Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Tony's simpele banen............wat antwoorden en gedachtenkronkels........

Gestart door Tony dinsdag 08 april 2014, 17:56:30

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re: Tony's simpele banen.........happy home for Christmas !
Tony,


Is de historie van je huis bekend? Lijkt wel een schooltje geweest.
Re: Tony's simpele banen.........onze huishistorie.......
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony's simpele banen.........onze huishistorie.......
Het regent, het zegent en Tony wordt niet nat,
er komt nu een verhaaltje aan
en ik vertel u dat  :P


Antwoord voor Jaap  @citaat en ieder die het lezen wil  O:-D

Het huis werd - in opdracht van een hooggeplaatste baas van een grote fabriek - gebouwd in 1913.
Het lag toentertijd in het vrije veld op zo'n 500 meter van de singels van ons stadje.
Het linker gedeelte/woonhuis werd meteen verkocht en in de rest werd een kruidenierswinkel en een café gevestigd. Er werd in het achterste gedeelte gewoond en boven geslapen.
In de eerste wereldoorlog kwam de klandizie ook van gevluchte Belgische soldaten die in een tegenover liggend fabriekje waren geïnterneerd.
De bouwheer overleed al in 1921 en zijn zoon, die banketbakker in Brussel was, kwam terug om mee de winkel en de kroeg te bestieren.
In 1933 werd het café opgeheven en het pand verbouwd en opgedeeld; de winkel bleef en het andere gedeelte werd woonhuis en verhuurd.
Het winkeltje bleef tot ongeveer 1965 bestaan en werd beheerd door de zoon en zijn zus. Zij woonden er nog steeds, toen ik in 1976 hun buurman werd.
Na een stel jaren stierf eerst de zoon en later zijn zus en kregen we nieuwe buren. Inmiddels had ik het huis gekocht.
Het is ruim en heeft heel hoge plafonds ( 365 cm met rozetten ) en ik heb ook nog een gedeelte van de oude bierkelder, met ronde nissen in de muur voor de wijnflessen  :P
Ik heb er zelf nog zowat 15 jaar in geklust en van 3 heel grote slaapkamers en een stukje gang boven, vier slaapkamers met extra badkamer gemaakt. Waarvan twee kamers gereserveerd zijn voor Carl en consorten  :D

En dit jaar kreeg ons huis na 105 jaren trouwe dienst eindelijk centrale verwarming en een nieuw dak  :thumbup:
Maar dat wisten de trouwe lezers al  O:-D

Grtz Tony


Re: Tony's simpele banen.........onze huishistorie.......
Tony het is een mooi maar ingewikkeld huis :thumbup:
De overstek afwerking is ook erg geslaagd :thumbup: :thumbup:
Het geheel is een plaatje geworden, dat je er maar gezond oud mag worden :favorite: :favorite:
Re: Tony's simpele banen.........onze huishistorie.......
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Tony's simpele banen.........onze huishistorie.......
Het zai mij benieuwen of er over 100 jaar ook zulke verhalen bestaan over de hedendaagse vinexwijken.
Re: Tony's simpele banen.........onze huishistorie.......
Word weer tijd dat het cafe geopend word.
Re: Tony's simpele banen.........onze huishistorie.......
 :) Das best een mooi verhaal zo over je woonstekkie, tis een mooie geschiedenis. 8)
Der is dus vroeguh heel wat afgezopen in je huis, das wel duidelijk. :-)

Citaat van: Tony op vrijdag 21 december 2018, 14:03:40
Het is ruim en heeft heel hoge plafonds ( 365 cm met rozetten )
:o) Had je op 1,80 mtr. nog wel effe een tussenvloer in kenne bouwe,
dan had je nog een hele grote kamer erbij gehad voor allemaal treindingen. :o)
Had makkelijk gepast, zo groot ben je niet. >:-D
Of is mevrouw Tony 2 meter? :mrgreen:

