Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Tony's simpele banen............wat antwoorden en gedachtenkronkels........

Gestart door Tony dinsdag 08 april 2014, 17:56:30

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re: Tony's simpele banen..........het voorspoorse groen is ontsproten !......

Hallo volgelaars !

Na het gepruts en geklieder met de rails en de overweg kon ik gisteren eindelijk aan het groen beginnen  ;)
Drie "soorten" oldskool gras en vlokken en vandaag was dat droog genoeg om het losse grut weg te krabben/vegen en op te zuigen.
Toen nog wat struikjes en nu ga ik achter het spoor verder.
Verdere details en afwerking komen later nog. Eerst wil ik geen wit tempex meer zien.

Grtz Tony

Re: Tony's simpele banen..........het voorspoorse groen is ontsproten !......
Tony,

WOSA-waardig wonderschoon wanddiorama in wording :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Tony's simpele banen..........het voorspoorse groen is ontsproten !......
Die warme w's waren werkelijk weldadig , mijn waarde Wico   O:-D

Grtz Tony
Re: Tony's simpele banen..........het voorspoorse groen is ontsproten !......
Tony,

Tijdens het genieten van foto 4M zit je in gedachten te wachten op een railbus die uit één van de zijkanten aankomt tuffen.
Mooie foto trouwens voor de WOSA kalender van 2023. :favorite:

Groet Michel
Re: Tony's simpele banen..........het voorspoorse groen is ontsproten !......
Ja Mies, lekker sfeertje roepen die gebouwen op  ;)
De bedoeling is, om het nóg mooier te maken en er dan de Trix railbus bij te zetten.

Grtz Tony
Re: Tony's simpele banen..........het voorspoorse groen is ontsproten !......
Tony,

t'is om van te genieten die prachtige decor te zien opbouwen tot een OldSkool diorama,
Re: Tony's simpele banen..........het voorspoorse groen is ontsproten !......
Het is weer een schone schoonheid, Tony!
Re: Tony's simpele banen..........het voorspoorse groen is ontsproten !......
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Tony's simpele banen..........het voorspoorse groen is ontsproten !......
CiteerHET HUISJE RECHTS NOG VOOR DE GEVELRESTAURATIE EN OOK HET DAK IS AANGEPAKT

Stiekeme rakker, heeft hij het huisje gerestaureerd en laat ons niet het eindresultaat zien. En laat ik dat nou net wel willen zien. Ik heb al terug zitten scrollen in de foto's en vind wel iets waarop het lijkt maar dat is heel slecht te zien aan de rand van de foto en onder een grote hoek. Dus beste Tony, aub nog een duidelijke foto van de restauratie (met beschrijving is helemaal jofel).
Re: Tony's simpele banen..........het voorspoorse groen is ontsproten !......
@ Benny; fijn dat je er van geniet  ;)

@ Wim; hopelijk wordt het uiteindelijk een schitterende schoonheid  O:-D

@ Henk; ik had de erna foto er al speciaal net boven geplaatst. De grote vlek op de muur is bewerkt met pastelkrijt in dezelfde kleur  :P
    (Hopelijk zie je het nu wel )
    Dat pastelkrijt heb ik ook voor de kale plekken op het dak gebruikt, maar daar maar heel minimaal. Ik heb een doos met heeel veel tinten erin.

Grtz Tony
Re: Tony's simpele banen..........het voorspoorse groen is ontsproten !......
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Tony's simpele banen..........het voorspoorse groen is ontsproten !......
Oooh, ja met deze uitleg erbij zie ik nu het verschil. Jammer echter dat nog steeds de flarden erbij hangen. Het is alleen een beetje bij gekleurd. Zo te zien zijn deze gebouwtjes behandeld met rauhfaserverf. Een lik daarvan had denk ik een veel beter resultaat opgeleverd. Maar goed, iets is beter dan niets.

(Rauhfaserverf kun je zelf maken door houtzaagsel te mengen met latex muurverf.)
Re: Tony's simpele banen..........het voorspoorse groen is ontsproten !......
Ik moet de losse stukjes nog een beetje los peuteren, Henk  O:-D
Ik wil het zo oorspronkelijk mogelijk houden.

Grtz Tony


Re: Tony's simpele banen................plat vermaak !
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony's simpele banen................plat vermaak !

Goedenavond !

