virtualmachine Windows draaien.
Er is wel een buggy aftreksel van Wine dat heet Winebottler.
Maar ja 3 keer op een avond rebooten daar hebben we sinds Win95 toch niet meer aan gedaan?

grt Piet.

Piet,

Ik wil niet je Parallels oplossing hyjacken ofzo ik bedoel alleen dat Wine ook kan. Ik heb nooit beweerd dat iemand dat zei.
Bovendien kan Wine zelf ook runnen op een Mac: http://wiki.winehq.org/MacOSX


groeten Dylan

@Ben: Ik begrijp je volledig :)