Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Roco krokodil (69528) gaat er vandoor

Gestart door AlbertG zaterdag 12 april 2014, 20:03:32

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco krokodil (69528) gaat er vandoor
Mijn 'nieuwe' Roco krokodil gaat er op volle snelheid vandoor terwijl er geen start commando gegeven wordt. Soms gebeurt het zodra ik de TamsMC aanzet, soms duurt het iets langer maar er komt een moment dat de lok wegrijdt zonder opdracht.
Ik heb op de Tams verschillende Märklin protocollen geprobeerd, echter zonder resultaat. Iemand een oplossing (anders dan een andere decoder inbouwen)?

Albert.
Re: Roco krokodil (69528) gaat er vandoor
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Roco krokodil (69528) gaat er vandoor
Waarschijnlijk staat analoog in je decoder nog aan, zet deze eens uit.
Op de digitale baan staan namelijk een spanning van rond de 19v.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Roco krokodil (69528) gaat er vandoor
Zal wel een Uhlenbrock decoder in zitten. Analoog herkenning uitzetten.

CV29 uitlezen en er 4 aftrekken.

Gr, Ben.
Re: Roco krokodil (69528) gaat er vandoor
Bedankt voor de reacties. Ik ben vergeten te melden dat er een oudere decoder met dipswitches in zit. Dus geen CV's om in te stellen. Wel een schakelaartje om te schakelen tussen bovenleiding of via de rails (=digitaal). Deze staat goed.

Albert.
Re: Roco krokodil (69528) gaat er vandoor
Decoder vervangen.

Gr Class-58
Re: Roco krokodil (69528) gaat er vandoor
Even op analoge wisselspanning laten rijden.

Gr, Ben.
Re: Roco krokodil (69528) gaat er vandoor
Zal wel een C80 in zitten, die hadden dat soort geintjes. Die decoders waren bij mij destijds snel vertrokken. "nieuw" = tweede hands gekocht! (m.a.w. nieuw wil zeggen je hebt hem net?)

Gr Class-58
Re: Roco krokodil (69528) gaat er vandoor
Citaat van: Spoorman op zaterdag 12 april 2014, 20:35:55
Even op analoge wisselspanning laten rijden.

Gr, Ben.
Ben,
Is dat een kwestie van trafo op een stukje rails aansluiten en lok er op?

Class-58
Ik heb de lok inderdaad pas. Hij zat nog nieuw in de doos. Alle onderdeeltjes moeten er nog opgeplakt worden, vandaar mijn notatie 'nieuw'.


Albert.
Re: Roco krokodil (69528) gaat er vandoor
Yep.
Re: Roco krokodil (69528) gaat er vandoor
Ik heb de Roco 69529 (de bruine uitvoering van de krokodil) en die gaat er ook vandoor wanneer die met de CS1R wordt aangestuurd, maar niet met de Control Unit 6021.
Er zit m.i. een Lenz decoder in (met dipswitches).
Het best lijkt mij om de decoder te vervangen.

Willy
Re: Roco krokodil (69528) gaat er vandoor
Helaas heeft de tip van Ben niet geholpen. Een nieuwe decoder lijkt dan de enige optie.
Ik heb alleen ervaring met decoders met een Marklin 5* motor of toepassen van een Hamo magneet. Hier zit een ander type motor in. Zijn er nog specifieke zaken waar ik dan rekening mee moet houden?

Albert.
Re: Roco krokodil (69528) gaat er vandoor
Een Esu LokPilot gaat prima samen met een Roco lok.

Je probleem is overigens bekend op Stummis forum. De decoder kan niet tegen een mixed protocol DCC en MM. Vervangen is dus de enige mogelijkheid tenzij je DCC uit zet in je centrale waardoor je zuiver MM op je baan hebt staan.

Gr, Ben.
Re: Roco krokodil (69528) gaat er vandoor
Bedankt Ben,
Ik had op stummisforum inderdaad een draadje gevonden over dit probleem maar dat eindigde zonder oplossing (althans ik kon hem er niet uithalen). DCC uitzetten is geen optie. 80% van de loks en bijna alle wissels worden aangestuurd via DCC. Niet alle lokdecoders zijn multiprotokol.

Ik zie het wel weer als een leuke uitdaging: Roco decoder vervangen door een Lopi of vergelijkbaar. Ik heb nog een Lenz standard decoder liggen met 8 polige stekker.

Allen bedankt voor de hulp.

Albert.
Re: Roco krokodil (69528) gaat er vandoor
Wil je het sjiek doen dan bestel je uit.......

http://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/63528_10481.pdf

....... dragerprint index 18. Die past op de plaats van de huidige decoder. En daar kun je dan weer decoder met 8 pins stekker in prikken.



