Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Tony's simpele banen............wat antwoorden en gedachtenkronkels........

Gestart door Tony dinsdag 08 april 2014, 17:56:30

Henk Dijkstra en 7 gasten bekijken dit board.
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst FallerKibriklikospul (het ontwerp).........
Citaat van: Tony op zaterdag 18 januari 2020, 13:16:39
Met dat doorzagen (of iets wat er op lijkt) van een V200 ga ik wellicht tóch een keer iets doen. (zo zie je maar)
:D  :-)

8) Is die #Metoo ook van uw hand? :roll:

Dirk-Jan
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst FallerKibriklikospul (het ontwerp).........
Citaat van: frank-103 op zaterdag 18 januari 2020, 16:37:50
maar met een piko, fleischmann, roco, esu of lima heb ik geheel geen probleem
Ik ook niet Frank. :P
Al zal het lastig zijn om een Ecu V200 loc voor weinig te scoren op een beurs(je).

Mooie kunstmuur trouwens Tony. :thumbup:

Groet Michel
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama....(start opbouw).....
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama....(start opbouw).....
Hallo,

@ Dick; of in D-J termen; een rare snuiter  :D

@ Frank; met mijn hele fraaie Roco V200 ga ik dat ook niet doen, maar met die andere kan het best  ;)

@ Wim; ik laat me niet verleiden hoor ! Of dit project lukt, zal nog moeten blijken  :P

@ Dirk-Jan; die #MeToo is van stof, garen en een echte rozenkrans en door een kunstdame gemaakt  O:-D

@ Mies; dank je ! En straks hopelijk nog mooier  ;)


Vandaag de eerste zaagschade aan de huisjes gerepareerd en begonnen met de tempex-basis-opbouw van het dio.
Als dat droog is, kan de rest ingepast worden.
Dus nu even een lekkere wandeling en straks weer verder  ;)

Grtz Tony
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama....(start opbouw).....
Citaat van: Tony op zondag 19 januari 2020, 14:33:40
@ Dirk-Jan; die #MeToo is van stof, garen en een echte rozenkrans en door een kunstdame gemaakt  O:-D
8) Ik zat ook al flink te turen naar die rozenkrans die als het ware "uit het schilderij" kwam.
Maar tis dus geen schilderij, ik snap het helemaal. Het is wel heel erg mooi. O:-D O:-D
En ja, ja, al die schilderwerken van uw hand zijn ook mooi, de ene wat mooier dan de ander, maar das persoonlijk. :thumbup: :)

Dirk-Jan
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama....(start opbouw).....
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama....(start opbouw).....
Die rozenkrans komt er ook echt uit, Dirk-Jan. Goed gezien  ;)

Mijn schilderijen zijn zowat allemaal abstracte geesteskronkels, geïnspireerd door kunstemakers als Paul klee, Juan Miró, Kandinsky en Malevic bijvoorbeeld.
Ik probeer soms bepaalde technieken uit en laat mijn geest de vrije loop. Er zit vaak een heel verhaal of gedachtengang in/achter, al zou je dat misschien niet zeggen  :D
Iedereen mag er van vinden wat hij wil. Dat doe ik zelf ook met alles wat ik zie (of hoor).

Voor mij is het een fijne manier, om eens wat heel anders te doen en een spannende zoektocht naar een andere wereld.
Als ik later dood ben, wordt het wellicht opeens begrepen en veel waard  :-)

Grtz Tony


Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama....(start opbouw).....
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama....(start opbouw).....
TIPJE VAN MARTJE: Mocht je tóch eens een V200 willen doorzagen, ga dan op zoek naar een ongebouwd bouwpakket van de V200 met het nummer 3921 H0. Weet niet óf ze er nog zijn, maar wie weet. En anders gewoon een goedkope Lima Dummy zagen ofzo. Ik heb er nog wel 1 liggen  :-)

Gegroet,

Acteer-modelspoor-Mart   :o)
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama....(start opbouw).....
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama....(start opbouw).....
Zo'n Lima dummy heb ik al Mart, maar die is gepimpt en wordt als nepdubbeltractie gebruikt  ;)
Ik heb trouwens nog meer wel schrootloc's die doorgezaagd kunnen......