Citaat van: snijder op vrijdag 21 december 2018, 16:39:57
Word weer tijd dat het cafe geopend word.
Wil je Tony aan de drank hellepe of zo? :-)

Dirk-Jan
Re: Tony's simpele banen.........onze huishistorie.......
Tony,

Dank voor het delen van de geschiedenis van je stijvol huis. :)
Geen schooltje maar wel een heus café en winkel.
Mooi ook dat de oorspronkelijke raamindelingen zijn behouden. :thumbup:
Re: Tony's simpele banen.........onze huishistorie.......
Citaat van: wiggert prosper op vrijdag 21 december 2018, 15:24:34
De oversteek afwerking is ook erg geslaagd :thumbup: :thumbup:

Oversteek: Je steekt b.v de oceaan over!

Overstek: https://nl.wikipedia.org/wiki/Overstek
Re: Tony's simpele banen.........onze huishistorie.......
Een huis met karakter en geschiedenis Tony
Nog vele jaren woongeluk toegewenst.

Mvg, Luc
Re: Tony's simpele banen.........onze huishistorie.......
Citaat van: snijder op vrijdag 21 december 2018, 16:39:57
Word weer tijd dat het cafe geopend word.
Wil je Tony aan de drank hellepe of zo? :-)

Dirk-Jan
[/quote]

Wij willen dat Tony en Carl ons aan de drank helpen als we dat mooie huis komen bekijken.
Re: Tony's simpele banen.........onze huishistorie.......
Jaap Jajaka, bedankt voor de juiste benaming, maar ja een overstek STEEKT over. Prettige Kerst. :thumbup:
Re: Tony's simpele banen.........onze huishistorie.......
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Tony's simpele banen.........onze huishistorie.......
Tony,

Leuk verhaal van de historie van jullie huis. :) :thumbup:
En het kan door het nieuwe dak weer jaren mee zodat jullie er nog jaren plezier van kunnen hebben.

Groet Michel
Re: Tony's simpele banen.........onze huishistorie.......
 @citaat @citaat

:D
Re: Tony's simpele banen.........vier op een rij................
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony's simpele banen.........vier op een rij................
Kleine Kerstupdate  :P

@ Wiggert; ik ben ooit per ongeluk in dit huis terecht gekomen. Eerst gehuurd en na een tijdje hebben we het gekocht, want het paste als een handschoen  ;)
    15 jaar tussendoorse opknapbeurten/verbouwingen door mezelf en daarna sporadischer, zijn nu eindelijk de 2 grootste en erg noodzakelijke klussen ook geklaard  :thumbup:
    De opdeling lijkt ingewikkeld, maar mijn huis is erg overzichtelijk hoor. Ik hoop er inderdaad nog heel wat jaartjes van te mogen genieten !

@ Fokko; ook vinexwijken zullen over 100 jaar hun eigen geschiedenis hebben. Alleen cafeetjes en buurtwinkeltjes worden niet zo snel meer gestart. Vroeger was dat schering en inslag  ;)

@ Theo; ik moet er niet aan denken  :? Mijn broer heeft heel lang een bruine kroeg gehad en ik heb hem vaak geholpen, ik weet wat ik mis  :D

@ Dirk-Jan; het rioolwater is hier jarenlang van een hoog alcoholpercentage geweest  :D Frau Tony is gelukkig geen 2 meter, maar heeft ideeën in die richting altijd overtuigend in de kiem gesmoord  :(

@ Jaap; ons huis heeft als enige nog de originele ramen en dakkapellen ( daar zaten per raam wel 4 vier ruitjes in ), maar het grote geheel is gelukkig nog vrij oorspronkelijk gebleven  ;)

@ Luc; dank je ! Ik steek er regelmatig een kaarsje voor op  ;)

@ Kees; helaas voor jullie ! Het is alleen op dit forum te zien, mijn/ons privéleven is heilig  O:-D

@ Mies;hoop ik ook en na ons hebben de kids er nog plezier van; ze erven hoe dan ook  :D