Gr, Ben.
Re: Roco krokodil (69528) gaat er vandoor
Citaat van: Spoorman op zaterdag 12 april 2014, 20:35:55
Even op analoge wisselspanning laten rijden.

Gr, Ben.


Welke redenering zit hierachter?

Willy
Roco krokodil (69528) voorzien van Lopi 4.0: advies gevraagd
Ik heb de Krokodil uit elkaar gehaald en nu heb ik een paar vragen aangezien er alleen zwarte en bruine draden aan de huidige decoder zitten.
Bij onderstaande kleurcodering ga ik uit van een ESU Lopi 4.0

1: Als ik niet de platine gebruik die Ben voor me heeft opgezocht, hoe bevestig ik dan de grijze en oranje draad aan de motor? Kan ik ze op de houders voor de koolborstels solderen? Die moeten er uit geschroefd moeten worden bij het verwisselen van de koolborstels.
2: De sleper zit op het onderstel gemonteerd. Waar bevestig ik de rode draad?

Alvast bedankt voor de tips.

Albert.
Re: Roco krokodil (69528) gaat er vandoor
Citaat van: nmbssncb op zondag 13 april 2014, 15:41:54

Welke redenering zit hierachter?


Geen. Het is het proberen waard.

Albert,

1. Zou ik gewoon doen. Moet je bij de borstels dan soldeer je de draad weer los. Alternatief is de oude decoder doorzagen, ontdoen van de electronica en een stukje incl. de bevestiginsgaten en de motor aansluitingen hergebruiken en daar de draden op solderen.

2. Bedoel je dat de sleper contact heeft met het lokhuis? Dan de rode decoderdraad ook op het lokhuis zetten met een soldeerlipje onder een schroef.

Gr, Ben.
Re: Roco krokodil (69528) gaat er vandoor
Citaat van: Spoorman op zondag 13 april 2014, 14:42:13
Wil je het sjiek doen dan bestel je uit.......

http://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/63528_10481.pdf

....... dragerprint index 18. Die past op de plaats van de huidige decoder. En daar kun je dan weer decoder met 8 pins stekker in prikken.



Gr, Ben.



Het mooie van dit voorstel is het behoud van de stroomafnameschakelmogelijkheid tussen sleper en pantografen.

Willy

Re: Roco krokodil (69528) gaat er vandoor
Uiteindelijk gekozen voor de simpele oplossing. Oude decoder er uit, Lokpilot er in. Het was even zoeken welke draad waarvoor dient, maar daar ben ik uitgekomen. De sleper zit rechtstreeks op het frame en de lampjes zijn geïsoleerd van het frame gemonteerd.

De lok loopt niet helemaal lekker door de bochtwissels. Volgens de handleiding is de minimale boogstraal R3, dus dat zal de reden zijn.

Allemaal bedankt voor de tips en de hulp.

Albert.
Re: Roco krokodil (69528) gaat er vandoor
Omdat de oorspronkelijke decoder in mijn Roco Krokodil 69529 (bruine uitvoering) niet werkte met mijn CS1R heb ik de decoderplatine vervangen door het printplaatje met 8-polige connector (onderdeelnummer 111048 - prijs: 16,95 Euro).  Met dank aan Ben...
Aan de platine zaten 2 bruine draden gesoldeerd, een naar licht voor en een naar licht achter, en 4 zwarte draden die verbonden waren met 4 (1) sleepcontacten op de wielen.

Toen begon ik te zoeken naar de (rode) draad van het sleepcontact en die kon ik maar niet vinden... En die was er ook niet...
Het sleepcontact maakt blijkbaar contact met het midden chassis dat dient geleider voor de stroomopname.  Dat kon ik uiteindelijk vaststellen door te meten (is weten) en te kijken naar de originele decoderplatine waarbij een van de schroefjes waarmee de platine wordt vastgezet op het midden chassis contact met een printbaan op de platine.

Al bij al vind ik dit een zeer merkwaardig ontwerp voor de stroomgeleiding van het sleepcontact naar de decoder.

Zie ook foto's hieronder:

Re: Roco krokodil (69528) gaat er vandoor
Hoi Willy,
Het duurde bij mij ook even voordat ik dit in de gaten had.

Albert.
Re: Roco krokodil (69528) gaat er vandoor
Nou, met de mooie nieuwe platine en een aparte ESU decoder bovenop lukt het dus niet meer om de (middelste) kap er goed op te zetten: te weinig ruimte tussen de platine en de onderkant van het kap.  Daar was ik al een beetje bang voor.
Met een kleinere decoder - een mini uitvoering - is een oplossing mogelijk door die onder de platine te plaatsen aan de zijde waar niet het vliegwiel zit, maar dan nog...
Dus de mooie platine (met veercontact voor de pantografen) moet er uit.
Dan zijn de aansluitingen op de motor in principe een nieuw probleem omdat de platine links en rechts messing contacten heeft die tegen de aansluitingen van de motor drukken.