Heb je de slag om de Schelde al gewonnen, trouwens ?

Grtz Tony
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama....(start opbouw).....
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama....(start opbouw).....
We gaan wel zien wat het Creatieve Meesterbrein laat ontspruiten met dit lenteweer!
En de broeders van het rechte spoor keken en zagen dat het hachelijk was!  ;)

Citaat van: Tony op zondag 19 januari 2020, 16:11:05

Heb je de slag om de Schelde al gewonnen, trouwens ?


Neejj dat duurt nog wel even omdat het soms wel 8 keer overnieuw moet!  8o  >:-D
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama....(start opbouw).....
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama....(start opbouw).....
 @citaat Die jongens deden die slag toch ook in één keer ?

Op die manier wil iedereen wel oorlog voeren  :D
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......opbouw (2).........

Hallo,

Afgelopen dagen aan het opbouwen/puzzelen geweest en dat kostte meer tijd dan ik dacht.
Het dio heeft zijn grove definitieve vorm gekregen en nu moeten alle losse stukken van de opbouw aan elkaar gemaakt worden, om één geheel te krijgen waar ik weer verder aan kan beeldhouwen.
Nog een lange, doch heerlijke knutselweg te gaan  :P

Grtz Tony

Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......opbouw (2).........
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......opbouw (2).........
Bordje erbij, let op helling van 35 graden  :D
Die zou / kan ik niet opfietsen denk ik haha
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......opbouw (2).........
Misschien een pelotonnetje wielrenners erbij?
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......opbouw (2).........
Beetje grint op de weg, maakt het peloton een mooie schuiver.  >:-D
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......opbouw (2).........
Ook dit wordt weer een topper van een kunstwerk Tony. :P :thumbup:
De vele uurtjes passen en meten heeft tot een mooi resultaat naar geleid naar wat ik zie verschijnen in het frame.

Groet Michel
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......opbouw (2).........
 :o) Ik zou graag uitgebreid willen reageren, maar mijn dagelijks quotom 3rail Forum letters zijn op. 8o
Dus ik hou het effe kort, tis :thumbup: en  B)

DJ
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......opbouw (2).........
Je bent weer heerlijk creatief bezig, Tony! Lekker als je daar de tijd voor hebt en neemt; lekker aanklooien en zien wat t wordt! (Ja, een schilderij diorama ook wel schilderama genoemd in de hogere doch illustere kunstkringen).
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......opbouw (2).........
Hoi !

@ Barry; lekker steil, ja  :D Mijn ervaring is, dat wanneer je zoiets met de fiets tegenkomt, je beter meteen af kunt stappen  :? Preisers daarentegen, houden gewoon hun poot stijf  :o)

@ Wim; zo'n pelotonnetje zou kunnen, maar ik heb alleen recreatie- en stadsfietsers en die gaan er niet aan beginnen. Net als de plaatselijke bevolking  ;)

@ Kees; wat grint levert zeker spectaculaire beelden op ! Moet er wel nog een cameraploeg bij voor de mensen thuis  :D

@ Mies; ik begin er zelf ook steeds meer in te geloven  ;) Zal wel nog heel wat fijne uurtjes nodig hebben.

@ D rk-J n; je  k nt  ook  g w on  wat  lett rs  w g  lat n  O:-D

@ Hans; inderdaad ! Lekker ongeremd klooien  :P Schilderama is een fraaie term, die houwen we der in  :thumbup:
( ik zat zelf in de hoek van schilderiorama enzo te denken en brak er bijna mijn tong en hersens mee  :-) )

Zoals wel vaker, gaat het met dit soort kleine losse projecten hetzelfde als met een complete treinbaan.
Wikken en wegen, nog maar eens kijken of het ook anders kan, alles laten bezinken, op de bank voor de tv een idee krijgen, naar boven vliegen en ontdekken dat het er toch niet zo uitziet als voor je geestesoog en ga zo maar door.........
Ben ook tussendoor aan't denken over de rotskleuren, bomen en groen, eventueel een bergbeekje (half opgedroogd), stukken steunmuur, hekjes, eventueel toch wat BobRosBergen op de achtergrond en dan vergeet ik vast nog wat.
Alles zo simpel mogelijk houden heeft wel vaak mijn voorkeur; teveel details kunnen ook teveel afleiden van het geheel.

Hoe dan ook; we hebben een fascinerende hobby en je kan er alle kanten mee op  :thumbup:

Grtz Tony
( die nu snel naar boven gaat, want het begint lelijk te kriebelen )


Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......intermezzo..............

Hallo volgelaars !

Even wat anders....

De laatste jaren vraag ik me regelmatig af (en steeds vaker !), in hoeverre je nou nog echt geniet van de aanschaf van de zoveelste locomotief.
In den beginne van de spoorhobby waren er 2 kleine stoom-3-assers met karig drijfwerk en je was al blij dat het reed.
Na lang sparen verscheen de eerste echte loc; een V 200 ! Na nog meer sparen gevolgd door een V 100 en een heuse BR 50 met realistisch drijfwerk.
Daar kon ik eindeloos van genieten !
Met de volgende 10 was dat ook nog zo en ook het verzamelen van passende wagens/slepen bracht veel voldoening  ;)
Daarna werd dat toch minder; de blijdschap duurde steeds korter. Het werd steeds meer verzamelen. Ook leuk hoor, maar toch anders.
Eerst bleef ik trouw bij diesel en stoom tot tijdvak 3/4, ontdekte toen de E-loc's en later nog het moderne spul. De nieuwigheid daarvan maakte het weer spannender, maar het gevoel van het begin kwam niet echt meer terug.

Nu zit ik op zo'n 100 loc's (waaronder ook treinstellen) en zo'n 400 wagens. Veel te veel eigenlijk en als ik dan terug kijk naar de aankopen van de laatste jaren, dan blijven er maar een paar "winnaars" van de blijvende blijdschap over; de TEE Ram en de lang gezochte stroomlijn-03. Allebei nog analoog ook  :D

Zo kan dat dus gaan. Het meeste plezier wordt eigenlijk al jaren gehaald uit het knutselen van scenery  ;)
Bijgaand 2 plaatjes van de winnaar van de "winnaars".
Daar kan ik nog steeds bij wegdromen  O:-D

Prettig weekend !

Grtz Tony

Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......intermezzo..............
Idem dito....BR 03
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......intermezzo..............
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......intermezzo..............
Helemaal mee eens.

Zelf heb ik ca. 10 jaar geleden, toen ik als herintreder weer begonnen ben, een ?ambitieniveau gesteld. Mijn huidige baan, die nog immer in opbouw is, past hierbij, evenals het aantal en type locomotieven met bijbehorend rollend materieel.

Ik zal in beginsel ook geen locs aanschaffen waarvoor geen ruimte op de baan is, of die die niet in bij het ander materieel passen.

Mocht op termijn de huidige baan gereed zijn en er doet zich een gelegenheid voor om een nieuwe baan te bouwen, bijvoorbeeld bij een verhuizing, dan is een heroverweging mogelijk. Een baan met een U vorm met een draaischijf en verzorgingsemplacement is dan zeker een ?must have?. Ook het integreren van een tramlijntje en faller car system wordt dan een serieuze afweging. Kortom: een nieuw ambitieniveau.

Kern van het verhaal: iets te wensen hebben is vaak leuker dan iets hebben. Andersgezegd: tevreden zijn met wat je hebt is ook een kunst!

Voorlopig heb ik als weer 10 jaar modelspoorplezier en nog vele wensen om mijn baan te completeren!

Mvrgr
Robert
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......intermezzo..............
Robert heeft gelijk, het mooiste is de wens en als je daar niet aan toegeeft komt er vanzelf een nieuwe wens voor in de plaats, het zelfde als je het wel vervuld had. Blijf wensen en blijf heel gelukkig met wat we hebben. :favorite: >:-D
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......intermezzo..............
Lid sinds: 2007

Try not. Do or do not. There is no try.

offline
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......intermezzo..............
Hoi Tony,

Dat gevoel wat jij beschrijft heb ik ook al wat langer. Daarom heb ik me al een paar jaar voorgenomen me te beperken tot de insiderlocs die mij aanspreken en de locs die ik van vroeger uit wilde hebben. Zoals de TEE RAm en VT11.5 TEE en mijn laatste aanwinst 33911 idd de BR 03.10.

Er staat nog een BR 96 op mijn verlanglijstje.
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......intermezzo..............
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......intermezzo..............
Heel herkenbaar Tony, ik heb met mezelf dan ook afgesproken dat er voorlopig geen loc?s meer bij komen.

Er staat nog een loc in bestelling en daarna zal er echt iets bijzonders voorbij moeten komen wil ik de portemonnee trekken.

Met wagons is het bijna hetzelfde eerst maar eens kijken wat ik allemaal heb en wat er eventueel ontbreekt.
Dus zal er zo af en toe best een of twee wagons bijkomen maar de regelmaat wordt zeker minder.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......intermezzo..............
Ook bij mij herkenbaar, er komen tegenwoordig zelden nieuwe locs en rijtuigen binnen. Zelfs voor de E03/BR103 word ik kieskeurig, alle uitvoeringen zijn al eens door één of meerdere producenten op de markt gebracht.
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......intermezzo..............
Heel herkenbaar, Tony.

Daarom heb ik mij beperkt tot een verzameling mooie stomers, die op mijn baan en bij mijn tijdperk passen: een aantal T18-locs in KWStE - KPEV - SNCF uitvoering, T12 (KPEV) en T5 (KWStE), net voldoende op de normale treindienst uit te voeren.
Voor de pendelbaan en het bergspoor heb ik nog de oude 3029?n rijden. Die mogen t.z.t. nog wel door een T3 of zo en een Kittel vervangen worden.

Verder heb ik nog een paar ?nostalgische? locs uit mijn jonge jaren, zoals Br 24, 89, V160, V60 en de ?gouwe ouwe? 1100 en TEE RAm. Plus een heel moderne Hondenkop, wel in de uitvoering van de jaren 60.
En daar geniet ik best van.

Groeten,
Roel
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......intermezzo..............
Zo doe ik het,
Ik heb één vitrine voor loc?s vol is vol.

Wil ik er een bij moet er afscheid genomen worden van een andere, die gaat dan in de verkoop.
Dan weet je zeker of je die nieuwe echt wil.

En ja, ik heb best wel wat gewisseld in de loop der jaren, en nooit spijt gehad van de loc?s die ik heb weg gedaan  :) :)

Treinstellen staan niet in de vitrine  (virm , hondekop enz. ) die zijn gewoon te lang voor een vitrine die past in mijn hobbykamer.
Dus die liggen netjes opgeborgen, maar ook daar telt , meer dan x aantal is een wegdoen.

Zo hou ik het overzichtelijk, en zelfs nu sta ik nog wel eens te denken hoe lang is het geleden dat ik die trein nog eens op de baan heb gezet haha
Maar soms is er naar kijken net zo mooi hoor  :P :)
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......intermezzo..............
Het is de eerste wet van Gossen, Tony, over het afnemend grensnut. Een eerste ijsje is heerlijk, een tweede ook, de derde is al iets minder en nummer 20 komt je neus uit. In veel mindere mate heb je ook zoiets met locomotiefjes.... (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Eerste_wet_van_Gossen)
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......intermezzo..............
 @citaat
Misschien wordt het tijd dat de eerste wet van Gossen bij mij ook gaat werken  :P
Zonder gekheid, ik merk als ik nu op een beurs loop de drang om naar een locomotief op zoek te gaan een stuk minder is. Alle locomotieven en wagons die ik heb komen allen regelmatig op mijn baantje, en ze hebben allen hun charme.
Daarbij wel gemeld dat 8 van de 10 locomotieven het laatste half jaar zijn aangeschaft....
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......intermezzo..............
 @citaat
Voorbeeld, (van de wet van barry haha)

Ik heb mijn 1144 weg gedaan, en er de sik voor in de plaats gekocht.

De 1144 had ik ondertussen al minimaal 10 jaar denk ik, was nog mooi en als nieuw, maar de nieuwe sik tja   :P :P :D :D

Heb ik spijt van het wegdoen van de marklin ns1144, nee hij was fantastisch ,en van dit nieuwe locje ga ik hopelijk ook weer wat jaartjes kijk en rij genot hebben haha

Piko komt strakjes met een nieuwe 1136 die wil ik dan misschien ook wel weer.
En dan moet ik wederom een keuze maken , welke loc gaat er dan weg  :)

Keuze stress noemen ze dat tegenwoordig , geen last van zelf, je maakt een beslissing , en ik doe het op gevoel  :)
DeWetVanBarry
DWVB= hou wat je liefhebt, en vernieuw voor variatie  O:-D

En vooral doe echt wat je zelf leuk vind, daarvoor is het een hobby  :o)
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......intermezzo..............
Heel herkenbaar, zowel dat uit de hand lopen van het aantal locs als de kortere blijdschap bij een nieuwe.

Bij m'n herstart dacht ik dat ik op termijn met een stuk of vier locs wel klaar zou zijn, maar dat bleek al snel een heel verkeerde gedachte. Een paar maanden later reden er al vijf en daarbij is het niet gebleven. Ik heb de schatting inmiddels herzien tot op termijn 40 à 50, maar dat gaat nog jaren duren. Op mijn verlanglijstje staan namelijk vooral modellen waarvan ik hoop dat Märklin ze nog eens uit gaat brengen. Een aantal daarvan komen vast wel, maar met een paar locs per jaar groeit de verzameling niet meer zo hard. Geeft helemaal niet, vind ik. En áls er dan weer iets nieuws op m'n baan komt, blijft het leuk.
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......intermezzo..............
Tja, inderdaad wel herkenbaar. Het lijkt soms wel dat de voorpret leuker is dan het product zelf. En met de ene loc heb je nou eenmaal meer dan met de andere. Ik heb er inmiddels genoeg (volgens sommigen teveel) en van het oudere spul heb ik inmiddels alles wat ik leuk vind. Denk ik nu. Maar dat gaat weer veranderen en dan móet ik een bepaalde loc toch opeens weer hebben. Pure noodzaak, lastig te omschrijven. En dan volgt er toch weer een speurtocht op MP en bij de plaatselijke treinenwinkel. En dan héb je hem en dan maar rijden en genieten; en eventueel reinigen of repareren. En dan, dan gaat ofwel de nieuwe aanwinst ofwel een andere loc van de baan voor een tijdje terug in zijn doosje. Naast al die anderen in de kast...
En verkopen? Echt niet! Ik ben nogal slecht in onthechten zeg maar :?.
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......intermezzo..............
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......intermezzo..............
Hallo Tony,

Duidelijk verhaal, soms lijkt het inderdaad wel een wedstrijdje locomotieven kopen. Mij gaat het te ver om dat verzamelen te noemen, het is geen kunst om veel te kopen. (als je budget dat toelaat) Ik heb in ieder geval nooit begrepen dat je een hele verzameling locomotieven van een paar honderd euro gewoon in de kast zet om naar te kijken! 8o Daar zijn ze te duur voor, ze moeten rijden, daar zijn ze voor gemaakt.

Gewoon jezelf niet gek laten maken en genieten van bouwen en kijken naar het rijden. Daar gaat het om! En voor de rest? Ieder zijn ding. :thumbup:


Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......intermezzo..............
 :roll: :o) Eigenlijk zijn al die treintjes net als vrouwen;
in het begin zijn ze prachtig, het kost een hoop geld, maar op een bepaald moment raak je der toch op uitgekeken. >:-D :-)

Dirk-Jan
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......intermezzo..............
@citaat toch wel een verschilletje: die locomotieven kosten na aanschaf minimaal...
En leveren bij verkoop ook nog wat op >:-D.
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......intermezzo..............
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......intermezzo..............
 @citaat meestal is het maar net wat de gek er voor geeft  :)
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......intermezzo..............
Marklin vind ik acceptabel, hoogste afschrijving bij mij op een loc, +/-70 euro maximaal op 10+ jaar vind ik een koopje voor het kijk en speelplezier.

Helaas kan ik dat van andere merken niet zeggen, piko en roco daar krijg je veel minder voor terug terwijl de aanschafprijs tegenwoordig net zo hoog is.

Maar daar koop ik het niet voor, het is en blijft een hobby, geen investering  :)

alleen de echt exclusieve waarvan ik niet weet of ze ooit weer worden uitgebracht, die doe ik zeker niet weg  :)
Maar een v60,v100,br140 enz enz, nee geen moeite mee haha
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......intermezzo..............
Zo ver ben ik nog niet; wel 2 vrij grote banen maar ?slechts? 22 locs....dus er kan er nog steeds eentje bij....🤣
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......intermezzo..............
 @citaat #Me Too.
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......intermezzo..............
Geen ruimte voor een baantje. Dan maar locs verzamelen die ik zelf op de foto heb gezet en een testrondje, zodat ze niet vastroesten.  :)

Nu 16 locs (2 gelijkstroom), een Schienenbus en de KLM koploper, mijn eerste spotfoto in de 80er jaren.

Wie mijn draadje "Mijn Spotprenten" kent, weet dat ik regelmatig langs het spoor sta. Ik heb momenteel een wenslijst van 40 wisselstroommodellen die ik ook in het groot op de foto heb. Nooit gedacht dat het zo'n lange lijst zou worden. Er zullen wellicht nog een paar modellen bijkomen, er is nog ruimte in vitrine.  :P

Regelmatig ga ik naar de rijdagen van de gezellige stamtafel Arnhem/Nijmegen. Kunnen altijd een paar locs rijden.

Daarom nu ook wagons en rijtuigen aanschaffen, weer een andere tak van sport. Nog wat ketelwagens, ertswagens en een paar containerwagens. Zo ziet het er op de baan net zo uit als bij het grote voorbeeld.

En natuurlijk het forum bijhouden, ook geen geringe klus.
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......(3)..............
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......(3)..............
Wat een heerlijke ontboezemingen, Heren  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Fijn om te lezen, dat er meer mensen met deze materie bezig zijn  ;)


Vandaag weer een update over het schilderama.
Ben er iedere dag een uurtje of twee mee bezig geweest, al zal dat nauwelijks opvallen.
Het losse bovenstuk zit nu eindelijk als één brok aan elkaar gelijmd en geprikt.
Er zitten heel wat opvulstukjes in gelijmd en aan het doorkijkje onder de natuurlijke brug heb ik flink zitten prutsen. Veel trial and error.
Met veel gedoe er schuim in gelijmd, laten drogen, in vorm gebracht, gepast, gekeken en er weer uitgesneden.
Rembrandt zou vast hetzelfde gedaan hebben  :D

Het is wel een erg leuk proces en lijkt veel op schilderen en boetseren; omdat het letterlijk stukje bij beetje gaat, ontstaan er meteen nieuwe inzichten en mogelijkheden.
Ik denk, dat wanneer ik met een grote massieve blok schuim begonnen was, het zaakje er heel anders had uit gezien  ;)

Grtz Tony

Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......(3)..............
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......(3)..............
 @citaat Nog eentje dan !

www.youtube.com/watch?v=LdvWvCbjhqY
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......(3)..............
Je bent er wat uurtjes mee bezig met de inrichting van de schilderama maar het resultaat mag er tot nu toe zijn hoor Tony. :P :thumbup:

Ik wordt van dit soort leuke projectjes heel erg blij. :)

Groet Michel
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......(3)..............
Krijg je het idee om een loc tot kunstwerk te maken ............ Vervolgens wordt het een groot project. Leuk hoe het zich ontwikkeld.  :thumbup:
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......(3)..............
Foto 66T is net de staart van een vliegtuig, pas maar op anders vliegt het weg, je puzzel, je schilderdiorama >:-D
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......(3+)..............
Hoi  :P

@ Tom; hopelijk nog heel veel nog ééntje dans  ;)

@ Mies; ik word er zelf ook erg blij van  O:-D

@ Kees; twas toch echt die Dekselse Dirk-Jan die mijn loc tot kunstwerk wilde verheffen (door zagen dus  :?) Ik heb me godezijdank niet laten verleiden  :D

@ Wiggert; wees maar niet bezorgd, de staart is al aan het afbrokkelen  B)


De eerste rotsachtige vormen zijn al aan het verschijnen !
En terwijl ik bezig was, verschenen er twee ouwe bekenden...........
"Goe bezig, Tony", zei de ene.
"Geniet er maar van", de andere.
"Wij hebben even geen tijd om je te helpen, want we moeten dringend naar de Taiga Twins toe. Die hebben een grote ketel borsjt voor ons gekookt !"
En weg waren ze.......

Van het kapelletje heb ik nog een stuk af gezaagd, anders paste het niet goed op de uitstekende rots.
Niet zo erg, want er zijn toch steeds minder gelovigen.
Zolang het gipsen beeld van Maria met de Grote Oren er maar in past. Die mag niet nat worden.
Anders laat ze haar oren hangen......

Grtz Tony
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......(3+)..............
Met een beetje fantasie, en dat hebben die 2 boefjes wel, zouden ze zelfs aan Idar-Oberstein (Rheinland-Pflaz) kunnen denken.
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......(3+)..............
Die 2 geven wel kleur aan je leven hè 👍🏻
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......(3+)..............
Citaat van: Schienenbus2012 op woensdag 29 januari 2020, 18:30:19
Met een beetje fantasie, en dat hebben die 2 boefjes wel, zouden ze zelfs aan Idar-Oberstein (Rheinland-Pflaz) kunnen denken.

:offtopic: Voor diegene die geïnteresseerd is in industriegeschiedenis en/of sieraden is een bezoek aan de voormalige sieradenfabriek Jakob Bengel aan te bevelen. Zie https://www.edelsteinland.de/nl/bezienswaardig/alle-bezienswaardigheden/industriedenkmal-jakob-bengel-kopie.html en

http://www.jakob-bengel.de/nl/ Jakob Bengel was ondermeer bekend door het gebruik van Galalith in sieraden.

Edit; wat extra info over Bengel en Galalith toegevoegd
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......(3+)..............
Hoi,

@ Kees; die rots-met-kerk is zeker een goede inspiratiebron voor die 2 boefjes  :thumbup:

@ Wim; die 2 (en hun aanhang) zorgen ervoor, dat ik altijd wel een regenboog zie  :D

@ Dick; dank voor de link  :thumbup:


Met vrouw en koters twee keer in Idar-Oberstein vertoefd; een mijn bezocht daar, natuurlijk het museum, de kerk gezien en de stad bekeken.
De moeite waard, al is de stad niet zo heel gezellig. Het bruist niet echt. De mijnbouw is verdwenen en er is alleen nog handel en oude glorie.
We verzamelen al heel lang allerlei soorten stenen en die blingblingstenen zijn helemaal dolletjes. Zeker, wanneer je bedenkt dat het eerst luchtbellen in de gestolde lava waren, die door druk en samenstelling veranderden in letterlijk schitterende stenen  ;)

Op hun strooptochten door het huis zijn Carl en Matz laatst nog bij zo'n steen uitgekomen  :P
Na wat geklauter wilden ze graag op de foto........

Grtz Tony


Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......(3+)..............
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Tony's simpele banen.......ingelijst 3-D diorama.......(3+)..............
Citaat van: Tony op donderdag 30 januari 2020, 10:46:10
De moeite waard, al is de stad niet zo heel gezellig. Het bruist niet echt. De mijnbouw is verdwenen en er is alleen nog handel en oude glorie.
Dat is de eerste keer dat ik iemand kritisch hoor over deze stad. Ik had begrepen dat je er heerlijk kunt eten.
Maar dat de kans op gesteente uit deze omgeving nihil was. Bijna alles wat men aanbiedt, is Braziliaanse import.

Idar-Oberstein was het walhalla voor gesteente boefjes (niet alleen blingbling, dus), net als het Binntal vroeger, toen de mijn nog open was.
Nu verkopen ze daar ook in hoofdzaak Braziliaans gesteente.

Wel ga je nog naar het Binntal naar de voormalige Lengenbach mijn voor een stukje Realgar (gidsgesteente dat het bewijs leverde dat de Rhonegletscher zo'n slordige 6000 jaar geleden reikte tot aan Neuchatel - die is wat korter geworden, en die klimaatopwarming is niet door de mens veroorzaakt). Flora en fauna vormen nu de trots van het Binntal.
Terwijl ik daar vroeger toch ook echt heb lopen hakken om een Rutil of een granaat splinter te bemachtigen.

Trouwens, zo'n stukje steen als wat je laat zien, vond ik in het Lötschental aan de achterkant van de Bietschhorn (dat is die berg waar die beroemde Faller-brug z'n naam aan dankt). Het zegt wel iets over het gebergte daar. Nu gletschers smelten, liggen steeds meer vondsten voor het oprapen, tot (Zwitsers zijn grondige opruimers) zolang de voorraad strekt.