Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Tony's simpele banen............wat antwoorden en gedachtenkronkels........

Gestart door Tony dinsdag 08 april 2014, 17:56:30

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Tony's simpele banen..........en ziedaar ! Alweer een minidio klaar ! (+epiloog)
 :thumbup:  zeg maar zo,zeg maar niks ;) ;)
Re: Tony's simpele banen..........en ziedaar ! Alweer een minidio klaar ! (+epiloog)
Tony het staat mooier zo maar nu kan ze geen vuile was meer buiten hangen >:-D
Re: Tony's simpele banen..........en ziedaar ! Alweer een minidio klaar ! (+epiloog)
Mooi dio geworden Tony, het ziet er erg gezellig en sfeervol uit :thumbup:
Re: Tony's simpele banen..........en ziedaar ! Alweer een minidio klaar !
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Tony's simpele banen..........en ziedaar ! Alweer een minidio klaar !
Nu is het echt helemaal  :thumbup: :thumbup: :thumbup: Tony!

Citaat van: peterke33 op zondag 03 december 2017, 21:14:22
Ik kan me moeilijk die boekjes voorstellen van zovelen jaren geleden, maar denk dat ze het zo maakte en dan uitbrachten die bouwdozen erg fraai gedaan.
Peter, even hier naartoe gaan, jaartal uitkiezen en dan lekker bladeren door de catalogus :wink:

Groeten,

Erik.
Re: Tony's simpele banen..........en ziedaar ! Alweer een minidio klaar ! (+epiloog)
-Tony:
Prachtige dio is het weer geworden,  :thumbup:
Kan je op het dak er nog een antenne bij fabrieken vermits in die tijd de televisie in volle opgang was om de huiskamers te veroveren.
Re: Tony's simpele banen........ minidio klaar ! (+epiloog)+daglichtplaatjes....
Vandaag schone sokken in de schoen   :o)

@ Peter; het spul en de catalogusfoto's uit die tijd hebben hun speciale charme. Ik vind het heerlijk om in die stijl te rommelen  ;)

@ Martin; dank voor de waardering  ;)

@ Nero; beter goed gezwegen, dan slecht gesproken  :D

@ Wiggert; een beetje goede huisvrouw hangt alleen schone was buiten. Mits ze goed in de slappe was zit  O:-D

@ Koen; dank je ! Ben er blij mee  ;)

@ Erik; ik wilde die oldskoolstruik heel graag gebruiken, het was de laatste in deze kleur. Hij stond er al gauw als vanzelfsprekend op. Toen ik in de bastelkiste de grote bloempot tegenkwam gebeurde hetzelfde  :D Ze verhuizen naar een passender plek op een van de banen. Ben blij, dat jij met een frisse blik gekeken hebt. Veel beter zo  :thumbup:

@ Jørg; ben een antenne aan het zoeken geweest, maar kon hem (nog) niet vinden. Hoort er wel bij eigenlijk  :thumbup:
In de originele bouwdoos zit/zat een droogmolen, die ook ontbrak. Vandaar de waslijn  ;)

Vandaag nog een paar daglichtplaatjes geschoten. Dat is meteen nog eens nagenieten !
Minidio's die klaar zijn, mogen van mij een paar dagen in de huiskamer logeren  :P
Eenmaal aan zo'n projectje begonnen, is het net als de voorjaarspoets; met het doel voor ogen gedreven doorgaan. Het geeft veel energie.
Dankzij Roel staat het volgende dio met water al op stapel. De banen mogen nog even wachten.
Weer een nieuwe uitdaging, om dat op een A4tje te krijgen !
Zal iets minder snel gaan vanwege de geheime missie war Carl en ik mee bezig zijn. ( die is trouwens vandaag niet op komen dagen, vanwege het overwerk van gisteren  :? )

Grtz Tony

(nog snel een zonnefoto toegevoegd )



Re: Tony's simpele banen..........en ziedaar ! Alweer een minidio klaar ! (+epiloog)
Prachtige minidio is het geworden. :thumbup:
Bordje te koop in de tuin en het is met een paar uurtjes verkocht aan een vermogend preisertje. :) :D
Re: Tony's simpele banen..........en ziedaar ! Alweer een minidio klaar ! (+epiloog)
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Tony's simpele banen..........en ziedaar ! Alweer een minidio klaar ! (+epiloog)
1 woord: schitterend! En die Carl kalender is meesterlijk!

