Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Tony's simpele banen............wat antwoorden en gedachtenkronkels........

Gestart door Tony dinsdag 08 april 2014, 17:56:30

Dibbes en 4 gasten bekijken dit board.
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang


Hallo allemaal !

Gisteren een geslaagde gastendag gehad en Carl was boos dat hij niet mee mocht.
We hebben het er vrijdag nog over gehad en het laatste wat hij zei was, "let maar eens op Tony, dan houd ik mijn eigen gastendag wel ! "   "Tuurlijk Carl, je doet maar. "

Maar warempel, toen ik vanmiddag verder wilde klussen aan de baan...........hij heeft het echt gedaan ook !!!!.....met workshops en al !!!...grtz...... :-).........Tony

Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Hai Tony,

Die Carl; als de baas van huis is, haalt Carl weer fratsen uit.
Hij durft wel als je er niet thuis bent.

Wij hebben weer de foto's bekeken en hartelijk gelachen om Carl.
Zo'n workshop wil ik ook wel eens meemaken met alleen dames om mij heen.

Grt

Wil Tweeendrie
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Ja Tony als de kat van huis is.....
Volgende keer Carl gewoon meenemen dan kan je hem in ieder geval in de gaten houden.
Moet wel zeggen hij heeft het wel goed georganiseerd zo te zien. ;)
Misschien wordt het tijd om je titel aan passen in:
Tony's en Carl's simpele banen en hun voortgang. ;)
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Tony ik heb me zitten bescheuren van het lachen, dank je voor deze schitterende Update. :-)

Leuk gedaan zo naar aanleiding van de Gastendag van het forum welke inderdaad zeer geslaagd was te noemen  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Meer een Gastes dag
zal wel laat geworden zijn met die surprie avond  ;) van carl :D
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Hoe verzin je het toch elke keer weer  :) :) :)
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Geweldig, wat een organisator die Carl! :)
En zelfs op z'n eigen gastendag blijft hij zijn kruiwagentje trouw! :thumbup:

Met vr. gr. Henk
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
 ;) die heeft tony vast geplakt
anders zit ie constand met zn handen in het haar  >:-D
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang


Bedankt voor de reacties, ook namens Carl !

Vandaag wat opgeruimd, de rails gepoetst en eens ouderwets analoog gaan rijden....
Maar niet lang........50% van de elektrische wissels viel uit !!!
De wissel die er normaal voor zorgt, dat ik van 2 kanten het station binnen kan rijden weigerde definitief dienst....
Wel klik, maar GEEN klak  :thumbdown:
Wat 50 jaar oude metalen wissels dus wel kunnen, kunnen nieuwe aandrijvingen dus niet; namelijk gewoon werken !!!!
Gelukkig was ik hierop voorbereid; ik had nog een goed werkende reserve-aandrijving EN de rails kunnen verschuiven.. met groen en al !  ( zie reactie 412 op blz 9 )

Carl was er als de kippen bij, om te helpen  :thumbup:
Een half uur later was het leed verholpen en kon er naar hartelust gereden worden  :-)

Op een foto staat Carl demonstratief op het aftakkende spoor, om te laten zien dat de trein gewoon rechtdoor zou gaan......
Lefgozert en zeker van zijn zaak...

Grtz Tony
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
heerlijk update weer. :thumbup:
Jammer dat die wisselaandrijvingen een teerpunt blijven op menig baan. :(
Maar gelukkig met hulp van Carl kon je toch lekker spelen. :P
Trouwens ook leuk dat je in het Duits kan schrijven. ;)
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
mazzel dat je een reserve bediening hebt
Gaat wel weer goed met carl
Is tie nou uit  ut klooster gezet  :help:
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Hallo Tony,

Leuke baan heb je daar, jammer dat je wisselaandrijving stuk is. maar ook goed dat je een reserve hebt, altijd handig om zulke dingen in huis te hebben.

Groeten
Peter
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Tony,


Mooi om te lezen :-)
Als die wissel wel klik, maar geen klak doet, is die spoel in elk geval nog "heel".
Niet weggooien dat ding, maar openmaken, en draadbrugje over eindschakelaar solderen, en 't werk terug !
Aangezien ik digitaal rij (dan kan je de bekrachtigingstijd van je wissels instellen in software), heb ik al die eindschakelaars zowieso al direct overbrugd, zelfs toen die aandrijvingen nieuw uit de doos kwamen.


succes nog,
groeten,
Kris
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Hallo Tony,

Het is net echt, hè. De oude type (mechanische) wisselstellers vertonen minder storingen dan de nieuwe typen vol met electronica...

