Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Tony's simpele banen............wat antwoorden en gedachtenkronkels........

Gestart door Tony dinsdag 08 april 2014, 17:56:30

0 leden en 6 gasten bekijken dit board.
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Hij heeft in het vreemdelingen legioen gediend
kon ie se kameel so laten staan  >:-D in t zand  ;)
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Het is niet bij te houden hier. Man wat een updates en verhalen! Leuk hoor. En tussen dat alles prachtige sceneryplaatjes. Je hebt vast groene vingers.
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang


Carl had (g)een goed idee.........

Tony ?  Ja wat is er, Carl ?    Waarom heb jij zoveel handwissels op je banen ?   Dat vind ik makkelijk, Carl, ze liggen letterlijk onder handbereik en zo kan er ook niks kapot. Waarom zou ik hier op een schakelaar drukken, terwijl ik 50 cm verderop een hendeltje om kan zetten !      Ja maar Tony, ik weet een manier om het handmatig én automatisch te doen.    Hoe dan, Carl ?
Nou Tony, er zijn een heleboel Broeders van het Rechte Spoor, die niets om handen hebben en zich toch in willen zetten voor de Goede Zaak. Als we die nou eens bij de wissels zetten, een soort wisselbroeders a.h.w., kun jij ook eens automatisch rijden met je simpele banen.    Da's gevaarlijk Carl, daar komen ongelukken van. Welnee Tony, die broeders letten heel goed op.
Nou Carl, dan proberen we het eerst eens met 2 broeders bij het rangeren en daarna kijken we wel verder.

Afijn , bij die 2 broeders is het dus gebleven......kijk zelf maar..........grtz    Tony

Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Dag Tony,

Ik verwacht dat het met jouw gezondheid toch beter gaat dan van de Broeders van het Rechte Spoor.
Ook Carl moet oppassen, foei, zonder lichtgevend hesje zomaar midden op het spoor!

groetjes

Wil Tweeendrie
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
ach nee toch, wat tragisch  :-(
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Leuk verhaaltje jammer dat Carl zijn idee niet in de praktijk werkt. :(
Wel een bikkel die Carl om  2 platte Broeders terug te brengen (tillen). :thumbup:
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
haa
die komme nooit t klooster in
wedde dat de abt zegt dat ie nie van die platte broeders had  >:-D  :P
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang

Heren !

Nou dacht ik ook eens automatisch treinverkeer op mijn baan te krijgen;  i-broeder 2.0...
Maar het werd 2-0 voor de 01  :-(  rangeren en doorgaand verkeer gingen niet samen  :important:

Gouden bergen doemden op aan de einder, aangezien ik nog 6000 broeders heb liggen. Ik had al snel gerekend; ?20,- per wisselbroeder maal 6000 min de portokosten =heeel veel euro's......maar ja, experiment mislukt....dat wordt weer ouderwets sparen voor nieuwe spoorspullen en extra vakanties. Gelukkig heb ik Carl nog  :P

Gewoon maar weer samen aan de banen verder werken.....

Grtz Tony

Ps. voor opa Hans, zo zie je maar , waar een chatje toe kan leiden.........
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Tony, ik vind wel dat je er huiveringwekkende ideeën op nahoud hoor, beetje bij elke wissel een broeder plaatsen, zonder toilet naast de baan zelfs maar. :D
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang

Hoi Hans (en anderen), in de digitale- en automatiserigswereld wordt geen rekening gehouden met individuele broeders en zusters.
Het gaat om het totale plaatje.

Daar komt nog bij, dat alle preisers- dus ook de broeders- geen extrementen achter laten op welke modelbaan dan ook.
De treinen zouden door de stations heen glijden i.p.v. te stoppen, wanneer alle wachtende preisigers alles maar lieten lopen !
Daar zou geen roco-rubber of doekje wasbenzine tegen opgewassen zijn.

Gelukkig is door mijn toedoen de schade tot maar 2 broeders beperkt gebleven. Die klunzen stonden trouwens ook stoïcijns de verkeerde kant op te kijken. Carl heeft voor straf de rails op de onheilsplek moeten poetsen.

Grtz Tony
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Door het overlijden van deze 2 broeders, is het wel verplicht om naast de abdij een kleine ruimte te creëren om hun een laatste rustplaats te kunnen geven.

misschien een klusje voor Carl?
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
 :-) :-) :-)
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Citaat van: Opa-Bullcat op dinsdag 30 september 2014, 22:10:25
Door het overlijden van deze 2 broeders, is het wel verplicht om naast de abdij een kleine ruimte te creëren om hun een laatste rustplaats te kunnen geven.

misschien een klusje voor Carl?

Helemaal mee eens Hans. ;)
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
kan je ze op de zij begraven
neme ze minder plek in
en ze dienen gelijk als grond verbeteraar
vis wormen(tja moet er weer een vis vijver bij) en een eik naast hun voeten
of oprollen en in een koker in de abdij muur bijzetten
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
vroeger werden er mensen in de kerk begraven. In de Oude Kerk in Delft heb ik gezien dat minder rijke overledenen, zoals de schilder Johannes Vermeer, een verticaal graf kregen. Is nog minder ruimte voor nodig.

groet,
Roel
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang

IN MEMORIAM.......

De twee platte en onfortuinlijke broeders zijn vanmorgen met gepaste stilte begraven.
Carl heeft een eenvoudig kruis geplaatst.....
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang


Die vorige update was kort maar heftig.

Nu een ballast-update voor de liefhebbers.
Jaren terug voor 1 euro per stuk flesjes donkergrijs decoratiezand gekocht.
Met wat uitproberen ontdekt, dat mengen met houtlijm, dreft, water en witte verf een mooi verwerkbaar papje in de gewenste kleur  oplevert.
Het belangrijkste gereedschap is een verfspateltje om het spul mooi te verdelen.

Mooi muziekje op de achtergrond en een uurtje later ben je weer een eind verder  :P

Carl heeft alleen met mengen geholpen, hij is nog in de rouw........

Grtz Tony
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Hallo Tony,

leuk dat je ook weer verder gaat met de aankleding. Simpel, maar doeltreffend!

groeten,
Roel
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Leuk gedaan Tony dat kruis is alleen wel een tikkie overdreven van formaat hoor :)

waar hal je dat decoratie zand trouwens? en ben benieuwd wat je op industrie gaat uit vreten of gaat Carl dar aan de gang na de rauw periode van een week ?
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Mijn deelneming Tony, een zwarte dag op jou modelbaan  ;)


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
leuk om te zien hoe jij je baan elke keer weer aanpakt.
simpel en effectief.

groet Winno
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang

Dank voor de reacties heren !

Op deze manier ballast ik al heel wat jaren. Het decoratiezand heb ik ooit bij Holland Huys (of zoiets) gekocht, maar die bestaan niet meer. Nu is het Big Bazaar en die hebben ook soms van zulk spul. Ik heb toen in ieder geval alle 8 grijze flesjes er uit gehaald.
Als het lichter grijs is, meng je er gewoon zwart doorheen. Nu dus wit.
In een afgesloten pot-en extra wat natter gesproeid- kun je de mix wel een jaar bewaren.

Ik heb de pot nog verder leeg gemaakt en nog een paar foto's geknipt.
Hierna komt het rangeerterrein en de fabriek aan de beurt.
Dit stuk heeft lang op de tweede afwerkingsronde moeten wachten.

Eigenlijk ga ik laag voor laag over mijn banen heen.
Eerst moet het rijden en werken, dan moet het alvast wat lijken en daarna moet het steeds echter worden.
Tot op zekere hoogte dan, want perfectie streef ik niet na. Ik blijf een Spielbahner zoals die Duitsers het zo mooi kunnen zeggen.
En vooral ook ; ik ken mijn beperkingen en doe dat wat redelijkerwijs gaat lukken. Tismaareenhobby...grtz Tony
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
ik doe hetzelfde alleen dan met aquarium grind...
dat kleurt weer beter bij M-rails...
ook een bakje, en een papje van het grind maken, storten en uitstrijken.
ik gebruik hiervoor een oude baby lepeltje...



groet Winno
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang

Dank voor de extra fotobijdrage, Winno  :thumbup:
Dat maakt het verhaal mooi compleet !

Grtz Tony
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
 :thumbup:
zonder commentaar  ;)
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Zand is ook bij onze zweedse vrienden te halen
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang

   USU   (Ultra Short Update)

Het controlepaneel van het rangeergedeelte op de onderbaan is door Carl flink onder handen genomen.
Hij vond het echt niet kunnen zo en daarom heeft hij met zijn kleine kwastje de hele nacht doorgekliederd.
Ik moest en zou vandaag het resultaat laten zien.........

Bij deze dus........grtz Tony
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Tony, ik heb mijn blik er eens over laten schijnen, maar ik moet toch echt zeggen Keurig grijs, maar persoonlijk vind ik dit toch echt wel een VSU :D
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Hoi Tony

Let ik een paar dagen niet op en dan ga je als een sneltrein.

Ziet er weer topi uit en dat met eenvoudige middeltjes  :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Dat ziet er keurig uit Tony. Ik weet alleen niet waarvoor dit schakelbord dient maar de kans is waarschijnlijk klein dat ik dat ooit nodig heb.
Fijn ook dat jij daar en goeie helper hebt die 's nachts werkt, zo kan jij dan lekker slapen en is tegen de morgen alles gefikst :-)

Dat idee van Winno om met aquarium kiezel te werken vind ik ook niet slecht. Het komt natuurlijk prachtig uit bij de beige kleur van zijn M-rails. Ik vroeg mij meteen af of die aquarium kiezel ook in andere kleuren te verkrijgen is. Bijvoorbeeld iets passends bij die donkere kleur van de C rails? Hoeft niet meteen dezelfde kleur te zijn natuurlijk. Even naar de winkel met aquarium materiaal nu.

Grts,

Roland
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
 bloem decoratie bij een tuincentrum of bloemist
ook vele soorten en kleuren
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang

Hoi Roland !

Wat je ziet is een simpel oud (!!!) aan/uit schakelkastje van Piko. Zeer betrouwbaar.
Klepje omhoog, stroom aan en klepje omlaag stroom uit.
Met als extra; als je op het klepje drukt krijg je ook stroom !!!
Ik heb in dat rangeergedeelte stukken baan waar ik de stroom aan of uit kan schakelen, omdat ik analoog rijd op deze baan.
Zo kan ik loc's "parkeren"....

Grtz Tony
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Citaat van: Roland56 op dinsdag 07 oktober 2014, 13:33:37
... Ik vroeg mij meteen af of die aquarium kiezel ook in andere kleuren te verkrijgen is. Bijvoorbeeld iets passends bij die donkere kleur van de C rails?

Roland, in dit topic van Arend (firstborneagle) wordt besproken en getest met leisteen-split
wat redelijkerwijs de juiste afmeting, vorm en bijpassende kleur hebben, wellicht een ideetje?  :idea:

Groeten,

Erik.
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Wat Carl weer gedaan heeft ziet er goed uit. :thumbup:
Leuke update weer Tony.
Bedankt voor het in beeld brengen van het ballasten van je baan lekker simpel en makkelijk. :P
Roelie001 jij bedankt voor de Ikea tip maandag gaat mijn vriendin ook wat bussen halen dan meteen een stukje proberen op wat stukende rails. ;)
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Hoi Tony,

weer up to date en Carl is weer goed bezig geweest voor jou >:-D
Manneke gaat maar door hé, en ach 2 monniken meer of minder gewoon op de kruiwagen en in de kuil kieperen zand erover en klaaar. >:-D :-)
Carl houdt het netjes bij allemaal en laat er geen gras over groeien :lol:
Overigens ziet het ballasten er goed uit Tony, ga zo door :thumbup:
Mvgr,
Theo.
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Ah ja Tony, het is dus gewoon een schakelaar, zo hoef je niet telkens de stekker uit het sopcontact te trekken, begrepen dus. Ik trek er voorlopig nog altijd de stekker uit. Misschien bestaat er ondertussen wel iets anders. By the way, ik heb daar nog ergens een soort stopcontactenblok met 4 stopcontacten liggen die je kon gebruiken aan een tuinvijver. Je laat je stekkers erin zitten en op die wijze kon je bijvoorbeeld de filterpomp, de luchtpomp en nog andere attributen aan en afleggen vanop afstand met een simpele afstandsbediening. Misschien kan ik die ook nog gebruiken, ze ligt daar anders toch maar. Zoals je ziet, een mens is soms rijker dan hij denkt ;).
Nero, dit is niet zo'n slecht idee, ik denk dat ik maar eens naar de bloemenwinkel stap. Ondertussen zit ik met nog een idee; wat bijvoorbeeld met orchideeën schors. Als ik dat tussen mijn sporen zou gooien moet ik er dan afgelengde houtlijm over sproeien zodat het blijft samenhouden? Ik denk als het anders op de sporen terecht komt dat we dan meteen een treinontsporing krijgen. Misschien ook eerst wat verfijnen? Dat is nogal grof spul hé?? Wel redelijk donkerbruin van kleur.

Erik, dank je voor de link omtrent het gebruik van leislag dat ziet er daar mooi uit. :thumbup: Ik zal ook eens op zoek gaan naar iets dergelijks maar ik zag dat men bepaalde kiezeltjes kan verkrijgen in potten van 0,750 Kg. Misschien is dat wel interessant als je verschillende kleuren wil, al dan niet te mengen.

Vriendelijke groeten,

Roland
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Citaat van: Roland56 op woensdag 08 oktober 2014, 13:43:45
... Misschien ook eerst wat verfijnen? Dat is nogal grof spul hé??

Roland, ik heb stukken boomschors heel fijn gemalen met een oude elektrische koffiemolen. :idea:
Je hebt daarna prima strooimateriaal. Wel vooraf beestjes en vocht verwijderen met de magnetron!

