Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Tony's simpele banen.............HOHOHO met ook OO - dubbeldeet

Gestart door Tony dinsdag 08 april 2014, 17:56:30

Re: Tony's simpele banen..........het hoekie om en de hoogte in !
Mooi om te zien hoe stap voor stam je nieuwe baan vorm krijgt.
Natuurlijk tussendoor testrijden.
Met deze temperaturen hoef je niet bang te zijn dat de olie verhard.

Zelf mag je ook met voetjes in het koude water als DJ voor stelt.
Alles om het hoofd koel te houden.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

Citaat van: Tony op dinsdag 30 juli 2024, 14:13:36Vandaag mag mijn ouwe trouwe en gepimpte 3021 (V200)
Valt er aan een ouwe trouwe V200 wat te pimpen dan? Of heb je er een snor op getekend, of kerstballen aan gehangen of andere ongein.
Een sprongetje van blijdschap is hier wel op zijn plaats dan. De ouwe Tony is weer helemaal terug inclusief cardio loopjes. en beetje rustig aan is nog steeds het motto he Tony. Anders wordt het net Schiphol, Het hoekje om, het pijpje uit en het kistje in. Dat willen we niet hebben.
Op tijd even rusten en dan neem je de gitaar ter hand om een leuk opbeurend deuntje te tokkelen. Over die Loreley bijvoorbeeld of die andere uit Teutoburg.

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Dag Tony.

Mooi om te zien hoe je je als vanouds weer vermaakt met het modeltrein-gebeuren :thumbup:
Blijkbaar moeten Carl en z'n kornuiten daar nog een beetje aan wennen ...  :wink:
Cardio ze!  :cool:

Groeten,

Erik.

Märklin fahren-ärger sparen

@ Dirk-Jan; zo is dat !  :thumbup:

@ Erik; ik koel hier lekker met de airco's  B) Slaapkamer 20 graadjes en beneden 22. Er is nu toch al een overschot aan stroom met al die panelen hier in de buurt  :P

@ Henk; speciaal voor jou in het foto-archief gedoken ! Kijk en oordeel zelf  :)

66G MIJN OUWE TROUWE ANALOGE EN GEPIMPTE V200 GAAT DUS NEVER NOOIT DOORGEZAAGD WORDEN !.jpg

66H VOOR DE VERSCHILLEN MET  DE ORIGINELE MÄRKLIN  3021 bron; elisabeth-maria.nl.jpg
Voor het praatje,
muisje op het plaatje...

Grtz Tony 
Heerlijke foto's van de voortuitgang van de nieuwe baan Tony. :thumbup:
Ook het Perzisch kleedje trok mijn aandacht lekker ouderwets en deed mij meteen herinneren aan mijn grootmoeder die er veel in huis had leggen en aan de koffiehuizen waar ik als snotneus mee mocht met de oudere schilders die gingen hartenjagen of klaverjassen in de middag waar deze kleden op de tafel lagen.

Groet Michel
Ha Tony,

Het beste bewijs dat je véél beter wordt van iets waar je plezier in hebt dan een dosis pilletjes (alhoewel die soms ook nodig zijn).
groet,Roel
En ik maar denken dat het komkommertijd is, maar ondertussen vliegen links en rechts de updates van banen en scenery me om de oren. En ook in het verre Limbabwe wordt onverdroten en vlijtig doorgebouwd.

Chapeau voor u en al die andere doorzetters :thumbup:.

Groeten,
Wico

@ Mies; ja, de zin is er weer helemaal en dat wil wel. Grappig, dat het kleedje je opvalt. We hebben ze ooit gespaard om er tassen van te maken.  :)

@ Roel; een waarheid als een koe  :thumbup: en ook; dankzij de (vele) pillen ! Blij, dat ze er zijn  :P

@ Wico; hier was het -op één jaar na- eigenlijk nooit komkommertijd. Vaak zelfs extra druk, want dan gaat de scenarioschrijver en de hele crew op vakantie en moet ik Carl's tijd vullen  ;)

Grtz Tony
Mooie wosa V200, daar lijkt me weinig aan gepimpt? Of heeft die 4 seizoenen antislipbandjes?
Dat ouderwetse tafelkleedje, had Toon Hermans het daar niet over in zijn stukje over Sinterklaas? Je kon zien waar de asbak altijd stond.
Voor liefhebbers van de wosa sfeer en oude tafelkleedjes is een bezoekje aan Oude ambachten museum in Terschuur (bij Barneveld) een aanrader!
https://www.ambachtenmuseum.nl/
Te oordelen aan de "gebruiksporen" heeft de V200 er al wat kilometers opzitten. Maar voor de rest zou je zeggen dat hij net door de wasstraat is gegaan. Het grote voordeel is dat als Herr Tony wat olie en roestvlekken gaat aanbrengen dit aan de keukentafel kan en daar is het redelijk koel. Uiteraard wel eerst het tafelkleedje van de keuken tafel of de plaatselijk (gelezen) courant er over heen leggen anders wordt Frau Tony kwaad.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Moet er nu echt uitgelegd worden dat de 1e foto de gepimpte versie betreft?
En dat foto 2 het gebruikelijke uiterlijk van een oude V200 is?
Zoek de verschillen, er zijn er genoeg!
Voor alle duidelijkheid, ik heb het dan ook niet over "pimpen", maar "weatheren"!
Leuk om de vorderingen te zien EN blij dat ik niet de enige ben die een loopje neemt met stijg&daalnormen... >:-D
Re: Tony's simpele banen..........rondje klaar ! Kijkt u maar !

Dank voor reacties en de waardering  :thumbup:

Ook voor deze updeet zijn niet woorden nodig; ze staan hier en op de foto's  O:-D
Effe lezen en goed kijken en u begrijpt mijn blijdschap  :P

Grtz Tony

22c.jpg

22d.jpg

22e.jpg

22f.jpg

Nou dat is met recht een geoliede sneltrein. Gaat als de gesmeerde bliksem. En nu met de scenery beginnen of eerst de kers op de taart, het 2-rail baantje.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Wunderbar Tony :thumbup: !
Die 151 heeft er goed de sokken in! Zoiets had NS moeten kopen voor de HSL!

Swiss rail .. what else?

Tony,

Kijk zo zorg je voor schone rails zonder storingen, gewoon raggen met die trein >:-D. Dat kan zo'n Märklin loc prima hebben :thumbup:.

Groeten,
Wico

BLIJ dat ik analoog RIJ

Precies :thumbup: ; zouden meer mensen moeten doen, af en toe ff lekker roest rijden >:-D !

Tony, je zou dat inhaal-/tegenkomspoor boven nog wat langer kunnen maken door ook aan de andere kant een bochtwissel te gebruiken toch?

Goedemorgen,

@ Henk; doel is het 2-rail baantje, maar intussen kijk ik ook waar welke scenery kan passen  :)

@ Frank; het is een BR 151 GTI. Een wolf in schaapskleren  O:-D

@ Wico; die loc ging eigenlijk vanzelf steeds harder rijden  :D

@ Hans; de roest krijgt niet eens de kans om zich te vormen hiero. Enne het meedenken wordt hogelijk op prijs gesteld !  :thumbup:

Ik was helemaal gefixeerd op het (her)gebruik van de enige slanke wissel die ik heb en in gedachten had ik die op deze plek op de bovenste keerlus ook ingepland.
Leverde dus een erg kort stationnetje op. Maar gelukkig kan Hanzi ook goed in simpele oplossingen denken en schreef dat hier ook en dus heb ik het zaakje fluks ten goede veranderd.

Volgens de WOSA zijn de bereikte snelheden op de baan heel normaal, maar van het VVMP (Verbond Van Modelspoor Puristen) druist dit in tegen al hun principes !
In plaats van seinpalen kan ik beter flitspalen installeren, stond er smalend in de E-mail die ik ontving  :O
Daar kunnen we slechts om grimlachen hier  :D

Nu nog een tijdje testrijden en daarna isolaties en schakelaars aanbrengen.
En daarna ook nog 2 wissels van een aandrijving voorzien ! Dat is een verdubbeling van het totale aantal elektrische wissels op mijn banen ! Het moet niet gekker worden  ;) !

Grtz Tony

22g.jpg

Hmm, tja over snelheidrecords. Een DE 5 heeft nog een leuk record op zijn naam staan (Amersfoort- Zwolle) wat op de HSL niet zou misstaan. Weliswaar was de maximum snelheid vastgesteld op 160 km/u maar daar ging hij dus overheen. Ook de DE 4 (TEE-Ram) had een maximum snelheid van 160 km/u (maar heeft geen snelheidsrecord op zijn naam staan). Let wel, dat is dus Nederland. In Duitsland waren ze al wat verder.
Dus de WOSA heeft geen ongelijk. Maar de VVMP heeft ook niet helemaal ongelijk. De meeste baanvakken waren niet geschikt voor hoge snelheden.
De vraag is dus, zijn de baanvakken van Tony geschikt voor hoge snelheden?

BLIJ dat ik analoog RIJ

Om die vraag te beantwoorden verwijs ik je naar het WOSA-tischenbahnhandbuch 7b paragraph 23-2 sub 34. Het was even zoeken, maar eenmaal gevonden blijkt het antwoord -zoals zo vaak- heel simpel door onderstaande 2 vragen te beantwoorden:
7b/23-2/34-1: Ontspoort er iets?
7b/23-2/34-2: Vliegt er iets uit de bocht?
Zwei mal nein: Probleme kein!
Forum Moderator

A member of the Duurstede Group®

Je gaat als de brandweer zeggen wij hier Tony  :)
Lekker veel rij lengte, dat wordt weer een plaatje van een baan  :thumbup:

Mvg,

Peter Degeluidsman
Ah, Hans heeft het goed uitgezocht! Fijn dat er weer eens correct geciteerd wordt uit een van de WOSA handboeken.
Toch wel merkwaardig eigenlijk dat zoiets essentieels als de regeling over de snelheid der treinen zo ver weggestopt is in de reglementen.
Anderzijds: het was natuurlijk nooit een issue. De rode knop op de trafo kan niet voor niets helemaal naar rechts gedraaid worden en je ziet toch zelf wel hoe hard elke trein dan gaat zonder te ontsporen?

Mooi te zien dat alles probleemloos functioneert, Tony. En ook nog verdubbeling van de elektrisch aangedreven wissels!

Groet,

Peter
@Tony: mijn wosa-waardige 141 heeft hier ook gedemonstreerd dat als de motor warm wordt de lok steeds sneller gaat tot snelheden waarop Max V. jaloers wordt. Door de degelijke bouw van de lok, van hoogwaardig Teutoons staal, ligt het zwaartepunt wat hoger en wil deze in scherpe bochten wel naast de baan belanden. Voor de 103, 151 en bijvoorbeeld de 111 had meneer Marklin dit risico ook hoog ingeschat en deze modellen daarom voorzien van een plastic kap. Hans zal hier vast iets over kunnen vinden in de wosa voorschriften. Ik heb wel eens gezocht naar een plastic kap voor de 141 om daar ook een sportversie van te kunnen maken, maar verder dan stickers met 'Turbo' ben ik niet gekomen.

BLIJ dat ik analoog RIJ

Met die 2 meegebogen wissels zijn de sporen boven niet alleen langer geworden, maar het ziet er gelijk ook een stuk vloeinder uit.
De eerlijkheid gebied mij toe te geven dat dit niet echt mijn idee was hoor; ik ontving vrijdag een telex over deze kwestie van Klaus ;) .
Tegenwoordig moet alles sneller, dus goed bezig. Die puristen beleven geen plezier aan hun hobby, kunnen alleen kritiek leveren. Mooi begin van je nieuwe baan!
Re: Tony's simpele banen..........als de brandweer ?.........Soms wel !

Dank voor de commentaren, Heren !
Vandaag een algemene en snelle reactie met updeet mijnerzijds !
Want de temperaturen zijn in orde en ik hep er zin an  :)

Daarkomtie........

Na de vroege ochtenddienst - met lange maar toch inspirerende preek - heb ik me gelouterd en wel rustig huiswaarts begeven en ben meteen naar de zolder gestoven.....
Allemaal voor de Goede Zaak, want "ledigheid is des duivels oorkussen" volgens de pastoor !
"Weest nuttig in uw daden en verspreid vreugde onder alle mensen van goede wil." Werd er nog bij gezegd.
Dat werd dus op- en omruimen, Fleischmann Profigleis leggen en aansluiten en snel wat "scenery voor het oog" plaatsen, om een indruk van het geheel en de plannen in mijn hoofd te krijgen.
Het baantje is kleiner dan gehoopt, maar groot genoeg om mijn 2-rail voertuigen te laten rijden. Meer plaats is er eenvoudig niet en mijn hoofddoel was vooral een paradebaan met 2 keerlussen en een paar opstelsporen voor Märklin. Zelfs het 2-rail baantje heeft 2 kleine opstelspoortjes en die zijn -handmatig- dankzij de "zelfdenkende wissels" makkelijk stroomloos te maken.
Hieper en de piep dus en met wat foto's en een fillumpie  :P !

Het echte stroomaansluit/bedieningswerk komt later. Eerst lekker knarren en kijken, hoe ik het zaakje ga inrichten.

Grtz Tony

22h (1).jpg

22i.jpg

22j.jpg

Ik ben weer helemaal bij gelezen Tony. :)
Prachtige vooruitgang aan de baan en de filmpjes hebben een hoogkwijlgehalte. :thumbup:

Groet Michel

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

Da's een mooi gecombineerd station met gelijk- en wisselstroom : Hardrock station AC/DC, Tony :thumbup:  :thumbup:

Groeten,

Erik.
Goed bezig Tony, zo'n tweerailbaantje heeft best een toegevoegde waarde!
 :) Leuk om met meerdere systemen rond te kunnen rijden. :thumbup:
 :o) Toch kloppen die aanduidingen eigenlijk niet, 2 rail heeft evenveel rails als 3 rail. 8)
Eigenlijk is het 2railZP en 2 railMP, (2railZonderPuko's en 2railMetPuko's)
Maar ja, we laten het maar zo, anders heet het forum 2railMP, bekt ook niet echt lekker. :P

hoge bergen, het liefst zwitsers

Voordat de pukoos kwamen, was het wel een derde rail, zodoende.
 @citaat
Ja, dat weet ik, maar dat was vroeger. :P
Dit is eigenlijk het Puko forum, maar klinkt ook niet echt lekker. :-)
Mooie foto's en een mooi fillumpje. Opvallend is dat de snelheid in dit fillumppje gematigd is. Klaarblijkelijk heeft de VVMP toch eens ernstig gesproken met Hr. Tony. Ook opvallend is dat de loc daar achter bij het bossie ff stil staat. Klaarblijkelijk had de preiser machinist hoge nood.

Enne Hieper en de Piep .......... is dat een nieuw duo wat we vaker bij je bouwwerkzaamheden mogen verwachten?

Enfin, hoe het ook zij, U bijdrage is zoals reeds eerder vermeld weer om te kwijlen.

hoge bergen, het liefst zwitsers

Om te kwijlen, Yep ‼️
Tony,
fijn je terug te zien opbouwen,
en dat jij alles > goed voorbereid < neer legt wat je in je gedachten had gepland,
zelfs met 2 soorten railsysteem, een voorbeeld dat het ook anders kan,
ik geniet van je filmpjes en van je foto's,
Carl en zijn maat Matz zullen wel trappelen van ongeduld om met de scenery te beginnen,

geniet jij maar met je planning en wij volgen je met enthousiasme mee,
En er is in de 2rail baan een echte tunnel! Een holle plastieken berg die er alleen maar is om een tunnel te vormen.
De ingenieurs hadden de rails makkelijk om deze puist in het landschap kunnen leggen of de bult kunnen afgraven. Maar echte Old Skoolers zien een berg waar hij voor gemaakt is: het faciliteren ener tunnel.
Bravo dus!

Groet,

Peter
Re: Tony's simpele banen..........laat mij maar schuiven..........

Thnx voor de rea's, boys  :thumbup:   B)

De afgelopen relatief koele ochtenden op zolder heb ik gebruikt om te bepalen hoe de nieuwe baan er ongeveer uit moet komen te zien.
Met de scenerystukken van de afgebroken banen is dat extra handig. Probleem is wel, dat je sommige delen zó graag wilt hergebruiken, dat dat het creatieve proces lelijk in de weg kan staan.
Soms moeten er dan toch maar keuzes gemaakt worden. (Dit dan toch maar niet gebruiken, bijvoorbeeld.)
Zo verging het me ook met de vorm van het geheel op de grote tafel.
Uiteindelijk bracht een oud, maar nooit echt gebruikt idee uitkomst !  :P
De rest van dit relaas kunnen jullie hieronder lezen en zien (en horen).

Voorlopig ben ik vanwege de hitte even uitgezolderd, maar kan nu wel tijd aan het forum besteden !
Grtz and keep cool,
Tony

22m.jpg

22o.jpg

22p.jpg

22q.jpg

22r.jpg

22s.jpg

22t.jpg

22u.jpg

22v.jpg

22w.jpg

Er wordt al flink gebouwd op je zolder Tony! Die scheidingswand is goed bedacht. Ook geweldig dat een een zwembad hebt aangelegd voor Carl en Mats!  :thumbup:
Jaaaah, een heuse scheidingswand tussen de twee baandelen. Ik ben fan!

Er zijn maar weinig modelspoorders die het zo doen. Het het is echter vaak een prachtige oplossing om twee scenery delen optisch van elkaar te scheiden. Ik ben heel benieuwd naar het vervolg, Tony!

Groet,

Peter
Bedankt voor deze update Tony. :thumbup:
Door de teksten in de foto's is het meteen duidelijk wat je bedoeling is met het desbetreffende stuk(je) scenery.
De scheidingswand bied vele mogelijkheden waar jij maar ook de trouwe meelezers zalig van gaan genieten. :)
De film gaat mooi weer de treinen gaan rijden.

Groet Michel
Tony,

Die scheidingswand is een subliem idee. Dat geeft zoveel (meer) mogelijkheden. En die kopse kant met overdadig groen in elkaar laten overlopen is ook helemaal goed :thumbup:.

Die rode rakkers op je baan waren trouwens de eerste wagons die ik kocht toen ik als "herintreder" een baan op zolder ging bouwen! Sweet memories :).

Groeten,
Wico
Tony, eventueel een scherpe bergkam met pur schuim spuiten op de kopse kant van die plaat?
De zijkant van de plaat een pur plaat van 2cm dik tegen en wat pur her en der of een foto van een rots?

Even wat nachtpost beantwoorden  O:-D .....

@ Frank; ja, alles begint hier al vorm te krijgen en Carl&Co zijn die zoldertemperaturen niet gewend, dus ik moest wel !  ;)

@ Peter; de eerste poging met zo'n scheidingswand op baan Lindental was geen succes, maar deze lijkt het zeker te worden ! Ik ga mijn best doen  :)

@ Mies; graag gedaan en fijn, dat de teksten in de foto's helder en duidelijk zijn !  :)

@ Wico; ben zeker blij met het wandje en die rode cargorakkers ben ik gaan verzamelen, nadat ik die bij iemand hier op het forum gespot had. Die knakker heeft me later ook de schoonheid van het Zwitsers materieel laten ontdekken  :o)  :thumbup:

@ Mr Admiral; aan die rotsen is al gedacht en ze gaan er ook komen. Al zal dat nog wel een tijdje duren.  :)

Grtz Tony

Tony,
het gaat de goede kant op,
zelfs oude wensen of fantasie kun je terug oprakelen, fantastisch,
die filmpje is een genot om te zien, hoe jij verdere stappen doet,
en leuk da er iemands wagonnetjes mooi bolt over je baan,  O:-D

doe zo verder, wij genieten mee,  ;)
Een prachtig idee Tony, die scheidingswand. Benieuwd hoe je het verder gaat uitwerken. Overigens module delen die je nu deels niet vind passen kun je nog altijd splitsen. In een doos stoppen kan altijd nog.

En Herr Tony, hij schuifelt voort. Gebruik je de rollator dan nog? Dacht dat je daar al overheen was.

En weer een subliem idee nietwaar, Beter een plaat (scheidingswand) op de modelbaan dan een plaat voor je kop.
En al schuifelend schuift hij zo wat moois bij elkaar. De getoonde plaatjes kunnen mij wel bekoren.
Re: Tony's simpele banen..........schots en scheef.........

Hallo,

@ Benny; goed gezien ! Het gaat inderdaad weer lekker hier  :)

@ Freek; vandaag word je op je wenken bediend  O:-D

@ Henk; de rollator word nog 2 á 3 keer per dag gebruikt, maar niet om te schuifelen hoor. Het is trainen geblazen met dat ding en het vergroot mijn actieradius aanzienlijk. Dus die houden we er in hier  B)

"Wat dan met de topictitel ?", is de vraag.
Wel, die beantwoord ik vandaag !

Het nieuwe plankje op de baan
bleef fijn met schroefjes rechtop staan
en deelde mooi de ruimte op !
Ik geef mezelf een schouderklop  :o)

Kijk zelf maar op de plaatjes,
ze zijn voorzien van praatjes.

Nu is de tijd gekomen,
voor het leiden van de stromen.
Dat gaat langs hele simpele paden,
met aan elkaar geknoopte draden.
Dat alles eindigt bij een schakelaar
en dan is Tony bijna klaar.
Het dashboard moet dan ingericht
en ook getest, want da's verplicht.
Dan wordt het door de WOSA nog gekeurd,
daarna gelachen of getreurd.
Simpel sturen, analoog of digitaal
het kan straks -om beurten- allemaal.

Hoe snel dat gaat, dat weet ik niet,
maar het wordt wel een heel eenvoudig lied.

Grtz Tony

23a.jpg

23b.jpg

23c.jpg

23d.jpg

23e.jpg

23f.jpg

23g.jpg

23h.jpg

23i.jpg

23j.jpg

zonder fantasie ook geen creativiteit

Ziet er weer goed uit Tony, je maakt lekker vorderingen. Je zal het in de aanloop naar 5 december vast wel druk hebben met verzoekjes van vrienden en familie voor de Sinterklaas-gedichtjes?