Langzaam aan komt er weer wat meer tijd voor de treinereitjes, al moeten er nog vele klussen geklaard hier.
Ben begonnen met de 4 erg oude D-rijtuigen van de erfenis; een paar draaistellen zaten los ( bij de ijzerboer kun je dus zo passende  klemveertjes los kopen  :thumbup:), er moest het een en ander recht gebogen, maar het ergst zijn de wielen er aan toe; roestige assen en wielflensschurft  8o Poetsen en schuren dus, want ik wil ze origineel laten. Drie wagens blijken ook voorzien van lampjes en in de sorteerdoos zaten de ontbrekende slepers  ;) Na wat prutswerk blijkt dat bij de eerste wagen nog te functioneren.  :thumbup: Fijn toetje na het wielenwerk !

Normaal haalde ik alle lampen en extra slepers onder wagens weg, die ik aanschaf; teveel herrie en licht hoeft niet echt van mij. Maar bij dit oldskool-setje mag mag het wel, deze keer.
Mooi ver(knipper)lichte lege wagens - die analoog bij een halt op een station - weer donker worden  O:-D Zo was dat vroeger bij ons thuis ook !
En levert nu weer heel veel extra WOSA-punten op ! Herr Inspektor zal tevreden zijn !

Grtz Tony

( Hopelijk snel een plaatje van 3 verlichte wagens en een donkere bagagewagen )




Re: Tony's simpele banen.........vier op een rij................
De wel bekende rijtuigen die ook in bezit heb :P >:-D
Re: Tony's simpele banen.........vier op een rij................
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony's simpele banen.........vier op een rij................

Ik had er al een zooi, maar deze zijn nog ouder dan die ik al had, Theo.

Er zitten bijvoorbeeld iets andere koppelingen aan.
En de daken hebben een natuurlijk verkregen patina  :P

Grtz Tony
Re: Tony's simpele banen.........kerstfillem !..............
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony's simpele banen.........kerstfillem !..............
Niks op TV ?

Dan maar 3railforum kijken  :P

Grtz Tony

Re: Tony's simpele banen.........kerstfillem !..............
Wat een prachtige kerstfilm Tony en dat zonder reclame. :) :thumbup:
Als dit geen kijkcijferkanon is dan weet ik het niet meer. ;)

Groet Michel
Re: Tony's simpele banen.........kerstfillem !..............
Leuke kerstfilm Tony  :thumbup:  :)  Op voor de KerstOscar  :D
Re: Tony's simpele banen.........kerstfillem !..............
Gezellige film Tony.
Bedankt.
Grtz, Arjan
Re: Tony's simpele banen.........kerstfillem !..............
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Tony's simpele banen.........kerstfillem !..............
Zo, da's ff lekker wakker worden op deze 2e kerstdag :D.
Wel bijna een frontale botsing van de BR24 en je nieuwe stroomlijn 03, maar gelukkig kon de machinist nog net tijdig ingrijpen. Ze zaten kennelijk nog een beetje te slapen op de blokpost -zu viel Truthahn gefressen und Glühwein getrunken- anders had dat wissel nooit verkeerd kunnen staan...
En dan Carl die even een paar seconde zijn benen mag strekken en daarna weer terug gevangen wordt gezet in zijn doosje. Arme vent, mag hij dan zelfs de kerstdagen niet verbrengen bij de Broeders of bij de Twins??? Kijk maar uit dat hij geen geel hesje aantrekt!
Fijne 2e 3e 4e etc kerstdag verder, Tony!

Re: Tony's simpele banen.........vier op een rij................
Citaat van: Tony op dinsdag 25 december 2018, 12:52:46

Ik had er al een zooi, maar deze zijn nog ouder dan die ik al had, Theo.