Aan het eind van deze (te) warme dag  B) een updeetje in modelbaankomkommertijd  O:-D
Afgelopen week vooral met treintjes gereden en onderhoud gepleegd en tussendoor spulletjes en ideetjes gezocht om het diorama op te tuigen.
Uiteindelijk het nog overgebleven witte tempex grijs geverfd, boompjes gepoot en toen een uit een kunstkalender geknipt huisje met met groen er omheen tegen de achterwand geplaatst en geflankeerd door 2 gehalveerde ouwe boompjes.
Dat geeft mooi extra diepte  ;)

Langzaamaan groeit het zaakje en zodra er weer wat nieuws te zien valt...................................juist ja !

Grtz Ton







Re: Tony's simpele banen................plat vermaak !
 B) Dat platte huisje geeft het een mooi doorkijkje. :thumbup:
Als je nog meer platte huisjes hebt zou je die ook nog wel in het midden kunnen gebruiken denk ik. :roll:
Maar je bekijkt het maar rustig, rust zal je redden. O:-D

Dirk-Jan

Re: Tony's simpele banen................plat vermaak !
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Tony's simpele banen................plat vermaak !
Hoi Tony, weer lekker aan het knutselen geweest zo te zien. Wat ik persoonlijk erg jammer vindt is dt je zoveel moeite hebt gedaan om de gaten in die andere baan te dichten en nu weer in de zelfde fout vervalt. Wordt je nu al te oud Tony? Met de vingervaardigtheid gaat het zo te zien snel achteruit, ook bij het typen.
CiteerSTRAAT GEVEVVERD, BOOMPIES GEPOTEN EN PLAT HUISJE GEPLAATST..
Re: Tony's simpele banen................plat vermaak !
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony's simpele banen................plat vermaak !
Hoi,

@ Dirk-Jan; meer plat vermaak zit er niet echt in; dit was het enige plekje waar het werkt(e). Rust zal me zeker redden  :thumbup: Al kan ik daar niet aan werken .....(is zo'n gedoe) :o)

@ Henk; wees niet bevreesd, het grijs is alleen maar "grondverf" om van het tempex-wit af te komen. Wacht rustig af dus  O:-D Trouwens; mijn gevoelsleeftijd is al 76  :D

Grtz Tony

( die erg blij is, dat zijn lievelingstreinkamer gekoeld kan worden  O:-D )
   

Re: Tony's simpele banen................plat vermaak !
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Tony's simpele banen................plat vermaak !
Citaat van: Tony op dinsdag 17 mei 2022, 09:08:09
Trouwens; mijn gevoelsleeftijd is al 76  :D
Grtz Tony
De bebouwing van je diorama heeft zo ongeveer dezelfde leeftijd, dus dat matcht kennelijk goed ;-).
Je hebt iig weer een cool diorama geschapen in je koele kamer :thumbup:.
Re: Tony's simpele banen................plat vermaak !
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony's simpele banen................plat vermaak !
Ja, ik voel me helemaal thuis in dit dio, Hans  :D
En ook nog eens goed bezig voor het milieu; ik verbruik de overtollige zonne-energie van de overvloed aan zonnepanelen hier in de buurt !
Ik bewaar die via mijn airco in de koude-opslag, in plaats van zo'n vervuilende en gevaarlijke accu  :idea:
Win-win en dus extra cool  O:-D

Grtz Tony
Re: Tony's simpele banen................plat vermaak !
Beste Tony,

Echt supertof diorama, kblijf volgen.
Even, om mijn geheugen op te frissen, waar staat WOSA ook alweer voor?
Bestaat t woord niet uit de voorletters van een viertal medeforummers, die zich met 'oldschool' bezig houden?
Hoor te wel, tnx.

Peter
Re: Tony's simpele banen................plat vermaak !
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Tony's simpele banen................plat vermaak !
 @citaat Afkorting van de Engelse woorden World Old School Association,
een uit de duim van Tony ontsproten term n.a.v. de veelvuldig gebruikte term Old School
en de verwijzing daarbij naar de herkenbare modelbanen van 'vroeger'.
Het verwoord zich eigenlijk in een clubje van oude, voornamelijk Duitse zeurders,
die altijd wel iets aan te merken hebben op toegepaste materialen en bouwwijze :roll:
Maar goed, over deze uitleg zal de WOSA wel weer wat te zeuren hebben :lol:

Groeten,

Erik.
Re: Tony's simpele banen................plat vermaak !
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Tony's simpele banen................plat vermaak !
@citaat @citaat

Een mooie maar erg persoonlijk gekleurde duiding van Erik :D. Even op wikipedia.nl de zoekterm WOSA invoeren en je weet alles :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Tony's simpele banen................plat vermaak !
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: Tony's simpele banen................plat vermaak !
haha "we" hebben zelfs een officiële vermelding op de Wikipedia!
Re: Tony's simpele banen................soms beter niets dan iets...............
Je moet wat in komkommertijd O:-D.

