Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Tony's simpele banen............wat antwoorden en gedachtenkronkels........

Gestart door Tony dinsdag 08 april 2014, 17:56:30

0 leden en 5 gasten bekijken dit board.
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek...quo vadis ?......
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek...quo vadis ?......
Het heeft inderdaad ook met de uitvoering van de bodemplaat te maken, Tony. Maar het lijkt mij logischer als de "molenbeek" aan het begin van de bodemplaat zou beginnen en aan het einde eindigen zodat het water er als het ware recht doorheen stroomt zonder allerlei 90 graden hoeken die veel turbulentie en weerstand veroorzaken. Op de www-foto's zie ik ook een schuif aan het begin van de bodemplaat. Die, icm de schuif (-B-) vlak voor het rad en de schuif met de overstort regelen het juiste niveau voor het waterrad. In de hoofdbeek hoort natuurlijk een instelbare stuw (-A-) om in alle jaargetijden het juiste niveau aan voedingswater voor de watermolen beschikbaar te hebben.
Als Mats en Carl onderstaande schets voor hun werkzaamheden zouden toepassen wordt het geheel volgens mij nog wat geloofwaardiger. Mits redelijkerwijs uitvoerbaar natuurlijk want het blijft stoeien met de ruimte. Oftewel zoals andere schrijvers ook al schreven: zie maar, het komt er vast weer mooi uit te zien.
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek...quo vadis ?......
Is het niet zo dat je met de plank die jij nu inlaat noemt, een teveel aan inkomend water voor de molen UIT de goot kan laten ? Want tussen hetgeen wat jij inlaat noemt en de molen zie ik nog een regelplank op je foto.


Hans, je was me voor. Had jouw bericht nog niet gezien ...
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek...quo vadis ?......
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek...quo vadis ?......
Hans en Vincent; bedankt voor het meedenken  :thumbup:
Daar kan ik wat mee !
Ik doorzie nu pas, hoe het systeem hoort te werken  :D
( Beter laat, dan nooit vertrokken....)

Ik was al aan het veranderen/aanpassen en hoop, dat ik nog net genoeg ruimte heb om het beter te krijgen.
De molen kan nog een pietsie meer naar de tafelrand.
Eventueel gaat de zaag en/of de dremel in de bodemplaat.

Grtz Tony
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek...quo vadis ?......
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek...quo vadis ?......
Als het je ruimteprobleem oplost dan zou die uitstroom aan de zijkant -ipv aan het eind van de bodemplaat vd watermolen- eventueel ook nog wel kunnen denk ik.
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek...quo vadis ?......
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek...quo vadis ?......
Da's wel de bedoeling, Hans  ;)
Morgen in plaats van de broeierige hitte binnen in het koelere huis weer verder aan puzzelen.
Mooie uitdaging !

Grtz Tony
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek...quo vadis ?......
 @citaat2 't zal met die hitte nog wel meevallen denk ik, voorlopig regent het hier (in België);
puzzel maar verder, je volgelingen wachten op het resultaat  O:-D




mvg,
Michel
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek......waterloop en aansluiting veranderd

Dankzij jullie input het zaakje ( en nu logisch ! ) aangepast  :P

Grtz Tony
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek......waterloop en aansluiting veranderd
U is goed bezig :thumbup:.
Kan je al verklappen waarvan je t water gaat maken? (sorry voor de wat vreemde vraag, want water kan je in principe van niks anders maken dan van water [of van ijs of van waterdamp/stoom] >:-D maar u begrijpt mij wel, toch :?).
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek......waterloop en aansluiting veranderd
 B) Prima aangepast, uw volgers zullen tevreden zijn. O:-D :thumbup:
En ik begrijp ook dat u als groot kunstenaar uw inspiratie overal vandaan haalt, en dat dat voor uw volgers niet altijd helemaal te volgen is,
maar na het zien van deze foto's lijkt het erop dat u uw inspiratie ook uit de luiers haalt van uw kleinkinderen, foto 85K en foto 85L zien er best wel onsmakelijk uit. :P >:-D