Tot in de pruimentijd!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: Tony's simpele banen..........en ziedaar ! Alweer een minidio klaar ! (+epiloog)
Dank je, Mies   @citaat

Voorlopig is het niet te koop, want door een ideaal sixties-gezin bewoond.
Moeder doet het huishouden en de koters en pa brengt de centjes naar huis. ( en mag ze daar afgeven  >:-D )

Marten; dank je ! En de kalender was een cadeautje van de postcodeloterij, het begon meteen te kriebelen, om daar iets mee te doen  :D

Grtz Tony
Re: Tony's simpele banen..........en ziedaar ! Alweer een minidio klaar ! (+epiloog)
Citaat van: Tony op maandag 04 december 2017, 12:39:39
Vandaag schone sokken in de schoen   :o)
:roll: Das wel heel erg tof, ik had schone sokken in de schoen, maar in de ene sok zat/zit een gaatje. :?
Nou loop ik al een halve dag met een kouwe teen. :o)

Dirk-Jan

Mooi diootje heb je er weer van weten te maken, het is een lust voor het oog. B) :thumbup:
Re: Tony's simpele banen..........hoogste tijd voor wat anders......
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony's simpele banen..........hoogste tijd voor wat anders......

Hallo  ;)

@ Dirk-Jan; thnx ! en weet je, dat probleem ken(de) ik ook; heb ik opgelost door een vingertop uit een linker handschoen te knippen, de rechter was ik toch al jaren kwijt  :o)

Aangezien Carl zich vet zat te vervelen, is hij met het volgende dio van start gegaan.
Oorspronkelijk was het idee, om het dio op een glasplaat te bouwen, maar dat komt later een keer.
Ditmaal gaan we de wc-papier-methode eens uitproberen. Al vaker gezien op het forum en aangezien ik laatst een aktiepak wc papier had gekocht - met daarop de mededeling 6+2 gratis, mocht ik van mijn vrouwtje die 2 gratis rollen gebruiken  :thumbup:

Kortom, we gaan er weer voor  :P

Grtz Tony & Carl



Re: Tony's simpele banen..........hoogste tijd voor wat anders......
Hallo Tony,

Komt me bekend voor de wc papier methode. :D Keukenpapier kan ook zijn grotere vellen, maar natuurlijk niet in de aanbieding. :(

Ben benieuwd, wat jullie ervan bakken.

M.vr.gr. Erwin
Re: Tony's simpele banen..........hoogste tijd voor wat anders......
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Tony's simpele banen..........hoogste tijd voor wat anders......
Mooie boot  :D :thumbup:
Waar tover je die ineens vandaan?
Re: Tony's simpele banen..........hoogste tijd voor wat anders......
Citaat van: ikke650 op dinsdag 05 december 2017, 14:19:50
Keukenpapier kan ook zijn grotere vellen

Voordeel van wc papier is dat het meer lagen heeft, daardoor werkt het makkelijker dan keukenpapier.
Re: Tony's simpele banen..........hoogste tijd voor wat anders......
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Tony's simpele banen..........hoogste tijd voor wat anders......
Voor de bips ?
Kon het niet laten , geintje  >:-D
Re: Tony's simpele banen..........hoogste tijd voor wat anders......
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Tony's simpele banen..........hoogste tijd voor wat anders......
Ik kijk al weer uit naar het eind resultaat Tony! Al geniet ik minstens net zoveel van de weg daar naar toe :P  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Tony's simpele banen..........hoogste tijd voor wat anders......
Tony

Ben benieuwd wat jullie er van gaan bakken, euhh rollen  :-) :-)
Re: Tony's simpele banen..........hoogste tijd voor wat anders......
Neem maar een recht stuk water, je boot is te groot voor zo'n klein watertje met al die bochten. :-)
Of een rubber opblaas bootje met peddels. :|
Re: Tony's simpele banen........de Broederpret is van korte duur.........
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony's simpele banen........de Broederpret is van korte duur.........
Hoi  :P

@ Erwin; wij zijn ook benieuwd, hoe het beekwater gaat worden  ;)

@ Peter; we hebben al een compleet plaatje voor ogen  B)

@ Barry; dat bootje komt gewoon uit de vitrinekast  :D

@ Johan; die extra laagjes absorberen ook beter  :o)

@ Koen; klopt ! De reis is zeker zo mooi als de bestemming  :thumbup:

@ Wiggert; zo'n meanderend beekje maakt het wel spannender  O:-D


Ook deze keer krijgen we hulp van de Broeders van het Rechte Spoor !
Ditmaal kwamen ze gevijvenlijk aanzeilen. Bijna letterlijk, want de Broeders Surfus en Durfus waren meegekomen.
Toen die in de rufter van het klooster hoorden dat er sprake was van een beek in het dio, pakten ze hun surfgerei en kwamen ook mee. Want zolang er geen reliëf in het dio aangebracht was, konden zij naar hartenlust zeilen !
En terwijl ik op zoek was naar sceneryspulletjes, hadden zij waterpret.
Eerst probeerde ik een schuurtje in het bosje uit, maar dat werd niks.
Toen ging ik op zoek naar een Almeloos bruggetje, dat ik ooit gekregen had.
Dat werd een lange zoektocht  :? Veels te goed opgeruimd  :(
Maar uit eindelijk toch gevonden en geplaatst ! Dat zag er goed uit  :thumbup:
Gauw een feestelijk muziekje opzetten ! En toen hoorde ik 2 korte klapjes........... 8o

Grtz Tony







Re: Tony's simpele banen........de Broederpret is van korte duur.........
Tony,

Wat een prachtig schouwspel om de Broeders Surfus en Durfus te zien surfen gelukkig was het bruggetje daar in eens anders waren ze zo de dio uit gesurft. :D
Re: Tony's simpele banen........de Broederpret is van korte duur.........
Tony


Dat liep maar net goed af zie met die broeders, hopelijk zijn er geen gewonden.  8)
Re: Tony's simpele banen........de Broederpret is van korte duur.........
Ze hadden vast een stoplicht verwacht bij dat Almeloos bruggetje. En Herman Finkers die dan vertelt dat er in Almelo altijd iets is te doen....  ;)
Re: Tony's simpele banen........de Broederpret is van korte duur.........
Citaat van: Tony op woensdag 06 december 2017, 12:22:49
En toen hoorde ik 2 korte klapjes........... 8o
:o) Tja, vind je het gek?
Logisch, die 2 klappies.
Als er echt water lag had je 2 plonssies gehoord. :-)

Dirk-Jan
Re: Tony's simpele banen........de Broederpret is van korte duur.........
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Tony's simpele banen........de Broederpret is van korte duur.........
Dag Tony.

Ik ben benieuwd wat je nu allemaal weer gaat knutsen!
Ik kan mij niet herinneren dat jij al ergens een waterpartij op
één van de banen hebt, met uitzondering van het meertje :roll:
Trouwens: zeer herkenbaar om iets zo goed op te ruimen,
dat je het halve huis ondersteboven moet halen ...

@citaat :lol: :lol:

@citaat @citaat Koo wit de Floo Frank :wink:  :thumbup:

https://www.youtube.com/watch?v=Yact5Kw0_to

Een prachtig levensmotto bezongen door meneer Finkers,
wat zomaar het thema van dit diorama zou kunnen zijn ...
N.B.: in Almelo hebben we trouwens een heuse nep-ophaalbrug!

Groeten,

Erik.
Re: Tony's simpele banen........de Broederpret is van korte duur.........
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Tony's simpele banen........de Broederpret is van korte duur.........
Hahahaha die broeders op een surfplank :-) :D
Re: Tony's simpele banen........langs beek en dal, zoekend naar een andere stal.....
In je uppiedate  :P

@ Mies; de Broeders hebben inderdaad geluk gehad ( en blauwe plekken )  :D

@ Peter; ze hebben toch wel wat schade opgelopen  :?

@ Frank; bij de plotselinge stop ging even het licht uit  B) Hachelijk !

@ Dirk-Jan; van de schrik zijn ze alleen plaatselijk nat geworden  :o)

@ Erik; op vorige banen nog een glazen meertje en een kleine vernisplas en op de onderbaan Carl's Poeltje. Ben ook heel benieud naar de wc-papier-methode ! Nog bedankt voor het brugje trouwens, na een stel eerdere pogingen om het ergens in te bouwen, gaat het nu helemaal tot zijn recht komen  ;)

@ Koen; ik had al lol toen ik de surfplanken aan het maken was  :D

Vanwege de herkomst van het bruggetje, wordt dit dio een stukje Hexelsebeek. Ten noorden van Almelo ligt Hoge Hexel en daar stroomt dit watertje.
Ik had het beter de Dekselsebeek kunnen noemen, want na de aanleg ervan bleek mijn -alvast gepimpte- huisje niet meer te passen  :-)
Ik vind het zonde om te verzagen, dus wordt er een nieuwe zoektocht gestart.

De plastic dennen op de foto staan er alleen maar om te kijken hoe een en ander eruit komt te zien.
Ditmaal ga ik proberen het zaakje zo echt mogelijk te maken.

Grtz Tony

Oja, Carl heeft de Broeders vanwege hun malle fratsen terug naar het klooster gestuurd. Er is serieus werk aan de winkel  O:-D




Re: Tony's simpele banen........langs beek en dal, zoekend naar een andere stal.....
De zoektocht is succesvol verlopen !
Er waren na de voorselectie nog twee kandidaten.
De keuze was makkelijk  ;)

Nu kunnen we nog enthousiaster verder !

Grtz Carl & Tony
Re: Tony's simpele banen........langs beek en dal, zoekend naar een andere stal.....
Tony, misschien al vernoemd maar hoe snij je het piepschuim zo netjes?
Ijzerzaagje of?

Re: Tony's simpele banen........langs beek en dal, zoekend naar een andere stal.....
Met een simpel cuttermesje, Barry  ;)

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=49787.msg1204597#msg1204597 

Ik breek het spul ook regelmatg.

Grtz Tony

Ps omdat ik vaak met plaatmateriaal werk, kun je laag voor laag opbouwen en ook makkelijk schuin afsnijden.
Soms van boven naar onder en soms andersom.
Eventuele naden werk ik -indien nodig- vaak af met een tube houtplamuur op waterbasis (action)
Grote naden/gaten prop ik vol met restjes tempex.
Re: Tony's simpele banen........langs beek en dal, zoekend naar een andere stal.....
Ik gebruik hetzelfde mesje, maar deze zijn bij mij wel vrij snel bot.
En ik haat breken, die bolletjes kom ik dan overal tegen  :?
Vandaar mijn vraag  :)
Re: Tony's simpele banen........langs beek en dal, zoekend naar een andere stal.....

De mesjes zijn er in verschillende kwaliteiten en diktes, Barry.
De laatste tijd gebruik ik hele dunne; superscherp.
En voor de bolletjes staat een zakloze stofzuiger klaar  :P

De bolletjes beschouw ik als confetti op het feest  :D

Grtz Tony
Re: Tony's simpele banen........langs beek en dal, zoekend naar een andere stal.....
Hallo Tony, zo te zien is er geen ruimte meer over voor rails, hier past wel een mooi klein stoomlocje, glaskast of zo. :-)
Maar zonder wordt het ook prachtig, daar ben ik zeker van :thumbup:
Hoe is het met de gevallen broeders van het surfklooster?
Taaie mannetjes. >:-D
Re: Tony's simpele banen........langs beek en dal, zoekend naar een andere stal.....

Inderdaad geen ruimte voor rails, Wiggert. Of ik moet ze rechtop in de tempex steken  :D
Broeder Surfus en Durfus moeten iedere dag een extra brevier doen  O:-D

Vandaag de definitieve vorm van het dio gemaakt, brug en steunmuur een basiskleur gegeven en de naden geplamuurd.
Morgen weer voorzichtig verder, want ben door mijn rug gegaan  :(

Grtz Tony
Re: Tony's simpele banen........langs beek en dal, zoekend naar een andere stal.....
-Tony:
Rust nemen is de boodschap, spoedig herstel,  :thumbup:
De dio gaat echt niet lopen hoor.
Re: Tony's simpele banen........langs beek en dal, zoekend naar een andere stal.....
Je tilt veuls te zwaar aan de dio's. Geen problemen optillen als de zoek tocht naar waar rails ed. moeten. Veul te zwaar. Slecht voor de rug. Beterschap.
Re: Tony's simpele banen........langs beek en dal, zoekend naar een andere stal.....

Was het zo zwaar  :-(
Maar doe rustig aan ,maar blijf wel je rug bewegen(ervaring  8o )
je dio magook maandag klaar,geen haast
Re: Tony's simpele banen........langs beek en dal, zoekend naar een andere stal.....
Rustig aan Tony, sterkte en beterschap met je rug. Dat piepschuim kan ook verraderlijk zwaar zijn >:-D
Re: Tony's simpele banen........langs beek en dal, zoekend naar een andere stal.....
Sterkte met je rug Tony, misschien zit je te veel achter je diorama's, lekker een flink eind lopen kan helpen 8)
Re: Tony's simpele banen........langs beek en dal, zoekend naar een andere stal.....
Bekend bruggetje, ik heb 'm ook nog liggen en krijg nu wel last van inspiratie als ik je dio-in-wording zie ;).
En weet je Tony, je bent gewoon té betrokken bij je eigen avonturen; je kruipt gewoon té letterlijk in de huid van je Preisers. Dat blijkt nu ook weer: Durfus en Surfus klappen tegen een brug en jíj hebt pijn in je rug :O.....
Beterschap, pijnstiller erin en rustig aan maar wél blijven bewegen! Maar dat weet je zelf ook wel, het is niet voor t eerst dat je dit hebt volgens mij.
Re: Tony's simpele banen........langs beek en dal, zoekend naar een andere stal.....
Beterschap Tony met je rug.
Gelukkig kan Carl alleen ook verder met de dio. :)
Re: Tony's simpele banen........langs beek en dal, zoekend naar een andere stal.....
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Tony's simpele banen........langs beek en dal, zoekend naar een andere stal.....
Bijzonder goed gevonden die Hexelsebeek! :thumbup: :thumbup:
Het wordt een leuk diorama met glooiend landschap,
waarin het ingebouwde bruggetje de blikvanger is.
Maar nu kalm aan doen, en rap een beetje Tony :cool:

https://www.youtube.com/watch?v=Ak5OQ_So_L4

Groeten,

Erik.
Re: Tony's simpele banen........landscaping.......
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony's simpele banen........landscaping.......
Bedankt voor de sterkende woorden, heren  :thumbup:

Zitten gaat redelijk, liggen is heerlijk, lopen gaat lastig, maar is goed voor de rug en stilstaan is een ramp  :?
Na 30 jaar hernia valt het deze keer nog aardig mee  ;)

@ Jørg; die rust neem je vanzelf wel  :D

@ Gerrit; de dio's zijn al lichtgewicht, maar inderdaad goed dat er geen railbouwwerk in zit  ;)

@ Nero; deze maandag klaar gaat zeker niet lukken, de volgende misschien wel  :P

@ Koen; ik denk dat ik per ongeluk  tempex met een te hoge dichtheid heb gepakt  :?

@ Wiggert; dat lopen gaat helaas al jaren maar met kleine stukjes, maar ik doe het wel iedere dag een paar keer. Ook zonder hond  ;)

@ Hans; misschien stroomt er wel Preiserbloed in mijn aderen, mijn overbetgrootvader was erg klein, wantvanwege flink onder de duim van zijn vrouw gezeten. Dat is hem toen in de rug geschoten. Het brugje is trouwens erg blij dat hij in het dio en op het forum mag. Een brug met potentie, zoals makelaars dat zeggen  :D

@ Mies; ja klopt ! Zonder Carl ben ik niks  ;)

@ Erik; ik ben naar aanleiding van de brug kalm in de omgeving van Almelo gaan googelen vond Hoge Hexel en ben toen rap aan de slag gegaan  :D

Carl is ondertussentijds goe bezig geweest ! Toptuinman  :thumbup:
Tegenwoordig zou hij in de grotemensenwereld een hoveniersbedrijf hebben met vele busjes, waarop dan ook gardensolutions te lezen zou staan....

Grtz Tony





Re: Tony's simpele banen........landscaping.......
Tony

Dat ziet er weer heel mooi uit, en rusten met je rug anders heb je nog meer problemen.
Re: Tony's simpele banen........landscaping.......
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Tony's simpele banen........landscaping.......
Ziet er goed uit Tony :thumbup:
Re: Tony's simpele banen........landscaping.......
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Tony's simpele banen........landscaping.......
Hallo Tony,

Doe rustig aan, en denk om jezelf. Kan erover meepraten, heb er nog een paar zitten (7).
En je dio ziet er al weer goed uit.

M.vr.gr. Erwin
Re: Tony's simpele banen........waterproef......
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony's simpele banen........waterproef......
Hoi,

@ Erwin; heel rustig aan zelfs ! Kan gelukkig wel enigermate goed lopen ( bij mij de beste remedie ) en het gaat iedere dag een ietsiepietsie beter ;)

@ Koen; dank je ! Het is zelfs nog leuker aan het worden dan ik verwachtte  :D

@ Peter; ik had eigenlijk al problemen genoeg  :? Maar ik knutsel dapper verder, dat doet me altijd erg goed  ;)

Tot ondermaat van ramp, is Carl vertrokken om aan zijn Grote Geheime Project te werken.
Hij heeft zich op de andere treinkamer achter de (gebarricadeerde) deur verschanst en ik mag pas komen kijken wanneer alles klaar is. Geen Twins, geen Broeders en andere perikelen. Hij wil dit in opperste concentratie en ongestoord afhandelen.

Ik heb verder gefröbeld aan het water van de Hexelsebeek en ga nu - terwijl de wc-papierwater-ondergrond aan het drogen is - zeeschuimstruikeboompjes maken en ook verder met de andere aankleding.
Volgens het water-instructiefilmpje moet er drie dagen drogingstijd in acht genomen worden, dus tijd zat  :D

Of de waterstructuur goed gelukt is, zal later wel blijken. Valt nog niet mee, om er goede golfjes in te krijgen.

Grtz + extra winterse foto

Tony







Re: Tony's simpele banen........waterproef......
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony's simpele banen........waterproef......
en dat er niemand denkt, dat ik hier tussentijds maar wat zit te lanterfanten......
Re: Tony's simpele banen........waterproef......
Dat gaat vast mooi worden Tony. Ga je er ook lagen  blanke lak opstrijken, net zoals die Zweed dat ook doet?
Re: Tony's simpele banen........waterproef......
 :o) Eeehhhh.... Tony, is dit ongebruikt wc papier?
Dat kleurtje zegt iets anders. :-)
Gelukkig hebben we hier nog geen geur die meekomt met de plaatjes.

Dirk-Jan
Re: Tony's simpele banen........waterproef......
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony's simpele banen........waterproef......
@ Martijn; zekers ! Er komen nog een aantal lagen vernis op waterbasis op  ;)

@ Dirk-Jan; goed gezien  :thumbup: Na droging valt de (spruijes)geur wel mee  :o)
(Ben trouwens blij, dat ik niet dat van eergisteren heb gebruikt; toen hadden we hete rijsttafel  :?)