Maar gelukkig, na inzet van de reparatieploegen onder bekwame leiding, komt het treinverkeer gelukkig weer mooi op gang.

Succes verder. :thumbup:

Groeten,
Roel
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Ja jongens,

Hier op het forum hebben we het er al vaak over gehad, de nieuwe wisselaandrijvingen halen het niet bij de oude van de M-rails of de vaste spoelen van de K-rails.
Ik moet ook nog zien of de huidige lok's over 50 jaar nog rijden, zoals ik die in mijn tiener jaren kreeg/kocht (heeeel lang gelden :wink:) en nog steeds rijden!

Ik heb geen Carl om mij heen, je bent toch een geluksvogel Tony met zo'n hulp. :D
Hebben de monniken Van Het Rechte Spoor dit soms gesaboteerd? >:-D  Alleen rechtuit, niet aftakkend.

Grt

Wil Tweeendrie
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Gek op treinen, radio, fotografie en muziek

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Balen is dat als het niet werkt. En ik had al begrepen dat jij er niet erg zit te springen om de beruchte eindschakelaars eruit te halen.
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Bedankt voor de reacties, Heren !

Gelukkig heb ik maar 2 elektrische wissels, een kruis- en een gewone wissel.
De aandrijving van deze wissel is 1 jaar oud ongeveer en heeft misschien 100 keer gewerkt.
Hij begon een half jaar geleden al af en toe te haperen, ik dacht eerst dat het schakelkastje niet goed meer werkte  :P
Hier op het forum kwam ik erachter dat er eigenlijk geen goede aandrijvingen meer gemaakt worden,althans niet door Märklin :-( Dus van de zomer voor een tientje een goed werkende reserve gekocht. De oude ga ik repareren.

De spreekwoordelijke betrouwbaarheid is blijkbaar geen goed marketingconcept meer..............

Mijn kruiswissel zou aan een kant nog ballast krijgen, maar dat ga ik mooi niet doen dus......
Eigenlijk ben ik blij , dat ik bijna alles met de hand omzet, gewoon je eigen koploper spelen mét kans op botsingen. Spannend !!!

Grtz Tony

Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang

Hallo allemaal !

Vandaag weer verder gegaan met ballasten. Beter gezegd, de smalle randjes tussen de rails en het maaiveld opvullen.
De laatste voorraad steentjes gemengd met houtlijm en witte- en zwarte verf . Met de plantensproeier "smeuïg"gemaakt.
Het metalen spateltje werkt uitstekend bij dit soort karweitjes. Ik heb er ook van plastic, maar die voldoen niet zo.

Carl was gelukkig weer gewoon van de partij. Sterker nog, hij kwam vragen of we dit stuk van de baan nog een rondje konden pimpen. "Dan kun je daarna eens nadenken, wat je er nog meer aan kunt of wil gaan doen. Maar dit moet zeker nog gebeuren. Zo is het geen porum en dat weet jij ook. " 

Hij heeft gelijk......een paar uurtjes werk en het is weer wat verder "af".

Het was weer ouderwets gezellig knutselen en Carl meende nog even een gluurpiet te zien....nou ja, waarom ook niet  :P

Grtz Tony
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
als t alleen vol is ziet t r al beter uit
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Netjes gedaan weer Tony maar weet je wat mij wel opvalt, die Carl is niet erg productief hoor, ik zie hem alleen maar met lege kruiwagens lopen namelijk ;)
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Goed opletten Opa-Bullcat, d'er ligt ook wel eens een buurvrouw in.
En als ie de kans krijgt ook nog ander vrouwelijk schoon.

Maar Tony, ik dacht toch altijd dat Carl het werk deed!
Nu komt jouw hand te voorschijn.

grt

Wil Tweeendrie
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Het wordt mooier en mooier dat stukje. :P
Wel een sociaal type Carl gewoon een praatje maken met de mensen op de werkvloer. ;)
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Hey Tony,

Altijd mooi om die updates van jou te zien, er zit echt "leven" in die stukken scenery hé.
Ook altijd leuk om te zien dat jij en Carl zo goed met elkaar kunnen opschieten :-)

succes nog,
Kris
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
@ Opa Bullcat: Volgens mij is die Carl iemand die "werken" een mooie bezigheid vindt, hij kan er uren staan op kijken.  :)
Kijk, hier in België in de provincie West Vlaanderen hebben ze van "Werken" zelfs een gemeente gemaakt met die naam. ;)

Grts,
Roland
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Hier heeft men ook "gemeentewerken". ;)
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang


Jullie hebben het allemaal mis met Carl....... :P

Die jongen werkt zich uit de naad en poetst dan ook nog snel zijn kruiwagen, om netjes op de foto te staan  :thumbup:
Hij is niet voor niks zo populair bij de preiserdames.

Mijn hand is in beeld, omdat ik van Carl ook even mocht proberen.....maar de Gouden Carl ( trofee voor beste scenery) zal ik volgens hem nooit winnen  :(  Soms zegt hij weleens "leuk geprobeerd, Tony", maar daar blijft het dan ook bij.....

Ik moet wel zeggen, dat sinds hij het onderhoud van de loc's doet, alles veel gesmeerder loopt !

Grtz Tony

Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Citaat van: Tony op woensdag 26 november 2014, 15:55:39




Ik moet wel zeggen, dat sinds hij het onderhoud van de loc's doet, alles veel gesmeerder loopt !

Grtz Tony


En ik maar denken dat het loc personeel de smeerklussen zelf deed ;)
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
@ Wim: En wie van de gemeentewerkers werkt het meest denk je?....................Juist, de domste :-)

Grts,
Roland
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang

Carl was zeer gemotiveerd , deze week  :thumbup:
Tony ook, maar door extra bezigheden op het werk, nogal slapjes.....
Toch bijna iedere avond een stuk ballast aangebracht en dat was (achteraf) zeer rustgevend en ontspannend.........
Ik hoef nog maar een klein gedeelte en daarna kijk ik, of er nog war extra's bij moet of juist niet.

Wel ga ik de ballast nog bewerken met foundation om er een eenheid van te maken.

Ben erg blij, dat ik aan dit stuk begonnen ben, na al die jaren.....altijd voor me uit geschoven  ;) Klinkt bekend wellicht....

Grtz Tony
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Mooi werk geleverd jullie beiden :) helemaal toppie  :thumbup: :thumbup:

En neem vanavond ook maar een trappistje van mij samen.
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Tony

Ziet er weer toppie uit.
Carl heeft weer zijn best gedaan zie ik.
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Dag Tony.

Mooie plaatjes met die railbus en TEE RAm! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Altijd genieten de update's van Carl en Tony vooral als mijn oogjes met open zijn van een kleine middagslaapje. ;)

Jullie zijn wel een wereld duo samen oke er wordt wel eens een corrigerende tikje uitgedeeld maar jullie werken toch heerlijk samen. :P

Er zullen vele hier op het forum zijn waaronder ikzelf die ook zo een maatje kameraad mattie gabber hoe je het ook wil noemen wil erbij wil hebben op zijn baan. ;)

Als groentje in de modelspoorbouw leer ik veel van jullie update's. :thumbup: :thumbup:

Ben het helemaal met Hans eens wat betreft het trappistje dus neem er ook maar een paar van mij erbij. ;)
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
 :)  :thumbup: Het geheel oogt erg natuurgetrouw. Die "verroeste" rails is toch ook wel erg mooi.
Geniet van je Trappist.

Dirk-Jan
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Tony en Carl jullie zijn weer crea bezig geweest ziet er toppie uit.

Tony doe jij de bielsen van de rails ook nog verven ?

Gr alex 0850
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
leuk topic dit
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Weer genoten van jullie werk, Tony en Carl.

Het is nu zondag, dus neem er van mij ook nog maar eentje! ;)

Grt

Wil Tweeendrie
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang


Bedankt voor de reacties, ook namens Carl  :thumbup:

De bielzen ga ik niet verven, tenzij ik 85 wordt en écht niks meer kan doen aan de banen, Alex.....da's me teveel van het goede  :P

Vandaag heeft Carl wat zand uit de speeltuin geleend. Dat hebben we gezeefd, wat nat gesproeid en door de grijze verf gemengd.
Was eigenlijk gisteren de bedoeling, maar toen hadden we allebei nog een houten kop van de Trappistjes  :(
Vervolgens het goedje tussen de ballast gesmeerd en daarna met de droge kwast rechtop "geklopt" , zodat er meer structuur ontstaat en je niet kunt zien dat er gesmeerd is. Raar eigenlijk dat natte verf lichter lijkt dan wanneer die droog is  8o

We waren net klaar, toen de broeders Carl op kwamen halen. Het laatste brouwsel moest geproefd.....
Als alles goed droog is, gaan we met de foundation aan de slag. Ben benieuwd hoe het eindeffect zal worden....

Grtz Tony
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Ziet er veel belovend uit, Tony. Zowel de gang naar de Trappist als het bewerkte terrein. Ben benieuwd als het droog is.

Groeten,
Roel
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Er moeten wel prioriteiten gesteld worden, Tony! Dat begrijp je toch wel?

Ziet er puik uit!  :thumbup:
Benieuwd naar het eindresultaat.
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Als die proeverij maar niet uit de hand loopt. >:-D
Anders kan Carl niet meer helpen en moet jij alles alleen doen Tony.

We lezen wel weer hoe de proeverij is afgelopen. :thumbup:

Grt

Wil Tweeendrie
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Dat word weer niks met carl na dat geproef, ik ben wel benieuwd hoe het zand opdroogt naast de sporen Tony, en voor de rest een dikke  :thumbup:
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Je had beter met de broeder en Carl mee kunnen gaan Tony. ;)
Nu moet je vandaag alles alleen doen want Carl slaap lekker de dag door. :D
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang

Mannenbroeders !!!

Helaas hadden jullie een vooruitziende blik !
Toen ik vanmiddag thuis kwam, trof ik een beschamend tafereel aan  :(
Geen Carl om te helpen vandaag.....

Broeder Verraderus vertelde me wat er gebeurd was; broeder Hopsus had een uitstekend Trappistenbier gebrouwen, dat was na 2 pinten wel duidelijk. Gebroederlijk ging men het grote vat meteen in flessen afvullen. Alles verliep voorspoedig, totdat er een kreet klonk. "De flessen zijn op !!" Paniek maakte zich meester van de broeders ! Wat nu te doen ?
In het brouwvat laten , was geen optie, de kwaliteit zou rap achteruit gaan. Weggooien ? Geen denken aan !
Broeder Bachus, die hem graag lustte, riep; "De Heer heeft het zo gewild, we drinken de rest gewoon op en dan gaan we morgen nieuwe flessen halen ! " De abt lag reeds te slapen en de rest van de broeders vond het een uitstekend idee.
"Ik heb ze nog proberen tegen te houden, Tony, maar ze luisterden niet. Ze dwongen me zelfs om mee te drinken..."

Nou ja, dan maar zelf aan de slag. Het zand/verfmengsel is fraai opgedroogd.
Nu ben ik met huidkleur en bruine foundation aan de slag gegaan.
De foto laat zien, wat voor resultaat dat geeft.
Ben er heel tevreden mee.
De komende dagen mag Carl meehelpen om de rest te doen, want de volgende ketel is pas maandag klaar  :P

Grtz Tony 

Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Dat verschil is inderdaad duidelijk te zien Tony  :thumbup: :thumbup:

En dan die Carl, tja wat moet je daar nu eens van zeggen, ik begin toch echt te twijfelen of de stap naar het klooster wel verstandig is geweest van hem, misschien moet die maar weer eens straf corvee draaien in zijn huisje bij de rechter. Dan maar met een enkelband om als het niet anders kan.

Maar gewoon stug verdergaan Tony, geestelijk ondersteuning krijg je van ons op de chat  :thumbup: :thumbup:

Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
zuip schuit die carl
kan ie beter  aan anderen overlaten >:-D
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
En toch kan ik niet boos worden op Carl de tuinman de zuiper. ;)
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Mooi werk, Tony  :thumbup:
de hand van de meester  :) is duidelijk zichtbaar.

groeten,
Roel
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Wat make-up spulletjes voor het baan uiterlijk vermag...
't Ziet er fraai uit. :thumbup:
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang


Bedankt voor de reacties weer  :thumbup:

Die drinkebroeders zijn niet te vertrouwen, 's avonds waren ze allemaal verdwenen ! Sindsdien, heb ik niemand -ook Carl-niet meer gezien. Wel kon ik nog met een tandenstoker kots tussen de rails bij het klooster peuteren  :thumbdown:

Dan maar alleen verder, ik herontdekte mijn derde (en belangrijkste) doosje vleeskleur-foundation tussen de rommel en ben met een grotere zachte kwast aan de slag gegaan. De kunst is , om het spul eerst zachtjes aan te brengen en daarna pas harder uit te wrijven. Het resultaat mag wat mij betreft gezien worden.

Grtz Tony