Dirk-Jan
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek......waterloop en aansluiting veranderd
Mooie vorderingen gemaakt Tony na de laatste keer dat ik gekeken heb.  :thumbup:
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek......waterloop en aansluiting veranderd
Maar wat ik nog mis in de paintimpressie is de stuw in de hoofdbeek om voldoende waterniveau te creëren voor de watermolen. Toen ik de witte piepschuimfoto zag verwachtte ik deze stuw op het punt waar zich het hoogteverschil hierin bevindt (vlak voor het uitstroomkanaal vóór het rad).
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek......waterloop en aansluiting veranderd
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek......waterloop en aansluiting veranderd
Citaat van: Hanzi op maandag 10 mei 2021, 16:48:34
Kan je al verklappen waarvan je t water gaat maken?

In de sixties en seventies kwam je met een tube Velpon al een heel eind :wink:
(U weet wel: Velpon lijmt alles, behalve gebroken harten)

Groeten,

Erik.
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek......waterloop en aansluiting veranderd
Hoi,

@ Hans; het water wordt van houtlijm-lagen keukenrol-verdunde houtlijm-lagen verf en lagen (evt. gekleurd) glanzend vernis gemaakt.
Ik had hier nog een pot instant-waterpoeder uit 1967 staan, maar toen ik dat volgens de handleiding aanmaakte met kokend water, werd het meteen één grote glibberige onbruikbare klont  :?
De stuw staat rechtsonder in het bruin ingetekend, trouwens  ;)

@ Dirk-Jan; die gevulde luiers zijn prima bruikbaar hoor ! Wel binnen het uur gebruiken, anders drogen ze uit  :D

@ Dickie; dankje  ;)

@ Erik; dat waren nog eens tijden  :P

Grtz Tony

Re: Tony's simpele banen........de molenhoek......waterloop en aansluiting veranderd
Citaat van: Tony op maandag 10 mei 2021, 21:29:03
instant-waterpoeder
Altijd handig om bij je te hebben tijdens een lange woestijnwandeling >:-D!

Ik zal wel kippig 8o zijn, maar ik mis die stuw volkomen. Of is het dat schuine bruine remspoor streepje dat niet de gehele beek afsluit?
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek......waterloop en aansluiting veranderd
Jip ! Die bruine uitglijer  :D
Ik had er nog letters bij kenne type, maar vond dat esthetisch niet verantwoord  O:-D
Was dus toch niet duidelijk genoeg  :?

Wordt een omhoogdraaibaar schot of zoiets. ( wellicht een ier )

Grtz Tony
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek......waterloop en aansluiting veranderd
Goedemorgen Tony, ik heb er nog eens een nachtje over geslapen en volgens mij mis je toch nog een stuw om voldoende water-niveau en -buffer te creëren voor de watermolen.
Google ook maar eens op "stuw watermolen".
Ik denk dat er 2 mogelijkheden zijn:
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek......waterloop en aansluiting veranderd
Zoiets als de onderste gaat het worden, Hans.
Daar had ik gisteren al een nachtje over geslapen  :D
De rechter stuw is maar de vraag, zeker wanneer er een flinke regenbui is geweest.
Ik was aan het denken over een soort meertje met onderwater verhoging ipv stuw.

Eerst maar eens verder puzzelen, hoe ik uitkom.
En al klopt het straks watertechnisch niet helemaal perfect; uiteindelijk stroomt er - zodra het water hard geworden is - toch al niks meer  :o)
Het meedenken wordt wel enorm gewaardeerd  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek......waterloop en aansluiting veranderd
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek......waterloop en aansluiting veranderd
In mijn baantje St. Barbara im Allgäu had ik deze oplossing.
Beetje prutsen met roerhoutjes en stukje messingdraad.



Hiermee werd de wateromloop geregeld.





Re: Tony's simpele banen........de molenhoek......waterloop en aansluiting veranderd
Mooi, Tom  :thumbup:

Met dat prutsen hier gaat het vast goed komen  ;)
In plaats van zwanen ga ik vis uitzetten  :D

Grtz Tom
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek....wachten tot het binnen ook droog is.
Hallo,

Na een min of meer gedwongen pauze wordt er hier weer geknutseld aan de baan  ;)
De realisering van de waterloop, annex beek, annex reden tot het plaatsen van watermolens, is eindelijk aan de beurt !
Eerst het zaakje met houtlijm ingesmeerd en toen laag voor laag keukenrol eroverheen.
Met een kwastje verdunde houtlijm telkens het verse papier op de ondergrond vast gedept.
Nu geduldig wachten tot het zaakje is uitgehard om de volgende lagen aan te brengen.