Groeten,

Erik.
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Of met deze >:-D >:-D >:-D maalt ook de beestjes fijn.
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Ha
die zoek ik nog
liefst zo een die aan de muur hangt met een glazen bakje van D(ie )E(chte) met rooie letters
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2010

Big Boy 4014

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Deze misschien :-) :mrgreen: :lol:
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang

Hallo allemaal !

@ koffiemolens ; bij het zien van de laatste foto, kwam meteen de geur van koffie en het geratel van de slinger uit mijn geheugen borrelen. Dat je als kleine snotneus op een stoel in de keuken staand. aan die zwengel mocht draaien ..........

De -heerlijke- ballast van je jeugd.

Maar dan nu de update van vandaag...veel is het niet, want de baan-activiteiten werden ernstig onderbroken door chat-activiteiten op dit forum  :-) erg gezellig en leerzaam, maar Carl zat ondertussen maar duimen te draaien.

Wat ik vandaag laat zien, is een piepklein stukje van een enorm industriegebied dat aan het rangeerterrein grenst.
Veel preisers uit Lindental verdienen hier hun plastic boterham.

Het is dit stuk van de baan, dat ik - de komende tijd-samen met Carl aan ga pakken.

Grtz Tony
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang

Hallo vrienden,

Voor wat betreft die boomschors, ik denk dat wanneer je zo'n boomschors neemt waar orchideeën worden in gekweekt er eigenlijk al geen beestjes meer inzitten? Anders worden die mooie bloemen daar ook door aangetast en gaan ze niet meer groeien? Ik denk dat als je dat in je microgolf oven zou doen er nog weinig in het potje maar alles ronde oven ligt, dat spat in het rond tenzij je er een deksel kan opzetten. :-(. Je kan het ook verfijnen door het in de verpakking te laten en er eerst flink met een hamer op te kloppen.... Krijg je nog warm van ook ;-). Ik zoek vooral naar iets wat licht is.

Grts,

Roland

Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang


DE ZAAG ER IN !!!!!!!!

De fabrieken zijn weggehaald en het open/lege stuk is nu voorzien van een 1 cm dikke houten plaat.
Doe ik even, zei Carl, maar ik moest toch mooi alleen zelf een mal maken, aftekenen en uitzagen en passen.
Na 5 keer op en neer naar de schuur, paste de plaat perfect genoeg.

Tussendoor mijn BR 85 van machinist en stoker voorzien......ziet altijd beter uit  :thumbup:

Volgende keer meer....

Grtz Tony
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Mooie plek daar in de hoek Tony, ik ben wel benieuwd naar die machinist trouwens van je BR 83 en wat er allemaal in die hoek gaat komen :D
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Citaat van: nero op zaterdag 11 oktober 2014, 00:13:57
Ha
die zoek ik nog
liefst zo een die aan de muur hangt met een glazen bakje van D(ie )E(chte) met rooie letters

Deze  Meschien?
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang



Wie nu denkt dat Carl mijn enigste maatje is, vergist zich deerlijk !!!

Zonder mijn Grolsch-zaagmaatje had ik bovenstaande update niet zo snel voor elkaar gekregen.
Het bewijst me al 38 lange jaren trouwe diensten.
Ik kan er ook op staan en zitten, dankzij een kleine hulpconstructie.

Grtz Tony

Ps voor opa Hans een beetje omhoog scrollen en je ziet de fabrieken die er weer (terug) komen  :P
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
ger dat is m
tony
komen er ook straten achter de fabrieken ,nu ze half zijn
geeft wel diepte en leuke sfeer
ben nieuwes gierig nar t resultaat (van carl)
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Hoi Tony,

Ik ben ook benieuwd hoe het hier verder loopt.
Dat bankje dat je gemaakt hebt is goed om op te zitten maar er op gaan staan zou ik niet doen. Die dingen slaan gemakkelijk om en je breekt zo een enkel of een been.
Ik gebruik hiervoor een opstapje, staat lekker stevig ;).
Ik heb inmiddels een oplossing gevonden voor mijn boompjes. Onderaan gaatje in boren, kaasprikker in duwen en het geheel doorheen het kleed in de perfex prikken, blijft lekker stevig staan.

Grts,

Roland
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang

Carl extra in de schijnwerper !!!!!

Ook bij onze oosterburen zijn de kunsten en avonturen van Carl de Broeder (voorheen de tuinman) niet onbemerkt gebleven.
De modelspoor-vakbladen hebben lont geroken........en nou is het dan toch gebeurd...........

Carl staat op de cover van de MIBA

Ik moest en zou de foto plaatsen....dusss......grtz Tony   :-)
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Tony"s simpele banen en hun voortgang
Eindelijk de waardering die Carl verdient. :thumbup: