Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Tony's simpele banen............wat antwoorden en gedachtenkronkels........

Gestart door Tony dinsdag 08 april 2014, 17:56:30

0 leden en 6 gasten bekijken dit board.
Re: Tony's simpele banen...........led there be light ! ( in Lindental )
Citaat van: Tony op donderdag 29 november 2018, 11:32:35
Moet ik nou voor jou bij iedere update een extra update maken met daarin de tekst onderaan en de plaatjes in omgekeerde volgorde, of maakt het niet uit ? (stukje klantvriendelijkheid  :o))
8) Nee, tis een instelling op het forum die er voor zorgt dat de laatst geplaatse berichten in een topic bovenaan staan, bjzonder makkelijk.
Te vinden bij je "profiel wijzigen" en dan naar "Lay-out-voorkeuren"

Dirk-Jan
Re: Tony's simpele banen...........led there be light ! ( in Lindental )
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony's simpele banen...........led there be light ! ( in Lindental )

Thnx, Dirk-Jan  :thumbup:

Ik ga het eens uitproberen en kijken hoe me dat bevalt  ;)
Jij weet wel veel zeg  :O

Grtz Tony

Die straks speciaal voor jou nog een update plaatst, als het meezit  O:-D
Re: Tony's simpele banen...........led there be light ! ( in Lindental )
Prachtige sfeer foto's met de nieuwe verlichting Tony. :) :thumbup:
Vooral de bonus foto is schitterend mooi. :P

Groet Michel
Re: Tony's simpele banen...........led there be light ! ( in Lindental )
De hemel boven de baan had ik me anders voorgesteld, lichtblauw met mooie wolken. :o)
Je hebt ons weer mooie plaatjes gebracht :thumbup: :thumbup:
Re: Tony's simpele banen...........led there be light ! ( in Lindental )
Kijk je wel uit dat met dat warmere licht de afplaktape niet in de fik vliegt >:-D.

Groeten,
Wico
Re: Tony's simpele banen...........led there be light ! ( in Lindental )
Tony

Het zal wel aangenaam zijn, nu er zoveel licht op je baan schijnt  :)
Re: Tony's simpele banen...........led there be light ! ( in Lindental )
Heb je al een zonnebrillenwinkeltje? Iedereen wil er 1 hebben met al dat zonlicht.  :)
Re: Tony's simpele banen...........D-J-S (Dirk-Jan-Special)
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony's simpele banen...........D-J-S (Dirk-Jan-Special)
@ Mies; vandaar ook; bonusfoto  :P

@ Wiggert; tja, iedereen heeft een beeld van de hemel. De werkelijkheid is echter een geheel andere  O:-D

@ Wico; het zijn gelukkig gekoelde led's  :idea:

@ Peter; als je dat maar weet  :thumbup:

@ Kees; de afdeling brillen in het warenhuis is zojuist uitgebreid   ;)

En dan nu snel de D-J-S !
(zie topictitel)

Want belofte maakt schuld !
Dus; rangeerterrein ontruimd, rails grondig gereinigd en toen de reeds lang geleden geplande, doch steeds vergeten streep groen aangelegd.
Tussen het rangeren door, kan er door de rangeerders op deze strook gerollebold, geluierd, of met een grasspriet in de mond gemijmerd worden !
Iets anders mag ook. Als men maar eerst even aan Dirk-Jan denkt  ;)

Grtz Tony


Re: Tony's simpele banen...........led there be light ! ( in Lindental )
hoi,

Valt toch wel mee hoeveel licht er op de baan aanwezig is? De schaduwen zijn nog gewoon aanwezig ... Ik ken banen waar meer licht aanwezig is  :)

Citaat van: Tony op donderdag 29 november 2018, 11:32:35
Ik heb wel het ledlicht afgezwakt, door er 2 lagen schilderstape overheen te plakken. Wordt het meteen wat geliger en prettiger voor de oogjes  ;)
De ledbuisjes boven het nieuwe stuk baan ook maar meteen van een laagje tape voorzien. Beter zo  :thumbup:

Goed, een beetje verdiepen in de kleuren van tegenwoordige led kom je uiteindelijk bij bepaalde kleurwaarden voor LEDs. Dan zal je zien dat de "gelige" kleur die je nu wil ook kan bereiken met een LED-TL van 2700 - 3000 Kelvin. Deze zijn ook goed te krijgen. Je hebt mogelijk nu een 4000K led-balk.