Grtz Tony

Ter bevordering van het drogingsproces heb ik een elektrische windmolen aangezet......


Re: Tony's simpele banen........de molenhoek....wachten tot het binnen ook droog is.
Tony,

Blij weer een update van je te zien! En nieuwsgierig hoe het keukenrol avontuur afloopt :D. Het keermuurtje blijft voor mij een puzzelstukje wat maar niet op zijn plek wil vallen. In dit geval denk ik: minder muur is mooier :P.

Groeten,
Wico
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek....wachten tot het binnen ook droog is.
Dat muurtje staat daar aansluiting aan de molen ( en de bodemplaat ) te maken, Wico  :P
Daar is de rots recht gemaakt.
Is allemaal nog een beetje lastig te zien, maar uiteindelijk zal het duidelijk zijn hoe het precies zit daar.

Grtz Tony
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek....wachten tot het binnen ook droog is.
Op foto 85M zie je hoe mooi het gebouw van de watermolen is. Wordt vast weer erg mooi! :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek....wachten tot het binnen ook droog is.
Hier nog iemand die blij is met de update. :P
Uiteraard ga ik dit leuke projectje weer met veel plezier bekijken.
Dus Tony kom maar op met de update(s).

Groet Michel
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek....wachten tot het binnen ook droog is.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek....wachten tot het binnen ook droog is.
Dit wordt weer een leuk project Tony.

Het begin ziet al al top uit  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek.....eindelijk een stuwtje klaar !
Dank voor de be- en aanmoedigende woorden heren  :thumbup:

Ik had al een stukje muur bij de molen getempexed en toen moest er een kleine stuw gemaakt en na veel gepiel op de vierkante millimeter en lijm aan de vingers, kwam Matz een minihandje toesteken.
Gelukkig maar, want mijn grote jatten zijn eigenlijk te groot voor dit werk........
Nu kan de waterloop - met hoogteverschil voor het waterrad ! - verder afgemaakt worden, want dit klusje moest toch echt eerst gedaan worden  ;)
Wel eerst wat info en foto's gegoogeld en iets geloofwaardigs bedacht en daarna zoeken in de bastelkiste.
Voor ik het wist, stond de klok 2 uur verder.......

In een film over watermolens kwam ik er ook achter, dat molens die van boven af met water gevoed worden ( zoals de achterste molen bij mij ) 4 keer zoveel kracht genereren. Dat had ik niet verwacht !

Grtz Tony

Re: Tony's simpele banen........de molenhoek.....eindelijk een stuwtje klaar !
Matz is een toppertje. :P :thumbup:

Groet Michel
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek.....eindelijk een stuwtje klaar !
Mooi gemaakt Tony en Matz! Je kan op deze manier het niveau regelen, maar mooier is het nog om de ruimte onder de schuif onder water te verdoezelen en het water over de schuif te laten lopen. Op die manier ontstaat er een constant (buffer-)niveau voor de schuif die dan echt als stuw gaat functioneren.
Maar je kan t ook zo laten want t zal weinig mensen opvallen ;).
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek.....eindelijk een stuwtje klaar !
@ Mies; hier lopen alleen maar toppertjes rond  :D

@ Hans; geduld ! Het knutselareitje staat nog los en moet nog ingebouwd worden. Er moet nog keukenrol, lijm, water, oevers en meer scenery komen en uiteindelijk ga je vanzelf zien dat het weldoordacht is  O:-D

Grtz Tony
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek.....eindelijk een stuwtje klaar !
 B) Nou, ik vind het allemaal mooi worden. :thumbup:
Ik ben geen watermolenrad of waterloop expert, dus ik vind het er al heel geloofwaardig uitzien. O:-D :D
En het is een old skool watermolengeval, en vroeguh ging het vast anders en vroeguh was ik er nog niet, en niet veel opgelet tijdens geschiedenisles over watermolens, dus helemaal :thumbup:

Citaat van: Hanzi op maandag 31 mei 2021, 16:15:27
Maar je kan t ook zo laten want t zal weinig mensen opvallen ;).
:o) Ik lees deze aanvullend info van jouw niet, en het valt mij inderdaad niet op. :-)

Dirk-Jan
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek.....eindelijk een stuwtje klaar !
Citaat van: Tony op maandag 31 mei 2021, 15:18:40
In een film over watermolens kwam ik er ook achter, dat molens die van boven af met water gevoed worden ( zoals de achterste molen bij mij ) 4 keer zoveel kracht genereren. Dat had ik niet verwacht !
Grtz Tony
[/i]
Het grote verschil tussen een onderslag- en een bovenslagmolen is dat bij een onderslagmolen het water aan de onderzijde van het rad tegen de schoepen duwt, terwijl bij een bovenslagmolen het water aan de bovenzijde van het rad op de schoepen loopt die (meestal) hol zijn waardoor de zwaartekracht ook nog een handje meehelpt.

Geinig hè wat je allemaal te weten komt als modelknutselaar.

En verder blijf ik me er lekker tegenaan bemoeien en gaat het desondanks vast goed komen :mrgreen:
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek.....Carl houdt het niet droog..........

"Tis om te huilen, Tony  :-( "
"Wat, Carl  :? ?"
"Het bouwtempo, Tony ! TT !"
"TT ?"
"TTT eigenlijk. Tergend Trage Tony !"
"Niemand houdt je tegen, om zelf ook de handen uit de mouwen te steken, Carl. Tis mij te heet   :-( "
"Heb ik geen last van. Tis hier altijd wel wat ! Wat moeten je volgelaars wel niet denken ?"
"Geen idee. Trouwens, het is sowieso al een tijdje erg rustig op het forum."
"Dan ga ik daar maar eens verandering in brengen, Tony ! "
"Ga je gang, doe wat je niet laten kunt, laat je knoestige knuistjes maar eens wapperen ! Als je klaar bent, roep je maar ! Dan maak ik foto's  ;) "
"Prima  :thumbup: En niet vergeten te updaten hè ?"
"Komt voor de bakker, Carl !"
"Dan zorg ik voor het meel, Tony !"
"Huh ?"
"Kmaak water, dan kan de molenaar eindelijk malen en dan komt de bakker dat halen  :P"
"Ha ! Op die fiets !"
"Nee, met de kruiwagen  B)"

Re: Tony's simpele banen........de molenhoek.....Carl houdt het niet droog..........
Lekker bezig met die warmte maar nu is goed te zien hoe het is. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek.....Carl houdt het niet droog..........
Mooie vorderingen zijn er door mijn petekind aangebracht.
Ja die houd niet van luieren Tony en als hij wat in zijn hoofd heeft moet het ook gebeuren ook. :P
Het watertje is zeker goed te zien en ziet er zeer sfeervol uit.

Groet Michel
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek.....Carl houdt het niet droog..........
 B) Lekker bezig, ziet er goed uit. :thumbup:
Maar u mot wel effe wat doen aan de algen bestrijding, water ziet errug groen. :o)
En laat u niet opnaaien door die plastic snuiter, kalm aan is altijd het devies bij iemand van uw leeftijd. O:-D :D

Dirk-Jan
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek.....Carl houdt het niet droog..........
Met dat mooie weer knutselen op een heel warm kamertje, dat is niks Tony! Al ben je met een verkoelend watertje bezig! Gelukkig gaat het ook om watermolens, anders hadden wij misschien zo'n beeld gekregen van Don Tony op een ezeltje met zijn trouwe helper Kruiwagen Carlo die tegen de windmolens ten strijde trekt! Heel hachelijk!  8o
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek.....Carl houdt het niet droog..........
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek.....Carl houdt het niet droog..........
Mot je dat water in mijn slootje eens zien. Dat is pas groen. En met dat mooie weer knutsel ik buiten, daar is het nog warmer. Rare snuiters hoor die modelbouwers.

