Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Tony's simpele banen............wat antwoorden en gedachtenkronkels........

Gestart door Tony dinsdag 08 april 2014, 17:56:30

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
Tony,

dat gaat als een speer. Jij benut ook werkelijk elk plekje wat er ook maar is
ik zou zeker verder zoeken naar meer plekken (en als je rials te kort komt ik wil wel ruilen tegen c-rails hoor O:-D O:-D O:-D O:-D)

maar het ziet er geweldig uit dat oldschool werk
ik geniet er echt van

gzd


Gr Ed

Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
weer zo'n mooie update het zal Tony wel weer niet wezen :thumbup: :thumbup: :thumbup: :-)
Tony jij grijpt niet gemakkelijk mis met al die dozen onder je treintafel en wie weet wat je nog allemaal tevoorschijn gaat toveren voor je modelbaan. Die rommel laat je gewoon Carl maar opruimen door hem een grotere kruiwagen te geven met extra blokken onder zijn schoenen anders bungelt ie aan de kruiwagen :P >:-D schiet ook niet op.
Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Mvgr,
Theo.
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox

Carl is jarig !!! (en Tony ook  :P)

Mijn 2e doopnaam is Carl vandaar....... O:-D

Ter gelegenheid werd er meteen een treinbeurs georganiseerd !
Tijd om toe te slaan dus.....de plastic dennen, de borstelbomen en ander oud spul, het was er allemaal  :thumbup:
Ik zocht nog een cementsilo voor het dio en kreeg een hele doos en zo ging het ook met de auto's  :-)
Om het af te ronden met 2 antieke wagons en een Roco V200. Daar moeten wel nog alle onderdelen aan gemaakt  :(

Kortom; rijke buit !!!  Grtz Carl en Tony
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
Beiden hartelijk gefeliciteerd.
Mooie aanwinsten en een bende mooie V200 heb je daar.
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
Heren van harte gefeliciteerd met jullie verjaardag. :thumbup: :thumbup:
Schitterende aanwinsten hebben jullie gescoord. :)
Lijkt me een mooi leuk boek met veel nuttige tips. :thumbup:
Wat is dat voor een boekje bovenin de eerste foto Tony ?
Prachtige line-up van de V200 loc's. :) :)
Nog veel plezier op jullie verjaardagsfeest vanavond. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
Hoi Tony en Carl,

Van harte gefeliciteerd met jullie verjaardag. :)
Met de kadootjes zit het wel goed zo te zien. B)

Gr.
René
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
Dank voor de felicitaties, heren  ;)

Michel, het boekje is een bijna puntgave Märklin catalogus jaargang 66/67 in het Nederlands met de prijzen er nog bij.

Ik was gisteren op zoek naar foto's van zand-kiezel-cement bedrijven en wat er in HO te krijgen was.
Vandaag op de beurs leek het wel alsof ze wisten, dat ik kwam  :P  En voor heel mooie prijzen !
Alleen de autotransport-wagon was prijzig, want oud met originele rode verpakking en de echte Märklinauto's erbij.
In de doos met huisjes vond ik ook nog allerlei bruikbaar en onbekend spul, het leek wel pakjesavond  :D

Ik ben erg blij en tevreden, want nu kan ik mijn diorama's grotendeels met de passende spullen afmaken. En ik heb nog steeds een fijn doel, oud spul zoeken.

Nu nog 3 dagen knutselvrij voor de boeg, best kans dat er nog een update volgt binnenkort......Grtz Tony
Gefeliciteerd!
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Gefeliciteerd!
Dag Tony.

Van harte gefeliciteerd met jouw verjaardag :important:
en dat er nog maar vele mogen volgen ...
Begerenswaardige cadeau's heb je gekregen :thumbup:
of eigenlijk zelf vergaard als ik het goed begrijp.
De foto met de V200's is echt een topper.
O ja: de autotransporters reden altijd in paar :eek:

Groeten en felicitaties,

Erik.

P.S.: Ik was vandaag aan het twijfelen,
maar geef het nog enige bedenktijd. :wink:
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
Bedankt voor je antwoord omtrent het mooie oude Märklin catalogus boekje. :thumbup:

En kom maar op met de update ik zit er klaar voor. ;)
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
Hoi Tony (en Carl),

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en nog vele jaren toegewenst met iedereen en alles wat je dierbaar is.
Prachtige cadeaus heb je gekregen 😄 Het diorama wordt steeds mooier!

Groeten,
Roel
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
gefeliciteerd met jullie geburtstag  ;) :-*
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
Nog net op de valreep hoop ik.
Gefeliciteerd met de verjaardag en de mooie spulletjes
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
Tony alias Carl van harte gefeliciteerd nog :thumbup: en nog vele gezonde jaren  :P :-) :thumbup:
Mvgr,
Theo.
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
Nog gefeliciteerd met de verjaardaggen.

Mooie aanwinsten zijn jullie rijker. De voorraadkast is weer gevuld, voor verdere uitbreiding.

Succes, plezier,

Erik
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
 :) Ook van mij nog de hartelijke guburtsdag wensen und so.
Lekker dat je nog effe een paar vrije dagen hebt, en veel plezier met je nieuwe aanwinsten.

Dirk-Jan
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
Dank je wel allemaal  :thumbup:

Autotransporter 2 (voor het paartje) kom ik ook nog wel eens tegen, denk/hoop ik . Liefst voor een mooier prijsje. Deze was nu 8x duurder dan in mijn Märklin catalogus van 1966/67  8o........

De Roco V200 had achteraf -zonder de gemonteerde details en stangen- toch aardig wat meters achter de kiezen. Ben lang bezig geweest om de wielen schoon te krijgen, hij maakte nauwelijks contact en de vonken spatten van de wielen. Maar nu rijdt hij als een zonnetje. Dat wordt nog een hele klus om de superdunne metalen stangetjes naast de deuren te plaatsen. Een van de minpunten van Roco, wat mij betreft  :(
Een karwei om met veel zonlicht en geduld in alle rust uit te voeren. Als dat klaar is, komt er een fotoshoot.

Nu zijn er nog 1000 dingen om mee verder te gaan, eens kijken wat het eerste wordt  :P

Grtz Tony



Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
Citaat van: Tony op zondag 22 maart 2015, 09:37:18
Nu zijn er nog 1000 dingen om mee verder te gaan, eens kijken wat het eerste wordt  :P

Dat is een mooi vooruitzicht 1000 update's. ;)
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox

Michel  :-)  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

(en hopelijk nog meer..........)

Grtz Tony
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
Tony

Das fijn om te lezen wat we nog allemaal van jouw mogen verwachten.
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
Heb ik even een dagje niet kunnen kijken, komt er een "ontboezeming" voorbij die zijn weerga niet kent.
Tony is Carl en Carl is Tony..dit werpt een heel ander licht op de gebeurtenissen lans de baan... Dit moet ik nog even verwerken..😁😁😁 . Niettemin langs deze weg nog wel even "verlate" maar niet minder gemeend de hartelijke felicitaties..
Gelukkig is er voldoende stof voor vervolg afleveringen geschonken, dus we kunnen van tijd tot tijd weer een update verwachten.

Fijne zondag
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox


Hallo allemaal !

Mij kennen jullie nog niet.

Ik ben Mies, dat is een ouderwetse mannennaam in het dialect hier. Eigenlijk heet ik Mischa, maar dat vonden ze hier niks.
Maakt niet uit, ik luister toch niet. Ik ben een oud weeshondje, de opa en oma waar ik woonde, zijn allebei gestorven en toen mocht ik hier komen wonen. Dat was wel wennen hoor, maar ze hadden veel geduld met me. Nu voel ik me helemaal thuis hier  ;)
Ik heb zelfs Tony's bank ingepikt  :thumbup: Soms liggen we er samen op, maar als het vrouwtje thuis komt, dan ga ik gauw bij haar liggen, net als vroeger bij oma.

Tony is vaak boven aan het rommelen en dan lig ik lekker met mijn kop op zijn kussens.
Hij is nu met twee diorama's bezig en zojuist kwam hij beneden vertellen, dat hij ze op elkaar had aangesloten en dat hij voor het eerst echt gereden heeft. Hij heeft lang zitten poetsen en rails verwisselen, om alles aan de praat te krijgen. Hij zegt dat hij nu wel klaar is met die M-rails, vooral met de wissels. Als er weer wat gemaakt wordt, wat ook echt moet rijden, gaat hij fijn weer met C-rails aan de slag. Van mij mag hij, dan is hij eerder beneden en kunnen we hier lekker samen een dutje doen.

Ik ga nu stoppen met typen, want hij ligt al lekker op de bank. Snel erbij gaan liggen, voordat hij naar bed gaat !

Grtz van die andere kleine vriend.....Mies
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
leuk
trouwe volger erbij  ;)
gaat hij de bomen testen die geplaatst worden  8o
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
Tony

Zo te zien heb je er al een hevige fan van het eerste uur erbij. >:-D >:-D >:-D >:-D
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
Gelukkig zit deze Mies niet op het forum anders waren er 2 h0_miessie's. ;) ;) ;) ;) ;)
En altijd makkelijk zo een warmhoudplekje hondje. :thumbup:
Zonder gekheid leuk hondje Tony. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
Kijk je even twee dagen niet op het forum, gebeuren er een hoop dingen.

Tony en Carl allebei jarig (alsnog gefeliciteerd) en een nieuwe huisvriend EN fan van Tony en Carl.

Dat er nog vele update's mogen volgen Tony.
Het blijft iedere keer weer smullen. :thumbup: :thumbup:

Als ik me goed herinner, had je ooit een vraag hoe je bij de oude analoge loc's de frontverlichting kan laten wisselen. Daar wordt aan gewerkt, is na te bouwen, mits je kan solderen.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
Hoi Tony

Beter laat dan nooit van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

En je heb weer leuke dingetjes aangeschaft veel plezier er mee.   :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
Dank voor de felicitaties en opmerkingen !

@ Wil, ben benieuwd hoe dat moet met dat omschakelen  :idea:

Vandaag en gisteren mooi alle tijd gehad om te prutsen en te schuiven.
Verschillende loodsen en huisjes geprobeerd. Met de loods die ik had neergezet, kwam ik plaats tekort voor het brughoofd van het viaduct en op een of andere manier was het te massief. Die gaat weer terug naar de bovenbaan en het gebouw dat ik daar voor in de plaats had gezet, mag ook weer weg  :P Zo blijf je lekker bezig.....

De oude M-rails heeft toch wel veel meegemaakt, daar is niet zuinig mee omgegaan. Maar ik kan wel rijden !!!
En op dit gedeelte ligt de rails op een plaat, zodat het geluid -samen met het gebrom van de trafo- optimaal ouderwets is :thumbup:

Nostalgie puur en daar ging het om......ben benieuwd wat jullie van deze opstelling vinden...grtz Tony
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
Dat ziet er leuk uit en Mies die gaat nooit meer weg denk ik


veel succes

Gr Ed


enne niet te veel slapen op die bank he want dan moet carl alles alleen doen

Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
Ziet er goed uit, Tony. Heerlijk, hè, dat oude spul 😃😃😃.

Leuk hondje ook. Zo'n beestje hadden mijn opa en oma vroeger ook 😄. Aanhankelijk en volgzaam.

Groeten,
Roel
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
Heerlijke update weer deze opstelling vindt ik goed zo weinig meer aan doen. :thumbup:
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
Brengt de sfeer van vroeger weer terug, toen alles nog simpel was en meteen werkte. Mooi gedaan Tony  :thumbup:
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
 :thumbup:
klein idee  8o
het huisje op de linker module op de hoek iets draaien
En de brug,je verwacht nu een spoor(dijk) achter de silo's
een paar voorgevels als camou dinges (waar de dijk achter loopt,naar de andere module  ;)
verders lekker brommen takke takke tak
brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrmmmmmmmmmmm
fraaie moduuls
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
Citaat van: brund55 op maandag 23 maart 2015, 17:50:35
Brengt de sfeer van vroeger weer terug, toen alles nog simpel was en meteen werkte. Moi gedaan Tony  :thumbup:
Dat is dus ook één van de redenen dat ik lekker analoog blijf rijden >:-D
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
Leuke nostalgie. Ik ken het, M-rails die heeft geleden onder de tijd des tijds. Ach ja, Carl of Tony wordt ook een dagje ouder maar doet het ook nog best :) Gefeliciteerd nog!
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
Haha, rijden er toch weer treintjes op je van oorsprong statische diorama :D Maar je blijft wel lekker bezig ;) Worden de beide bruggen ook nog onderling verbonden achter het zwarte ladenkastje langs (of desnoods er dwars doorheen, hoewel dat best lastig wordt met de laatjes)?

Verlichting wisselend met rijrichting analoog is een kwestie van aansluiten op de beide statorspoelen >:-D
Het lampje dat aangesloten is op de statorspoel die via het omschakelrelais verbonden is met massa brandt niet, de andere staat in serie met de statorspoel en de rotorspoel op de rijspanning. Doordat de weerstanden van deze spoelen laag zijn en die van het lampje hoog gaat het lampje toch nog redelijk fel branden. Werkt prima!
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
       Dank voor de reacties weer !

@ Nero, dat ( halve ) huisje staat er voorlopig op proef, de muur moet nog verder gebogen/dicht als de stroom erachter klaar is

@ Hans, de brug rechts is een autoweg die "ins blaue hinein" gaat. Als het goed is, komt er over de lichtwissel een artikel in de wiki, als ik Wil goed begrepen heb. Hopelijk met goede foto's en dan mag mijn vriend solderen  :P Dat gaat bij mij altijd mis.....

Ook dit diorama is een feest om aan te werken, alleen het vele zitten en opstaan van het kratje, schiet je in de benen  :(
Er is nog lekker veel om te doen en te bedenken, kan ik weer mooi een poos vooruit.....

En dan nu even een clubdate van de CLUBBAAN, want de laatste weken houden mijn vriend en ik op maandagavond clubavond.
Er zijn 2 niveaus; het bovenste is dubbelsporig met paradebaan en station en het onderste wordt heringericht met een enkelsporige paradebaan een BW met draaischijf, een rangeerterrein, wat industrie en 2 haltes. We zijn nu bezig om de bergen boven de dubbelsporige paradebaan te pimpen en wat er onder ligt opnieuw vorm te geven. Volgende keer mag Carl ook mee komen helpen !  We verheugen ons erg op het moment, dat de paradekant weer helemaal goed is, zodat we weer rijavond kunnen houden.  Grtz Tony
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
en nog 4 pics  :P
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
Tony

Weerom een super update, het is telkenmale genieten.
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
 :) Tony, je hebt een goed time-management! Je ziet kans om iedere dag wat te doen aan alle banen/diorama's en ook ons weer te verblijden met leuke update's. En je hebt ook nog tijd om een paar keer per dag te wandelen met Mies (neem ik aan O:-D).
Mooie foto serie van de clubbaan. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
Dag Tony.

Mooie opnamen van de clubbaan! :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Prachtige rotsstructuur op de laatste serie foto's,
is dat met (PUR) schuim gemaakt?

Groeten,

Erik.
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
Worden er misschien in de toekomst rondleidingen gegeven bij de clubbaan want die wil ik wel eens van dicht bij zien. :)

Bedankt weer voor het kijkgenot Tony en vriend. :P :P
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
Hoi Erik,

Dat is allemaal tempex (heel veel), 150 kilo gips  en heel veel kraswerk  :P
Mijn vriend is zo'n 20 jaar geleden begonnen met de aanleg en constructie van de baan.
Gaandeweg ben ik hem gaan helpen en hebben we ons 2 persoonsclubje opgericht.
We hebben samen ook bij clubs gezeten, maar bedachten dat we die tijd beter in onze eigen banen konden steken.
De "clubbaan" en zeker de paradebaan is vooral veel natuur/landschap en doordat er geen huizen staan, lijkt het nog veel groter dan het al is. Het is smullen, wanneer daar treinen rijden. Het lager gelegen stuk moet de speelmogelijkheden gaan bieden.
Ik ben vooral van de groenvoorziening, letterlijk en figuurlijk, heb al heel veel bomen gemaakt en gepoot.

We zijn ook behoorlijk gelijkgestemd en vullen elkaar perfect aan. En, ook niet onbelangrijk, we lachen ons vaak helemaal scheef !

Grtz Tony

Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox

Hoi Michel !

Je reageerde terwijl ik nog aan't typen was  ;)

Geen idee, of dat kan, het is mijn vriend's baan uiteindelijk. Hij vindt het wel prima, dat ik er hier op het forum af en toe wat van laat zien. Hij heeft zelf helemaal niks met computers.

Grtz Tony
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
Tja lopen gaat nog niet snel maar typen met links wel hoor. ;)

Mocht het wel lukken dan hoor ik het wel heeft geen haast en mocht het niet gaan dan moet ik nog meer van de foto's genieten. :P :P

Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
Prachtige rotsen, je hebt me gelijk geïnspireerd met nieuwe ideeën
Thanks Tony!
Groetjes ,Christian
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
Tony,

Weer bedankt voor de update, blijft leuk. :thumbup:
Alleen ik vind Carl wel erg rustig, komt dat omdat jij hem zo hard aan het werk zet? >:-D

Citaat van: Hanzi op maandag 23 maart 2015, 22:23:03
Verlichting wisselend met rijrichting analoog is een kwestie van aansluiten op de beide statorspoelen >:-D

Hanzi, dit werkt niet bij alle loc's. Hangt af of je lampje aan massa ligt of aan de plus.
Dat is het meest simpele om uit te proberen.
Maar dat wordt een ander draadje.

Groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox

al is het dio nog zo klein
men moet niet snel tevreden zijn 


Wat lees ik gisteren in het Handboek voor den Moodelspoorder ?

" Van groot belang is het maaken van proef-opstellingen ! Den over-enthousiaste knutschelaar ziet dezen faase van den moodelbouw nogal eens graag oover den knikkerd. In zijnen drang tot scheppen en het zoo snel moogelijk voltooien van zijn droom, vergeet hij de vele moogelijkheden die er zijn, om het landschap vorm te geeven. Ieder element heeft invloed op het geheel. Men dient dusch alles wat maar enigzins den werkelijkheid kan benaderen, uit te prooberen !!! "


Dus achter het viaduct van alles getest, allerlei gebouwen, een spoorbrug paste er ook nog net, maar zag er niet uit en tenslotte de zand/kiezel-laadsporen ingekort en een berg geprobeerd. Dat ga ik verder uitwerken.
Die (Märklin)spoorbrug ga ik wel zeker nog eens gebruiken, het is een kunststofversie met metalen relingen en geschikt voor M-rail. Veel te mooi om niet in te zetten.

Grtz Tony
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
Tooooooooooooooooooooooonyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy
gooi die slappe berg weg :D
zet er een rij gevels neer
die werkpreisers moeten ook in de buurt wonen
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox

Al geprobeerd, Nero  :P
Maar ik ga het nog eens op een andere manier proberen, misschien heb ik toch niet alles goed uitgeprobeerd.

Fijn dat je je laat horen  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Tony"s simpele banen... nog een M-rail diorama erbij ; Bruchstein met Blackbox
Tony
Ben benieuwd