Er zitten bijvoorbeeld iets andere koppelingen aan.
En de daken hebben een natuurlijk verkregen patina  :P

Grtz Tony
Het blijven mooie nostalgische rijtuigen vindt ik zo.
Bij een rijtuig heb ik een dak overgespoten met precies dezelfde kleur de rest was nog goed ondanks deze al toch wel zeker 80 jaar oud zijn.
Had deze in het verleden van de buurman gekregen toen begon met M  ;)
Mvgr Theo.
Re: Tony's simpele banen.........kerstfillem !..............
 B) Mooi fillempie. :thumbup:
Wel een beetje jammer voor de Linderthalers dat ze niet konden uitslapen op de 2e kerstdag,
der was veel lawaai van al dat treinespul. 8o
:o) Die zwarte lok mot je effe nakijke, der kwam rook uit, en waar rook is, is vuur. :P
En tja, sommige kijkers vinden het zielig voor Carl.
Nou, die zit opgesloten in een doosie samen met de twins, dus die komt de feestdagen wel door lijkt me. :roll: :-)
Ik heb der van genoten van je fillempie, dank u vriendelijk. :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Tony's simpele banen.........kerstfillem !..............
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Tony's simpele banen.........kerstfillem !..............
Net heerlijk zitten genieten van je filmpje Tony, De TEE Ram blijft een indrukwekkende trein  :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Tony's simpele banen.........kerstfillem !..............
Mooie film. Zo komen we zonder Carl ook de kerstdagen door.  :-)
Re: Tony's simpele banen.........kerstfillem !..............
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Tony's simpele banen.........kerstfillem !..............
Tony,

Lekker hoor zo'n kerstspoorfilmpje; weer genoten van je baan en materieel! Mag je gerust vaker doen nu je weer meer tijd voor de baan krijgt :D. Fijne dagen nogmaals.

Groeten,
Wico
Re: Tony's simpele banen.........kerstfillem !..............
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Tony's simpele banen.........kerstfillem !..............
Tony,

dat is altijd leuk zo'n filmpje van de baan,
en dan sluit ik mij geheel aan bij Wico, zo mogen er wel meer filmpjes komen

grts Freddy
Re: Tony's simpele banen.........kerstfillem !..............(+ bonusje)...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony's simpele banen.........kerstfillem !..............(+ bonusje)...

Bedankt voor de fijne reacties, Heren  :thumbup:

Deze keer een antwoord aan/voor iedereen;

Al een hele tijd is mijn schoonzoon stand-by, om met zijn smartphone te filmen, terwijl ik de zaak laat rijden.
Makkelijker en van heel wat betere kwaliteit dan de filmpjes met mijn tablet !
Door allerlei omstandigheden kwam dat er maar niet van ( baan vuil/onbereikbaar door verbouwingen, geen tijd ) :?
Maar na het kerstdiner van dit jaar,hadden we alle tijd en waren de banen op een treinkamer klaar en getest voor de opnamen  ;)
Na twee tamelijk mislukte shoots was de derde goed genoeg voor publicatie.

Uiteraard ging er tijdens het proefdraaien én tijdens de echte echte opnamen weer van alles mis  :D
Vind ik helemaal niet erg, want ook dat hoort er bij......
Voor de bezorgde kijkers; Carl wist van te voren, dat hij ook even mee mocht doen  O:-D

Er is nog een klein stukje proefopname dat ik jullie ( en mezelf ) niet wil onthouden.
Als de andere treinkamer weer op orde is en de banen betrouwbaar berijdbaar, komt daar ook een keer een film van.

Grtz Tony


       




[/i]
Re: Tony's simpele banen.........kerstfillem !..............(+ bonusje)...
 :thumbup: :thumbup:
Re: Tony's simpele banen.........kerstfillem !..............(+ bonusje)...
Tony,

:thumbup: :thumbup:

Groet Michel
Re: Tony's simpele banen.........kerstfillem !..............(+ bonusje)...
 :) Ik hou het ook kort;

:thumbup: :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Tony's simpele banen.........kerstfillem !..............(+ bonusje)...
Bedankt voor de update Tony  :thumbup:
Re: Tony's simpele banen.........kerstfillem !..............(+ bonusje)...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony's simpele banen.........kerstfillem !..............(+ bonusje)...
 @citaat x 4 graag gedaan ! :D
Re: Tony's simpele banen.........kerstfillem !..............(+ bonusje)...
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Tony's simpele banen.........kerstfillem !..............(+ bonusje)...
Mooi filmpje  :thumbup:
En alvast een fijne jaarwisseling  :)
Re: Tony's simpele banen.........kerstfillem !..............(+ bonusje)...
Mooi voor het slapen gaan vooral met de rook/stoom pluim, bedankt. :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Tony's simpele banen......kerstfillem !.....(+ bonusje).....en sleepje klaar !
Wiggert en Barry ook bedankt ! ( en voor de wensen  ;) )

Mijn gekregen 4 ouwe blikken rijtuigen zijn nu weer rijvaardig en ook het elektrische licht doet het weer !
Je krijgt wel verschrikkelijk vieze vingers van het poetsen, maar de beloning is groot  :P
De slepers van de wagens ga ik over een poosje toch weer verwijderen en opbergen, dat maakt wel erg veel extra herrie, rijdt niet soepel ( weerstand ) en ik ben een daglichtrijder.

Ik ga me nu over de goederenwagens ontfermen.
Een lekker ontspannende bezigheid, met een zalig klassiek moppie muziek  O:-D
( Die top 2000 mogen ze houden van mij; ieder jaar hetzelfde, maar dan geshuffled  :? Luister ook maar zelden radio, maar wie het leuk vindt; geniet er van ! )

Grtz Tony

/i]
Re: Tony's simpele banen......kerstfillem !.....(+ bonusje).....en sleepje klaar !
Tony

Even niet op het forum geweest, en kijk eens aan een filmpje mooi gedaan door de schoonzoon.

Wens je alvast een fijn 2019 Tony en ja ook je familie wens ik het beste toe.
Re: Tony's simpele banen......kerstfillem !.....(+ bonusje).....en sleepje klaar !
De Klassieker  onder de klassiekers, een V200 voor dat setje rijtuigen. Zeer passend. Die combinatie moet eigenlijk op M-rails juist met veel geluid rijden.
Fokko
Re: Tony's simpele banen......kerstfillem !.....(+ bonusje).....en sleepje klaar !
Mooi filmpje Tony, dat smaakt naar meer

:thumbup: :thumbup:
Gr Ed
Re: Tony's simpele banen......kerstfillem !.....(+ bonusje).....en sleepje klaar !
Citaat van: FokkoKPD op vrijdag 28 december 2018, 11:29:45
Die combinatie moet eigenlijk op M-rails juist met veel geluid rijden.
:o) Tja, die Tony gebruikt allemaal van dat hypermoderne C-Rail spul op zijn old skool baan, vind ie makkelijker.
Tis dat ie heel veel ander wel echt old skool spul heeft, anders bleef er geen WOSA punt over voor em. >:-D
Herr Wosa Inspector en ik zien daarom het gebruik van de C-Rail door de vingers. O:-D
:o)(hoewel als ik door mijn vingers kijk ik nog steeds die C-Rail zie) :-)

Dirk-Jan
Re: Tony's simpele banen......kerstfillem !.....(+ bonusje).....en sleepje klaar !
Als ik door mijn vingers kijk, zie ik heel wat anders >:-D

Wico
Re: Tony's simpele banen......kerstfillem !.....(+ bonusje).....en sleepje klaar !
 @citaat
:-) Yep, dat zie ik ook , maar toch ook hele kleine stukkies van die C-Rails van Tony, net tussen de vingers door. :D

Dirk-Jan
Re: Tony's simpele banen......kerstfillem !.....(+ bonusje).....en sleepje klaar !
Dank je Tony :P :thumbup:
Re: Tony's simpele banen......kerstfillem !.....(+ bonusje).....en sleepje klaar !
Citaat van: Tony op vrijdag 28 december 2018, 10:31:21

Mijn gekregen 4 ouwe blikken rijtuigen zijn nu weer rijvaardig en ook het elektrische licht doet het weer !
Je krijgt wel verschrikkelijk vieze vingers van het poetsen, maar de beloning is groot  :P

/i]

Met deze spullen krijg je geen vieze vingers en het gaat een stuk sneller (vooropgesteld dat je een proxxon of dremel apparaat hebt)
Re: Tony's simpele banen......kerstfillem !.....(+ bonusje).....en sleepje klaar !
Zulke schone wielen heeft mijn materieel niet, zelfs nadat de rijtuigen urenlang op de daarvoor nog schone rails van Laurent hebben gereden worden ze niet zo schoon.
Re: Tony's simpele banen......kerstfillem !.....(+ bonusje).....en sleepje klaar !
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Tony's simpele banen......kerstfillem !.....(+ bonusje).....en sleepje klaar !
 :) Hallo ,

Ik reinig mijn wielen dmv een Ultrasoon reiniger .... worden perfect proper en hoeft er bijna geen moeite voor te doen .... bij Oom Ali best goedkoop .

Groeten Freddy

Re: Tony's simpele banen......kerstfillem !.....(+ bonusje).....en sleepje klaar !
 @citaat

:o) Dat ding lijkt ook wel een beetje op een frituurpan. :roll:
Kenne der ook oliebolle in worde gebakke? :-)

Dirk-Jan
Re: Tony's simpele banen......kerstfillem !.....(+ bonusje).....en sleepje klaar !

Bedankt voor de reacties/tips/waardering  :thumbup:

Ik haal de wielen zelden uit de wagens, daar wordt het zaakje niet beter van.
Normaal gesproken bekijk ik alles wat van de baan afkomt en als er gepoetst moet, doe ik dat voordat ze in de lades opgeborgen worden.
Wagen of loc ondersteboven, met de linker duim wiel draaien en met de rechterhand- gewapend met een rocorubber/railgum poetsen.
Dan nog even blazen en/of met een zachte kwast de rommel weg vegen.
Loc's met cardan-as laat ik telkens een centimetertje op de baan rijden en poets dan het bereikbare stuk wiel .
Zo blijft ook de rails een stuk schoner, net als voeten vegen voor je naar binnen gaat  O:-D

"Nieuwe" 2e hands aanwinsten worden ook goed bekeken en eventueel onder handen genomen.
Bij deze moest het wel rigoureus; ze leken wel uit een scheepswrak te komen. Zoveel corrosie en vuil; daar slonk de  railgum zienderogen van en het schoot niet op  :? Dan maar met heel fijn schuurpapier en met de gum wat polijsten. Dat ging veel beter en sneller.

Van apparaten moet ik weinig hebben, ook de railpoetswagens niet en met mijn dremel vind ik het te link.

Net als het rijden zelf, doe ik zoveel mogelijk het liefst handmatig; geeft me rust en voldoening  O:-D

Ook voor de WOSA-punten is het gunstig  :thumbup: C-rails wordt trouwens gedoogd, mits er voldoende krappe R1 bogen gebruikt worden  B)

Ondertussentijds ben ik ( samen met Beethoven ) aan de slag gegaan met de gekregen goederenwagens.
Heerlijk warm en relaxt bij het raam op mijn lievelingsknutselplek en hopend op stevige buien  :D

Grtz Tony
Re: Tony's simpele banen......kerstfillem !.....(+ bonusje).....en sleepje klaar !
Citaat van: Tony op zaterdag 29 december 2018, 11:52:47
( samen met Beethoven )
:roll: Wie is dat nou weer, een vriend van je :help:
Hebt ie hier ook een topic of zuks :help:
:o) Naam komt me wel bekend voor, iets van een grote Sint-Bernard hond of zo. :-)

Dirk-Jan
Re: Tony's simpele banen......kerstfillem !.....(+ bonusje).....en sleepje klaar !
Freddy, Heeft u misschien een link naar die frituurpan oeps ik bedoel naar die ultrasoon reiniger aub?