Groeten,
Wico
Re: Tony's simpele banen................soms beter niets dan iets...............
Ik sta er zelf ook van te kijken !  :-)

De eerste regel van Erik klopt wel helemaal ( Wico moet de pedia nog wat aanvullen ) en is mooi verwoord  :thumbup:
Na de introductie van de term is de WOSA op het forum een geheel eigen leven gaan leiden, hetgeen tot allerlei mooie ontwikkelingen heeft geleid  ;)
Veel plezier, erkenning en waardering met/voor/van het oude treinbaanwerk.
Of zoals onze Inspektor Herbert het altijd zo mooi formuleert; alles en iedere tijd heeft zijn eigen charme !

En aangezien ik toch aan het typen ben, meteen maar een updeetert van uiteindelijk niks  O:-D
Omdat ik wist, dat er ergens nog een paar ouwerwetse slagbomen moesten liggen en nieuwsgierig was of dat het dio mooier zou maken, ben ik daar naar op zoek gegaan.
Twee treinkamers afgespeurd, het spul in onderdelen gevonden en daarom alleen de slagbomen met wat schuimstukjes neergezet, gekeken, gewikt en gewogen, foto's gemaakt en de zaak weer opgeruimd.
Het werd er namelijk niet beter op, want de horizontale bomen zaten precies op neushoogte en ontnamen het hele verdere uitzicht.....
Dat worden dus andreaskruisen.
Weten we dat ook weer en zo krijg je toch de tijd om  :P

Grtz Tony


Re: Tony's simpele banen................soms beter niets dan iets...............
 :) Errug leuk dat de WOSA ook staat vermeld in de Wikipedia, nu is het wereldwijd duidelijk voor iedereen. :o) :D
Als ik thuis ben zal ik Herr Inspector Otto effe wakker rammelen en hem dit laten zien, daar zal die ouwe chagerijn wel blij van worden. O:-D :thumbup:

En Tony, effe over je updeetert van niks;
:roll: Ik vind die slagboompjes er wel mooi bij staan. B)
Als je op je tenen gaat staan koekeloer je er net over heen, da's dan een heel ander plaatje. 8)
Uitgaan van je huidige lengte houdt ook geen stand, met het verstrijken van de jaren krimp je nog wat en dan moet er sowieso een opstapje bij. :-)

Dirk-Jan
Re: Tony's simpele banen................soms beter niets dan iets...............
Tony,

Ik vind die slagbomen ook helemaal niet verkeerd. Al eens geprobeerd hoe het er uit ziet bij (half) geopende slagbomen?

Groeten,
Wico
Re: Tony's simpele banen................soms beter niets dan iets...............
Ik snap je wel, Dirk-Jan !
Ik de slagbomen poten en jij mijn plekkie op de kalender inpikken.......
Gaat niet gebeuren  O:-D
Trouwens, ook op het opstapje was het geen porum.

Sinds jouw laatste WOSA-baanbouwsels wordt het toch al moeilijk om een kalenderplekkie te bemachtigen. ( Of het worden wel heul veul steekpenningen richting ZeelandBern  :? )

Grtz Tony

Ps. voor Wico; de hoogte in wordt hem ook niet. Er zijn de afgelopen dagen zo wel meer attributen geprobeerd en afgewezen.
Re: Tony's simpele banen................soms beter niets dan iets...............
Tony,

Ikzelf was wel gecharmeerd van de slagbomen mede door de mooi genomen foto vond ik het er erg fraai uitzien.
Maar jij en the boys zijn de meesters van deze dio dus ik leg mij neer bij jullie oordeel. ;) :)

In ieder geval bedankt weer voor het kijkplezier van de 2 mooie rustgevende foto's.

Groet Michel
Re: Tony's simpele banen................soms beter niets dan iets...............
Hoera de WOSA heeft een vermelding in Wikipedia! Daar wordt ik dan weer heel erg blij van  :)
Re: Tony's simpele banen................soms beter niets dan iets...............
 @citaat

Inderdaad hoera Wim want daar worden we zeker heel blij van dat de WOSA in de Wiki staat vermeld. :P :thumbup:

Groet Michel
Re: Tony's simpele banen................soms beter niets dan iets...............
Citaat van: Tony op dinsdag 17 mei 2022, 16:54:36

De eerste regel van Erik klopt wel helemaal ( Wico moet de pedia nog wat aanvullen ) en is mooi verwoord  :thumbup:

Grtz Tony

De Wikipedia is aangepast en uitgebreid :P. Het is trouwens een vrije encyclopedie, dus ieder die zich geroepen voelt ...

Groeten,
Wico   
Re: Tony's simpele banen................soms beter niets dan iets...............
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Tony's simpele banen................soms beter niets dan iets...............
Bij de term WOSA moet ik altijd een beetje denken aan die twee figuren in het theaterbalcon van de Muppet Show: die oudjes Waldorf en Statler...   :-)
Re: Tony's simpele banen................soms beter niets dan iets...............
Citaat van: Tony op dinsdag 17 mei 2022, 18:01:20
Trouwens, ook op het opstapje was het geen porum.
:o) Misschien is onderstaande dan een oplossing;
Re: Tony's simpele banen................soms beter niets dan iets...............
Citaat van: FransW op dinsdag 17 mei 2022, 19:23:15
Bij de term WOSA moet ik altijd een beetje denken aan die twee figuren in het theaterbalcon van de Muppet Show: die oudjes Waldorf en Statler...   :-)

wij, WOSA-aanhangers, zien dit alleen maar als een groot compliment :mrgreen: :D :mrgreen:
Re: Tony's simpele banen................soms beter niets dan iets...............
Waldorf en Statler hadden als soort van inspecteurs vast gestaan op een WaSta ipv WOSA term.
Waldorf Statler Association...

Persoonlijk vind ik van die slagbomen met van die hekjes ook heel Wosa-proof. Ben benieuwd waar Karl nu mee komt.

Re: Tony's simpele banen................soms beter niets dan iets...............
Citaat van: Tony op dinsdag 17 mei 2022, 16:54:36
Het werd er namelijk niet beter op, want de horizontale bomen zaten precies op neushoogte en ontnamen het hele verdere uitzicht.....
Dat worden dus andreaskruisen.

Ik had mijn neus er voor opgetrokken......
Re: Tony's simpele banen................soms beter niets dan iets...............
Lid sinds: 2020

zonder fantasie ook geen creativiteit

offline
Re: Tony's simpele banen................soms beter niets dan iets...............
Citaat van: Trainhenk op dinsdag 17 mei 2022, 20:51:23
Citaat van: Tony op dinsdag 17 mei 2022, 16:54:36
Het werd er namelijk niet beter op, want de horizontale bomen zaten precies op neushoogte en ontnamen het hele verdere uitzicht.....
Dat worden dus andreaskruisen.

Ik had mijn neus er voor opgetrokken......

Helemaal niet nodig, je moet gewoon verder kijken dan je neus lang is. Volgens mij doen spoorwegmachinisten dat ook als zij op de bok zitten.  ;)
Re: Tony's simpele banen..........soms beter niets dan iets....( en andersom )
 @citaat (allemaal) Heerljke reuring weer  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Komkommernieuws daar maar eens om, heden ten dage  !
Ook de WOSA is hogelijk verheugd !
Vooral ook met de échte Wikipedia-pagina ( dank Wico  :thumbup: )
Zelfs Herbert maakte hier een vreugdehupsje  :P

En Carl kwam met andere spoorbomen aanzetten die wél aan mijn verwachtingen voldeden  :thumbup:
En passant nam hij ook het graftak-groen van het linkerhuisje onder handen  :thumbup: :thumbup:
Allebei met toestemming van de WOSA  O:-D

Vanavond vroeger naar bed, morgen oppassen op de liefste twins van de wereld en donderdag weer dio-puzzelen/prutsen en forum.

Grtz Tony
Re: Tony's simpele banen................soms beter niets dan iets...............
 B) Helemaal prima en mooi zo met deze halve boompies. :thumbup:
Maar met deze foto's is het sowieso een mooier plaatje. 8)
Je bent vast en zeker effe op je tenen gaan staan, de kijkhoek is anders. :-)

Dirk-Jan

N.B.
Morgen heel veel plezier met je kleine schatjes. O:-D
Re: Tony's simpele banen................soms beter niets dan iets...............
Beter zo Tony, minder "massief" én inderdaad je lijkt wat hoger te staan, waarschijnlijk heb je DJ's schoenentip ter harte genomen :P.
Re: Tony's simpele banen................soms beter niets dan iets...............
Citaat van: Wico op dinsdag 17 mei 2022, 19:22:15
Citaat van: Tony op dinsdag 17 mei 2022, 16:54:36

De eerste regel van Erik klopt wel helemaal ( Wico moet de pedia nog wat aanvullen ) en is mooi verwoord  :thumbup:

Grtz Tony

De Wikipedia is aangepast en uitgebreid :P. Het is trouwens een vrije encyclopedie, dus ieder die zich geroepen voelt ...

Groeten,
Wico

Maar de aanhef op Wikipedia is zeer verontrustend... 'dit artikel is genomineerd voor directe verwijdering'.
Er zijn al gelijk tegenkrachten aan het werk! Benieuwd hoe dit afloopt. De meeste WOSA verwikkelingen op dit forum eindigen wel goed.


Met ongeruste groet,

Peter
Re: Tony's simpele banen................soms beter niets dan iets...............
 @citaat
De vrije encyclopedie.......... :?
Re: Tony's simpele banen................soms beter niets dan iets...............
@citaat

Helaas is de WOSA pagina inmiddels verwijderd onder het mom van "geen zinvolle inhoud" :O. Gelukkig weten wij WOSA liefhebbers wel beter :D.

Blijkbaar zag Tony de bui al hangen gezien de topic titel: "soms beter niets dan iets" :P.

Groeten,
Wico
Re: Tony's simpele banen................soms beter niets dan iets...............
Je kunt het altijd nog proberen in de 3rail wiki  ;)
Re: Tony's simpele banen................soms beter niets dan iets...............
Sterker nog, ik vind dat het daar thuis hoort! Hier is alvast de link naar de (toekomstige) WOSA pagina.

Als iemand mij de ruwe tekst stuurt, maak ik hem wel even. Met de gebruikelijke lay-out en indeling van een artikel in de 3rail-wiki natuurlijk.
Re: Tony's simpele banen................soms beter niets dan iets...............
 @citaat @citaat

Voorzetje :).

De afkorting WOSA staat voor World Old School Association. Een fictief gezelschap met haar hoofdkantoor in Bern. De WOSA is in het verleden ontsproten aan het creatieve brein van Tony n.a.v. de veelvuldig gebruikte term Old School en de verwijzing daarbij naar de herkenbare modelbanen van 'vroeger'. De missie van de WOSA is het promoten en in stand houden van old school modeltreinbanen. Denk hierbij aan banen in de stijl van de jaren 50 en 60 die met een beperkt budget, eenvoudige middelen en een grote fantasie de mooiste creaties opleverden.

De WOSA heeft een lijvig handboek opgesteld waarop modeltreinbanen worden beoordeeld en waarbij felbegeerde WOSA punten worden toegekend. Hiertoe zijn een aantal inspecteurs actief die op locatie streng doch rechtvaardig banen beoordelen. Over het algemeen doen de inspecteurs anoniem hun werk, maar in de loop van de jaren zijn een aantal van hen wel als zodanig herkend. Met name de Herrn Otto, Horst en Herbert genieten lokale bekendheid.

In 2019 heeft de WOSA een speciale oeuvre kalender uitgegeven voor Tony vanwege zijn niet aflatende enthousiasme en promotie voor de WOSA. Gezien de enthousiaste reacties is in de daarop volgende jaren telkens een kalender uitgegeven waarop de mooiste foto's van WOSA-waardige banen worden afgebeeld.     

Groeten,
Wico
Re: Tony's simpele banen................soms beter niets dan iets...............
Geregeld (met enkele minimale aanpassingen mijnerzijds) 8). En nu maar hopen dat de 3railwikiredactie hem laat staan. :P

Heeft iemand trouwens nog een verwijzing naar de eerste keer dat de term is gebruikt? En misschien een foto'tje van de eerste WOSA-kalender om in de wiki te zetten?
Re: Tony's simpele banen................soms beter niets dan iets...............
@citaat

De eerste kalender is uitgegeven in 2020 (foutje bedankt ;)).

Groeten,
Wico
Re: Tony's simpele banen................soms beter niets dan iets...............
Uitgegeven in 2020 voor het kalenderjaar 2021!?
Re: Tony's simpele banen................soms beter niets dan iets...............
 @citaat
ja
Re: Tony's simpele banen................soms beter niets dan iets...............
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Tony's simpele banen................soms beter niets dan iets...............
Citaat van: speeltmettreintjes op woensdag 18 mei 2022, 15:19:05
Heeft iemand trouwens nog een verwijzing naar de eerste keer dat de term is gebruikt?

Achtergrondinformatie: WOSA

Groeten,

Erik.