@Albert: heb jij de oranje en grijze draden van de decodeer direct op die motoraansluitingen gesoldeerd (via spoeltjes)?


Willy
Re: Roco krokodil (69528) gaat er vandoor
Citaat van: nmbssncb op zondag 01 juni 2014, 14:57:07

Al bij al vind ik dit een zeer merkwaardig ontwerp voor de stroomgeleiding van het sleepcontact naar de decoder.


Is normaal hoor. Oude Roco modellen hebben allemaal deze constructie.

Een mogelijke oplossing:



Gr, Ben.
Re: Roco krokodil (69528) gaat er vandoor
Dat gaat niet lukken, Ben.  Zie blauwe rechthoek op foto.

Willy
Re: Roco krokodil (69528) gaat er vandoor
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Roco krokodil (69528) gaat er vandoor
Dan maar de freesmachine gebruiken, toch ?
Re: Roco krokodil (69528) gaat er vandoor
Freesmachine... helaas die heb ik niet...
En frees je een deel van het chassis weg dan wordt de locomotief weer lichter...terwijl "krokodillen" van Roco en Mutti M vaak last hebben van slecht contact op wielen en rails.

Ik vermoed dat de 2-rail uitvoering van dit model een afwijkend midden chassis heeft en ruimte aan de zijkant voor een decoder.
Dit zou ook verklaren  dat de 3-rail uitvoering destijds geleverd is met een platine inclusief decoder.
De platine met 8-polige connector is m.i. specifiek voor de 2-rail uitvoering...


Willy
Re: Roco krokodil (69528) gaat er vandoor
Ok, het spijt me dat ik je op verkeerd spoor heb gezet. :(

Gr, Ben.
Re: Roco krokodil (69528) gaat er vandoor
Citaat van: Spoorman op maandag 02 juni 2014, 15:46:59
Ok, het spijt me dat ik je op verkeerd spoor heb gezet. :(

Gr, Ben.


Gelukkig is er geen botsing geweest of ontsporing.  :)  Maar het Roco Krokodil projectje is mij al behoorlijk tegengevallen.  :-(
Het ziet er trouwens naar uit dat ook zonder platine er nauwelijks voldoende ruimte is voor een ESU LokPilot decoder tussen het motorblok en de onderkant van de middelste kap.  Dus ik wil wel van Albert weten hoe hij een decoder heeft geïnstalleerd, tenminste wanneer ik aanneem dat hij hetzelfde chassis heeft.

Straks moet alsnog gaan frezen...!!!


Willy
Re: Roco krokodil (69528) gaat er vandoor
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Roco krokodil (69528) gaat er vandoor
Past de decoder op een of andere manier in de neus van de krok?
Jan
Re: Roco krokodil (69528) gaat er vandoor
Citaat van: zofman op maandag 02 juni 2014, 22:23:03
Past de decoder op een of andere manier in de neus van de krok?
Jan

Absoluut niet Jan, want daar zitten de cardanaandrijvingen en de lampjes...

Willy
Re: Roco krokodil (69528) gaat er vandoor
Lid sinds: 2010

Stationchef van de S.a.A.-bahn

offline
Re: Roco krokodil (69528) gaat er vandoor
Als ik het plaatje zo bekijk zou hij tegen de boven-binnenkant van de neus kunnen worden geplakt met dubbelzijdig tape, of schat ik die ruimte verkeerd in?
Wel letten op de draadjes die dan misschien te dicht in de buurt van de as komen.

Heb zelf deze loc niet, maar probeer ff mee te denken ....
Jan
Re: Roco krokodil (69528) gaat er vandoor
Hoi Willy,
Ik heb deze draadjes aan de schroefjes waar de koolborstels achter zitten gesoldeerd.

Ik kwam er ook achter dat de decoder er slecht in past. Ik heb niet de platine gebruikt en de NEM stekker van de decoder (Locpilot basic) gehaald. De decoder past dan net in het dak van de cabine.

Succes.

Albert.
Re: Roco krokodil (69528) gaat er vandoor
Oud draadje, maar omdat ik de kap op mijn Roco Krokodil 69529 goed sluitend wou maken, heb ik een LokPilot Micro V4.0 decoder geïnstalleerd en die past precies in de kleine uitsparing van het chassis (blauw omlijnd).
De LokPilot Micro V4.0 kan 750 mA leveren en dat lijkt voldoende.

Willy