Ook zo'n LED-balk geeft behoorlijk wat warmte af, dus de tape zal ook goed warm worden. Mogelijk is het niet echt goed voor de levensduur van je balk als je hem zo afgeplakt hebt.

Groet Ronald.
Re: Tony's simpele banen...........led there be light ! ( in Lindental )
Citaat van: Tony op donderdag 29 november 2018, 12:17:08
Die straks speciaal voor jou nog een update plaatst, als het meezit  O:-D
:o) Nou, nou, zit et toch effe mee vandaag, ik werd al ongeduldig. >:-D

Citaat van: Tony op donderdag 29 november 2018, 20:36:11
Iets anders mag ook. Als men maar eerst even aan Dirk-Jan denkt  ;)
:o) Eehhh... heb ik dit? :-) Denken jullie maar lekker aan Brigitte Bardot of Doutzen Kroes of zoiets :P

Citaat van: Tony op donderdag 29 november 2018, 12:17:08
Jij weet wel veel zeg  :O
8) Nou, dat valt reuze mee, ik weet nog veel meer niet. O:-D

Dirk-Jan
Re: Tony's simpele banen...........led there be light ! ( in Lindental )
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony's simpele banen...........led there be light ! ( in Lindental )
@ Ronald; Die hoeveelheid licht valt zeker mee !
Het is voor mij precies genoeg en schaduw hoort bij mij bij het echte leven; als hier in de straat de zon schijnt, is er altijd wel ergens schaduw.
De link laat prachtige plaatjes zien  :thumbup:
Dat met die warmte valt wel mee hier; dit zijn spotgoedkope koppelbare buisjes van de action en worden amper handwarm. Ik maak me over de warmteontwikkeling dus geen zorgen  ;)

@ Dirk-Jan; twas ff aanpoten anders, hoor ! Moest ook de dakhazen verzorgen en een zeiltje in het oog houden. Enne, er moet toch echt eerst aan jou gedacht, voor er andere schone zaken aan bod komen.
En misschien weet ik nog wel meer niet, dan jij niet weet  :D

Grtz Tony
Re: Tony's simpele banen...........led there be light ! ( in Lindental )
 :) Tony, ik weet et, je doet vreselijk je best, maar natuurlijk heb ik dan wel weer wat opmerkingen
om ervoor te zorgen dat jouw werk aan de spoorbanen nooit klaar was, komt of zal zijn. O:-D >:-D
Zie foto:

Dirk-Jan

Citaat van: Tony op donderdag 29 november 2018, 21:16:13
En misschien weet ik nog wel meer niet, dan jij niet weet  :D
:o) Dat zal gerust, u is stukken ouder dan dat ik ben, de kennis verlaat langzaam uw brein. >:-D :-)

Re: Tony's simpele banen...........led there be light ! ( in Lindental )
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony's simpele banen...........led there be light ! ( in Lindental )
 @citaat  :-)

Grappig, dat je dat ziet, Dirk-Jan !

Het mooiste is, ik heb daar gras gehad en vond het niks  :?
Was bedoeld om een seinhuis neer te zetten, maar ik loop en draai daar te vaak, blijft niet lang heel  :O
Wegzagen gaat niet vanwege de constructie ( heb het al eens kleiner gemaakt ).
Maar je hebt wel gelijk. Mocht ik eens iets echt passends voor dit hoekje weten, wordt dat de Dirk-Jan-Driehoek !

Enne; hoe meer je weet, hoe meer je weet, wat je niet weet ( zei die wijze Tony  :idea2: )

Tiswat......

Grtz Tony
Re: Tony's simpele banen...........led there be light ! ( in Lindental )
Één groot voordeel:
wat je niet weet kan je ook niet vergeten !
Re: Tony's simpele banen...........led there be light ! ( in Lindental )
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony's simpele banen...........led there be light ! ( in Lindental )
 @citaat Dat was ik vergeten, Hans  :D
Re: Tony's simpele banen...........led there be light ! ( in Lindental )
Citaat van: Tony op donderdag 29 november 2018, 20:36:11
@ Wico; het zijn gelukkig gekoelde led's  :idea:

Dat is dan wel weer cool :o).

Wico
Re: Tony's simpele banen...........de Broeders proberen de nieuwe groenstrook uit...
Vanuit het klooster hebben de Broeders van het Rechte Spoor het aanleggen van het recreatiegroen tussen de rangeersporen met belangstelling gevolgd.
De volgende dag gingen ze het zachte gras meteen uitproberen, want Broeder Zon scheen uitbundig..........
Re: Tony's simpele banen...........de Broeders proberen de nieuwe groenstrook uit...
Ze denken nu helemaal niet meer aan Dirk-Jan, wat wil je na zoveel moois. >:-D
Re: Tony's simpele banen...........de Broeders proberen de nieuwe groenstrook uit...
 @citaat

Die meiden wel,
want die is vrijgezel  O:-D
Re: Tony's simpele banen...........de Broeders proberen de nieuwe groenstrook uit...
Volgende keer graag scherpstellen op de meiden en niet op de broeders :idea:. Lopen op het spoor is natuurlijk helemaal uit den boze en levensgevaarlijk (zo helpen de campagnes van de NS ook niet) O:-D.

Groeten,
Wico
Re: Tony's simpele banen...........de Broeders proberen de nieuwe groenstrook uit...
Scherper krijg ik het niet, Wico.......
Re: Tony's simpele banen...........de Broeders proberen de nieuwe groenstrook uit...
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Tony's simpele banen...........de Broeders proberen de nieuwe groenstrook uit...
Zag dat de Broeders lekke bruin waren geworden door Boeder Zon.
Di meiden hebben niet veel om het lijf.  :)
Je bent lekker bezig.  :thumbup:
Re: Tony's simpele banen...........de Broeders proberen de nieuwe groenstrook uit...
Citaat van: Tony op vrijdag 30 november 2018, 13:38:51
Scherper krijg ik het niet, Wico.......

Ik wel >:-D (simpel scherpstellen op de twee daarvoor bestemde puntjes op de afbeelding)

Wico
Re: Tony's simpele banen...........de Broeders proberen de nieuwe groenstrook uit...
 :o) Wico, das goed scherp. :P 8)
Wico, de man die scherpe foto`s plaatsen kan. O:-D

Dirk-Jan
Re: Tony's simpele banen...........pakjesavond....een kofferbak vol.......
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony's simpele banen...........pakjesavond....een kofferbak vol.......


Een poos geleden kreeg ik de vraag, of ik interesse had in de restanten van een treinbaan van iemands vader die overleden was.
Het spul stond in de weg en als ik er blij mee was, had het een goede bestemming.
Vandaag werd het gebracht.
Het moet een oude baan geweest zijn en de rails heeft helemaal ingemetseld gezeten, daar is nog hooguit een winterdio mee te maken.
Verder alles wat een mens verzamelen kan.

Een heel hobbyleven komt voorbij, als je dat uitpakt en alvast wat sorteert..
Na 2 uur ben ik gestopt.

Er zit leuk spul bij en dat ga ik zeker (her)gebruiken !
Ga er ook een herinnerings-dio voor de geefster van maken, als aandenken aan haar vader  ;)

De eerste "oogst" staat op de foto's.

Grtz Tony

Re: Tony's simpele banen...........pakjesavond....een kofferbak vol.......
 8) Das een boel treinenspul, had je nog niet genoeg? :-)
Je kan weer lekker even voort met uitzoeken en knutselprutselen. B)

Dirk-Jan
Re: Tony's simpele banen...........pakjesavond....een kofferbak vol.......
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony's simpele banen...........pakjesavond....een kofferbak vol.......
 @citaat rupsje nooitgenoeg  :D

Maar vooral ook het behoeden en conserveren van het nationaal modelspoorerfgoed  O:-D
Ik duik dadelijk de rijstebrijberg weer in  :P

Grtz Tony
Re: Tony's simpele banen...........pakjesavond....een kofferbak vol.......

Mooi

Maar ik zie daar wel 2 wosa inspecteurs  ;) 
Is die bij jou al weer vrij  :D
Re: Tony's simpele banen...........pakjesavond....een kofferbak vol.......
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Tony's simpele banen...........pakjesavond....een kofferbak vol.......
 @citaat Die zit nog in zijn doosje en weet nog van nix  :D
Re: Tony's simpele banen...........pakjesavond....een kofferbak vol.......
Dat is nog eens een vroegtijdige Sinterklaas verrassing, mooi dat er aan jou gedacht is :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Veel plezier met uitzoeken en hergebruik :favorite: :favorite:
Re: Tony's simpele banen...........pakjesavond....een kofferbak vol.......
Ohhhhh, Tony  :P :P :P :P

wat een herkenning...... wagons, rijtuigen, old skool Preisers en een old skool abri/bushalte.... Ik zie mij weer midden jaren 60..... Die old skool poppetjes en abri kregen wij destijds steeds als "snoepje van de week" bij P. de Gruyter. (voor de new skool lezertjes: dat was zoiets als tegenwoordig de Jumbo)

Heel veel plezier met het verder ordenen van deze mooie surpise!

Hartelijke groeten,
Roel
Re: Tony's simpele banen...........pakjesavond....een kofferbak vol.......
Kennelijk ben ik dan een midschooler. De Gruyter ken ik nog wel. De P. was in mijn tijd al verdwenen. Mijn jeugdvoer kwam meestal bij Simon de Wit vandaan. Ook al jaren weg. Het zal mij benieuwen met welke fraaiigheden Tony ons belangstellende lezertjes zal verrassen.
Fokko

Re: Tony's simpele banen...........pakjesavond....een kofferbak vol.......
Prachtige old skool spullen Tony. :) :thumbup:
Daar ga jij en wij als lezers veel plezier van beleven. :P

Groet Michel
Re: Tony's simpele banen...........pakjesavond....een kofferbak vol.......
Tony

Jij kan weer lekker verder, en ja daar zullen weer ongetwijfeld wilde verhalen uit komen
Re: Tony's simpele banen...........pakjesavond....een kofferbak vol.......
Mooi dat dit bij jou is terecht gekomen, het had geen betere bestemming kunnen krijgen! Is wel apart hè, om zo door iemands spullen te scharrelen; zoals je zelf al aangeeft gaat er met een beetje fantasie een heel (verzamelaars)leven aan je voorbij! Mooi idee om een herinneringsdio te maken voor de geefster!
Doet de hijskraan het nog? Zal wel vastzitten na al die jaren, kan weinig aan kapot, kwestie van motortjes even reinigen met wasbenzine en hijsen maar!
Veel plezier ermee en maak er wat moois van!

Oh ja, is dat nou een positieve ontwikkeling of juist niet? Ik doel dan op al die extra WOSA-inspektöre die de laatste tijd opduikelen...
Re: Tony's simpele banen...........pakjesavond....een kofferbak vol.......
Die extra WOSA meneren lijken mij een goede ontwikkeling. Er is immers zo ontzettend veel te schouwen bij Tony.
F.
Re: Tony's simpele banen...........pakjesavond....een kofferbak vol.......
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Tony's simpele banen...........pakjesavond....een kofferbak vol.......
Citaat van: Tony op maandag 03 december 2018, 00:58:41
Ga er ook een herinnerings-dio voor de geefster van maken, als aandenken aan haar vader

Da's een mooi initiatief Tony! :thumbup:
Kan mij indenken dat de geefster daar erg blij mee zal zijn ...

Groeten,

Erik.
Re: Tony's simpele banen...........pakjesavond....een kofferbak vol.......
Citaat van: Hanzi op maandag 03 december 2018, 22:08:14
Doet de hijskraan het nog? Zal wel vastzitten na al die jaren, kan weinig aan kapot, kwestie van motortjes even reinigen met wasbenzine en hijsen maar!
Die kunnen als het tegen zit flink vastzitten, evenals de aandrijfassen. Het "even reinigen" duurt dan flink wat langer ivm met de demontage van de 2 motortjes met de bijbehorende aandrijfassen.
Re: Tony's simpele banen...........pakjesavond....een kofferbak vol.......
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re: Tony's simpele banen...........pakjesavond....een kofferbak vol.......
Hi Tony,

Ik zag in een eerder berichtje iets over SBB rijtuigen voorbij komen, welnu ik heb 3 oldskool groene SBB rijtuigen. Ze zijn niet helemaal dezelfde als op jouw foto's, maar als je ze kan gebruiken stuur maar even een PB'tje.
Ik kan er toch niks mee, aangezien ik mij enkel ga focussen op DB tijdperk 3.
Je geeft maar een gil!

Gegroet;

The MaSt
Marten
Re: Tony's simpele banen...........verder uitpakken en het eerste project........
Dag leesteraars !

@ Wiggert; dat was inderdaad een mooie vroegtijdige verrassing ! Weer braaf genoeg geweest, blijkbaar  O:-D

@ Roel; ja, heerlijk om in dat oude spul te wroeten en er zitten heel wat speciale snoepjes tussen  :P

@ Fokko; dat gaat mij ook benieuwen, maar het borrelt alweer aan alle kanten  :D ( bij de WOSA-jongens ook, trouwens )

@ Mies; dat gaat vast goed komen  :thumbup:

@ Peter; wie weet, wat voor verhalen dit spul zal opleveren  :D

@ Hans; ik weet zeker, dat jij er ook wel raad mee geweten had. De hijskraan zal ook nog een aardige puzzel opleveren en die nieuwe WOSA-snuiters gaan ongetwijfeld voor stennis zorgen  :o)

@ Erik; dank je ! Denk ook dat het het mooi om te doen zal zijn; beetje in andermans huid kruipen en met zijn materiaal iets bouwen. Fijne uitdaging  ;)

@ Dick; ben ook benieuwd, of ik dat ding nog aan de praat krijg, maar als oldskool-scenery ben ik er ook al blij mee  ;)

@ Marten; ik heb je een PB gegild  :P

Er wordt hier al een week aan het dak ( en dat van de buurman ) gewerkt en dat is best hectisch, zeker met dit weer. In het weekend bleek de voorlopige afdekking tijdens heftige regenbuien nog niet helemaal waterproef, met als gevolg nachtelijke lekkages ( het drupte in mijn bed op mijn kop  :? ) en nachtelijke activiteiten om de schade beperkt te houden. Weinig slaap en veel stress dus  :(
Dat is gisteren gelukkig tussen de buien door ( konden we meteen zien of het nu wel goed was ) weer helemaal in orde gekomen. Deze week zal een kant van het dak gereed zijn  ;)

Tussen alle perikelen door ben ik nog steeds de surprise  aan het uitzoeken, weggooien en sorteren. Heerlijke bezigheid  :thumbup:
Eerste project is het weer op orde brengen van de oude BR 01. Die was waarschijnlijk zo ver heen, dat er besloten is om er een verroeste scenery-slooploc van te maken. Op de motor na is alles wat los kon eruit en eraf gesloopt. De losse ketel-stangen zitten er opgevouwen bij en de bufferbalk voor ligt ook in de kreukels. Lijkt erop, dat de loc ooit volle petoet van de treintafel gedonderd is en een flinke bloedneus en wat fracturen heeft opgelopen. Levert wel een mooie uitdaging op !

Er zat ook een HO-opwindlocje bij de spullen. Ga nog eens uitzoeken wat dat nou precies is. Staat geen merk onder.

De huisjes ben ik nu ook aan het sorteren in compleet bruikbaar of in onderdelen bruikbaar.

Grtz Tony

Re: Tony's simpele banen...........verder uitpakken en het eerste project........

Leuk als de 01 weer rijvaardig kan worden
En de klok lok  :-* snoepie voor de leuk
doet het nog wel,dan een wagon dr an en een film maken
Ik heb dat nou nooit eens dat er een paar spullen voor de deur staan
:? enne ikke was heeeeeeel braaf dit jaar  >:-D
vraag maar an die met die punt muts in schalaken rood  O:-D
Re: Tony's simpele banen...........verder uitpakken..het onroerend- en ander goed...
@ Nero; rijvaardig gaat die loc hier niet meer worden, hoeft alleen maar opgeknapt mooi staan te wezen in het AW.
Als ik de opdraailoc aan de praat krijg, zal ik een fillempie maken  :P
Over die spullen voor de deur verbaas ik mezelf ook hoor, want zó braaf ben eigenlijk niet  :D

Vandaag wat plaatjes van wat ik nog meer tegenkwam.
Blijkbaar is de vorige eigenaar ook een botenbouwer/vaarder geweest.
Een paar mooie sloepen in HO-formaat ( eigenlijk de reddingsboten van een groot radiografisch bestuurbaar schip geweest ) en allerlei metalen relingen die goed bruikbaar zijn  ;)
En nog wat snoepjes. Vooral de caravan ! Heeft Carl er straks twee  :thumbup:


Grtz Tony
Re: Tony's simpele banen...........verder uitpakken..het onroerend- en ander goed...
En nog meer....
Kan weer flink vooruit  :P
Re: Tony's simpele banen...........verder uitpakken..het onroerend- en ander goed...
Het is maar goed dat je net hebt opgeruimd anders had je niet eens plek voor al dit moois, je kunt jaren vooruit met zoveel oude spulletjes, dat oude station is erg mooi :thumbup: :thumbup: :-)
Re: Tony's simpele banen...........verder uitpakken..het onroerend- en ander goed...
Klopt helemaal en goed gezien, Wiggert  :thumbup:

Er rijpen nu al allerlei mooie plannen en ik vind ook nog eens spulletjes waarmee ik dingen/scenery die ik al heb nog mooier kan maken  ;)
Het station is inderdaad een snoepie !

Grtz Tony
Re: Tony's simpele banen...........verder uitpakken..het onroerend- en ander goed...
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Tony's simpele banen...........verder uitpakken..het onroerend- en ander goed...
Voorlopig geen dag te hoeven vervelen, spullen genoeg zo te zien.
Hier alleen wat sukkeladeletters en scheerspul maar ben er ook wel tevreden mee.  :)
Re: Tony's simpele banen...........verder uitpakken..het onroerend- en ander goed...
Mooie collectie oud spul. Lekker knutselen...
Zo'n motor (Graupner?) met versnellingsbak heb ik ook.
Van toen ik rommelde met radiobestuurde modelboten... ;)
Re: Tony's simpele banen...........verder uitpakken..het onroerend- en ander goed...
 B) Mooi, mooi en mooi al die aanwinsten die je er weer bij hebt. :thumbup:
Lekker weer een hoop te knutselfrutselen.
8o Er moet wel een poppetje bij lopen die een flinke klap van de molen heeft gehad, der zit nog maar 1 wiek aan. >:-D
Veel plezier ermee. :)

Dirk-Jan
Re: Tony's simpele banen...........verder uitpakken..het onroerend- en ander goed...
Het groen omcirkeld , wat is dat??

En wat ik rood heb omcirkeld  :P Nice

Vooral de beton vrachtwagen heb ik nog niet vaak zo fraai gezien  :thumbup:
Re: Tony's simpele banen...........verder uitpakken..het onroerend- en ander goed...
Motor is van mecano.
Oud spul hoor, ik heb er ook eentje gehad. Eind jaren 70 denk ik.