Maar om nog effe terug te komen op al die dammetjes, sluisjes en regelkleppen. Dam A in de tekening van Hanzi hoeft helemaal niet regelbaar te zijn. Daar moet een constant waterpeil gehandhaafd worden om de molen van voldoende water te kunnen voorzien. Er is maar één ideaal waterpeil. Dus gewoon een vaste dam op die hoogte. De hoeveelheid water door de molen wordt geregeld met schuif B. Helemaal omlaag is maximale stroming, helemaal omhoog is geen stroming. Of andersom als het een onderstroom schuif is.
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek.....Carl houdt het niet droog....(2)...
Dank voor de reacties, Heren  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

De bouw is dankzij Carl weer in een stroombeekversnelling gekomen  :P
Kijk maar !

Grtz Tony
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek.....Carl houdt het niet droog....(2)...
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek.....Carl houdt het niet droog....(2)...
Hahaha een echte vent hè die Carl. Twee mooie meiden en een verlokkende pint bier en vrolijk huppelt hij er achter aan. Standvastig typje.

Maar mooi groen is niet lelijk Tony. Dat moet je nu toch wel toegeven.
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek.....Carl houdt het niet droog....(2)...
 @citaat Carl loopt altijd gewoon zijn kruiwagen achterna  :D

En inderdaad; mooi groen is nooit lelijk, zelfs niet als het nat is  O:-D
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek.....Carl houdt het niet droog....(2)...
 :) Mooi groen en  poepluierbruin, je bent weer lekker met je kwast aan het zwaaien geweest. :thumbup:
En de laatste foto geeft al een mooi totaal overzicht, het wordt een erg mooi diorama zo alles bij elkaar. B)

Dirk-Jan
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek.....Carl houdt het niet droog....(2)...
Weer goed bezig Tony zie ik :thumbup: :) maar komt weer helemaal goed met je kunsten :lol:

Greetz, Theo.
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek.....Carl houdt het niet droog....(2)...
Tony & Carl = een uniek duo  :D
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek.....Carl houdt het niet droog....(2)...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek.....Carl houdt het niet droog....(2)...
Fraaie ontwikkelingen in Wassermühlental Tony :thumbup:
Dankzij je minuscule vriendje en jouw duim verrijst er een pracht van een module!
Met name foto 85U van de laatste serie, is er één om 'U' tegen te zeggen :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek.....Carl houdt het niet droog....(2)...
Op uw leeftijd werkt die toverkwast nog prima :o). Mede met dank aan Carl, wordt het weer een uniek stuk scenery op de baan :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Tony's simpele banen......de molenhoek...Carl houdt het niet droog...(2,5)
Dank voor de bijval, Jongens  :thumbup:

Er zit weer schiet in de zaak hiero !
Animo was een paar weken beneden peil ( -3 NAP  :? ) , maar de peilstokmeter staat nu weer op + 5  ;)
( NAP = Normaal Animo Peil )

Kep voor de liefhebbers nog een plaatje van een bonustotaalplaatje over van gisteren  :P

Grtz Tony & Carl
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek.....Carl houdt het niet droog....(2)...
De rode Volvo 544 maakt het plaatje voor mij compleet :D.
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek.....Carl houdt het niet droog....(2)...
Tony het ziet er uit alsof het nooit anders geweest is, alleen het water is wel heel erg groen, daar moet de kwast nog wat aan doen >:-D
Volgens mij moet die waterstandregelaar in de zijsprong naar het waterrad geplaatst worden anders kan je de molen nooit meer stoppen en dat geeft geluidshinder. Zoals al eerder geschreven is de dam in de doorgaande beek voldoende en regel je alles met de regelaar naar de molen, werk aan de winkel
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek.....Carl houdt het niet droog....(2)...
@ Hans; dat van die Volvo had ik wel gedacht, toen ik die daar plaatste voor de fotoshoot  :P

@ Wiggert; dank je, het water is voorlopig nog even basis-groen. Er moeten nog heel wat laagjes verf en vernis gaan komen  ;)

Grtz Tony
Re: Tony's simpele banen........de molenhoek.....Carl houdt het niet droog....(2)...
Daar is een heel mooi hoekje ontstaan
Zeker die laatste foto is mooi  :thumbup: