Bedankt voor de reacties/tips/waardering
Ik haal de wielen zelden uit de wagens, daar wordt het zaakje niet beter van.
Normaal gesproken bekijk ik alles wat van de baan afkomt en als er gepoetst moet, doe ik dat voordat ze in de lades opgeborgen worden.
Wagen of loc ondersteboven, met de linker duim wiel draaien en met de rechterhand- gewapend met een rocorubber/railgum poetsen.
Dan nog even blazen en/of met een zachte kwast de rommel weg vegen.
Loc's met cardan-as laat ik telkens een centimetertje op de baan rijden en poets dan het bereikbare stuk wiel .
Zo blijft ook de rails een stuk schoner, net als voeten vegen voor je naar binnen gaat
"Nieuwe" 2e hands aanwinsten worden ook goed bekeken en eventueel onder handen genomen.
Bij deze moest het wel rigoureus; ze leken wel uit een scheepswrak te komen. Zoveel corrosie en vuil; daar slonk de railgum zienderogen van en het schoot niet op
Dan maar met heel fijn schuurpapier en met de gum wat polijsten. Dat ging veel beter en sneller.
Van apparaten moet ik weinig hebben, ook de railpoetswagens niet en met mijn dremel vind ik het te link.
Net als het rijden zelf, doe ik zoveel mogelijk het liefst handmatig; geeft me rust en voldoening
Ook voor de WOSA-punten is het gunstig
C-rails wordt trouwens gedoogd, mits er voldoende krappe R1 bogen gebruikt worden
Ondertussentijds ben ik ( samen met Beethoven ) aan de slag gegaan met de gekregen goederenwagens.
Heerlijk warm en relaxt bij het raam op mijn lievelingsknutselplek en hopend op stevige buien
Grtz Tony